Stenen krassen...

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Liverpool Nspoor
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00

Stenen krassen...

Bericht door Liverpool Nspoor »

Nog even en ik ga me ook wagen aan de gips, klei enz... Nu lees ik vaak bij andere hier dat ze de straten en muurtjes erin krassen. Dat wil ik ook gaan doen...

Maar waarmee doen jullie dat en waar kan ik dat eventueel kopen?

Alvast bedankt!

Groet,
Jeroen


Groet,

Jeroen
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3924
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Stenen krassen...

Bericht door Jeroen »

Horizontale groeven doe ik altijd met een mesje. De verticale groeven met een kleine spijker ofzo. Die kun je eventueel in een stokje hout rammen, dan ligt het wat fijner in de hand. Zelf nooit gedaan. Ik accepteer maar dat krassen afzien is, maar er bijhoort.

Good luck!

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
Liverpool Nspoor
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00

Re: Stenen krassen...

Bericht door Liverpool Nspoor »

Jeroen schreef:Horizontale groeven doe ik altijd met een mesje. De verticale groeven met een kleine spijker ofzo. Die kun je eventueel in een stokje hout rammen, dan ligt het wat fijner in de hand. Zelf nooit gedaan. Ik accepteer maar dat krassen afzien is, maar er bijhoort.

Good luck!

J.
Laat je het eerst uitharden of doe je het als het nog (een beetje) zacht is?


Groet,

Jeroen
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3757
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Stenen krassen...

Bericht door maarten »

Krassen in gips doe ik als het goed is uitgehard. Ik kras met een te bot geworden (afgedankt) x-acto mesje, zowel de horizontale als verticale groeven.

Je kan het beste gewoon even proberen en kijken wat je zelf het beste vindt werken. Het is absoluut geen rocket-science, trust me. Je kunt nu alvast een proefstukje maken dat je gerust mag verkloten, dat vergroot je zelfvertrouwen wbt krassen met sprongen. 8-)

Niet te moeilijk over denken, gewoon proberen!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3924
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Stenen krassen...

Bericht door Jeroen »

Ik gebruik modelgips, dat is lekker fijn van structuur. Ik smeer het erop, laat het ff een beetje uitharden (30-45 min.) en dan pas ga ik krassen. Dan gaat het nog makkelijk. Als je het te snel doet dan duw je meer de voegen erin dan dat je ze eruit krast en worden ze dus te grof. Als het gips helemaal is uitgehard moet ik teveel kracht zetten en krijg ik de voegen niet lekker erin. Een beetje plaatselijk nat maken dan werkt wel, maar pas op.....dan breekt het wel sneller.


Afbeelding

Onderwerp starter
Liverpool Nspoor
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00

Re: Stenen krassen...

Bericht door Liverpool Nspoor »

Bedankt jongens, ik ga van het weekend eens testen...


Groet,

Jeroen
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3024
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Stenen krassen...

Bericht door Ron »

Ik kras met alles wat een scherp puntje heeft en voorhanden ligt. (ben nl. altijd mijn spullen kwijt :evil: )
Wat Jeroen zegt, lekker werken met modelgips.
Na 30 - 45 min krast het makkelijkst, maar soms kom je er niet onderuit en moet je in de harde gips krassen.
Voor een diorama zal dit niet veel uitmaken, je zit aan een tafel en het zijn kleine stukjes
Op je vaste baan doe je grotere stukken, sta je in de meest onmogelijke houdingen, waarna je na een tijdje jezelf gaat vervloeken dat je er ooit aan begonnen bent.
Maarrrrr! als het af is, dan heb je ook wat :D

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
Liverpool Nspoor
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00

Re: Stenen krassen...

Bericht door Liverpool Nspoor »

Ron schreef:Ik kras met alles wat een scherp puntje heeft en voorhanden ligt. (ben nl. altijd mijn spullen kwijt :evil: )
haha, dat klinkt heel bekend.... vloekend zoeken naar dat ene stukje gereedschap waarvan je zeker weet dat je het hebt... niet vinden, wat anders (minder handig) gebruiken... en als je klaar bent zie je ineens datgene liggen wat je eigenlijk zocht :evil: :evil:


Groet,

Jeroen
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Stenen krassen...

Bericht door martinb »

Laat je het eerst uitharden of doe je het als het nog (een beetje) zacht is?
Kan beide. Zelf druk ik ze in nog natte DAS klei, is direct een goede kleur. De stenen worden dan wel bol dus wellicht nog even vlakker schuren als het droog is. Zie: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... lbaan.html


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Fred
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 08:30

Re: Stenen krassen...

Bericht door Fred »

Goedemorgen,

In tegenstelling tot modelgips, heb ik bij het maken van bv. " De Wegspitze" ( zie mijn site van Mittelerstadt) Rothband gips gebruikt. Dat is te koop gewoon bij de bouwmarkt. Dat werkt ook prima, is goedkoper dacht ik ( we letten op de kleintjes natuurlijk. Kunnen we weer wat anders aanschaffen) en ook prima te krassen/bewerken. De droogtijd is wel wat langer, maar ach, het is een hobby en geen aangenomen klus toch ? Het is wel te koop in een behoorlijke baal, dus je bent voorlopig klaar. Ik heb dat voor mijn hele baan gebruikt en het bevalt/beviel mij uitstekend.

Dus weer een mogelijkheid om te kiezen.

Sukses.

Groetjes, Fred.


http://mittelerstadt.comoj.com
Digitaalrijden met N-spoor werkt verslavend

calixtus
Berichten: 89
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:45
Locatie: Ballum

Re: Stenen krassen...

Bericht door calixtus »

Ik zelf gebruik gewoon roodband gips en dat laat ik indrogen voordat ik begin te krassen, en dat doe ik met een precisie schroevendraaiertje en of hobby mesje

leuk effect is als de gips droog is er hier en daar nog een dun laagje op te doen dat in laten drogen en als je dan gaat krassen brokkelt er hier en daar wat af waardoor het beschadigd metsel werk lijkt dat dan weer oudheid geeft.


Gebruikersavatar

william
Berichten: 1221
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Stenen krassen...

Bericht door william »

ik druk met een 'gesloopt' lampje - uit de Kerstboom - zo in de DAS-klei:
198 - 'gesloopte' Kerstverlichting.jpg
198 - 'gesloopte' Kerstverlichting.jpg (126.16 KiB) 1670 keer bekeken
Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Stenen krassen...

Bericht door Lemland »

Is dat niet te groot?

Bart


Plaats reactie