Eerste opzet plan Gleissenbach

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
dredrift
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jan 2013 17:15

Eerste opzet plan Gleissenbach

Bericht door dredrift »

Baanplan001.JPG
Baanplan001.JPG (89.01 KiB) 3115 keer bekeken
Gleissenbach is een bedacht station ergens in de buurt van de Zuid-Duitse grens met Zwitserland. Misschien in de buurt van de Bodensee. Denk bijv. aan Singen.
Tijdslijn IV en V denk ik.
Het is een kopstation waar treinen uit Duitsland, Zwitserland en misschien een verdwaalde Oostenrijkse hun eindpunt hebben. Veel bedrijvigheid ivm met wisselen van de locs dus.
Ook is er een lokale vervoersonderneming gevestigd die vanuit dit station het railgoederenvervoer uit de buurt verzameld en daar goederentreinen samenstelt die weer verder naar bijv. Noord Oost Duitsland en Zwitserland worden vervoerd. Dit station is de thuisbasis voor onderhoud aan de tractie voor deze dienst.
Dan komt hier ook nog een toeristische zijlijn vanuit het westen waarvoor dit station een tussenstop is. Sinds een paar jaar is op dit spoor ook een stoom liefhebbersclub actief die dankbaar gebruik maakt van de bestaande infrastructuur. Met een eigen werkplaatsje proberen ze de oude stoomlocs in shape te houden voor deze diensten.

Ik heb geprobeerd op er een levendig geheel van te maken. Een railplan is er inmiddels ook en ik wil dit graag aan jullie voorleggen. De streek is redelijk vlak en bergen hebben alleen in de achtergrond. Het achterste schaduwstation is afgeschermd met een plateau waarop het stadje moet worden gebouwd. Alles op één niveau dus. Dit ivm de beschikbare ruimte. De baan zelf wordt op een grondplaat van 350 x 70 cm gebouwd. Bediening wordt digitaal. Benieuwd wat jullie ervan vinden.

Mijn grote vraag bij dit ontwerp is. Is dit voor een eerste baan niet een beetje te hoog gegrepen.



Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Eerste opzet plan Gleissenbach

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Dredrift (?)

Grappig gevonden naam voor je station. De opzet heeft wel wat weg van het Duitse Lindau, waar ÖBB en SBB-loks, zeker in de jaren 90, geen onbekend verschijnsel waren.
Ik begrijp dat een vertrekkende trein eerst aankomt in het wachtstation op het voorste kopspoor en dan achteruit (geduwd) terugzet naar een van de drie overige sporen. Oei, als dat maar goed gaat. Niet alle wagentjes laten zich zonder problemen door een R1-boog duwen.
Kan je niet gewoon doorrijden van rechts naar links? En daar dan met zo'n cirkel keren en vervolgens gewoon vooruit op 1 van de wachtsporen? Als je dan ook nog kans ziet om rechts het dubbelspoor vast te houden, wordt naar mijn mening de bedrijfszekerheid een flink stuk groter.


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Eerste opzet plan Gleissenbach

Bericht door Wim »

Mooi baanplan Dredrift.


Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Eerste opzet plan Gleissenbach

Bericht door eercb »

Hoi,

Als ik naar je stationsgebied kijk vraag ik me af of je al een stationsgebouw in gedachten hebt.... Tussen de drie sporen "onderlangs" en de goederensporen? erachter is weinig ruimte....

Vergeet daar geen ruimte voor te plannen!

Groet,

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Eerste opzet plan Gleissenbach

Bericht door matthijskuiper »

Is er een reden dat je hoofdspoor over meerdere wissels gaat?



Onderwerp starter
dredrift
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jan 2013 17:15

Re: Eerste opzet plan Gleissenbach

Bericht door dredrift »

Heren bedankt voor in input. Ik ga even terug naar de tekentafel en meldt mij weer zodra ik iets moois heb bedacht.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Eerste opzet plan Gleissenbach

Bericht door Ad_M »

Ik vind die keerlus geniaal gevonden in het plan!
Neem aan dat je twee kanten uit gaat rijden op de baan?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
dredrift
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jan 2013 17:15

Re: Eerste opzet plan Gleissenbach

Bericht door dredrift »

Bedankt voor je compliment Ad. Was niet helemaal mijn idee maar had het uit een boek. Leek me een mooie oplossing.
Aangezien het mij toch wat link lijkt om buiten het zicht te gaan trekken en duwen door een lusje met een R1 bocht, heb ik het commentaar van Zolderspoor ter harte genomen en een nieuwe opzet gemaakt met een normale keerlus aan de rechterkant. Is wel iets bedrijfs zekerder. Binnenkort plaats ik de nieuwe tekening hier.



Onderwerp starter
dredrift
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jan 2013 17:15

Re: Eerste opzet plan Gleissenbach

Bericht door dredrift »

Hallo allemaal.

Hier is de nieuwe opzet van het baanplan mijn Gleissenbach plan. De keerlus is nu eenvoudiger om de kansen op 'ondergrondse' ontsporingen en aanrijdingen te voorkomen. Ook is er een mogelijkheid gemaakt om op het doorgaande traject van baan te wisselen en hier ondanks het enkelspoor (lekker nostaligisch) toch in beide richtingen te kunnen rijden.
Het schaduwstation heeft nu aan achterzijde alleen opstelsporen. das wel zo handig.
ook heb ik heb geprobeerd om meer ruimte voor een stationsgebouw te maken. Dit moet overigens aan de kopse kant van het station komen en niet aan de achterzijde (Voorbeeld Oberammergau in zuid Duitsland).
Waarschijnlijk komt er aan de voorzijde van de baan nog een extra goederen opstelspoor.
In de keerlus ben ik van plan om met een op kortsluitingdetectie gebaseerde keerlusmodule te gaan werken. Ik wet dat dit niet de schoonheidsprijs verdient maar het is mijns inziens wel de simpelste oplossing bij digitaal bedrijf.

Natuurlijk sta ik weer open voor jullie commentaren. Ik ben benieuwd!
Bijlagen
plan layout.JPG
plan layout.JPG (76.03 KiB) 2580 keer bekeken


Plaats reactie