de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

oke dan laatste schakeling voor schaduw station gemaakt.

vanavond eerst een X-aantal keren proefdraaien alvorens dit resultaat alvast op filmpje vast te leggen.

duimen maar en tot ????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

:cry: effe teleurstelling wegslikken.

alle schakelingen schakelen zoals bedoeld, echter de werk/rust-schakelaars verdommen het om de stroom door te geven aan het stop en go vak.
met andere woorden schakelaar zegt er is stroom op het betreffende stuk rails maar treintje zegt niks stroom dus ik rij niet.

het zou ook te mooi om waar te zijn geweest als het in één keer zou hebben gewerkt :mrgreen:

verder puzzelen dus, ;) ik zal ongetwijfeld toch iets??? fout gedaan hebben.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Dit gaat boven mijn pet.............
Electronica met de juiste voltjes en amperaas.

Ik heb hier nu al geen oplossing voor...........
Zelf schakelende wissels.? dan houd het voor mij op.

Ik noem: isolatie, plus en min, schakelrelais, ...?
Zit er niet ergens een schroefje die contact maakt?

:D



j-eroen
Berichten: 204
Lid geworden op: 14 mar 2012 11:41

Re: GEINBAAN

Bericht door j-eroen »

alle schakelingen schakelen zoals bedoeld, echter de werk/rust-schakelaars verdommen het om de stroom door te geven aan het stop en go vak.
met andere woorden schakelaar zegt er is stroom op het betreffende stuk rails maar treintje zegt niks stroom dus ik rij niet.
Klinkt als; er zit een draadje oid los naar het betreffende vak, of naar de schakelaar, zodat er totaal geen baanspanning is... ;)

Edit;

Ik wil nog even toevoegen, Die werk/rust schakelaars, schakelen die uberhoupt wel als ze een (magneet)impuls krijgen? Je zou kunnen kijken of er verschil is als je op het schakelmeganisme een ander voltage zet, of juist wissel of gelijkstroom. Dat was bij mij regelmatig iets wat voor problemen zorgde.


groeten,
Jeroen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

de werk/rust schakelaars werken alsvolgt.

Heb een messing buisje genomen en heb daar vanaf één zijde tot aan de helft een vijftal lagen spoelendraad omgewikkeld,
op de helft terugkomend een lange lus gemaakt en daarna op de andere helft weer en vijftal lagen gewikkeld.

daarmee heb ik dus een begindraad een middenlus en een einddraad .

de middenlus blank gemaakt en daar aan de voeding wisselspanning.
beide einddraden worden via schakelcontakt verbonden met de minrail.

in het messingbuisje zit een eindje metalen pen voorzien van aan één zijde een dwars pennetje welke als hij uitgeschoven wordt verbinding maakt met twee contacten waarmee rijstroom verbonden wordt met des betreffende geisoleerde rail, waarna de op die rail bevindende trein zou moeten gaan rijden. Het mag wel duidelijk zijn dat in dat geisoleerde rail de min niet is onderbroken.

Ik denk dat in de constructie zoals ik die bedacht heb het moment van contactdoorverbinding naar de rail deze niet stevig genoeg is zodat er geen of maar half contact wordt gemaakt en ik denk dat ik daar het probleem zal moeten zoeken.

bovendien merk ik als ik deze schakelaar rechtstreeks door trafo laat bedienen de pen met kracht in en uit geschoven wordt en als e.e.a. gemonteerd is zoals bedoeld schuift pen heeeel voorzichtig en zonder kracht in en uit en met het uitschuiven zou hij direct een contakt moeten maken.
De bedrading onderweg zijn de zelfde draden waarmee ik test direct van de trafo.


Ter verduidelijking een tekeningetje met zoals ik het gemaakt heb.

Afbeelding



Excuses voor de magere kwaliteit van het tekenen maar gaat om principe uitbeelding.
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 18:23, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: GEINBAAN

Bericht door rob schellenbach »

Hi Jan ,

Je bent goed bezig zie ik .
Ik las in het winterdiorama draadje dat je nostalgische gevoelens krijgt bij het zien van een BR 23 lok.
Ik heb een paar maanden geleden een aantal kluitjes oude stomers gewonnen op ebay .
Daar zaten ook 2 BR 23 ' s van Arnold bij .Heerlijke oude lok's .nummer 0223 (1965-1972 ) of , maar dat zal wel niet ,
nummer 2231 (1983-1988 ) .
Als je het leuk vind , geef ik je er een .Hij rijd en het licht werkt , maar hij is wel oud en moet nog schoongemaakt worden .
Op het moment heb ik daar even geen fut en tijd voor .
Als je geinteresseerd bent , geef een gil .

BR 23 Armold

Afbeelding


Groet

Rob Schellenbach
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Mooie loc.
Staat trouwens 1 wiel van de tender aan de verkeerde kant van de rails!



rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: GEINBAAN

Bericht door rob schellenbach »

Ha , een nieuwe arendsoog .
de lok ziet er op de foto beter uit dan in het echt .


Groet

Rob Schellenbach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi rob.
Als jij het hebt over cadeau geven ben ik natuurlijk geinteresseerd.
Als dat zo is laat maar weten hoe we dat kunnen regelen

Bij voorbaat dank je wel


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: GEINBAAN

Bericht door rob schellenbach »

Jan ,

Ja , hij is cadeau .
als je mij een PB stuurt met je address gegevens , kan ik hem volgende week van af mijn werk versturen .
dat scheelt weer verzendkosten .

de lok is net als jij en ik al wat ouder . hij heeft dus wat liefde en aandacht nodig .
ik denk niet dat hij met slippende wielen weg trekt , het gekke ding heeft zelfs 2 antie slip bandjes .
ik heb wel gemerkt dat , omdat hij nog niet goed schoon is , hij , als je de regelaar open draait , ineens weg spurt .
als hij dan een bocht tegen komt en nog te hard gaat krijgt hij kantel neigingen .
dat hebben ze alle twee . schoon maken dus .


Groet

Rob Schellenbach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

ik hoef denk ik niet uit te leggen hoe blij en dankbaar ik ben richting Rob Schellenbach ivm het aanbod Br 23.

Als ik mijn ogen dicht doe en pak um beet een vijftig jaar terug denk zie en hoor ik deze loc rijden op onze toen o zo mooie HO baan. Het was toen de enige loc die we in ons bezit hadden die een vijftal pers.wagons als stammetje mocht trekken.

dus volop nostalgie welke weer tot leven komt op mijn nieuwe baan. O wat zal ik hiervan gaan genieten.

fotootjes volgen vanzelf.

Rob nogmaals dank.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Naamgenoot & Hoi Jan
en alle andere mee-lezers

BR 23
Dat snelle lopen is typisch voor de 23-ers van Arnold-n. Is weinig tegen te doen. Het verdient wel aanbeveling de – vrij lichte – tender wat te verzwaren en liever niet met tender voor te rijden. Zal trouwens met de afgebeelde wat lastig gaan, ze heeft geen voorste koppeling.


Schakelprobleem
Jan heb je al geprobeerd wat het effect is als je met een draadje de contactrail – kort – verbindt met de min van de wisselstroomaansluiting van de trafo die de plus-stroom levert?
Als dat niks uitmaakt, met andere woorden even slecht doet, dan zit het probleem niet in de contactrail c.q. de lokjes.
Als-ie het dan wél goed doet, maak dan eens een extra aansluiting iets naast de geïsoleerde stukjes en rijdt er met een lokje over heen. Dan kan je doorgaan met testen door die aansluiting steeds verder weg te plaatsen en steeds te bezien wat het effect is op het schakelen.

Als je kontaktstukjes kort zijn kan je die min-testdraad tegen dezelfde spoorstaaf houden. Maar zeker als ze wat langer zijn, kan je het ook eens proberen door die testdraad juist tegen de andere spoorstaaf te houden een lokje het “gat” te laten overbruggen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

volgens mij zit het probleem met schakelen niet in de contaktrail als zodanig maar wel in de tijdsduur dat contakt gemaakt wordt en door welke loc.

Ik heb als voorbeeld genomen een defecte contaktrail van minitrix. Hier wordt een onderbreking gemaakt met een lengte van vier spoorbielsjes. met een spoorloos/railloos stukje van 1 a 2 mm aan weerszijde.

op mijn zelf gemaakte contaktrail heb ik draad aan rail gesoldeerd, daarna voor en achter vier bielsjes rails doorgezaagd en daarna de rails van voor tot na voorbij de contaktrail weer verbonden zodat de railverbinding daardoor gewaarborgd blijft.

de kleinere locjes (de twee en driewielstellen ) die hebben contaktproblemen ( zijn niet zwaar genoeg denk ik )terwijl ze zo goed als inhoudingsvrij het schakelcontakt passeren.

bijgaand fotootje van een tweetal naast elkaar geplaatste contaktrailsjes.

Afbeelding

overigens schakelt het minitrix railscontakt ook niet met die kleinere locjes
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 18:27, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

:D Blij Blij Blij :D

Zojuist vernomen dat ik uit familiekring een pluk N-spoor tegemoet mag zien om dat er toch niets mee gedaan wordt en men mij er een plezier mee kan doen.

voorlopige inhoud is o.a.
vijf x locomotief uitvoering / model onbekend
vier x personenenrijtuig
13 x goederenwagon waarvan twee met sluitlicht
een tiental wissels waaronder drieweg, kruis, links en rechts met en zonder elektrische bediening.
een 150 tal rails in div lengtes in recht en gebogen
overweg,bruggen,huisjes en autotjes

dat is iets waar ik wel weer mee uit de voeten kan en weer aan mijn verzameling / collectie oude beestjes mag toevoegen.

in de loop van de volgende maand kan ik e.e.a. tegemoet zien.


dit wou ik even met jullie delen :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Gefeli met zo'n goedkope aanwinst......... :lol:

[serieus mode] is toch geen familie uit Lopik? [/serieus mode]

:D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi wim,

ja das niets mis mee dacht ik.

met de aanwinst van vijf plus die ene van Rob en de zeven die ik zelf heb zijn dat wel dertien treinen die ik kan laten rondfietsen als ik die elektronica tenminste voor elkaar krijg want dat schakelgedoe wil nog steeds niet lukken.

maar ja blijven proberen en de volhouder wint want Ik ben uiteindelijk toch de baas nietwaar. :lol:

en hoezo familie uit lopik?????? IK heb daar geen familie.of begrijp ik hem verkeerd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 jan 2013 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

j-eroen
Berichten: 204
Lid geworden op: 14 mar 2012 11:41

Re: GEINBAAN

Bericht door j-eroen »

Jan,

Heb je niet overwogen om dit hele schakelproces aan te passen en het met reedcontacten en relais te laten doen?


groeten,
Jeroen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Jeroen.

Ik heb vanalles overwogen maar wil gewoon niet opgeven.

De schakelingen voor de wissels werken echt perfect. Schakelen keurig de wissel van spoor 1 naar 2 en naar 3 en daarna weer keurig naar spoor 1.
De wissels schakelen via railcontact en dan over een magneetrelais.

Het stop en go gedeelte in de opstelsporen van het schaduwstatipn werkt via railcontact een werk/rust relais via eenmaneet relais die meerdere verbindingen kan maken en breken voor o.a. Stroom ja/nee en licht bediening voor seinen. Deze verbindingen kunnen doordat er meerdere aansluitpunten aanwezig zijn probleemloos door gelijk en wisselstroom worden gebruikt.
Ik denk zeker dat ik op de juiste weg bezig ben maar moet de werk/rust-schakelaar door experimenteren verbeteren tot hij naar behoren maar vooral betrouwbaar werkt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

de praktijk met de zelfgemaakte werk/rust schakelaar is naatje. Ook de railcontacten werken met de kleinere locjes niet of ruim onvoldoende.

ben op de website gaan spitten naar reed-contacten en de prijs valt daarvan eigenlijk best mee maar een tegenvaller is dan weer de bijbehorende prijs voor een magneet.

Betekend in de praktijk voor mij 25 x reed-contact x € 0,60 = € 15,00
15x magneet x € 1,50 = € 21,00
20 x werk/rust schakelaar € 3,50 = € 70,00
totaal €106,00

Das voor mij een hoop geld dus effe gaan sparen en dan beetje bij beetje maar aanschaffen en tot die tijd staat de bouw van de baan maar stil.

denk dat ik verstandig eraan doe om niet verder te klooien met de nodige ergernissen

dus tot ????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

j-eroen
Berichten: 204
Lid geworden op: 14 mar 2012 11:41

Re: GEINBAAN

Bericht door j-eroen »

Jan,

Ik heb zelf op marktplaats laatst magneten gekocht, iets van 25 cent het stuk, dus dat kan goedkoper. Betreffende die schakelaars, zijn dat relays? Onderzoek wel goed welk model en type je nodig hebt, anders kan het wel eens veel duurder uitpakken als blijkt dat je de verkeerde hebt gekocht. Ik spreek uit eigen ervaring........;)


groeten,
Jeroen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

heb hier in Utrecht zaak gevonden Radio Centrum Vinkenburgstraat dat is zo,n ouderwets winkeltje die al dat spul los heeft.
Hem uitgelegd hebbende wat ik nodig had was inderdaad die prijs.
Deze werk/rust schakelaar wordt door reedcontact aangestuurd en die stuurt op zijn beurt en magneet-relais aan welke de diverse maak en breekcontacten heeft voor rijstroom, seinen, wissels en eventueel bloksysteem.

dus ja denk dat ik de goede schakelaars heb.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hallo dan weer allemaal.

Ben vanmorgen naar Utrecht geweest en heb mij vervoegd bij Radio centrum Electronica.

refererende aan mijn telefonisch onderhoud over de schakeling die ik wilde verrichten en daarvoor een rust/werkschakelaar nodig had kreeg ik het volgende;

1 x verzaagbare montage plaat.
8 x low cost ic-voet 16 polig
8 x cd 4027 ( twee schakelingen per chip )
29 x reedcontact 1x maak
14 x BD 139 weerstand
20 x weerstand 0.4w 5%
14 diode Si 1000V 1A
17 magneten

twee bouwschema,s


Kostprijs € 55,00

onderstaande foto laat zien wat ik kreeg en zal na waarschijnlijk heeeeel veel krabbeltjes achter de oren de bedoelde schakelingen in elkaar kunnen gaan friemelen.

Afbeelding


of ik e.e.a. met mijn electronische kennis voor elkaar kan boksen zal de praktijk leren.

maar ik hou jullie van mijn rijlen en zeilen op de hoogte.
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 18:32, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN

Bericht door Zolderspoor »

Jan,

Succes (en sterkte).
Heel fijntjes solderen hoor.

En als de soldeerbout valt.......laten vallen!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hunne Heren electromedicijnmannen :D

Afbeelding


Op de foto boven is die montageplaat te zien.

zichtbaar is de groene bovenkant.

de onderzijde is bezaaid met koperplaatjes met elk drie gaatjes

als ik de zestienpins voetstuk van de chip er op plaats en ik kijk naar de onderkant zie ik dat die koperen plaatjes elk drie gaatjes hebben.
als ik de pinnen in de middelste van de drie gaatjes steek komt de volgende rij weer in het midden van de volgende rij koperen plaatjes is dat correct en op deze manier kan ik nooit de pinnen onderling verbinden toch.

heb geprobeerd hier een foto van te maken maar denk dat dat niet echt zichtbaar wordt.
op de foto is de chipvoet vanaf de groene zijde doorgestoken.



als ik het goed heb begrepen moet ik voor elke chipvoet twee schakelingen aansluiten endit op een apparte grondplaat monteren met kroonsteentjes voor de aansluiting van de bedrading

doe ook de mij geleverde omschrijvingen en aansluitschema erbij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



kunnen jullie zien wat ik mag uitpuzzelen.

na één gemaakt te hebben volgen er nog dertien
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 18:34, 7 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

heeft iemand enig idee wat er in de chip bedoeld wordt in bovenstaand schema met een clock aansluiting (bovenste aansluiting pin 13 en onderste aansluiting pin 3 )en wat je daar eventueel mee kan doen???

als ik toch aan het soldeerprutsen ben is het misschien wel zo handig om die mogelijkheid mee te nemen.

alvast bedankt voor meedenken en eventuele suggesties.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie