De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach
-
- Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Ja zeg ga eens wat langzamer Zo heb je geen hulp meer nodig
Zonder gein, ziet er goed uit. Ben benieuwd naar de eerste testresultaten! Succes!
Zonder gein, ziet er goed uit. Ben benieuwd naar de eerste testresultaten! Succes!
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Ben de afgelopen dagen druk doenden geweest om de helix te perfectioneren. Vooral het afstellen van de helix gaf wat hoofdbrekens. Maar met dank aan de hulp van de MC de Spoorstaaf leden is hij nu perfect afgesteld.
Wat nog wel verbeterd moet gaan worden is de pantograaf vanger. Hiervoo heb ik heel simpel een stukje VD draad 2,5mm uitgericht. Helaas blijkt dat te grof waardoor panto's moeite hebben om gevangen te worden.
Deze ga ik nog eens vervangen door een 1,5 mm om te kijken hoe dat gaat.
Hier nog een mooi filmpje van de eerste perfecte meters. Je ziet een triple-tractie G2000 met en 2,2 meter lange ketelsleep en een Husa 1621 met een 2,5 meter lange containersleep.
Filmpje kiekn
Nu nog eenzelfde helix bouwen voor de linker zijde
Cheerz
Wat nog wel verbeterd moet gaan worden is de pantograaf vanger. Hiervoo heb ik heel simpel een stukje VD draad 2,5mm uitgericht. Helaas blijkt dat te grof waardoor panto's moeite hebben om gevangen te worden.
Deze ga ik nog eens vervangen door een 1,5 mm om te kijken hoe dat gaat.
Hier nog een mooi filmpje van de eerste perfecte meters. Je ziet een triple-tractie G2000 met en 2,2 meter lange ketelsleep en een Husa 1621 met een 2,5 meter lange containersleep.
Filmpje kiekn
Nu nog eenzelfde helix bouwen voor de linker zijde
Cheerz
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Zo, dat ziet er goed uit!
Mocht je toch denken dat de helix niet voldoet dan heb ik nog wel een plekje over
Groetjes Bart
Mocht je toch denken dat de helix niet voldoet dan heb ik nog wel een plekje over
Groetjes Bart
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Voor mijn helixen had ik malletjes gebruikt, zodoende heeft elke laag dezelfde hoogte.
gr. Ron.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Tnxs mannen,
De helix is nu perfect. Ik kan nu beginnen aan de tweede helix zodat ik daarna de tweede schaduwlaag kan gaan leggen.
De helix is nu perfect. Ik kan nu beginnen aan de tweede helix zodat ik daarna de tweede schaduwlaag kan gaan leggen.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Hoi Maurits,Maurits71 schreef: (...) Martin, inzake dat ATF, denk er nog maar een keer goed over na. Ik ben er weer vanaf gestapt want de rails wordt op den duur veel viezer. ik ben weer terug op me oude vertrouwde contact spray, blijft de rails en wielen tenminste schoon. ( mijn ervaringen voordat ik wordt afgeschoten )
Ik ben een groot fan van ATF, maar ik zal je zeker niet afschieten ( ) . Als jij liever met contactspray werkt, moet je dat ook zeker doen. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben: kreeg je met ATF ook weer contactproblemen dan? Ik heb ook aanslag op mijn rails, maar dat is - als ik mij goed herinner - nikkeloxide, wat stroom goed geleidt.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
zonder vriend Domburg zijn topic te vervuilen,nee geen contact problemen, echter ik hou niet van rails en wielen met aanslag zeker niet als het een steeds dikkere laag wordt. met contact spray heb ik dit dus niet altijd kraak schone wielen en rails.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Vind ik niet erg hoor Maurits, ik vind zulke discussies juist interessant. Ik gebruik nu al een paar weken atf. Zie wel wat verbetering in rijgedrag.
Greetz
Greetz
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Hmm, Martin, dus ATF verbeterd het rijgedrag? misschien dan toch ook eens wat op de banden van jouw motor aanbrengen
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Tijd voor een op de valreep update voordat mijn vakantie eindigt:
De tweede helix is gereed en in gebruik genomen:
Enige wat ik nog niet heb gedaan zijn de pantograaf vangers. Ik wil hier eerst een beetje mee gaan experimenteren.
Morgen begint mijn gewone leven weer en gaat Domburg Train Support weer open. Er zal dus niet meer zoveel tijd zijn voor de baan zoals afgelopen 3 weken. Maar toch heb ik al wel zin om met de layout van het tweede schaduwstation te beginnen.
Groetjes
De tweede helix is gereed en in gebruik genomen:
Enige wat ik nog niet heb gedaan zijn de pantograaf vangers. Ik wil hier eerst een beetje mee gaan experimenteren.
Morgen begint mijn gewone leven weer en gaat Domburg Train Support weer open. Er zal dus niet meer zoveel tijd zijn voor de baan zoals afgelopen 3 weken. Maar toch heb ik al wel zin om met de layout van het tweede schaduwstation te beginnen.
Groetjes
-
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Martin, is die helix straks nog wel overal bereikbaar?
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Yep, hij blijft volledig uitneembaar. Als alles goed is zou ik in theorie nooit erbij hoeven. Maar aangezien onze hobby een deal heeft met Murphy maak ik zulke delen uitneembaar.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Ola mensjes, tijd voor een nieuwe update. Woensdagavonden zijn mijn vaste klusavonden en ook vanavond heb ik weer een boel gedaan.
Allereerst heb ik de rechter wisselstraat gelegd
Helaas kon ik niet zoveel wissels kwijt als aan de linkerzijde. Ipv 9 doorlopende sporen heb ik er nu maar 7. Wat zal betekenen dat twee sporen rechts lange opstelsporen zullen worden voor trek-duw combinaties.
Daarna heb ik de helixen aangesloten en de twee wisselstraten met twee sporen aan elkaar verbonden
De rechterzijde ligt minder mooi als de linkerzijde. Door een meetfoutje was het hout aan de rechterzijde te kort om aansluiting te maken met de helix. Dit heb ik opgelost middels een stukje multiplex. Hierdoor ontstaat wel een kronkel.
Of dit gaat werken daar ga ik morgen achterkomen, zo niet dan pas ik het geheel gewoon aan zoals de linkerzijde.
Morgen ga ik een paar draadjes eraan solderen en dan kan ik de treinen vanuit de helix laten rijden over de twee doorgaande sporen. De wissels zijn nog niet aangesloten maar dat zou geen belemmering mogen geven om in ieder geval heen en weer te rijden.
Als dat goed gaat komt er zeker een filmpje
Groetjes
Allereerst heb ik de rechter wisselstraat gelegd
Helaas kon ik niet zoveel wissels kwijt als aan de linkerzijde. Ipv 9 doorlopende sporen heb ik er nu maar 7. Wat zal betekenen dat twee sporen rechts lange opstelsporen zullen worden voor trek-duw combinaties.
Daarna heb ik de helixen aangesloten en de twee wisselstraten met twee sporen aan elkaar verbonden
De rechterzijde ligt minder mooi als de linkerzijde. Door een meetfoutje was het hout aan de rechterzijde te kort om aansluiting te maken met de helix. Dit heb ik opgelost middels een stukje multiplex. Hierdoor ontstaat wel een kronkel.
Of dit gaat werken daar ga ik morgen achterkomen, zo niet dan pas ik het geheel gewoon aan zoals de linkerzijde.
Morgen ga ik een paar draadjes eraan solderen en dan kan ik de treinen vanuit de helix laten rijden over de twee doorgaande sporen. De wissels zijn nog niet aangesloten maar dat zou geen belemmering mogen geven om in ieder geval heen en weer te rijden.
Als dat goed gaat komt er zeker een filmpje
Groetjes
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Martin,
Als je aan de rechterkant een groter stuk multiplex had genomen was de kronkel een stuk minder geweest.
Je zegt dat de helixen uitneembaar zijn, hoe maak je dan de aansluiting ?
Als je aan de rechterkant een groter stuk multiplex had genomen was de kronkel een stuk minder geweest.
Je zegt dat de helixen uitneembaar zijn, hoe maak je dan de aansluiting ?
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Dat wilde ik ook voorstellen. Dan haal je die gekke slinger eruit. Dat ontsiert toch een beetje, zeker bij zo'n strakke helix. Ik weet zeker dat je je daar vroeg of laat aan gaat ergeren. Nu kun je het nog redelijk chique oplossen. Ik neem aan dat je op het 'helix-pad' niet nog wat kunt doorrijden? Ook niet als je goeie vangrails maakt voor de panto's? Ik heb dat bij mijn bescheiden spiraaltje ook gedaan, anders kreeg ik de bocht 'om die rots heen' niet zo mooi als ik 'm wilde.
Ben benieuwd! Mooi strak werk verder!
J.
Ben benieuwd! Mooi strak werk verder!
J.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Is ook mijn idee, voorlopig laat ik het even zo, de komende dagen ff druk met de zaak. Maar ik denk wel dat ik dat slingertje er ngo uit gaat werken
Zojuist heeft de gehele baan rond gereden
Zojuist heeft de gehele baan rond gereden
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Lijkt me een leuk gezicht, heb je daar een grote hal voor gehuurd.Martin Domburg schreef:Zojuist heeft de gehele baan rond gereden
-
- Berichten: 3208
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
De helix ziet er erg mooi uit en inderdaad even nog iets veranderen en je zult er veel plezier van gaan beleven
@Jeroen, wist niet dat mannen ook spiraaltjes kunnen hebben
Mvrgr Bob
@Jeroen, wist niet dat mannen ook spiraaltjes kunnen hebben
Mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Hee oude ADHD er je gaat weer als een speer !!
Kan niet wachten op het filmpje dat je van beneden naar boven kan rijden en inderdaad die rare kronkel MOET eruit.
Kan niet wachten op het filmpje dat je van beneden naar boven kan rijden en inderdaad die rare kronkel MOET eruit.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
De speer is er wel uit inmiddels maar heb me voorgenomen gestaag door te blijven bouwen!!! Filmpje blijft nog even uit, nog geen tijd voor gehad maar al wel voor wat spoortjes:
Als stootblok heb ik een stukje kantlat gebruikt van mijn systeemplafond die ik nog over had. Deze word aan de spoorzijde nog bekleed met wat schuim om de koppelingen te sparen.
Inmiddels is de volgende lichting electronica onderweg. Total nodig voor dit SS:
40 servo's
4 OC32
10 SP04R
15 relaisprinten
Oftewel, word weer veel solderen en draadjes en dat soort ongein...... Voorlopig eerst eens een beetje sporen leggen en lekker veel rijden.
Groetjes
Als stootblok heb ik een stukje kantlat gebruikt van mijn systeemplafond die ik nog over had. Deze word aan de spoorzijde nog bekleed met wat schuim om de koppelingen te sparen.
Inmiddels is de volgende lichting electronica onderweg. Total nodig voor dit SS:
40 servo's
4 OC32
10 SP04R
15 relaisprinten
Oftewel, word weer veel solderen en draadjes en dat soort ongein...... Voorlopig eerst eens een beetje sporen leggen en lekker veel rijden.
Groetjes
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
- Locatie: Lelystad
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Goed bezig
Ik dacht even dat je jouw rails met een tacker had vastgeniet. Op de detailfoto's lijkt het toch wat anders te zijn. Dus: wat is het precies?
Ik dacht even dat je jouw rails met een tacker had vastgeniet. Op de detailfoto's lijkt het toch wat anders te zijn. Dus: wat is het precies?
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Beide.
Ik fixeer hem met de tacker. Als alles ligt verlijmen ik het met Hema Hobby lijm. In de onzichtbare delen laat ik de nietjes zitten. Die kunnen geen kwaad.
Groetjes
Ik fixeer hem met de tacker. Als alles ligt verlijmen ik het met Hema Hobby lijm. In de onzichtbare delen laat ik de nietjes zitten. Die kunnen geen kwaad.
Groetjes