Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venneweg]
Geplaatst: 17 jun 2020 21:07
Bouwupdate:
Afgelopen maanden steeds geprobeerd om de draad bij deze baan weer op te pakken. Ik kreeg via de social media kanalen en ook hier steeds weer de vraag om foto's en filmpjes van mijn (rijdende) collectie en steeds moest ik mensen 'teleurstellen' omdat de baan al meer dan een jaar in storing ligt.
In 2018 ben ik er voor het laatst mee naar een beurs geweest. Daar heeft de baan aanzienlijke transportschade opgelopen, m.n. in het schaduwstation en op module Venneweg waar enkele bovenleidingmasten en seinen sneuvelden toen iemand zijn tas op mijn baan zette ( )
Die schade is wel herstelt, maar het schaduwstation heeft nooit meer lekker gereden. Eind 2019 heb ik nog enkele wissels vervangen, maar de servo's eronder zijn door een domme fout doorgebrand. Daarnaast zijn op 2 moduleovergangen de railzen losgebroken en dat maakte dat er niet meer gereden kon worden.
Toen ik bij een update van iTrain vervolgens het iTrainbestand niet geopend kreeg (corrupted data?), was de maat vol en ben ik me volledig gaan storten op de beursbaan en m'n bedrijfje.
Samen met m'n ega besprak ik m'n 'vastloper' en zij opperde om dan een vaste baan te ontwerpen met een schaduwstation wat gewoon vastligt. Dat leek me wel wat en in Anyrail zijn er verschillende ideeën uitgewerkt. Echter van bouwen kwam het niet, ivm ons voorgenomen huwelijk en het geld wat ik maar 1x uit kan geven.
Corona gooide vervolgens roet in het eten...
De afgelopen maand kwam er een mogelijke optie langs om een huis te kopen. In afwachting van de acceptatie van het bod, werd er alvast wat opgeruimd en ging ik weer piekeren, hoe verder met Gilze-Rijen.
Helaas werd ons bod niet geaccepteerd, maar nieuwe ideeën waren geboren. Omdat we hier alweer een tijdje wonen, heeft het management besloten, dan maar hier de boel op te gaan knappen. Inclusief nieuwe verdeling van de ruimtes.
Ik verhuis naar een andere kamer en daar maak ik gelijk goed gebruik van. Ik ga een nieuwe basis voor deze baan bouwen én meer opbergruimte creëren onder en boven de baan. Dat houdt de boel hopelijk geordend en overzichtelijk, zodat ik de draad niet opnieuw kwijtraak of dingen stukgaan...
Het wordt een volledig vaste baan met kasten eronder en een stevige fries erboven voor opbergruimten.
Het ontwerp wordt een eenvoudig hondenbot, zoals nu al, maar dan zonder groot schaduwstation. Immers is daar door de genoemde kasten geen ruimte voor. Daarnaast ben ik een scenery bouwer en geen technicus, de laatste paar keer van falende schaduwstations bewijzen dat.
Dus in mijn ontwerp binnen de beide keerlussen komen wel wat opstelsporen, zodat er een afwisselende treinenloop is, maar geen 'Schellenbach-achtig' geheel. De treinen die ik wil laten rijden, zullen dan dus gekozen worden en op de baan geplaatst worden als ik dat wil.
Het gemis van een schaduwstation lijkt me mee te vallen. Op mijn beursbaan liggen ook slechts 2 opstelsporen en daar beleef ik erg veel plezier aan. Ik vind vooral het fotograveren van het rollend materieel leuk zo blijkt! En dan is het handig dat een trein 10x voorbijkomt
Goed, hele verhandeling, het volk wilt vast foto's...
Dan maar ter afscheid ofzo denk ik, enkele beelden!
Al het rollend materieel is de afgelopen dagen door mijn handen gegaan, gecatalogiseerd en opgeborgen. In afwachting van dat wat komen gaat...
De baan (links) is helemaal leeggehaald. Goed te zien is de reeds enigzins 'desolate' staat van m.n. module Venneweg...
De beursbaan (rechts) blijft gewoon bestaan. Daar wordt momenteel een wissel in vervangen, zodat alle sporen weer bruikbaar zijn en hopelijk, na alle Corona, gaat hij voor het eerst op reis!
Stationsgebouw Gilze-Rijen, van Markenburg.nl. Ik vind het nog altijd een enorm goed gelukt model van Markenburg. Dit is mijn versie 2, waar ik al veel meer details heb toegevoegd dan in het eerste model...
Overzicht van het stationsgebied...
Inrit van module Venneweg, vanaf het station. Hier missen veel scenery elementen, zoals de geplette bovenleidingmasten, een dwergsein en het zwaar gehavende fabrieksgebouw...
Detailopname van het gehavende fabriekspand...
Sommige scenes zijn nog mooi intact. Mogelijk krijgen bovenstaande zaken een plaats op de nieuwe baan...
Het perron en stationsgebouw blijven bewaard voor de nieuwe baan. Hoe ik dat precies aan ga pakken weet ik nog niet, met name het perron zit hufterproof vast op de baan. Maar komt tijd, komt raad...
Ook deze scenery wordt 'gered'...
De bakkerij moet wel wijken. Als in, de module is voor het nieuwe ontwerp wat te breed en wordt aan de straatzijde ingekort.
Waar de bakkerij terugkomt, weet ik nog niet...
Alle plannen zijn nog echt plannen. Eerst moeten de kamers opgeknapt worden en ingericht. Daarna begin ik met de baan te verhuizen en af te breken.
Mocht iemand in delen van de scenery of de helix als geheel, interesse hebben, dan kan die zich melden via PB.
Als alles volgens plan verloopt zal Gilze-Rijen 1:160 3.0.,van de zomer geboren worden.
En versie 2.0? Gelukkig hebben we de foto's nog, zeg maar
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Afgelopen maanden steeds geprobeerd om de draad bij deze baan weer op te pakken. Ik kreeg via de social media kanalen en ook hier steeds weer de vraag om foto's en filmpjes van mijn (rijdende) collectie en steeds moest ik mensen 'teleurstellen' omdat de baan al meer dan een jaar in storing ligt.
In 2018 ben ik er voor het laatst mee naar een beurs geweest. Daar heeft de baan aanzienlijke transportschade opgelopen, m.n. in het schaduwstation en op module Venneweg waar enkele bovenleidingmasten en seinen sneuvelden toen iemand zijn tas op mijn baan zette ( )
Die schade is wel herstelt, maar het schaduwstation heeft nooit meer lekker gereden. Eind 2019 heb ik nog enkele wissels vervangen, maar de servo's eronder zijn door een domme fout doorgebrand. Daarnaast zijn op 2 moduleovergangen de railzen losgebroken en dat maakte dat er niet meer gereden kon worden.
Toen ik bij een update van iTrain vervolgens het iTrainbestand niet geopend kreeg (corrupted data?), was de maat vol en ben ik me volledig gaan storten op de beursbaan en m'n bedrijfje.
Samen met m'n ega besprak ik m'n 'vastloper' en zij opperde om dan een vaste baan te ontwerpen met een schaduwstation wat gewoon vastligt. Dat leek me wel wat en in Anyrail zijn er verschillende ideeën uitgewerkt. Echter van bouwen kwam het niet, ivm ons voorgenomen huwelijk en het geld wat ik maar 1x uit kan geven.
Corona gooide vervolgens roet in het eten...
De afgelopen maand kwam er een mogelijke optie langs om een huis te kopen. In afwachting van de acceptatie van het bod, werd er alvast wat opgeruimd en ging ik weer piekeren, hoe verder met Gilze-Rijen.
Helaas werd ons bod niet geaccepteerd, maar nieuwe ideeën waren geboren. Omdat we hier alweer een tijdje wonen, heeft het management besloten, dan maar hier de boel op te gaan knappen. Inclusief nieuwe verdeling van de ruimtes.
Ik verhuis naar een andere kamer en daar maak ik gelijk goed gebruik van. Ik ga een nieuwe basis voor deze baan bouwen én meer opbergruimte creëren onder en boven de baan. Dat houdt de boel hopelijk geordend en overzichtelijk, zodat ik de draad niet opnieuw kwijtraak of dingen stukgaan...
Het wordt een volledig vaste baan met kasten eronder en een stevige fries erboven voor opbergruimten.
Het ontwerp wordt een eenvoudig hondenbot, zoals nu al, maar dan zonder groot schaduwstation. Immers is daar door de genoemde kasten geen ruimte voor. Daarnaast ben ik een scenery bouwer en geen technicus, de laatste paar keer van falende schaduwstations bewijzen dat.
Dus in mijn ontwerp binnen de beide keerlussen komen wel wat opstelsporen, zodat er een afwisselende treinenloop is, maar geen 'Schellenbach-achtig' geheel. De treinen die ik wil laten rijden, zullen dan dus gekozen worden en op de baan geplaatst worden als ik dat wil.
Het gemis van een schaduwstation lijkt me mee te vallen. Op mijn beursbaan liggen ook slechts 2 opstelsporen en daar beleef ik erg veel plezier aan. Ik vind vooral het fotograveren van het rollend materieel leuk zo blijkt! En dan is het handig dat een trein 10x voorbijkomt
Goed, hele verhandeling, het volk wilt vast foto's...
Dan maar ter afscheid ofzo denk ik, enkele beelden!
Al het rollend materieel is de afgelopen dagen door mijn handen gegaan, gecatalogiseerd en opgeborgen. In afwachting van dat wat komen gaat...
De baan (links) is helemaal leeggehaald. Goed te zien is de reeds enigzins 'desolate' staat van m.n. module Venneweg...
De beursbaan (rechts) blijft gewoon bestaan. Daar wordt momenteel een wissel in vervangen, zodat alle sporen weer bruikbaar zijn en hopelijk, na alle Corona, gaat hij voor het eerst op reis!
Stationsgebouw Gilze-Rijen, van Markenburg.nl. Ik vind het nog altijd een enorm goed gelukt model van Markenburg. Dit is mijn versie 2, waar ik al veel meer details heb toegevoegd dan in het eerste model...
Overzicht van het stationsgebied...
Inrit van module Venneweg, vanaf het station. Hier missen veel scenery elementen, zoals de geplette bovenleidingmasten, een dwergsein en het zwaar gehavende fabrieksgebouw...
Detailopname van het gehavende fabriekspand...
Sommige scenes zijn nog mooi intact. Mogelijk krijgen bovenstaande zaken een plaats op de nieuwe baan...
Het perron en stationsgebouw blijven bewaard voor de nieuwe baan. Hoe ik dat precies aan ga pakken weet ik nog niet, met name het perron zit hufterproof vast op de baan. Maar komt tijd, komt raad...
Ook deze scenery wordt 'gered'...
De bakkerij moet wel wijken. Als in, de module is voor het nieuwe ontwerp wat te breed en wordt aan de straatzijde ingekort.
Waar de bakkerij terugkomt, weet ik nog niet...
Alle plannen zijn nog echt plannen. Eerst moeten de kamers opgeknapt worden en ingericht. Daarna begin ik met de baan te verhuizen en af te breken.
Mocht iemand in delen van de scenery of de helix als geheel, interesse hebben, dan kan die zich melden via PB.
Als alles volgens plan verloopt zal Gilze-Rijen 1:160 3.0.,van de zomer geboren worden.
En versie 2.0? Gelukkig hebben we de foto's nog, zeg maar
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje