Mijn eerste baanplan op N spoor

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2077
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door OBBinN »

Mooie ruimte in ieder geval!

Ga je met vaste stukken werken of met flex? Ikzelf heb, op wissels na, alles met flex gelegd. Is misschien wat meer werk, maar kan je wel alles mooier leggen vind ik.

Succes!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
Lu19c65as
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 mar 2024 16:07

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door Lu19c65as »

Ik heb nu tussen einde biels en perron 2mm ruimte. Op de tekening 1:1 heb ik het getekend met een perron van Faller 222124. Nu is mijn vraag is 2mm genoeg tussenruimt
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Lucas
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3736
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door maarten »

Dat is niet exact te zeggen. Jouw materieel speelt een belangrijke rol daar in. De ene loc is breder dan de andere. In de NEN normen staat daar ook eea in beschreven.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Lu19c65as
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 mar 2024 16:07

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door Lu19c65as »

Heb het een en ander aangepast in het station. Dank jullie wel voor het advies. Ben nu ook aan het nadenken over het station in het dorp. Vier sporen is misschien veel voor klein dorp. Misschien is drie sporen of gewoon twee met klein station en perron aan andere kant een optie
Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Lucas
Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2077
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door OBBinN »

Wat is de uitlbeelding van het traject? Rijden er veel (inter)nationale (goederen)treinen of juist een rustig traject, waar af en toe eens een intercity of iets voorbij komt.. Bij het eerste, om doorstroming te verbeteren zijn perronsporen apart, zodat de lokale trein daar ingehaald kan worden door de internationale doorgaande trein. Is het een rustige lokale baan, dan gewoon de perrons aan de doorgaande sporen. Of maar net wat je zelf leuk vindt! 😉


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
Lu19c65as
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 mar 2024 16:07

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door Lu19c65as »

Afbeelding
Hier heb ik wat aanpassingen gedaan bij stads station. Inderdaad wat wissels verlegd en aangepast. Ook wat weggehaald bij het locdepot. En alvast 1 rangeerspoor erbij aan de rechterkant in velengde van bergspoor


Met vriendelijke groet,
Lucas

Onderwerp starter
Lu19c65as
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 mar 2024 16:07

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door Lu19c65as »

Daar ga ik even over nadenken 😉
Bedankt voor je suggestie. Ik ga ermee aan de slag


Met vriendelijke groet,
Lucas
Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2077
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door OBBinN »

Wat ook leuk is om toe te voegen, althans, dat kan al.. Op dat nieuwe uithaal spoortje een goederenloods zetten en vanaf daar een goederen pendel naar het bergstation. Kort treintje, 2 a 3 korte gesloten wagentjes ofzo..


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
Lu19c65as
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 mar 2024 16:07

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door Lu19c65as »

Hallo Wouter,
Ik ben van plan om alles met vaste stukken te gaan leggen, maar idd met flexrail zie je veel minder aansluitingen. Mijn tijdperk wat ik wil is I en II. Dus ik denk dat een tweesporig station in het dorp oke is, en wat je al zei dat er af en toe een (inter) nationale trein daar rijd. Je idee van goederenloods bij uithaalspoor en dan goederentreintje over bergspoor naar bergstation is top idee!


Met vriendelijke groet,
Lucas

Onderwerp starter
Lu19c65as
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 mar 2024 16:07

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door Lu19c65as »

Hallo Maarten,
Ik ga het ff opzoeken in NEN. Ik wil met tijdperk I en II gaan rijden. Mocht ik er niet uitkomen dan kom ik er nog op terug met wat vragen.


Met vriendelijke groet,
Lucas
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3736
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door maarten »

Voor TP I en II heb je toch nauwelijks verhoogde perrons nodig? Wel verstandig om het vrije ruimte profiel even te checken. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2077
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door OBBinN »

In TP 1 en 2 was er ook weinig tot geen echt internationaal treinverkeer. Ik zou daar het baanplan op aanpassen..


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Ronald1
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door Ronald1 »

Mooi baanplan, maar waarom dat tweede kleinere station?
Nu rij je in zichtbare deel van je baan van station naar station en komen de treinen die daar stoppen nauwelijks op gang.
Een mooi lang paradespoor op dat deel lijkt mij een mooi alternatief.
Groet,
Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Lu19c65as
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 mar 2024 16:07

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door Lu19c65as »

Dank je wel Ronald! Je advies neem ik mee in me baanplan.


Met vriendelijke groet,
Lucas

Onderwerp starter
Lu19c65as
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 mar 2024 16:07

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door Lu19c65as »

Ik ben weer wat aan het aanpassen geweest in het baanplan. Ik ben tevreden over het grote station en heb wel het kleine station aangepast naar twee sporen met een uithaalspoor voor goederen in het dorp. Daar een klein station voor dorp en ook doorgaande (inter)nationale treinen komen af en toe langs. Ook nagedacht over tijdperk en wil I, II en III van DB gaan rijden. Heb twee opties voor schaduwstation. Ik denk zelf dat ik het idee van 1 schaduw station beter is ivm bereikbaarheid. Ook wil ik een helix aan het einde van de twee poten.
Totale lengte van de rails is bijna 85 meter.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Lucas
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1077
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Draaischijven worden over het algemeen met twee aansluitingen aan het hoofdspoor gekoppeld. Als de ene weg geblokkeerd is, is de ander nog open. Je zet daarmee het verkeer naar en van de draaischijf niet op slot.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

TonN
Berichten: 425
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door TonN »

De wissel linksboven net voor de binnenbocht, kan je vervangen door een rechterwissel. Scheelt je ruimte en een rare knik als een trein naar links moet.



TonN
Berichten: 425
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door TonN »

Rechts heb je 2 uithaalspoortjes, maar die zitten niet helemaal lekker. Een lok die vanaf de draaischijf naar spoor 1 moet, moet op het binnenkomend spoor stoppen en weer op gang komen. Een uithaal spoor buiten de nu getekende bocht lijkt me handiger



TonN
Berichten: 425
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door TonN »

Geldermalsen had tot voor enkele jaren geleden de aftakking naar het enkelspoor naar Gorinchem niet gelijk vanaf het station, maar pas ten noorden van de brug over de linge. Ter hoogte van de brug gebruikte de treinen naar Gorinchem het westelijke spoor van Culemborg - Geldermalsen. Als je zoiets doet, komt je emplacement links veel mooier uit.
Groningen had de draaischijf tegen het Hoendiep aan liggen en alle sporen zaten aan een kant. Als jij de draaischijf naar links verschuift en de werkplaats onder de schijf plaatst, krijg je volgens mij een hoop extra ruimte. Misschien kan je dan wat opstelsporen maken of iets voor goederen verkeer.
Zie ook https://www.sporenplan.nl/ voor inspiratie


Gebruikersavatar

Ronald1
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door Ronald1 »

Lucas,

Ik kan niets zeggen over bereikbaarheid maar vanuit het punt van treinenloop zou ik het hondebot nog eens overwegen (dus 2 schaduwstations)

Als ik het baanplan goed interpreteer rijden bij 1 schaduwstation je treinen alleen links- of rechtsom en komen ze altijd in dezelfde richting door het hoofdstation (of vergis ik me) en dat is niet erg realistisch.

Groet,

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Lu19c65as
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 mar 2024 16:07

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door Lu19c65as »

Hallo Ronald,
Ja ik ga denk ik ook voor de twee schaduwstations die ik op tekening twee heb. Dus op allebei de poten van de U.
Dank je wel voor het advies


Met vriendelijke groet,
Lucas

Onderwerp starter
Lu19c65as
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 mar 2024 16:07

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door Lu19c65as »

Hallo TonN,
Ik heb op de tekening aangegeven wat ik denk dat je bedoeld. Zou je misschien kunnen aangeven eventueel ook op het plaatje wat je suggesties zijn voor beide. Ligt aan mij, maar snap even niet wat je precies bedoeld.
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Lucas

Onderwerp starter
Lu19c65as
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 mar 2024 16:07

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door Lu19c65as »

Afbeelding
De onderbouw van de tafel is nu gereed.


Met vriendelijke groet,
Lucas

TonN
Berichten: 425
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door TonN »

Ik zat aan zoiets te denken. Het is nog niet ideaal. Je kan zelf wel even de opstelsporen weer intekenen.
Afbeelding

Gebogen wissels komen niet vaak voor in Nederland. In Duitsland meer. Bovendien mag je op je modelbaan wel een beetje smokkelen.

Overigens krijg je onder je baan massa's opbergruimte. Wellicht kan je je boekenkast ook wel wegdoen.



Onderwerp starter
Lu19c65as
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 mar 2024 16:07

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Bericht door Lu19c65as »

Dank je wel TonN,
Ga hier ook zeker creatief mee aan de slag. Alle adviezen en suggesties ga ik iets van meenemen. Ik heb de tijd om het plan zo ideaal mogelijk te maken.
Mijn boekenkast is wel een optie 🤣


Met vriendelijke groet,
Lucas
Plaats reactie