Hookyville op weg
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Hookyville op weg
haha, dit is grappig
ik zie gewoon mn eigen manier van vroeger terug
Toen had ik ook totaal nog geen kennis op het gebied van sites en hosting. Dat is in de loop van de jaren e.d. sterk veranderd! Maar een modelspoorsite hoeft niet zo moeilijk te zijn (als de mijne ) Als de belangrijkste informatie er maar op staan (materieel, foto's en baanplan zijn dat ongeveer)
Echter moet ik nog steeds goede foto's maken van mn materieel
Anyway, ik zal um bij de links op mn site zetten
ik zie gewoon mn eigen manier van vroeger terug
Toen had ik ook totaal nog geen kennis op het gebied van sites en hosting. Dat is in de loop van de jaren e.d. sterk veranderd! Maar een modelspoorsite hoeft niet zo moeilijk te zijn (als de mijne ) Als de belangrijkste informatie er maar op staan (materieel, foto's en baanplan zijn dat ongeveer)
Echter moet ik nog steeds goede foto's maken van mn materieel
Anyway, ik zal um bij de links op mn site zetten
Re: Hookyville op weg
Hoi Wouter,
Ik zie dat je meteen al daad bij woord hebt gevoegd! Als ik iets wil, dan ga ik me er altijd wel in verdiepen en zal de website met een paar jaar ongetwijfeld weer anders zijn. Dit is simpelweg een begin. Nu nog gratis, met dus reclames erop, maar dat zal mettertijd ook wel gaan veranderen. De komende weken nog wat meer materieel plaatsen en wat foto's van de bouw van het frame en ondertussen ook verder testen van stopsectielengte voor Koploper op de verrijdbare testtafel en het schaduwstation inrichten. Is nog een aartdige klus met al die elektronica. Maar zoals ik al eerder zei: als je 'a' zegt, moet je ook 'b' zeggen.
Zodra ik een pagina met links heb, zal ik ook teruglinken.
Mvg,
Martin
Ik zie dat je meteen al daad bij woord hebt gevoegd! Als ik iets wil, dan ga ik me er altijd wel in verdiepen en zal de website met een paar jaar ongetwijfeld weer anders zijn. Dit is simpelweg een begin. Nu nog gratis, met dus reclames erop, maar dat zal mettertijd ook wel gaan veranderen. De komende weken nog wat meer materieel plaatsen en wat foto's van de bouw van het frame en ondertussen ook verder testen van stopsectielengte voor Koploper op de verrijdbare testtafel en het schaduwstation inrichten. Is nog een aartdige klus met al die elektronica. Maar zoals ik al eerder zei: als je 'a' zegt, moet je ook 'b' zeggen.
Zodra ik een pagina met links heb, zal ik ook teruglinken.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Hookyville op weg
@ martin, zie pb
@ all;
op mijn site kom je ook overal nog dingen tegen met, Zal t.z.t. uitgebreid worden of Zodra er meer info is zal dit geplaatst worden. De modelbaan kan je niet in 1 dag bouwen, evenmin een bijpassende website
@ all;
op mijn site kom je ook overal nog dingen tegen met, Zal t.z.t. uitgebreid worden of Zodra er meer info is zal dit geplaatst worden. De modelbaan kan je niet in 1 dag bouwen, evenmin een bijpassende website
Re: Hookyville op weg
Ik ben de mystery man. Nee hoor, ook daar komt vanzelf wel wat te staan. Er staan nu ook pas drie locs op, maar dat zijn er hier thuis toch wel een paar meer. Heb wel iets meer te doen dan alleen een website in elkaar timmeren. Er moet immers op korte termijn ook eens wat aan de baan worden gedaan, want alle locs willen graag tegelijkertijd rijden. Wordt vanzelf vervolgd dus!Jos schreef:Hartstikke leuk Martin, maarruhhhh, als ik klik op "Wie ben ik" zie ik de tekst: Under Construction staan. Wat ga je aan jezelf doen?
Groetjes,
Jos
En nee, ik ga mezelf natuurlijk niet verbouwen! Goed gevonden Jos!
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Hey Martin,
Leuk dat je een site hebt opgestart, heb hem ook maar gelijk ff bij mijn favo`s gezet en zal er zeker ook jouw baan blijven volgen.
mvg
Freddy(spoor65)
Leuk dat je een site hebt opgestart, heb hem ook maar gelijk ff bij mijn favo`s gezet en zal er zeker ook jouw baan blijven volgen.
mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Hookyville op weg
De website wordt zeer regelmatig bijgewerkt. Vooral de pagina Laatste Nieuws wordt regelmatig ge-update met een tekstje en soms een foto, dus je kunt altijd nog eens rustig gaan kijken.
Na een lange tijd van nadenken, zagen voor het frame en mijn diorama, werd het onlangs weer eens tijd om nu echt te gaan testen met Koploper. Voor de indeling van mijn schaduwstation was het immers van belang om te bepalen waar ik nu stopsecties moest gaan plaatsen.
Helaas, na een lange inactiviteit gaf het ovaal geen sjoege. Alle rails van tafel gehaald en een beurt met wasbenzine gegeven. Tevens alle aansluitingen op de ringleiding gesoldeerd in plaats van even draadje om elkaar heen knopen. Als laatste ook nog de draadeindjes vertind. Daarna alles weer teruggeplaatst en het testovaal weer in gebruik genomen. Ik moet zeggen dat de locs nu stukken beter rijden, dus wat dat betreft al een hele vooruitgang. Ook heb ik de diodeschakeling maar aangelegd, want dat is toch wel zo handig voor het testwerk.
Het weer in ere herstelde testovaal inclusief de 'brug' voor de bezetmelder.
Hier zoals de diodeschakeling er nu bij ligt:
Daarna rijden maar. Er zijn legio instellingen waar je mee kunt spelen en lang niet alles heeft een positief effect. Waar ik wel achter ben, is dat ik met bepaalde lage snelheden in het remgedeelte kan volstaan met een stopsectie van 111 mm. Uiteraard hangt dat ook weer van je instellingen af en van de snelheid die je loc kan bereiken. Het is maar net hoe een loc geijkt is. Maar het is erg leuk om er mee te stoeien en te spelen. En naarmate je er meer mee bezig bent, is het net alsof je wat meer van de werking van Koploper gaat snappen. In elk geval is het testen nog lang niet ten einde. Er moet uiteraard ook nog getest gaan worden met wissels, opstelsporen, achteruitrijden, inhaalspoortje, twee locs die tegen elkaar in rijden etc. Maar ik denk wel dat ik al stukken dichterbij de start van de bouw van het schaduwstation ben!
NS-loc wordt keurig op afstand van de DB-loc gehouden door de bezetmelders
Mvg,
Martin
Na een lange tijd van nadenken, zagen voor het frame en mijn diorama, werd het onlangs weer eens tijd om nu echt te gaan testen met Koploper. Voor de indeling van mijn schaduwstation was het immers van belang om te bepalen waar ik nu stopsecties moest gaan plaatsen.
Helaas, na een lange inactiviteit gaf het ovaal geen sjoege. Alle rails van tafel gehaald en een beurt met wasbenzine gegeven. Tevens alle aansluitingen op de ringleiding gesoldeerd in plaats van even draadje om elkaar heen knopen. Als laatste ook nog de draadeindjes vertind. Daarna alles weer teruggeplaatst en het testovaal weer in gebruik genomen. Ik moet zeggen dat de locs nu stukken beter rijden, dus wat dat betreft al een hele vooruitgang. Ook heb ik de diodeschakeling maar aangelegd, want dat is toch wel zo handig voor het testwerk.
Het weer in ere herstelde testovaal inclusief de 'brug' voor de bezetmelder.
Hier zoals de diodeschakeling er nu bij ligt:
Daarna rijden maar. Er zijn legio instellingen waar je mee kunt spelen en lang niet alles heeft een positief effect. Waar ik wel achter ben, is dat ik met bepaalde lage snelheden in het remgedeelte kan volstaan met een stopsectie van 111 mm. Uiteraard hangt dat ook weer van je instellingen af en van de snelheid die je loc kan bereiken. Het is maar net hoe een loc geijkt is. Maar het is erg leuk om er mee te stoeien en te spelen. En naarmate je er meer mee bezig bent, is het net alsof je wat meer van de werking van Koploper gaat snappen. In elk geval is het testen nog lang niet ten einde. Er moet uiteraard ook nog getest gaan worden met wissels, opstelsporen, achteruitrijden, inhaalspoortje, twee locs die tegen elkaar in rijden etc. Maar ik denk wel dat ik al stukken dichterbij de start van de bouw van het schaduwstation ben!
NS-loc wordt keurig op afstand van de DB-loc gehouden door de bezetmelders
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Leuk om te zien Martin. Ik hoop binnenkort ook op deze manier aan de gang te gaan (als dat S88XpressNetLI printje ooit komt...), het lijkt me een hele verrijking!
Ik ga het zeker volgen.
Hoe heb je de draden van de bezetmelder aan je rails bevestigd? Gesoldeerd aan de zijkant? En heb je alles gedetecteerd of niet (gezien je diodeschakeling)?
Ik ga het zeker volgen.
Hoe heb je de draden van de bezetmelder aan je rails bevestigd? Gesoldeerd aan de zijkant? En heb je alles gedetecteerd of niet (gezien je diodeschakeling)?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Hookyville op weg
Hallo Steven, je hebt het goed gezien van die diodeschakeling. De middenstukken van de blokken zijn niet gedetecteerd, maar die liggen aan de 'rode' ringleiding. Het is natuurlijk wel erg rood allemaal, want de draadjes naar de bezetmelder zijn ook rood. Op foto 2 zie je een rode draad aftakken van een gele draad. Hier ontstaat de diode-ringleiding, om het zo maar even te noemen. De gele draad duikt onder de tafel en komt elders weer boven de grond. Hier takt een rode draad naar de bezetmelder af. Aan de gele draad komt te zijner tijd ook een wisseldecoder te hangen. Echt veel meer wil ik niet gaan testen, dus de vele rode draden zijn door mij nog prima uit elkaar te halen.shoven schreef:Leuk om te zien Martin. Ik hoop binnenkort ook op deze manier aan de gang te gaan (als dat S88XpressNetLI printje ooit komt...), het lijkt me een hele verrijking!
Ik ga het zeker volgen.
Hoe heb je de draden van de bezetmelder aan je rails bevestigd? Gesoldeerd aan de zijkant? En heb je alles gedetecteerd of niet (gezien je diodeschakeling)?
De draden zijn aan de rails gesoldeerd, behalve die ene bruine draad. Die zit met een aansluitklem aan de rail vast, maar dat ga ik wel aanpassen. Immers, ik wil aan de andere kant van het ovaal op z'n minst nog één aansluiting voor de massa hebben. Misschien dat door het ontbreken hiervan mijn loc in stap 1 en 2 wat moeite heeft om goed te rijden. Je praat dan over 7 km/u. Tevens moet straks de bruine draad ook verbinding maken met de wisseldecoder en de wissel zelf.
Het leuke is dat je enorm veel ontdekt. Ik werkte in het stationsblok (de enige plek waar een loc standaard stil moet staan)eerst met een inrijsectie van 22 cm, een niet-gedetecteerd deel van 33 cm en een stopsectie van 22 cm. Als ik de trein een minimumsnelheid meegaf van 23 km/u had ik 7-8 cm nodig om hem te laten stoppen. Bij 41 km/u stopte de loc aan het eind van de sectie, zeg maar na 20 cm. Nu heb ik het niet-gedetecteerde deel korter gemaakt en de stopsectie 33 cm. Als ik de loc dan weer laat 'leren remmen', dan zie ik dat ik nu een minimumsnelheid van 51 km/u kan hanteren en dan houd ik nog 2-3 cm over in de stopsectie. En zo kun je nog veel meer variëren met je testmogelijkheden. Het is in elk geval erg leuk om te doen!
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Rustig aan hoor Jos, ik heb nog een lange Koploperweg te gaan! Maar zoals ik al zei: leuk en interessant. Nu nog eens zorgen dat op mijn testbaan een trein bij een snelheid van 7 km/u niet stil gaat staan, maar gewoon doorgaat met optrekken. Ik zeg stof en meer massa-aansluitingen maken.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Hookyville op weg
Heee Martin,
Dat is niet nodig hoor, je hebt genoeg. Als je een multimeter heb kan je zien dat overal op je ovaal de spanning gelijk is ook als er een of twee loks rijden.
Kijk eens of er geen vuil tussen de wielen en stroomafnemers zit, ik denk dat dat veel waarschijnlijker is.
Grtz Rob
Dat is niet nodig hoor, je hebt genoeg. Als je een multimeter heb kan je zien dat overal op je ovaal de spanning gelijk is ook als er een of twee loks rijden.
Kijk eens of er geen vuil tussen de wielen en stroomafnemers zit, ik denk dat dat veel waarschijnlijker is.
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Hookyville op weg
Na meer dan twee weken niets doen aan de baan (paasbasketbaltoernooi in Duitsland en pr voor zandsculpturenfestival op Texel stonden in de weg) ben ik vandaag dan maar eens echt aan de baan begonnen. Nog geen rails leggen, want ik test nog wel even vrolijk door, maar gewoon alvast wat voorbereidende werkzaamheden. Eerste punt waar ik mee bezig ging houden, betrof een extra gat in de baan maken.
Op bovenstaande foto is het enigszins uit te leggen. Ik kan van de achterkant een eind de baan inreiken met mijn armen, zeg zo'n 65-70 cm. Dan zijn de twee sporen die naar de spiraal lopen en het spoor dat via een wissel om de spiraal heen gaat, niet optimaal te bereiken. In de spiraal is wel een mangat, maar met een tussenruimte van 8 cm per wending kom je er ook niet bij. En de wet van Murphy kennen we allemaal: treinen lopen vast op de plaatsen die het moeilijkst te bereiken zijn, dus ik moest hier nog even maatregelen nemen. Door hier nu een gat in te zagen, kan ik er wel bij. Ik kan mijn hoofd er doorheen krijgen en ook nog een arm. Dat is voldoende om al die sporen daar te bereiken. Daardoor zie je nu van onder de baan dit beeld (let niet op de rondingen waar ik eerst heb geboord, want het werd uiteindelijk toch iets groter dan eerst bedacht):
En hier dan de situatie met de teruggelegde sporen. Voor de veiligheid heb ik aan drie kanten van het gat nog wat schroeven door de plaat gejast die zich vast hebben gegrepen in het frame. Alleen rechts heb ik dat niet gedaan, want daar begint de plaat zo ongeveer.
Het was toch nog wel inspannend. Niet zo zeer het fysieke werk, maar het was behoorlijk warm op zolder en de droger deed ook nog eens zijn werk in het halletje. maar gauw een raam opengezet. Nu eerst even goed stofzuigen, want er lag wel een aardig laagje. Vandaag of morgen ga ik dan de aanloopstukjes naar de spiraal en naar het spoor om de spiraal heen (dat op een hoogte van 15 mm komt te liggen) bekleden met blauwe ondervloer voor de geluidsdemping en de stukjes ook meteen op de baan vastzetten, op het eindstuk van het rondje om de spiraal na dan, want dat valt pas goed te bepalen als ik het hele rondje klaar heb.
Mvg,
Martin
Op bovenstaande foto is het enigszins uit te leggen. Ik kan van de achterkant een eind de baan inreiken met mijn armen, zeg zo'n 65-70 cm. Dan zijn de twee sporen die naar de spiraal lopen en het spoor dat via een wissel om de spiraal heen gaat, niet optimaal te bereiken. In de spiraal is wel een mangat, maar met een tussenruimte van 8 cm per wending kom je er ook niet bij. En de wet van Murphy kennen we allemaal: treinen lopen vast op de plaatsen die het moeilijkst te bereiken zijn, dus ik moest hier nog even maatregelen nemen. Door hier nu een gat in te zagen, kan ik er wel bij. Ik kan mijn hoofd er doorheen krijgen en ook nog een arm. Dat is voldoende om al die sporen daar te bereiken. Daardoor zie je nu van onder de baan dit beeld (let niet op de rondingen waar ik eerst heb geboord, want het werd uiteindelijk toch iets groter dan eerst bedacht):
En hier dan de situatie met de teruggelegde sporen. Voor de veiligheid heb ik aan drie kanten van het gat nog wat schroeven door de plaat gejast die zich vast hebben gegrepen in het frame. Alleen rechts heb ik dat niet gedaan, want daar begint de plaat zo ongeveer.
Het was toch nog wel inspannend. Niet zo zeer het fysieke werk, maar het was behoorlijk warm op zolder en de droger deed ook nog eens zijn werk in het halletje. maar gauw een raam opengezet. Nu eerst even goed stofzuigen, want er lag wel een aardig laagje. Vandaag of morgen ga ik dan de aanloopstukjes naar de spiraal en naar het spoor om de spiraal heen (dat op een hoogte van 15 mm komt te liggen) bekleden met blauwe ondervloer voor de geluidsdemping en de stukjes ook meteen op de baan vastzetten, op het eindstuk van het rondje om de spiraal na dan, want dat valt pas goed te bepalen als ik het hele rondje klaar heb.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Newsflash!
Het schaduwstation van Hookyville heeft een ingrijpende wijziging ondergaan. Nee, het plan zelf is niet veranderd, maar ik stap af van het in één richting berijden van mijn schaduwstation. Waarom, zal men zich afvragen. Welnu, ik wil in mijn spiraal meer dan één in- en uitgang hebben. Dat kan ik wel bereiken door wissels in de spiraal te plaatsen (waarschijnlijk maar eentje), waardoor ik nog een extra wending kan benutten. Ik heb hier een klein tekeningetje van gemaakt. Het gele deel is het extra te rijden stuk. Met éénrichtingverkeer zou dit alleen maar een ingang naar het schaduwstation kunnen zijn, nu kan ik het ook als uitgang naar de baan gebruiken. Een trein die via deze ingang binnenkomt, vertrekt dan wel standaard via de andere kant.
Nu heb ik op de bovenbaan voor de tweesporige ingang naar de spiraal een station gepland. Een trein die hier op spoor 1 aankomt, duikt vervolgens de spiraal in en blijft een tijdje wachten in het schaduwstation. Zodra die weer mag rijden, kan de trein op spoor 2 van het station aankomen. Hij is dan als het ware gekeerd. Of ik stuur die trein aan de andere kant eruit, maar juist die terugkeeroptie op het andere spoor heeft mij ertoe gebracht deze beslissing te nemen. Ik moet zeggen dat enkele mails en een telefoongesprekje met Rob Fongers mij hier wel bij hebben geholpen.
Er is één consequentie aan het hele verhaal. Ik ga geen gemeenschappelijke aanmelders in mijn schaduwstation meer gebruiken, maar stap over op de twee melders per blok met een niet-gedetecteerd middendeel, zeg maar het basic Koploper-verhaal. In de ene rijrichting is de eerste melder een inrijmelder en de tweede een stopmelder, kom je van de andere kant gereden, dan is de stopmelder een inrijmelder en de inrijmelder is een stopmelder. Je kan ze op die manier wel dubbel gebruiken. Niettemin heb ik nu wel een extra bezetmelder (BMD16-SD2) nodig, want ik kom aan iets van 43 meldpunten.
In onderstaande tekening kun je dit zien. Alle rode stukjes zijn melders, zowel inrij- als stopmelder. De oranje delen maken deel uit van een wisselstraat. De gele stukjes zijn stopmelders halverwege het spoor als je rechtsom rijdt, de groene melders zijn stopmelders als je linksom rijdt. De bedoeling is dat een trein tot het einde van het spoor doorrijdt. Een tweede trein stopt dan in dat gele (of groene) deel. NIet omdat Koploper dat van hem vraagt, want de stopkans in dit blok is 0, maar omdat het volgende blok bezet is. Zodra de trein uit het laatste blok wegrijdt, vertrekt de trein van het gele deel en rijdt hij door tot het einde van het spoor, waar een stopkans van 100 is.
Zoals jullie zien, is er ook nog een blauw stukje spoor. Hier hang ik één melder aan, die meteen deze wisselstraat kan detecteren. Dat is niet de belangrijkste functie van deze melder. Deze melder regelt namelijk de snelheidsbeperking voor de wisselstraat.
Misschien is het allemaal wat overdreven, maar nu kan ik er nog makkelijk bij. Als alles al had gelegen, dan zou het een stuk lastiger geweest zijn om dit nog aan te passen. Maar goed dus dat ik lekker langzaam aan doe.
Mvg,
Martin
Het schaduwstation van Hookyville heeft een ingrijpende wijziging ondergaan. Nee, het plan zelf is niet veranderd, maar ik stap af van het in één richting berijden van mijn schaduwstation. Waarom, zal men zich afvragen. Welnu, ik wil in mijn spiraal meer dan één in- en uitgang hebben. Dat kan ik wel bereiken door wissels in de spiraal te plaatsen (waarschijnlijk maar eentje), waardoor ik nog een extra wending kan benutten. Ik heb hier een klein tekeningetje van gemaakt. Het gele deel is het extra te rijden stuk. Met éénrichtingverkeer zou dit alleen maar een ingang naar het schaduwstation kunnen zijn, nu kan ik het ook als uitgang naar de baan gebruiken. Een trein die via deze ingang binnenkomt, vertrekt dan wel standaard via de andere kant.
Nu heb ik op de bovenbaan voor de tweesporige ingang naar de spiraal een station gepland. Een trein die hier op spoor 1 aankomt, duikt vervolgens de spiraal in en blijft een tijdje wachten in het schaduwstation. Zodra die weer mag rijden, kan de trein op spoor 2 van het station aankomen. Hij is dan als het ware gekeerd. Of ik stuur die trein aan de andere kant eruit, maar juist die terugkeeroptie op het andere spoor heeft mij ertoe gebracht deze beslissing te nemen. Ik moet zeggen dat enkele mails en een telefoongesprekje met Rob Fongers mij hier wel bij hebben geholpen.
Er is één consequentie aan het hele verhaal. Ik ga geen gemeenschappelijke aanmelders in mijn schaduwstation meer gebruiken, maar stap over op de twee melders per blok met een niet-gedetecteerd middendeel, zeg maar het basic Koploper-verhaal. In de ene rijrichting is de eerste melder een inrijmelder en de tweede een stopmelder, kom je van de andere kant gereden, dan is de stopmelder een inrijmelder en de inrijmelder is een stopmelder. Je kan ze op die manier wel dubbel gebruiken. Niettemin heb ik nu wel een extra bezetmelder (BMD16-SD2) nodig, want ik kom aan iets van 43 meldpunten.
In onderstaande tekening kun je dit zien. Alle rode stukjes zijn melders, zowel inrij- als stopmelder. De oranje delen maken deel uit van een wisselstraat. De gele stukjes zijn stopmelders halverwege het spoor als je rechtsom rijdt, de groene melders zijn stopmelders als je linksom rijdt. De bedoeling is dat een trein tot het einde van het spoor doorrijdt. Een tweede trein stopt dan in dat gele (of groene) deel. NIet omdat Koploper dat van hem vraagt, want de stopkans in dit blok is 0, maar omdat het volgende blok bezet is. Zodra de trein uit het laatste blok wegrijdt, vertrekt de trein van het gele deel en rijdt hij door tot het einde van het spoor, waar een stopkans van 100 is.
Zoals jullie zien, is er ook nog een blauw stukje spoor. Hier hang ik één melder aan, die meteen deze wisselstraat kan detecteren. Dat is niet de belangrijkste functie van deze melder. Deze melder regelt namelijk de snelheidsbeperking voor de wisselstraat.
Misschien is het allemaal wat overdreven, maar nu kan ik er nog makkelijk bij. Als alles al had gelegen, dan zou het een stuk lastiger geweest zijn om dit nog aan te passen. Maar goed dus dat ik lekker langzaam aan doe.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Nee hoor is helemaal niet overdreven zo als je zelf zegt nu kan je er nog bijHookies schreef:Misschien is het allemaal wat overdreven, maar nu kan ik er nog makkelijk bij. Als alles al had gelegen, dan zou het een stuk lastiger geweest zijn om dit nog aan te passen. Maar goed dus dat ik lekker langzaam aan doe.
Mvg,
Martin
Een klimspiraal en schaduwststation verander je niet even als je net met de bovenbouw bent begonnen
Zelf loop ik ook vaak te denken zal ik nu zus of zal ik nu zo doen
Daarom de knoop doorgehakt en de klimspiraal het verlende van mijn schaduwstation gemaakt en uit de klimspiraal komende op de bovenbouw de mogelijkheid gemaakt dat treinen links of recht om kunnen gaan
Mvg
Henk
De bouw van mijn N-Spoorbaan
Raptor
Raptor
Re: Hookyville op weg
Het grote werk gaat deze week beginnen: ik ga draadjes solderen, rails leggen en draadjes naar de ringleiding trekken. Niet dat dat nu zo snel zal gaan, maar ik krijg nu het gevoel dat ik echt van start ga met de baan. Het hele plan wordt dus rijden in twee richtingen, zoals ik een pagina terug al geschetst heb. Afgezien van krimpkousjes (nergens te vinden, maar wel bij Conrad) ben ik er helemaal klaar voor. Hieronder de nieuwe aanwinsten die heel goed van pas gaan komen.
Een striptang om draadjes juist in het midden van een draad te strippen.
Een soldeerbout met een beduidend dunnere top dan die ik eerst had. Dat zal het solderen zeker ten goede komen, ook als ik de rails van tevoren vuil- en vetvrij maak.
Een lijmpistool dat ik nu ga gebruiken voor het vastzetten van de bindringen onder de baan, waar de bedrading doorheen moet lopen. Later kan ik dit pistool ook nog wel gebruiken voor andere zaken, zoals het vastzetten van preisertjes.
Tot slot nog een foto van een soort diorama, waar ik een tijdje mee aan het 'spelen' ben geweest. Het bestaat uit drie delen: grasland in een dal, een naaldbomenbos en ruw rotsgebergte. Hieronder een foto van het grasgedeelte nadat ik er met de graslegger bezig ben geweest. De bovenleiding ontbreekt in dit deel nog en de koeien staan nog niet vast.
Mvg,
Martin
Een striptang om draadjes juist in het midden van een draad te strippen.
Een soldeerbout met een beduidend dunnere top dan die ik eerst had. Dat zal het solderen zeker ten goede komen, ook als ik de rails van tevoren vuil- en vetvrij maak.
Een lijmpistool dat ik nu ga gebruiken voor het vastzetten van de bindringen onder de baan, waar de bedrading doorheen moet lopen. Later kan ik dit pistool ook nog wel gebruiken voor andere zaken, zoals het vastzetten van preisertjes.
Tot slot nog een foto van een soort diorama, waar ik een tijdje mee aan het 'spelen' ben geweest. Het bestaat uit drie delen: grasland in een dal, een naaldbomenbos en ruw rotsgebergte. Hieronder een foto van het grasgedeelte nadat ik er met de graslegger bezig ben geweest. De bovenleiding ontbreekt in dit deel nog en de koeien staan nog niet vast.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Om te voorkomen dat mensen gaan vragen hoe de rest van het diorama eruit ziet, dan toch maar een paar foto's. Het is nog lang niet af, maar doordat ik nu serieus kan gaan 'leggen', blijft dit een tijdje in reserve staan.
De twee delen aan de rechterkant:
Het middendeel in close-up:
Het rechterdeel in close-up:
Zicht op het hele diorama:
Mvg,
Martin
De twee delen aan de rechterkant:
Het middendeel in close-up:
Het rechterdeel in close-up:
Zicht op het hele diorama:
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Hookyville op weg
Héé Martin,
Gaaf man.
Grtz Rob
Gaaf man.
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Hookyville op weg
Mooi werk Martin,
Diorama ziet er goed uit, als ook je plan om je schaduwstation beter te kunnen benutten door 2 richting te gaan rijden.
Mooi soldeerboutje trouwens, met idd wel erg mooie dunne punt, waar heb je die weten te bemachtigen?
Succes met de daadwerkelijke start en ga je natuurlijk verder volgen.
mvg
Freddy(spoor65)
Diorama ziet er goed uit, als ook je plan om je schaduwstation beter te kunnen benutten door 2 richting te gaan rijden.
Mooi soldeerboutje trouwens, met idd wel erg mooie dunne punt, waar heb je die weten te bemachtigen?
Succes met de daadwerkelijke start en ga je natuurlijk verder volgen.
mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Hookyville op weg
Het soldeerboutje heb ik voor 28 euri bij de Praxis aangeschaft. Gamma had niks bijzonders en deze zag er wel prima uit voor de schaal N.spoor65 schreef:Mooi soldeerboutje trouwens, met idd wel erg mooie dunne punt, waar heb je die weten te bemachtigen?
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Hoi Martin,
Mooi boutje.
2 tips:
Voor solderen aan de rails is 12W erg weinig, kan wel eens lang duren voordat een draadje vastzit.
Pas op met die dunne stift. Niet mee duwen want voor je het weet is ie zo krom als een hoepel. Ik spreek uit ervaring
Groetjes,
Jos
Mooi boutje.
2 tips:
Voor solderen aan de rails is 12W erg weinig, kan wel eens lang duren voordat een draadje vastzit.
Pas op met die dunne stift. Niet mee duwen want voor je het weet is ie zo krom als een hoepel. Ik spreek uit ervaring
Groetjes,
Jos
Re: Hookyville op weg
Tips zijn in overweging genomen Jos. Ik heb gisteren soldeertestjes gedaan met een vriend die al jaren een baan heeft. Die werkt met exact dezelfde bout en zonder problemen, dus dat zit wel snor. Ik zal wel uitkijken met duwen anders moet ik een nieuwe stift aanschaffen. Liever niet.Jos schreef:Hoi Martin,
Mooi boutje.
2 tips:
Voor solderen aan de rails is 12W erg weinig, kan wel eens lang duren voordat een draadje vastzit.
Pas op met die dunne stift. Niet mee duwen want voor je het weet is ie zo krom als een hoepel. Ik spreek uit ervaring
Groetjes,
Jos
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
De eerste rails liggen nu te dorgen van een behandeling met wasbenzine. Hopelijk zijn ze later vanmiddag goed schoon en vetvrij, zodat ik de eerste draadjes kan gaan solderen.
In de tussentijd heb ik nog even mijn wintracktekening aangepast. Ik heb nu de blokken een nummer gegeven. B1.01 betekent 'blok 1, 1e melder' en ga zo maar door tot B25.02 (blok 25, 2e melder). N1 betekent 'niet-gedetecteerd deel van blok 1'.
Ik weet dat mijn bezetmelders 16 aansluitingen hebben en dat je na 1.16 weer verder gaat bij 2.01 etc, maar dat was niet het nut van deze tekening. Ik weet nu hoeveel meldpunten ik 'beneden' heb. Voor de oplettende kijker: blok 2 heeft maar 1 melder met de naam B2.01WIS. Deze melder regelt de snelheidsbeperking voor de wisselstraat (rijdend in de richting van A naar B). Treinen mogen hier nooit stoppen, want het blok is niet lang genoeg voor mijn langste treinen die via de doorgaande sporen bij emplacement A rechtstreeks door moeten rijden naar emplacement B waar ze wel worden opgesteld.
Het jpg-bestand is natuurlijk niet zo groot en duidelijk, dus zal ik het tra-bestand als bijlage toevoegen. Jammer, maar helaas, dat gaat dus niet. Dan maar een jpg-versie als bijlage met andere resolutie. Helaas pindakaas. Dan is het document weer gelimiteerd aan 128 k. Wie dus een duidelijkere versie wil hebben om eventueel op te schieten, kan me natuurlijk wel een pb met mailadres sturen.
Mvg,
Martin
In de tussentijd heb ik nog even mijn wintracktekening aangepast. Ik heb nu de blokken een nummer gegeven. B1.01 betekent 'blok 1, 1e melder' en ga zo maar door tot B25.02 (blok 25, 2e melder). N1 betekent 'niet-gedetecteerd deel van blok 1'.
Ik weet dat mijn bezetmelders 16 aansluitingen hebben en dat je na 1.16 weer verder gaat bij 2.01 etc, maar dat was niet het nut van deze tekening. Ik weet nu hoeveel meldpunten ik 'beneden' heb. Voor de oplettende kijker: blok 2 heeft maar 1 melder met de naam B2.01WIS. Deze melder regelt de snelheidsbeperking voor de wisselstraat (rijdend in de richting van A naar B). Treinen mogen hier nooit stoppen, want het blok is niet lang genoeg voor mijn langste treinen die via de doorgaande sporen bij emplacement A rechtstreeks door moeten rijden naar emplacement B waar ze wel worden opgesteld.
Het jpg-bestand is natuurlijk niet zo groot en duidelijk, dus zal ik het tra-bestand als bijlage toevoegen. Jammer, maar helaas, dat gaat dus niet. Dan maar een jpg-versie als bijlage met andere resolutie. Helaas pindakaas. Dan is het document weer gelimiteerd aan 128 k. Wie dus een duidelijkere versie wil hebben om eventueel op te schieten, kan me natuurlijk wel een pb met mailadres sturen.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.