de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Ik vind het een leuk filmpje van de baan.........


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi mathijs.
Ja schaduw station is linksonder in het groenedeel gesitueerd in drie opstelsporen.

Rechts is een station gesitueerd met vier stopplaatsen.
Linksboven komt een station met 1 stopplaats.

Jou opmerking van estafettesysteem gaat bij mij wel op als je je voorsteld dat trein 1.2.3.in schaduwstation in volgorde komen en gaan en hetzelfde geld voor station rechts en dat station boven.

Maar denk als ik alle andere banen bekijk het gross eigenlijk uiteindelijk met het estafettesysteem werken zeker als alles zoniet zoveel mogelijk geautomatiseerde rondgaande banen zijn analoog of digitaal zal dan ook weinig uitmaken.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: GEINBAAN

Bericht door shoven »

Jan, je baan is een flinke zeg, mooie lengte. Ik zou inderdaad dat locje wat langzamer laten rijden.
Bij 1:37 zit er een raar slingertje in de baan. Als die in het zicht blijft zou ik hem wat vloeiender maken.
Wat me wel opviel is dat er erg weinig wissels in zitten. Leidt dat er niet toe dat je treinen steeds hetzelfde rondje gaan rijden?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Shoven.

Dat slingertje loopt achterlangs station Hooggelegen en ligt straks als het goed is verscholen in een bergwand dus niet zichtbaar.

en ja ik heb bewust gekozen voor zo min mogelijk wissels juist om rijlengte en een diversiteit aan passerende treinen te willen zien.

De baan is geheel tweesporig gemaakt om een realistisch beeld te creëren voor gaande en terugkomend spoor.

Als ik naar de trein Utrecht / Amsterdam en terug kijk zie ik ook alleen en heen gaande en een terug komend spoor.
Ook op dat traject rijd een diversiteit aan treinen in zowel personen als goederenvervoer.

Als ik mijn schaduwstation (drie stopplaatsen ), station Nieuwestad ( vier stopplaatsen ) en station Hooggelegen ( één stopplaats ) steeds automatisch laat bedienen door inkomend en uitgaand verkeer bijgestaan door een automatisch bloksysteem lijkt het mij stug dat dit met en dertiental treinen een storend aanzien zal gaan geven.

sorry mijn gedachtegang en daar hoeft niemand het me eens te zijn.

als je de moeite neemt om het begin van deze topic nog eens door te nemen werd mij ook aangeraden het wat simpeler op te zetten met mijn onkunde op gebied van houtbewerking, elektra en wat zoal komt kijken bij de bouw van mijn baan of welke baan dan ook.

Wat mij meer verbaasd is dat er eigenlijk niemand wat zegt over de oplossing die ik heb gevonden na alle maak/afbraak/anders gemaakte klimspiraal waar ik in het begin van mijn bouw zo mee aan het worstelen ben geweest en dan nu de uiteindelijke oplossing waar ik uiteindelijk tevreden over ben en geen van mijn locjes moeite mee heeft om te beklimmen.

Ik ben best wel trots op wat ik tot nu toe heb bijeengebakken en was van plan op de mij ingeslagen weg vrolijk door te gaan.
Laatst gewijzigd door janiegein op 14 feb 2013 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: GEINBAAN

Bericht door matthijskuiper »

Klinkt als een plausibele verklaring voor het geheel.
En op zich is er niets mis met veel "parade spoor"
Ik zat het me alleen even af te vragen.

Verder wel een mooi lang traject met veel mogelijkheden voor scenery.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: GEINBAAN

Bericht door shoven »

janiegein schreef: Ik ben best wel trots op wat ik tot nu toe heb bijeengebakken en was van plan op de mij ingeslagen weg vrolijk door te gaan.
Zou ik zeker doen als je tevreden bent, het is jouw baan tenslotte. ;)

Dat we de klimspiraal niet meer scherp voor de geest hebben moet je ons maar vergeven, het is al even geleden en ik lees alleen de updates van de draadjes. Hij doet het zo te zien goed in elk geval.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: GEINBAAN

Bericht door matthijskuiper »

Lees net je draadje weer een stukje terug, als ik dit vrijdag had gedaan kon ik dit weekend een module inbouwen voor het stoppen van mijn treintje. Had per ongeluk mijn Transformattor om gedraait omdat ik een verkeerd document te pakken kreeg.

Dus dankzij het posten van jou soldeer projectje kan ik vanavond weer iets verder en hopelijk werkt het dan wel.
Zal dan ook netjes de plaatjes posten. :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

succes daarmee heb effe andere problemen zie draadje vraagbaak koppelingen


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: GEINBAAN

Bericht door matthijskuiper »

Dat zag ik inderdaad, dat oogt ook wel als een grote uitdaging.
Heel veel succes gewenst.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

suprise :P

moeders en dochter samen op internet aan het neuzen geweest en spontaan wat inkopen gedaan.

ik was blij verrast. :D met een zakje mensen mensen en een zestiental fraaie sportwagens.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 18:50, 4 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Nu ik na allerlei draadjes in de vraagbaak geen maar zeker een heleboel goede antwoorden en suggesties heb mogen ontvangen ben ik eens bij mijn baan gaan zitten, gewoon om te kijken en tot mij door laten dringen waar ik nu toch eigenlijk allemaal mee bezig ben om in elkaar te fietsen.

Het automatisch laten stoppen en weer laten rijden blijft een probleem wat alleen met financiële injecties zou moeten kunnen
worden uitgevoerd door middel van het aanschaffen van de div. relais.

Ergens had ik iets gelezen over de zelfdenkende wissels van Fleischmann.

Draadbruggen eruit gehaald en proberen maar nee op het geschakelde spoor bleef toch stroom staan.
Logisch want de rails krijgt ook van de andere zijde voeding. Deze ontkoppeld en ja inderdaad trein stopt na omzetten van de wissel.

proef baantje gemaakt met schakeling door reedcontact en werkt wel maar schakelmagneet stopt boven de reed dus das ook niet goed.

Het Volgende idee :idea: kwam bij mij op en dat ga ik nu uitvoeren in mijn schaduw station.

Inkomend op het schaduwstation liggen ter verdeling van dit schaduwstation twee aaneengesloten wissels. Met uiteindelijk drie aftakkingen.
Alle draadbruggen uit de wissels gehaald en na de wissels heb ik dus drie railstukken liggen. Na deze drie railstukken heb ik deze alle drie verbroken zowel de plus als de min rail . Hetzelfde heb ik gedaan een raillengte voor het verlaten van schaduwstation.
Op deze wijze ligt het volledige schaduwstation dus stroomloos.
Als je nu bedenkt dat bij het uitgaande deel nog eens drie stukken rails appart worden geïsoleerd en deze drie stukken rail verbind met de rails direct na de wissels van inkomend station dan zal bij het omzetten van de wisel alleen dat stuk rail voor uitgaand spoor van stroom worden voorzien afhankelijk van de stand van de wissel.

De overige rails van het schaduwstation krijgt een eigen stroomaansluiting en dus kan trein binnenkomend door rijden tot geciseleerde stuk voor uitgaande wissel zonder op de het reedcontact te kunnen blijven staan.

Hoop dat uit mijn brei verhaal enig hout valt te snijden maar het is het proberen waard en hoeft behalve wat extra bedrading geen pegulanten te kosten. En hoop hiermee mijn stop en go probleem met een logische oplossing te hebben verholpen.

en als dit werkt kan ik dat in ieder geval in de beide andere stations ook toepassen.

onderstaand drie tekeningetjes zoals bedoeld in het hierboven beschreven.

op de tekening zie links de wissel in stand rechtdoor dus groen en aan het einde ook groen en deze twee vlakken zijn dus met elkaar verbonden. als verbinden door omschakelen verbroken wordt telt tekening twee en is rood aktief en die wordt weer verbroken door blauw en bauw zet alles weer naar groen.
De Witte vlakken zijn stroom loos en de zwarte vlakken hebben een eigen stroomvoorziening.
En hiermee zou stop en go in het schaduwstation automatisch moeten werken zonder verdere schakelaars, relais of wat dat ook.

zoals gewoonlijk hou ik jullie op de hoogte en als het werkt maak ik weer effe filmpie

Ben ERRUG benieuwd naar jullie reacties op wat ik hier heb uitgedacht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 18:52, 9 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

:D jawel het werkt feilloos.

Nog even wat rails fatsoeneren en dan volgt filmpje


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN

Bericht door Zolderspoor »

Jan,

Heel goed bezig: Van tijd tot tijd een poosje gaan zitten denken. En een goede oplossing gevonden. In die richting liep ik ook te denken, maar toen zat je nog volop in de electronica en dat is niet mijn ding.

Je zou de boel zelfs nog kunnen vereenvoudigen door de isolaties na de inrijwissels weg te halen en constante rijstroom toe te voeren van de door de inrijwissels (die dan eventueel denkend kunnen zijn) onderbroken stroomlopen. De doelstelling is immers om de lok door te laten rijden tot aan de geisoleerde stukken voor de uitrijwissels, ongeacht de stand van de inrijwissels. In feite kunnen de sporen in het wachtstation tot aan de stopstukken gewoon permanent onder spanning staan.
Pas als je met verlichte rijtuigen gaat rijden wordt het een andere koek, omdat die verlichting (welke constant brandt) ook rijstroom vraagt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Nou hier is dan een klein filmpje met daarop de uitvoering van wat ik hierboven allemaal heb trachten te omschrijven.

Kijk niet naar de kwaliteit maar bedenk dat ik dit met mijn lekenverstand werkend heb gekregen.

uiteraard moet ik nog trachten dit wat te perfectioneren maar dit heeft in iedergeval een anderhalfuur aan één stuk perfect en storingvrij zo gewerkt.


http://youtu.be/94etY_UThYI

graag jullie commentaar tegemoet ziende


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: GEINBAAN

Bericht door BenQ »

Jan,
Heb jouw tekst even in een Wordbestand geladen en wat aan gepast om te proberen de tekst te begrijpen.
Maar nu begin ik het te begrijpen.
Alleen waar dienen de stukken rails aan de rechterkant voor die electrisch aan de wissel zijn gekoppeld ?
Zie geen nut om de trein eerder te laten stoppen.
Aan de rechterkant heb je verder geen wissels liggen die invloed hebben op het schaduwstation ?
Dit werkt alleen als je compleet analoog rijdt.

Waarom heb je de hoogte van de plaatjes niet op 180 pixels gemaakt, neemt dan niet zoveel witruimte in.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: GEINBAAN

Bericht door matthijskuiper »

Werkt leuk dat systeem.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi benQ,

de stukken rails waar jij het over hebt gebruik ik om mijn draden naar de verderop gelegen geïsoleerde rails aan vast te zetten.
zo loop ik het minste risico om de wissels te beschadigen door mijn klungelige soldeerwerk.

de tekeningetjes die ik maak maak ik in paint en die laat zich verder niet verkleinen of in een platter plaatje zetten althans niet bij mij sorry.

Hoi matthijs; Ja het werkt en boven mijn verwachting en zonder weet ik veel voor moeilijke schakelingen te maken.
Het kostte alleen wat extra bedrading eneen hoop geduld.

Hoop alleen dat de wissel functie zoals bedoeld in de praktijk altijd zijn werk zal doen zoals bedoeld.

Dat zal de toekomst leren.

Ik ga nu nog bestuderen of ik de functie van dat wel of geen stroom doorgeven ook kan benutten voor een eenvoudige blokbeveiliging.
Want nu ik zoals in het filmpje diverse treintjes kort achter elkaar heb neergezet blijkt dat er onderling een behoorlijk snelheidsverschil is, met andere woorden ze lopen behoorlijk op elkaar in. Nu zal in de praktijk wel de nodige stops plaatvinden in het schaduw spoor, station Nieuwestad en station Hooggelegen Maar toch kijken of er toch iets te blokken valt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: GEINBAAN

Bericht door BenQ »

Jan,
Ik gebruik ook paint (Win 7) en dan kan je gewoon onderin het vierkantje, in het midden, pakken en omhoog schuiven.

Heb je een draadloze verbinding met de wissel ? :roll:
Je moet toch ergens een draad vastmaken aan de wissel.
Aan de rechterkant heb je verder geen wissels liggen die invloed hebben op het schaduwstation ?
Deze vraag had ik graag een antwoord op, indien mogelijk.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi benq.
Ik gebruik nog ouderwets XP en jawel mijn paint laat zich wel verkleinen. heb bovenstaande tekeningetjes effe aangepast bedankt voor de tip.

Wat betreft de wissels nee die hebben geen bedrading anders dan de elec.besturing.
Geven de stroom door gelang de stand van de wissel.

Als je het filmpje bekijkt zie twee wissels inkomend spoor schaduwstation en net voor bij stopplaatsen liggen weer twee loze uitgaande wissels.
Wissels geven stroom door zonder draden.

Halverwege het eerste rechte stuk van het schaduwstation liggen de reedcontacten die de wissels schakelen.
Rails is voorbij de wissel en voor tussenstuk met eigen stroom schaduwstation verbonden met de stop en gp plaats zie tekening hierboven.

Alle voor de bediening en het goed laten werken met elkaar is hier een kleine vijfendertig meter draad gebruikt.
Hoezo draaadloos??? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door janiegein op 12 mar 2013 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: GEINBAAN

Bericht door shoven »

Jouw Paint-tekening laat zich prima verkleinen. Even in de menu's de opties bekijken. Met ctrl-E kun je bijvoorbeeld prima bijsnijden. Gewoon even moeite doen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi steven,

reeds gebeurd :oops:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo, heb mezelf op en stukje onlogica betrapt met nog eens goed naar mijn drie wissel-tekeningetjes te kijken.

Wat ik gekleurd had klopte niet.

Heb de kleuren nu aangepast en lijkt het volgens mij iets begrijpelijker wat ik nu eigenlijk gedaan heb.

probeer uit te leggen.

wisselstand groen is verbonden met uitrijvak rood.
De aldaar geparkeerde trein zal in stand groen dus stroom krijgen op rood en vertrekken.
Na het passeren van het reedcontact wordt wissel omgezet naar stand rood en zal de trein die deze schakeling gemaakt heeft stoppen op het inmiddels stroomloze stopstuk.

Afbeelding



wisselstand rood is verbonden met uitrijvak blauw.
De aldaar geparkeerde trein zal in stand rood dus stroom krijgen op blauw en vertrekken.
Na het passeren van het reedcontact wordt wissel omgezet naar stand blauw en zal de trein die deze schakeling gemaakt heeft stoppen op het inmiddels stroomloze stopstuk.

Afbeelding




Wisselstand blauw is verbonden met uitrijvak groen.
De aldaar geparkeerde trein zal in stand blauw dus stroom krijgen op groen en vertrekken.
Na het passeren van het reedcontact wordt wissel omgezet naar stand groen en zal de trein die deze schakeling gemaakt heeft stoppen op het inmiddels stroomloze stopstuk.

Afbeelding



Hoop dat ik hiermee een betere en begrijpelijker verklaring heb gegeven :mrgreen: .
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 18:57, 4 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: GEINBAAN

Bericht door BenQ »

Jan,
Er beginnen nu wel een aantal lampen te branden. :lol:
Die gekleurde stukjes rechts kunnen eigenlijk gewoon zwart zijn, alleen zit daar een reedschakelaar in verwerkt.
De trein stopt die in het gekleurde wisslevlak of in het gekleurde vakje rechts ?
De inrijwissels heb je die ook op den een of andere manier geschakeld staan ?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Hoi Jan,

prima uitleg! en het filmpje spreekt voor zich.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Benq,

Nee die gekleurde stukjes rechts zijn de geïsoleerde stopplaatsen die afwisselend van stroom worden voorzien welke door de reeds worden geschakeld die in het middelste zwarte deel zijn gemonteerd.

Normaal gesproken ben ik overigens degene die alles tien keer uitgelegd moet krijgen :mrgreen: :lol:

Hoi Wim,

Ja het heeft wat denkwerk gekost maar het resultaat is dat het nu al dagen probleemloos staat te draaien en schakeld eigenlijk boven verwachting goed.

Nu nog twee stations op de zelfde wijze aansluiten en dan kunnen er alle dertien treinstellen rustig hun rondjes draaien.

Het vervolgproject gaat worden de verschillende rijsnelheden aan de betreffende baanvakken koppelen.

als het effe kan ook nog en soort overzichtpaneel met controlelampjes die werken volgens het door mij uitgedachte wisselpatroon.
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mar 2013 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie