Oefenbaantje van 50x60cm

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
chickje

Oefenbaantje van 50x60cm

Bericht door chickje »

Okee dan, mijn baanplan ligt, maar voordat ik hiermee aan de gang ga, wil ik van wat overgebleven baanstukken een minibaantje maken, om de technieken die ik straks ga gebruiken een beetje te kunnen oefenen. Ik heb echt als sinds mijn jeugd geen treinbaan meer gebouwd. Daarom een simpele ovaal, met één electrische wissel en een electrisch ontkoppelstukje. Ik had nog een plankje liggen van 50x60 cm en daar paste zo'n klein baantje net op.

De technieken die ik hierop wil gaan oefenen zijn:

- Het maken van een berg
- Het maken van een meertje
- Het verroesten van de rails (met name de wissel en de overgang maak ik me wat zorgen om)
- beschilderen van de achter en zij-wanden om wat diepte te krijgen
- Electrostatisch begrassen
- ballasten van de rails
- het mooi wegwerken van de trafo en de schakelkastjes

Afbeelding

Mijn eerste dillema:
Ga ik de rails eerst verlijmen op de plaat? (ik heb ze al in 4 stukken op 3mm balsahout verlijmd, omdat ik het Fleischman bed toch wat laag vindt.) of eerst beschilderen?

ouwerling

Re: Oefenbaantje van 50x60cm

Bericht door ouwerling »

Hi,

Decisions, decisions.
Er zijn veel wegen naar Rome, en alles is mogelijk.
Voor de voor en nadelen kun je misschien de uitgebreide site Nproject eens doornemen.

http://www.nproject.org/nl/

Hierop vind je veel info over de mogelijkheden en technieken.

Verstandig om klein te beginnen en eerst te oefenen.
Mijn ervaring leert dat je het vaak eerst even fout moet, of dat het eerst even stuk moet, voordat je het begrijpt en het goed doet.
Dus beter nu in het klein dan dadelijk als je een grote baan gaat maken.

Loop anders mijn draadje Benelux vanaf blz 1 is door.

Groet

Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V

Onderwerp starter
chickje

Bericht door chickje »

De rails is inmiddels verlijmd op de onderplaat en ik heb de achterwandjes voorzien van gaten, zodat ik nog bij de binnenkant van de berg kan. Ik heb inmiddels ook een beginnetje gemaakt met de verroesting van de rails.

Afbeelding

Onderwerp starter
chickje

Bericht door chickje »

De rails zijn zo goed als klaar! Voor de weathering gebruik ik Citadel verf (van Games Workshop). Ik heb Revell en Humbrol geprobeerd, maar ik vind dit toch het fijnste werken. Het vloeit ook mooi en het dekt bijna in één keer. Het is wel ietsjes duurder, maar scheelt een hoop frustratie.

De rails zelf heb ik geschilderd met Bugman's Glow. Dat is iets te roze, maar komt wel het dichtst in de buurt van 'oud-roest op een zomerse dag'. En dat is toch een beetje de look waar ik voor ga. De steentjes tussen de rails heb daarna gedeeltelijk diezelfde kleur gegeven, zodat het een combi was van het grijs met het roze/roest. Vervolgens een wash (Badab Black) op alleen de steentjes. De bielzen tot slot met Bestial Brown gedrybrushed.

Ik twijfel nog of ik een grijs/bruine drybrushlaag daaroverheen ga proberen.

Volgende stap is ballasten van de buitenste rails. Wordt vervolgd!

Afbeelding

Onderwerp starter
chickje

Bericht door chickje »

Alright, de ballast ligt er mooi bij. Uiteraard wel de nodige fouten begaan:

- Aflopende berm gemaakt van houtplamuur. Hierdoor is de ballastlaag te dun geworden, waardoor de witte ondergrond doorschijnt. Weggesloopt waar het nog kon!
- Ballastlaag op bepaalde punten te verzadigd met houtlijm (kleine pipet nodig!)
- Verkeerde kleur ballast. Het is te wit. Dit ga ik met pigment proberen te fixen. Sowieso moet er naast de buitenste rails nog een laagje vervuiling komen de rest van de ballast krijgt ook nog een pigmentje.

Het verlijmen op 3mm balsahout was wel een goed idee. Ik heb naast de rails een strook van ee halve centimeter dun houtlijm aangebracht. Die bij elkaar geharkt met een geodriehoek. Met een kwastje te rails en bielzen ballastvrij gemaakt en met een pipet verdunde houtlijm gedruppeld.

Afbeelding

HighVoltage

Bericht door HighVoltage »

Ik denk dat als je toch de verf van Games Workshop wil gebruiken dat je dan beter een wash kan nemen, die maken de boel net wat minder egaal smerig, maar laat ook nog wat rare plekken achter, dat ziet er wat natuurlijker uit ;)

Geen idee hoe dat op echt metaal uitkomt, op hun verf komt het zeer goed, uhh, uit de verf :)

Onderwerp starter
chickje

Bericht door chickje »

Klopt, ik heb een Badab Black wash en een sepiakleurige wash die ik veelvuldig gebruik (die wash is het middelste potje op de foto). Ook voor de stenen. Daarboven op doe ik dan nog een pigment om de boel wat stoffiger te krijgen. Zal binnenkort weer even nieuwe foto's van de vorderingen maken.

HighVoltage

Bericht door HighVoltage »

Probeer de Agrax Earthshade eens, die gebruikt GW ook voor het verouderen van mini's.

shoven

Bericht door shoven »

Wat heb je nu voor ballast gebruikt?
Citadel verf gebruik ik ook, erg fijn spul. Alleen die potjes blijven slecht open staan, was vroeger beter. :cry:

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie