Nou Eindelijk! Baanplan van Eric

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
eercb

Re: Nou Eindelijk! Baanplan van Eric

Bericht door eercb »

Afbeelding

Hierboven zie je het nieuwe plan.
Het station heeft vier doorgaande sporen en vier doodlopende sporen voor "opslag".
Na de "krul naar beneden" heb ik een wissel aangebracht, zodat het station ook een "bypass" heeft (met dank aan jullie commentaar op eerdere ontwerpen :lol: ). Het grootste gedeelte van de baan ligt op +5cm... de route naar de lus daalt af naar 0cm. Via de onderkant kan ik goed bij de sporen op nivo 0.
Bij de drie spoorwegovergangen wil ik een koppeling maken tussen de hoofdbaan en de "krul naar beneden" zodat de baan eventueel verhuisbaar is... dan blijven er blokken over van 400*80 en 200*60.
Het geheel wordt los op een 5 jaar geleden geconstrueerde "tafel" gelegd.

De langste route/rondje die de trein op deze baan kan maken is op schaal 3 km, voordat ie weer op het zelfde stukje komt. Achterin kan een trein even buiten het zicht blijven (voor het verrassingselement :)
Het doodlopende spoor links van het station en het onderste rechter doodlopende spoor gaan wellicht iets met een klein goederentreintje doen.... Een verdere diepgaande filosofie over tijdperk heb ik niet qua materieel.... wat rijdt, dat rijdt. Qua scenery wil ik de aankleding wel wat modern houden... geen postkoetsen of grote houten huizen... lekker tijdperk 4 en verder....

Als iemand nog weet hoe ik een Scarm-file hier kan droppen, is ie ook in 3d beschikbaar....

Groet en prettig weekend,

Eric

Aangepast omdat ik ver(r)ast was door een spelfout.

Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Detlev

Bericht door Detlev »

Van een scarm 3d kun je gewoon een jpg opslaan. Die kun je dan hier posten ;)

Krab

Bericht door Krab »

Mooi plan Eric ,ziet er goed uit lange afstanden en een groot station :mrgreen:

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
eercb

Bericht door eercb »

3d zicht van rechtsachter:

Afbeelding

Niet te veel letten op de terreinhoogte aan de rechterkant.... die klopt niet met mijn plannen....

Wellicht dat iemand nog bedradingsproblematiek tegenkomt? Ik ben zelf geen voorstander van keerlussen die ik nu niet zie maar later wel moeten worden ingebouwd..... Ik hou de baan voor analoog en digitaal te berijden tot ik alleen nog maar digitaal heb....

Ik heb nu nog voor 42 euro aan rails nodig, de rest heb ik al. Uiteindelijk ligt er dan voor 766 euro aan rails... vind ik meevallen eerlijk gezegd.... wisselaandrijvingen hoef ik bijvoorbeeld niet meer..... blokken ga ik wel al inbouwen (just in case) en de digitalisering van de Kato-wissels doe ik niet in de bedding.... zo kan ik rustig verder met digitaliseren.....

Groet,

Eric

Onderwerp starter
eercb

Bericht door eercb »

Hallo,

Poosje stil geweest... Was al aan het bouwen, maar kwam toch wat problemen tegen.... (bereikbaarheid als het éénmaal inelkaar zat) dus ben ik al weer een paar weken aan het plannen.

Ik heb nu een baanplan, recht toe recht aan, maar wat minder problemen gaat geven omdat er geen rare connecties tussen de platen nodig zijn en het geheel van de plaats is te nemen om er eventueel nog aan te kunnen werken, en voor nood: "vervoerbaar"....

Afbeelding

Het zichtbare gedeelte is het station (+5cm) en de paradebaan (0cm). Het station bestaat uit een doorgaand spoor met passeerspoor waarbinnen een perron van 1,5 meter ligt. Voor het station is een doodlopend spoor. Het geheel past op een oppervlakte van 4 meter bij 1 meter.

De paradebaan heeft een bypass voor een stukje industrie. via die bypass en een tunnel komt een trein ook weer "achter" uit.

Deze opzet is wat soberder als de vorige door een simpele reden: Ik zit sinds 1 mei officieel in de WW en dat scheelt een heleboel eurootjes in de maand. Dit baanplan is te realiseren met wat ik in huis heb. Alleen de wisseldecoders moeten er nog komen.

Uiteraard aan een ieder de vraag: Wat vind je ervan? (Dit is nog steeds mijn eerste baan in wording...)

Groet,

Eric

Plaats reactie