Nieuw baanplan
Re: Nieuw baanplan
Sander,
14 ft is ongeveer 4,2 meter dus dat wordt proppen in de 3,0 meter.
Weet niet of dit ontwerp is getekend in N-spoor.
Alle wazige verticale lijnen zijn ft.
14 ft is ongeveer 4,2 meter dus dat wordt proppen in de 3,0 meter.
Weet niet of dit ontwerp is getekend in N-spoor.
Alle wazige verticale lijnen zijn ft.
Ben,
dat had ik ook uitgerekend. Ik weet ook niet of het een HO of N ontwerp is. Ik ga gewoon eens beginnen met tekenen en zie wel waar ik uit kom.
Nog bedankt voor het tip om mij aan te melden bij het iTrain forum, leer daar heel veel van. Ik kan niet wachten tot ik weer aan mijn baan kan gaan bouwen.
dat had ik ook uitgerekend. Ik weet ook niet of het een HO of N ontwerp is. Ik ga gewoon eens beginnen met tekenen en zie wel waar ik uit kom.
Nog bedankt voor het tip om mij aan te melden bij het iTrain forum, leer daar heel veel van. Ik kan niet wachten tot ik weer aan mijn baan kan gaan bouwen.
Mijn toekomstige hobbykamer is nu leeg. Een kwestie van behang verwijderen, de muren voorzien van witte latex en twee hangkasten maken voor boven de treinbaan en er kan weer gebouwd worden.
Doordag de kamer nu leeg is kan ik de exacte maten nu goed inmeten, dit heeft geleid tot een aantal kleine wijzegingen.
Baanplan in Scarm:

En in iTrain:

Doordag de kamer nu leeg is kan ik de exacte maten nu goed inmeten, dit heeft geleid tot een aantal kleine wijzegingen.
Baanplan in Scarm:

En in iTrain:

Dit lijkt me H0 als je kijkt naar de railafstand en de diameter van de draaischijf. Dit betekent dat het ongeveer 8ft (2.4m) lang zou worden in N, maar omdat je in N vaak met langere treinen rijdt, zou iets langer niet misstaan.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Evo, dank je voor het antwoord.
Ik heb ook het station van Ijmuiden in mijn achterhoofd zitten. Vind ik zelf iets mooier maar daar zal ik zeker wat consessies moeten doen. Vooral de gebogen sporen voor het station en het stukje goederen na het station trekken mij heel erg aan.
Zie onderstaande tekening:

Ik heb ook het station van Ijmuiden in mijn achterhoofd zitten. Vind ik zelf iets mooier maar daar zal ik zeker wat consessies moeten doen. Vooral de gebogen sporen voor het station en het stukje goederen na het station trekken mij heel erg aan.
Zie onderstaande tekening:

Hier mijn nieuwe baanplan.
ik ben niet zo goed in teken maar alles spoor komt daadwerkelijk op de baan en niet zoals op de tekening een stukje overhanged

1 gaat naar het grote schaduwstation
2 word een ongelijkvloerse kruising, dubbelsporig paradespoor kruist boven langs
3 en 4 worden kleine helixen die middels een klein schaduwstation (max. 4 sporen) met elkaar verbonden worden.
Ook wil ik nog kijken of ik geheel buiten het zicht een spoor kan trekken tussen helix 1en 3, zodat een trein over het paradespoor passeert en direct terugkeert naar het grote schaduw station.
Graag jullie suggesties
ik ben niet zo goed in teken maar alles spoor komt daadwerkelijk op de baan en niet zoals op de tekening een stukje overhanged

1 gaat naar het grote schaduwstation
2 word een ongelijkvloerse kruising, dubbelsporig paradespoor kruist boven langs
3 en 4 worden kleine helixen die middels een klein schaduwstation (max. 4 sporen) met elkaar verbonden worden.
Ook wil ik nog kijken of ik geheel buiten het zicht een spoor kan trekken tussen helix 1en 3, zodat een trein over het paradespoor passeert en direct terugkeert naar het grote schaduw station.
Graag jullie suggesties
Sander,
Heb je geen problemen met dat station:
Je zou een aftakking in de helixen 1 en 3 kunnen maken en die met een spoor met elkaar kunnen verbinden.
Heb je geen problemen met dat station:
Wat is het hoogte verschil tussen de normale baan en het schaduwstation ?Ik heb ook het station van Ijmuiden in mijn achterhoofd zitten.
Je zou een aftakking in de helixen 1 en 3 kunnen maken en die met een spoor met elkaar kunnen verbinden.
Zoiets moet het worden, hoogte verschil tussen station en schaduwstation wordt ongeveer 35cm.
Baanplan is inmiddels wat verfijnd.
Dit moet het gaan worden:

Het grote schaduw station komt op ongeveer 50cm van de grond. Het kleine schaduwstationnetje op 75 cm en de baan zelf op 95cm.
Met een beetje geluk komt vandaag het hout op maat gezaagd binnen om de houten frames te maken:

Dit moet het gaan worden:

Het grote schaduw station komt op ongeveer 50cm van de grond. Het kleine schaduwstationnetje op 75 cm en de baan zelf op 95cm.
Met een beetje geluk komt vandaag het hout op maat gezaagd binnen om de houten frames te maken:

Mooie fijn tune Sander.
Ik volg dit graag. Waar is die opening van? Links onderin.
Ik volg dit graag. Waar is die opening van? Links onderin.
Radiotor en vensterbank.
oh ja, ik ben nog opzoek naar een leuke naam voor deze baan, wie....
oh ja, ik ben nog opzoek naar een leuke naam voor deze baan, wie....
Hoi Sander,
Voor je je raamwerk in elkaar gaat zetten: kijk even goed naar de hoeken bij de "ingang" van het middengebied. Ik zou die hoeken nu al afronden als ik jou was. Als je dat later alsnog wil doen moet je in de constructie gaan hakken.... das nooit goed. Als ik er nu zo naar kijk heb je niet meer dan 47 cm. Dat is misschien genoeg als je goed oplet, maar het houdt niet over.
Succes met bouwen en met het bedenken van de naam.
Eric
Voor je je raamwerk in elkaar gaat zetten: kijk even goed naar de hoeken bij de "ingang" van het middengebied. Ik zou die hoeken nu al afronden als ik jou was. Als je dat later alsnog wil doen moet je in de constructie gaan hakken.... das nooit goed. Als ik er nu zo naar kijk heb je niet meer dan 47 cm. Dat is misschien genoeg als je goed oplet, maar het houdt niet over.
Succes met bouwen en met het bedenken van de naam.
Eric
Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
Eric,
Ik kwam uit op 43cm!! Is inderdaad niet veel. Moet even kijken hoeveel ik er eventueel af kan halen.
Ik ga het eerst zo op de grond uit leggen en kijken hoe het is.
Ik kwam uit op 43cm!! Is inderdaad niet veel. Moet even kijken hoeveel ik er eventueel af kan halen.
Ik ga het eerst zo op de grond uit leggen en kijken hoe het is.
Ben inmiddels bezig met de opbouw van het frame (zie mijn andere draadje), doorgang is inderdaad precies 43cm. Volgens mij voldoende.
N-spoor is niet zo groot

N-spoor is niet zo groot

-
Ik gebruik 45mm, daar heb ik nog een streep speling. Ik vind 43cm wel erg overdrevenTrammetje schreef:doorgang is inderdaad precies 43cm. Volgens mij voldoende.
N-spoor is niet zo groot![]()

Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Joop,
Het gaat om deze doorgang:

Hier moet ik in schaal 1:1 tussen door kunnen lopen, en dan is 43cm echt niet overdreven
Het gaat om deze doorgang:

Hier moet ik in schaal 1:1 tussen door kunnen lopen, en dan is 43cm echt niet overdreven

-

Met vriendelijke groet,
Joop
Joop