Nieuwe baan aangestuurd door arduino
Re: Nieuwe baan aangestuurd door arduino
@maarten
Het leuke is om idd lekker te puzzelen, uiteraard ook met gebruik van ervaringen van anderen, maar toch.
Voor mij hoeft het niet allemaal plug en play te zijn.
Lol in de hobby staat vooraan, lekker spelen met treintjes.
Arduino is erg laagdrempelig en open source, heel veel over te vinden en niet duur.
Op arduino forums staan vele voorbeelden van programma's die al dan niet aangepast gebruikt kunnen worden.
Ooit begonnen met een arduino startset, wat al snel uitgroeide tot dit.
Het leuke is om idd lekker te puzzelen, uiteraard ook met gebruik van ervaringen van anderen, maar toch.
Voor mij hoeft het niet allemaal plug en play te zijn.
Lol in de hobby staat vooraan, lekker spelen met treintjes.
Arduino is erg laagdrempelig en open source, heel veel over te vinden en niet duur.
Op arduino forums staan vele voorbeelden van programma's die al dan niet aangepast gebruikt kunnen worden.
Ooit begonnen met een arduino startset, wat al snel uitgroeide tot dit.
Dank je, ik ga het in de kerstvakantie eens uitvogelen.
Mvg, Willem
Z21_start met WiFi
Z21_start met WiFi
-
Ik ben op dat gebied een totale leek. Heb er wel eens na gekeken om de verlichting mee aan te sturen. Daar is het dan ook bij gebleven tot nu toe. Respect voor de aansturing van een complete baan met Arduino. Kan je Arduino ook met iTrain aansturen? Want dat is waar ik uiteindelijk naar toe wil. Wat is het voordeel van aansturen verlichting via Arduino t.o.v aansturen via iTrain met decoder(Rosoft WDD) en bi-stabiel relais?
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
@nico
Ik heb geen idee of dit kan, ik weet wel dat verschillende mensen arduino en dcc combineren. Je kunt zeker de arduino ook aansturen met de computer, maar daar heb ik me niet in verdiept en die software gaat mij ook een beetje boven de pet.
Kijk eens op arduino & dcc of engels en nederlands arduino forum. Daar haal ik ook heel veel inspiratie vandaan.
Een voordeel weet ik niet. Heb geen ervaring met i-train of andere systemen.
Ik heb geen idee of dit kan, ik weet wel dat verschillende mensen arduino en dcc combineren. Je kunt zeker de arduino ook aansturen met de computer, maar daar heb ik me niet in verdiept en die software gaat mij ook een beetje boven de pet.
Kijk eens op arduino & dcc of engels en nederlands arduino forum. Daar haal ik ook heel veel inspiratie vandaan.
Een voordeel weet ik niet. Heb geen ervaring met i-train of andere systemen.
Een tijdje geleden heb ik de DCCnext aangeschaft. Die is op de Arduino gebaseerd en komt met aansluitspul (schroefconnectoren en/of servoconnectoren). Met de meegeleverde sketches verstaat het ding DCC en kun je van alles aansturen, bijvoorbeeld je wisselservo of een lampje. Je kunt hem gewoon programmeren m.b.v. de IDE van Arduino.
Echt superhandig, mogelijk kun je er wat mee. Kost iets van 8 euro.
Echt superhandig, mogelijk kun je er wat mee. Kost iets van 8 euro.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Ik ga er toch weer eens wat tijd voor vrij maken en me verder verdiepen in de materie. Ook maar eens kijken naar de DCCnext wat Steven aangeeft. Thanks.
Vriendelijke groetjes Nico.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Vandaag maar weer eens verder gegaan. Alle blokken zijn aangesloten en een rangeer spoor tijdelijk in 3 stukken opgedeeld. Elk stuk word via een tuimelschakelaar stroomloos gezet en uiteraard mbv een nieuwe arduino die uiteindelijk de gehele rangeerbaan voor zijn rekening gaat nemen.
Nieuwe detectie methode op deze baan. Een laser en ontvanger. Is betrouwbaarder dam hall sensoren, vooral bij hoge snelheid.
Laser? Weet je zeker dat je dat wilt?
Is een infrarood niet genoeg voor die 10 cm?
Guus
Is een infrarood niet genoeg voor die 10 cm?
Guus
Aanvullend: dat is aardig voor in een niet-zichtbaar deel, maar op zichtbare delen zie ik wat meer uitdagingen (nog even los van de kosten, waar ik geen idee van heb).
Is stroomdetectie daar niet praktischer?
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Als je de lichtsluis iets diagonaal over het spoor zet heb je een stabieler signaal. En precies wat Steven zegt, ik zou dat niet willen op het zichtbare gedeelte van je baan.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Overnieuw begonnen met de baan en vele upgrades doorgevoerd, de baan wordt aangestuurd door 5 arduino's.
2 voor servo, wissel sturing.
2 voor blok sturing.
1 voor snelheids en rijrichting regeling.
De baan heeft 3 lagen, onderste laag heeft een schaduw station met 4 opstelsporen, normaal niveau heeft 7 opstelsporen en er is nog een hogere lus (bergbaan).
Wellicht komen er nog meer aanpassingen bij, nu veel proefrijden.
Detectie geschied dmv OKKIE's gekoppeld aan arduino's
2 voor servo, wissel sturing.
2 voor blok sturing.
1 voor snelheids en rijrichting regeling.
De baan heeft 3 lagen, onderste laag heeft een schaduw station met 4 opstelsporen, normaal niveau heeft 7 opstelsporen en er is nog een hogere lus (bergbaan).
Wellicht komen er nog meer aanpassingen bij, nu veel proefrijden.
Detectie geschied dmv OKKIE's gekoppeld aan arduino's
-
- Forum-Beheerder
- Contacteer:
Hoi,
Het is wel aan te bevelen om voor je sourcecode de optie codeweergave </> uit het menu te gebruiken.
Dat houdt je layout in stand, bewaart je tabposities, is goed leesbaar, neemt minder plaats in, is makkelijk te copieren.
Dus als volgt;
Code: Selecteer alles
/*
Block detection, Activated Block -1 is isolated, -2 is set free
*/
// Hall sensors:
Paul
Schäßburg an der Kokel
Sorry, ik zie nu dat ik op een al heel oude post heb gereageerd.
Maar de aanbeveling van de code tags blijft geldig, voor iedereen die sourcecode hier op het forum post.
Paul
Maar de aanbeveling van de code tags blijft geldig, voor iedereen die sourcecode hier op het forum post.
Paul
Schäßburg an der Kokel