Ha,
Heb jullie hulp nodig. Heb een ding over het hoofd gezien. De wissels boven in de helix kan ik zo niet plaatsen omdat er dan kortsluiting zal ontstaan.
Kan ik een keerlusmodule gebruiken hier? Of hebben jullie andere ideeen?
Hoop dat jullie wat tips voor me hebben.
Groeten,
Mijn baanontwerp: Trein maar fijn !
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Mijn baanontwerp: Trein maar fijn !
Hoi,
volgens mij gaat het bovenin met een keerlus module wel lukken, als je treinen maar korter zijn dat de lus bovenin.
Met lus bedoel ik dan bovenaan op de tekening en links in de tekening.
Succes!
volgens mij gaat het bovenin met een keerlus module wel lukken, als je treinen maar korter zijn dat de lus bovenin.
Met lus bedoel ik dan bovenaan op de tekening en links in de tekening.
Succes!
Re: Mijn baanontwerp: Trein maar fijn !
Je hebt 2 keerlusmodules nodig: 1x in de lus linksboven in het zichtbare deel en 1x in een van de twee helix sporen.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Mijn baanontwerp: Trein maar fijn !
Ha,
Kan iemand voor mij tekenen hoe en waar ik precies de scheidingen moet maken en hoe ik de modules moet aansluiten?
Groeten,
Kan iemand voor mij tekenen hoe en waar ik precies de scheidingen moet maken en hoe ik de modules moet aansluiten?
Groeten,
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
-
- Berichten: 824
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Mijn baanontwerp: Trein maar fijn !
Hoi Daniël.
Ik denk dat er ook een oplossing mogelijk is zonder keerlusmodules.
Als je het stukje met de twee wissels isoleert in beide spoorstaven en aansluit via een simpele rijrichtingsschakelaar is het probleem voor 99% te tackelen.
Immers, de helix kent een vaste rijrichting. In de linkerlus wordt de rijrichting bepaald door hoe je door het station rijdt. En in het stukje van de twee wissels bepaal je met die rijrichtingschakelaar of je naar links danwel naar rechts rijdt.
Afhankelijk van hoe je je bedieningstableau gaat bouwen, kan je eventueel volstaan met een simpel schakelaartje uit de electronicawinkel of b.v. het schakelaartje uit het Fleischmann-sortiment.
Je kunt die schakeling net zo gecompliceerd (maar oplosbaar) maken als je zelf wilt. Als je de schakeling complexer wilt maken, kies je in plaats voor een knipschakelaar voor een relais dat dan weer gekoppeld wordt aan A. een inrijsein boven aan de helix en B1/B2 resp. C aan seinen vanaf het station resp. de lus. Het station kent 2 uitrijseinen. Uiteraard komen er dan weer relais bij om te voorkomen dat meer dan 1 sein op veilig kan staan. De stand van sein A wordt bepaald door de stand van het wissel, naar station of richting lus.
En zo kan je de schakeling steeds moeilijker maken. Dus HHS = houdt het simpel.
Ik denk dat er ook een oplossing mogelijk is zonder keerlusmodules.
Als je het stukje met de twee wissels isoleert in beide spoorstaven en aansluit via een simpele rijrichtingsschakelaar is het probleem voor 99% te tackelen.
Immers, de helix kent een vaste rijrichting. In de linkerlus wordt de rijrichting bepaald door hoe je door het station rijdt. En in het stukje van de twee wissels bepaal je met die rijrichtingschakelaar of je naar links danwel naar rechts rijdt.
Afhankelijk van hoe je je bedieningstableau gaat bouwen, kan je eventueel volstaan met een simpel schakelaartje uit de electronicawinkel of b.v. het schakelaartje uit het Fleischmann-sortiment.
Je kunt die schakeling net zo gecompliceerd (maar oplosbaar) maken als je zelf wilt. Als je de schakeling complexer wilt maken, kies je in plaats voor een knipschakelaar voor een relais dat dan weer gekoppeld wordt aan A. een inrijsein boven aan de helix en B1/B2 resp. C aan seinen vanaf het station resp. de lus. Het station kent 2 uitrijseinen. Uiteraard komen er dan weer relais bij om te voorkomen dat meer dan 1 sein op veilig kan staan. De stand van sein A wordt bepaald door de stand van het wissel, naar station of richting lus.
En zo kan je de schakeling steeds moeilijker maken. Dus HHS = houdt het simpel.
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Mijn baanontwerp: Trein maar fijn !
Ha,
Bedankt voor de reacties.
Echter, ik wil automatisch gaan rijden met koploper en dus niet handmatig schakelaars om gaan zetten.
De oplossing met 2 keerlusmodules is ook nogal wat. Ik vind de modules erg duur. Ik denk er over om de 2 wissels boven in de helix dan maar weg te halen. Dan moet ik alleen soms via de binnenbocht stijgen.
Groeten,
Bedankt voor de reacties.
Echter, ik wil automatisch gaan rijden met koploper en dus niet handmatig schakelaars om gaan zetten.
De oplossing met 2 keerlusmodules is ook nogal wat. Ik vind de modules erg duur. Ik denk er over om de 2 wissels boven in de helix dan maar weg te halen. Dan moet ik alleen soms via de binnenbocht stijgen.
Groeten,
Daniël (modelrailparts@gmail.com)