gedachte experiment

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
matthijskuiper

gedachte experiment

Bericht door matthijskuiper »

Ondanks dat ik nog niet over de helft ben met mijn huidige project speel ik al wel met de gedachte iets nieuws op te bouwen.
aangezien ik een L ruimte van 300cm bij 80cm en pootje van 80 bij 80cm heb, wil ik die met rails opvullen.

Nu vindt ik de volgende dinge leuk om te bouwen:

1. een kopstation met stoom depot en mogelijk wat goederen of haventje.
2. een ringloods zoals deze, hier kan ik de tekening van krijgen. ook moet die dan een stukje opengewerkt worden zodat er ingekeken kan worden

Afbeelding

3. een doorloopstationnetje welke een klein kneuterig station herbergt waar de stoptrein kan stoppen.
4. een hogespoorbrug.
5. een kasteel op de berg, maar daar zit geen rail bij

Verder moeten treinen rond kunnen rijden zonder keerlus
moet ik de mogelijkheid hebben om te kunnen spelen.

Het thema zal zich richten op Stoom, mogelijk in schotland qua natuur. met een beetje de beelden à Harry Potter wanneer ze naar hogwards rijden.
Bestuuring zal met Dinamo gaan en waarschijnlijk WinDigiP

Tot slot heb ik twee schetsen om mee te beginnen,

Afbeelding

Afbeelding

Het doel nu is vooral opbouwende kritiek verzamelen.
Een korte uitleg:
nivo 0, een lus met mogelijk opstel sporen, deze is uit het zicht en verbind de in en uitgang van de helix

nivo 1, het kleine station, deze is nog niet in getekend, maar komt in de bocht te liggen als 3de spoortje.

nivo 2, het kopstation met aan het einde een ringloods, en op de voorgrond een stoomdepot.

nivo 3, een keerlus die op een hoge brug boven het kleine stationnetje ligt.

De gebruikte rail is Peco 55, stijging niet meer dan 3% en doorgangen op 6cm.
De Helix is nog niet op ware grote.

Zaunkönigs Bahn

Re: gedachte experiment

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Vooral de door jou gekozen ring locloods vind ik apart en gewaagd. Mijn advies is om er even op te googelen, er zijn wat voorbeelden te vinden. Met deze uitdagende constructie in het achterhoofd heb ik je baanplan bekeken. Deze ring locloods en de gedachte plek zijn zaken die helaas niet samengaan. Voor deze ring locloods moet je minimaal rekening houden met ongeveer 60cm doorsnede minimum maat. Een en ander is erg afhankelijk van de lengte van de draaibrug en opstelsporen in de loods. De reden waarom je dit type loods niet zoveel ziet had te maken met de relatief korte lengte van de opstelsporen in de loods.

Verder heb je de rails langs de randen van de tafel gelegd, dat geeft een wat saaie indruk. Je kunt de rails ook makkelijk in een boog of iets dergelijks leggen zonder dat je aan rij lengte moet inleveren. Als je echt een beetje van dat Hogwards wilt laten ademen, dan zul je een spoor door het bos moeten laten lopen en over zo'n mooie brug met arcaden.

Ik zie ook nog een open eind, nog niet alles getekend?

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
matthijskuiper

Vooral de door jou gekozen ring locloods vind ik apart en gewaagd. Mijn advies is om er even op te googelen, er zijn wat voorbeelden te vinden. Met deze uitdagende constructie in het achterhoofd heb ik je baanplan bekeken. Deze ring locloods en de gedachte plek zijn zaken die helaas niet samengaan. Voor deze ring locloods moet je minimaal rekening houden met ongeveer 60cm doorsnede minimum maat. Een en ander is erg afhankelijk van de lengte van de draaibrug en opstelsporen in de loods. De reden waarom je dit type loods niet zoveel ziet had te maken met de relatief korte lengte van de opstelsporen in de loods.

Ik heb het ontwerp van een H0 overgenomen, dan kom je inderdaad om een formaat van 60cm inclusief muren in schaal N. Dit type ringloods is relatief klein, het voorbeeld in Berlijn heeft er ook nog een conventionele loods naast zitten.
Ik wilde zelf gaan smokkelen door een deel open te werken en tegen de rand aan te zetten, als ware de scene uit de wereld gesneden. Maar juist het idee van een een gesloten geheel leek me leuker dan de conventionele setting

Verder heb je de rails langs de randen van de tafel gelegd, dat geeft een wat saaie indruk. Je kunt de rails ook makkelijk in een boog of iets dergelijks leggen zonder dat je aan rij lengte moet inleveren.

Hier loop ik zelf ook tegen aan, maar krijg nog niet een ontwerp waarbij ik wel de grote bogen hou, maar niet de tafel rand volg. Wel zal een groot deel van de rails verborgen liggen, zeker de grote lus die om het kopstation loopt.
Het voelt voor mij nog een beetje aan alsof het losse onderdelen aan elkaar zijn, dat wil ik wel graag doorbreken.

Als je echt een beetje van dat Hogwards wilt laten ademen, dan zul je een spoor door het bos moeten laten lopen en over zo'n mooie brug met arcaden.

Dit is precies het idee voor de bovenste lus. een trein die uit het bos komt, een brug met arcaden over moet, en dan weer in een bos verdwijnt.

Ik zie ook nog een open eind, nog niet alles getekend?

Als je de engelse wissel bedoelt komt daar een uitloop spoortje aan van het stoom depot.

Onderwerp starter
matthijskuiper

Ik zal vanavond even proberen de nivo's los te plaatsen, dat maakt het hopelijk overzichtelijker.

Hookies

Bericht door Hookies »

Je kan de sporen langs de rand toch ook met flex aanleggen en wat laten slingeren. Dan is het in elk geval niet kaarsrecht meer. Leg ergens een stapel rotsblokken en laat de rails daar dan omheen lopen. Uiteindelijk was het landschap er al voordat er rails kwamen en werd niet elke rotsformatie opgeblazen om rails rechtdoor te laten lopen.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
matthijskuiper

Zonder nog echte veranderingen door te voeren, drie nivo's neer gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierdoor zie je minder een rondje "langs de rand" om de kerk.

Te zien, het kopstation, het doorloop station, en een arcade brug.
De brug ben ik nog niet gelukkig mee en moet zeker nog over.
Het doorloop station is klein en kneuterig, en zou iets schuiner kunnen, maar ik denk dat als ik een stukje scenery op de rand hou dat dit ten goede komt van het optische effect.

Plaats reactie