Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.
Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.
Hallo mede-forumleden,
Ik heb al sinds een tijdje een V200, waarmee ik in het begin wel wat wat probleempjes heb gehad met betrekking tot de ombouw(naar digitaal), maar dat is goed gekomen.
Echter valt mij wel op dat als deze een tijdje gelopen heeft, hij erg warm wordt, voornamelijk het chassis(het is niet meer handwarm), is dit normaal?
Want als ik het vergelijk met de andere locs, die worden niet zo warm.
Ik heb al sinds een tijdje een V200, waarmee ik in het begin wel wat wat probleempjes heb gehad met betrekking tot de ombouw(naar digitaal), maar dat is goed gekomen.
Echter valt mij wel op dat als deze een tijdje gelopen heeft, hij erg warm wordt, voornamelijk het chassis(het is niet meer handwarm), is dit normaal?
Want als ik het vergelijk met de andere locs, die worden niet zo warm.
Groetjes,
Daniel
Daniel
Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.
Meer dan handwarm voor een chassis lijkt mij niet normaal. Je zou vast moeten stellen wat de warmte veroorzaakt: mechanisch of elektronisch/elektro (motor).
- Wrijvingswarmte wordt veroorzaakt door verkeerde, teveel of onvoldoende smeermiddelen en vuil. Alle lagers en tandwielen goed schoonmaken en opnieuw (net) voldoende smeren moet dat verhelpen.
- Elektronica dat slecht contact maakt of overbelast is, veroorzaakt ook hitte.
- Verkeerde of vette koolborstels of een vet motoranker geeft vonken. Ook de motorlagers kunnen vuil of onjuist gevet zijn.
Tip : bouw de motor uit en laat 'm even op de gelijkstroom van je trafo draaien.
Tips over reinigen en smeren, kan je hier vast op 't forum vinden.
Succes!
- Wrijvingswarmte wordt veroorzaakt door verkeerde, teveel of onvoldoende smeermiddelen en vuil. Alle lagers en tandwielen goed schoonmaken en opnieuw (net) voldoende smeren moet dat verhelpen.
- Elektronica dat slecht contact maakt of overbelast is, veroorzaakt ook hitte.
- Verkeerde of vette koolborstels of een vet motoranker geeft vonken. Ook de motorlagers kunnen vuil of onjuist gevet zijn.
Tip : bouw de motor uit en laat 'm even op de gelijkstroom van je trafo draaien.
Tips over reinigen en smeren, kan je hier vast op 't forum vinden.
Succes!
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.
thanks, dan moet ik me daar maar eens verder mee verdiepen eens uit proberen dan, hopelijk kan ik de oorzaak snel vinden.
Bedankt voor de tips
Het is inderdaad wel motorisch, morgen maar eens het stukje op nproject volgen en de motor een dagje wasbenzine leggen. (zonder de koolborsteltjes)
Bedankt voor de tips
Het is inderdaad wel motorisch, morgen maar eens het stukje op nproject volgen en de motor een dagje wasbenzine leggen. (zonder de koolborsteltjes)
Groetjes,
Daniel
Daniel
Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.
Ik begin terug te komen op het gebruik van wasbenzine. Het laat een vettig laagje achter. Ik las op 1zu160 pas van iemand die zijn motor reinigde met isopropylalcohol (isopropanol of IPA). Heb er nog geen ervaring mee, maar ga er absoluut zeker zelf mee aan de gang. Het goedje zou te koop moeten zijn bij drogist en apotheek.DDekker84 schreef:...en de motor een dagje wasbenzine leggen. (zonder de koolborsteltjes)
Ben benieuwd of de warmteproblemen van jouw V200 opgelost (letterlijk ...) kunnen worden.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.
op n-project zeiden ze ook wasbenzine dus ik merk het wel het moet nog een tijdje blijven liggen, hopelijk rijd die dan weer op normale temperaturen, want analoog liep hij ook al zo warm aan
Groetjes,
Daniel
Daniel
Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.
motortje schoon gemaakt, op de juiste plekken ge-olied, en mooi netjes weer in elkaar gezet. maar hij begon moeizaam te lopen, dus had ik vanmorgen opnieuw geprobeerd, maar toen ik hem op de rails zette ging de decoder stuk, geen idee hoe dat komt. want kortsluitingen waren er niet.
Helaas binnenkort maar een nieuwe erin zetten dan...
Helaas binnenkort maar een nieuwe erin zetten dan...
Groetjes,
Daniel
Daniel
Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.
Heb je 'm alvorens in te bouwen nog even laten draaien? Je kan dan in ieder geval vaststellen dat het al of niet in de motor zit. Jammer van je decoder; mogelijk dat daar (ook?) een probleem zat.DDekker84 schreef:motortje schoon gemaakt, op de juiste plekken ge-olied, en mooi netjes weer in elkaar gezet. maar hij begon moeizaam te lopen, dus had ik vanmorgen opnieuw geprobeerd....
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.
ja, heb em van te voren ook minimaal 5 minuten laten draaien gewoon op analoog. en dat werkte gewoon, en qua elektronica kon niets anders zijn, want het is een printje met 2 schroefjew waar de decoder ook bij zat.
dus ja mogelijk was de N025 al het probleem. denk dat ik dan een N045 ga proberen.
dus ja mogelijk was de N025 al het probleem. denk dat ik dan een N045 ga proberen.
Groetjes,
Daniel
Daniel
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.
Tip afgelopen week gekocht: fles met 1 liter 95% ethanol (= alcohol) bij Action voor € 1,68. Op de verpakking staat 'bio-ethanol', maar dat is de manier waarop de ethanol verkregen/bereid is, en je kan er reukloos zo'n nephaardje op stoken. Ethanol is ook een uitstekend reinigingsmiddel; ik heb 't inmiddels gebruikt voor wat elektronica-schoonmaakwerk (werkt prima!).
95% lijkt me wel wat optimistisch want ethanol is erg hygroscopisch, dus zal er inmiddels na het verlaten van de fabriek inmiddels wel weer wat meer water in zitten. Maar laat 't 90% zijn: da's nog steeds heel goed bruikbaar voor onze doeleinden...
95% lijkt me wel wat optimistisch want ethanol is erg hygroscopisch, dus zal er inmiddels na het verlaten van de fabriek inmiddels wel weer wat meer water in zitten. Maar laat 't 90% zijn: da's nog steeds heel goed bruikbaar voor onze doeleinden...
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
-
- Berichten: 747
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.
Hoi Daniel,
Ook ik heb dit probleem gehad met mijn Roco V200 (opschrift "Deutsche Bundesbahn"). Had voor de gemakkelijke oplossing gekozen met de kant en klaar-print van AWM uit Oostenrijk. Heb dit samen met een vriend ingebouwd, wat een makkie was, alleen de 4 zwarte draden er af en weer aan solderen. Alles door gemeten, prima.
Wordt dat ding toch een partij heet! , ook de decoder. Gewoon laten rijden, even stil laten staan, van de rails af gehaald. En na een poosje met en zonder last, was het in eens voorbij....
Als jij het snapt, snap ik het ook Loc blijft het nu prima doen, genieten geblazen, maar een verklaring hier voor, no way...
Groet,
Hans.
Ook ik heb dit probleem gehad met mijn Roco V200 (opschrift "Deutsche Bundesbahn"). Had voor de gemakkelijke oplossing gekozen met de kant en klaar-print van AWM uit Oostenrijk. Heb dit samen met een vriend ingebouwd, wat een makkie was, alleen de 4 zwarte draden er af en weer aan solderen. Alles door gemeten, prima.
Wordt dat ding toch een partij heet! , ook de decoder. Gewoon laten rijden, even stil laten staan, van de rails af gehaald. En na een poosje met en zonder last, was het in eens voorbij....
Als jij het snapt, snap ik het ook Loc blijft het nu prima doen, genieten geblazen, maar een verklaring hier voor, no way...
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.
Frank das een goeien tip! Gaan de action ff overvallen.
En ik heb ook zo'n V200 (Deutsche Bundesbahn opschrift) Heb er 1 keer bij marelburg mee gereden, Hij werd wel warm, maar niet loeiheet. Ik zal er ook eens op letten zodra die bij mij op de baan kan!
En ik heb ook zo'n V200 (Deutsche Bundesbahn opschrift) Heb er 1 keer bij marelburg mee gereden, Hij werd wel warm, maar niet loeiheet. Ik zal er ook eens op letten zodra die bij mij op de baan kan!
Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.
Beste DDekker.
Heb je al eens geprobeerd om het motortje eruit te halen en het asje met de hand te verdraaien, zowel links- als rechtsom?
Loopt hij lekker licht?? Zitten er geen zware of blokkeerpunten in??
Nu je het motortje er toch uit heb liggen kun je ook aan de wielen draaien... Hoe gaan deze? licht? zwaar?
Dat jouw decoder het hoekje is omgegaan is hoogstwaarschijnlijk door overbelasting omdat je al aangaf dat jouw loc behoorlijk warm werd, ook analoog, dus ik trek hieruit de conclusie dat er iets in de aandrijving veel te zwaar loopt, dus het stroomverbruik zal toenemen, waardoor de decoder overbelast kan raken en inderdaad de loc te warm/heet wordt omdat het motortje te veel kracht moet leveren.
En je loopt ook het risico dat je motortje doorbrandt, als je de oorzaak niet verhelpt.
groetjes, Jules.
Heb je al eens geprobeerd om het motortje eruit te halen en het asje met de hand te verdraaien, zowel links- als rechtsom?
Loopt hij lekker licht?? Zitten er geen zware of blokkeerpunten in??
Nu je het motortje er toch uit heb liggen kun je ook aan de wielen draaien... Hoe gaan deze? licht? zwaar?
Dat jouw decoder het hoekje is omgegaan is hoogstwaarschijnlijk door overbelasting omdat je al aangaf dat jouw loc behoorlijk warm werd, ook analoog, dus ik trek hieruit de conclusie dat er iets in de aandrijving veel te zwaar loopt, dus het stroomverbruik zal toenemen, waardoor de decoder overbelast kan raken en inderdaad de loc te warm/heet wordt omdat het motortje te veel kracht moet leveren.
En je loopt ook het risico dat je motortje doorbrandt, als je de oorzaak niet verhelpt.
groetjes, Jules.