welk digitaal systeem?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

selectrixfreak
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door selectrixfreak »

Ik geloof niet dat je begrijpt dat SX een synchroon systeem is, terwijl DCC asynchroon is. Sx stuurt voortdurend alle adresinformatie rond (13x per seconde) van alle adressen, terwijl Dcc alleen maar iets verstuurd terwijl er daadwerkelijk iets veranderd. DCC is een puur serieel systeem, waarbij ieder commando achteraan moet sluiten in de rij, totdat de eerdere commando's aan de beurt zijn geweest. Dit is de vertraging die ik bedoel. Als ik 10 SX-locs tegelijkertijd wil laten stoppen (maar dan ook echt tegelijkertijd) is dit gebeurt na 76 ms. Bij DCC zijn dit 10 commando's die achterelkaar verstuurt worden. Ik heb ergens gelezen dat een DCC commando +/- 40 ms duurt, dus de 10e lok zal pas na 400ms (bijna een halve seconde) reageren. Worden er ondertussen nog eens bezetmeldingen uitgelezen of wissels gezet, loop je nog meer vertraging op. Komt een commando niet goed over door vuile rails, moet het nog eens verstuurt worden, waardoor je nog meer vertraging oploopt. Ondertussen is de lok over de wissel gereden, het blok uit, tegen een andere trein aan, als voorbeeld. Vandaar ook dat een "vangnet", in de vorm van extra bezetmelders in een blok (stopmelder) nodig is. Niet bij SX met Bijv. Traincontroller.

Deze problemen zijn voorgekomen, dacht ik, bij bijv. Miniatur Wunderland (weet ik niet zeker of het hier was, of een andere grote baan in Duitsland), waardoor men de baan in vele kleine stukken heeft moeten opdelen, met ieder een eigen centrale.

Wat je zegt over de baudrate is niet helemaal waar: Sx stuurt 128 bytes van 8 bits per keer rond = 1024 bits. Dus een baudrate van bijv. 9600 bits per sec. is ruim voldoende. Wil je alle data die SX per seconde verstuurd vangen, heb je 13x1024=13312 bits/seconde nodig. Dus een interface van 19200 baud is ruim voldoende om niets te missen.


Maar ik wordt een beetje moe van het doodzwijgen van één van de betere digitale systemen (dat SX zonder twijfel is). Daarom dat ik hier dan ook het één en ander probeer uit te leggen, om onwaarheden uit de wereld te helpen. Iedereen moet een goede keuze kunnen maken, maar dan wél objectief en daar ontbreekt het vaak aan op veel forums.


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door Rob Fongers »

Dus ik ben niet objectief :?: :?: :?: :oops:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

selectrixfreak
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door selectrixfreak »

R Fongers schreef:Dus ik ben niet objectief :?: :?: :?: :oops:

Nee, dat wil ik niet direct zeggen, maar bijv. Wim heb ik al vaker horen zeggen dat SX op sterven na dood is. Veel mensen geloven dat en dan vind ik dat SX geen eerlijke kans krijgt. Op deze manier kunnen produkten makkelijk echt dood gepraat worden.

Voorbeeld uit de muziekwereld: Het merk Alesis bracht een tijdje geleden een keyboard op de markt (alesis fusionsynth) die ten onrechte (echt zo) afgekraakt werd op vele forums. Dit ging een eigen leven lijden op internet en zodoende is dit keyboard al na korte tijd werkelijk gestorven, omdat iedereen geloofde dat het werkelijk een slecht instrument was, zonder dit zelf eens na te gaan.

Sx is in werkelijkheid behoorlijk terrein aan het winnen, zelfs verschillende grote modelbaanshows in Duitsland gebruiken het systeem nu. Ratenhaus komt met RMX, waarmee in de SX-datastroom (zonder vertraging, vraag me niet hoe het werkt) DCC commando's verstuurd kunnen worden. Let wel 100% SX-compatible, maar met DCC erin.
Bij RMX maakt het geen klap meer uit of je SX-locs of DCC-locs gebruikt. De gebruiker merkt er niets meer van. Maar wel heb je de voordelen van een supersnelle bus, ook voor je DCC locs, maar vooral om je wissels enz. te schakelen en voor je bezetmeldingen enz.

Zo, nu gaat mijn sinaasappelkistje (als je begrijpt wat ik bedoel) weer eens terug naar de kelder, maar dan hebben jullie weer iets geleerd.


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard

Wim Ros

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door Wim Ros »

Eigenlijk ga ik niet in discussie met anonieme personen, dus bij deze stopt het dan ook.


Gebruikersavatar

selectrixfreak
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door selectrixfreak »

Wim Ros schreef:Eigenlijk ga ik niet in discussie met anonieme personen, dus bij deze stopt het dan ook.

Ik wordt hier zo moe van...... anonimiteit is belangrijk op internet, voor de veiligheid.

:(


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door Rob Fongers »

Hé Freak....

of Frusto of hoe je het ook wil noemen, Weet je hoeveel kanten er aan een munt zitten????

Slaap maar lekker verder in je gefrustreerde wereld. Afbeelding....

Je mening is bekend maar wie ben jij om de wereld op zijn kop te zetten en anderen jouw mening door de strot de drukken.

Aju Afbeelding

Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door Hookies »

selectrixfreak schreef:Ik wordt hier zo moe van...... anonimiteit is belangrijk op internet, voor de veiligheid.
:(
Alsof dit een enorm gevaarlijke website is. Je kan ook met een nick werken, maar wel onder een bericht je naam zetten. Is toch niet zo moeilijk. Of is dat selectrix-verhaal van je zo top secret dat je er eigenlijk niks over mag zeggen?

Zonder gekheid: iedereen is vrij om zijn eigen systeem te kiezen. Jij koos selectrix, anderen gaan voor een ander systeem, so be it. Waarom rijden wij n-spoor en anderen niet? Waarom val jij op brunettes en ik op roodharige vrouwen? De wereld zou een stuk saaier zijn als we allemaal hetzelfde deden en kiezen.

Mvg,
Martin (die voor DCC gekozen heeft)


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door Saraan »

Ik begrijp de agitatie niet helemaal. Selectrixfreak geeft hier zijn mening en is kennelijk gelukkig met zijn systeem. Hij heeft toch het recht om zijn kennis en ervaring hier te delen. We worden niet verplicht om Selectrix te gaan gebruiken, of wel? DCC is een mooi system, Selectrix is dat ook. Ik heb voorkeur voor DCC, maar vind de informatie die Selectrixfreak geeft best interessant. Ik blijf voor andere redenen wel bij DCC. Maar dat is mijn persoonlijke keuze.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door Fladder »

Ik sluit me aan bij Saraan. Freak spreekt een aantal dingen tegen, met verve, omdat het in zijn ogen gewoon niet waar is. Waarbij hij in mijn ogen interessante info geeft, die ik nog niet was tegen gekomen.
Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen.

Jan-Willem


Jan-Willem
Gebruikersavatar

selectrixfreak
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door selectrixfreak »

@ R Fongers:
Gefrustreerd?? Hoe kom je hierbij?? Ik geef alleen een uitleg van bepaalde dingen bij Selectrix, om onwaarheden uit de wereld te helpen.

@ Saraan en Fladder:
Ik probeer inderdaad Selectrix te verdedigen, om onwaarheden uit de wereld te helpen, zodat iedereen een goede keuze kan maken. Of dat nu DCC is of SX dat moet iedereen zelf uitmaken.


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Gebruikersavatar

H@Ns
N-spoor
Berichten: 2418
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door H@Ns »

Heren,

We trachten hier een forum neer te zetten, waar we elkaars mening respecteren.

Een ieder heeft hier recht op zijn of haar mening.

Graag wil ik jullie verzoeken om terug te gaan naar het onderwerp.

groetjes

Hans :D


https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door Rob Fongers »

En wie geeft er dan onwaarheden aan?

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6105
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door shoven »

Jongens, als we nu eens minder snel op onze p** getrapt zijn gaat het een stuk makkelijker.
Selectrixfreak (whoever you are, ik stoor me ook mateloos aan dat anonieme gedoe, maar gebruik het niet als excuus om de discussie te beëindigen) geeft een aantal goede punten van Selectrix, anderen wijzen op voordelen van DCC. Dat lijkt me prima, maar hou het wel feitelijk. Voor degene die op zoek is naar informatie om te kiezen lijkt het me spannend om te kijken wat je belangrijk vindt en kijk vervolgens hoe de verschillende producten daarop scoren. Of zaken als continuïteit van de leverancier(s) of snelheid van de data van belang zijn moet je zelf afwegen.

Voor de informatiezoeker (apk/Albertjan geloof ik): let op dat fans van systeem A of B de neiging hebben een klein voordeeltje van hun systeem flink uit te vergroten, terwijl dat voor jou helemaal niet relevant is. Let erop dat sommige punten pas interessant zijn als je veel cq weinig locs hebt rijden. Kijk naar doorgroeimogelijkheden, klein beginnen en je investering zijn waarde laten behouden als je meer wilt.

Enz enz enz. Kortom: haal de informatie eruit die je zoekt, zoek de feiten erbij en maak je keuze (het is dus net politiek).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2298
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door martinb »

Beste allemaal,

Een droog stukje selectrix informatie heb ik op mijn website staat. (klik). Daar wil ik het qua mijn voorkeur (of niet) van DCC of selectrix dan ook graag bij houden gezien de toonzetting her en der. Erg jammer m.i.

Lijkt wel op de 2 of 3 rail discussie die in H0 zo nu en dan weer opkomt als dunne stront. :cry: Hebben we in N gelukkig geen last van. :D :D


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door RonaldB »

Goedenavond heren,

Ik ben eigenlijk een "Newby on the block" maar ik ben werkelijk op zoek naar een digitaal systeem om te starten met deze fantastische treinenhobby.
Ik heb genoten van jullie polemiek. Moet er eigenlijk ook een beetje om lachen. Een ding wordt hier duidelijk. Jullie betrokkenheid is gigantisch. De emotie spat eraf. Geweldig toch?
Maar ik ben op zoek naar de feiten over dit onderwerp en wil deze op een rijtje hebben. Ik heb dit onderwerp gelezen en ik kom het volgende tegen.
SX: Betrouwbaar schakelen en melden en zeer snel ook.
: Dus minder functieschakelaars nodig per blok (minder-geld;minder bedrading; minder kans op storing)
: Minder functies in een decoders van een loc.(nadeel??!!)
: Verkrijgbaarheid (dus toekomst) valt nog reuze mee.

Bij DCC: goedkoper dan SX.(Heeeel belangrijk natuurlijk!)

Ik lees weinig andere feitelijke voordelen/nadelen van DCC. Dat kan zijn omdat ik dat (nog) niet helemaal begrijp en voor een aantal van jullie kennelijk is dit kennelijk wel duidelijk.

Beste mensen, Please enlight me.
Wat zijn dan die objectieve feiten waarmee jullie zeggen dat DCC prettiger werkt, beter is. Waar moet een beginnend hobbyist op letten.

Ik ben benieuwd wie mij kan helpen

Vriendelijke groeten,
Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4426
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door Jos »

Hallo Ronald,

Beide systemen werken goed en prettig. Sx heeft minder instel- en bedieningsmogelijkheden, maar is daardoor sneller en makkelijker te leren. Sx decoders zijn veel beter kortsluitbestendig.
DCC heeft veel meer fabrikanten, en wordt meer op ontwikkeld. Ook voor de zelfbouwer hier meer mogelijkheden.

Er is zover ik weet voor beide systemen hetzelfde aantal (functie)decoders nodig voor dezelfde functies.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door Rob Fongers »

I'm so happy with DCC. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Het staat er uitgebreid wat valt er nog aan toe te voegen cq af te dingen. Vergelijk het maar of je moet kiezen tussen een Golf en Clio. Ze brengen je allebei van A naar B de ene is wat zuiniger de andere goedkoper in onderhoud. Velen hebben hun uitgangspunten gegeven en het maakt niet uit wat je daarmee doet. Sx is pertinent niet slechter heeft alleen een andere opbouw waardoor de snelheid van de data groter is. Of het een voordeel is weet ik niet. Heb er echter met DCC nog nooit een nadeel ondervonden ondanks dat ik met een relatief grote baan rijdt.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door Wim Ros »

RonaldB schreef:Goedenavond heren,

SX: Betrouwbaar schakelen en melden en zeer snel ook.
: Dus minder functieschakelaars nodig per blok (minder-geld;minder bedrading; minder kans op storing)
: Minder functies in een decoders van een loc.(nadeel??!!)
: Verkrijgbaarheid (dus toekomst) valt nog reuze mee.
Ronald

Nee, er is geen sprake van minder functieschakelaars per blok, en in dat opzicht is SX peperduur.
SX is en blijft een buitenbeentje, het is daardoor niet slecht, maar wel lastig verkrijgbaar en aan de dure kant.
DCC heeft vele malen meer mogelijkheden en is wereldwijd ook makkelijker te verkrijgen.
SX is wordt in stand gehouden door enkele duitse firma's en aanbieders.
Het snelheidsverhaal, fabeltjes zeker als je het via de computer gaat besturen.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

selectrixfreak
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door selectrixfreak »

Wim Ros schreef:
Nee, er is geen sprake van minder functieschakelaars per blok, en in dat opzicht is SX peperduur.
SX is en blijft een buitenbeentje, het is daardoor niet slecht, maar wel lastig verkrijgbaar en aan de dure kant.
DCC heeft vele malen meer mogelijkheden en is wereldwijd ook makkelijker te verkrijgen.
SX is wordt in stand gehouden door enkele duitse firma's en aanbieders.
Het snelheidsverhaal, fabeltjes zeker als je het via de computer gaat besturen.

Mvg
Wim.
Duidelijk een reactie van iemand die niet weet waar ie het over heeft..... zucht!! Weer wordt hier afgegaan op "van horen zeggen" en niet op feiten. Ik kan het niet helpen, maar ik moet toch effe reageren:
Het snelheidsverhaal is absoluut geen fabeltje, maar feit!! Selectrix wordt juist steeds vaker toegepast bij grotere modelspoorbanen met PC-besturing juist VANWEGE de snelheid:

Kijk de volgende links:

http://www.miniaturelbtalbahn.de/
(digirail = müt = Selectrix)
http://tu-dresden.de/die_tu_dresden/fak ... index_html
http://www.modellbahnclub-muehlacker.de/N-Anlage.html
http://www.youtube.com/watch?v=AMzEBDowOw8
http://www.modellbahnwelt-oberhausen.de/?&lang=nl
http://www.gab.li/modelleisenbahnen.htm
http://www.mec-arnsdorf.de/
http://www.semfk.ch/pg002.html
(let op! deze baan draait op één Selectrix-centrale, zie foto's)


Vooral de serieuzere toepassingen zoals bij de opleiding van SBB personeel en op de universiteit van Dresden, zegt al genoeg.

Er is WEL sprake van minder functieschakelaars per blok: Ik heb maar één bezetmelder/functieschakelaars per blok nodig en niet 2 of meer, zoals velen het gebruiken bij DCC-systemen. Met de software Traincontroller of Railware kun je je loks inregelen, zodat de software precies weet hoe snel je trein rijdt en omdat Selectrix altijd evel snel is (DCC niet) kun je de loks precies op tijd laten stoppen.

Dus ik heb minimaal 1/2 of 1/3 minder nodig aan bedrading en bezetmelders/functieschakelaars en dus ook minder kosten en evt. storingen. Ook is de terugmelding naar de PC altijd al ingebouwd in de bezetmelders via de SX-bus. Ik heb geen aparte terugmelders nodig, scheelt ook weer kosten.

Verder de verkrijgbaarheid: Met de huidige techniek (internet) zijn alle spullen die je nodig hebt, binnen een paar dagen binnen. Ik bestel mijn spullen rechtstreeks uit Duitsland en heb hier nooit problemen mee gehad. Ook koop ik veel spullen 2e hands via Marktplaats en Ebay e.d.

Wat zijn nu dan de "vele malen meer mogelijkheden"? Is het werkelijk zo belangrijk dat ik een functie meer kan schakelen, zoals bijvoorbeeld een extra lampje in je lok? Leuk is het wel natuurlijk, maar echt nodig? Ik heb het nog niet gemist. Verder is het ook bij Selectrix mogelijk om met soundloks te rijden. De nieuwste decoders hebben een mogelijkheid om hier een extra zgn. SUSI-geluidsdecoder op aan te sluiten, die een speakertje aanstuurt.

Het instellen van de decoders is eenvoudiger, omdat er minder parameters (nodig) zijn. Dit komt omdat de Selectrix-decoders een gepatenteerd systeem hebben (de super SOFT-drive), waarbij de motor automatisch goed wordt ingeregeld. Zelfs de oudste en slechtste loks krijg je zonder problemen GOED aan het rijden (eigen ervaring, want ik heb veel 2e hands-loks). Een langdurig uitproberen van CV-waarden (die SX niet kent), om je lok goed aan het rijden te krijgen is niet nodig. De rij-eigenschappen zijn zondermeer goed.


@ RonaldB: Hopelijk krijg je met deze topic een goed beeld, zodat je een goede keuze kunt maken.
@ Wim Ros: Mijn reactie is helemaal niet kwaad bedoeld, maar ik vind het nu eenmaal niet goed dat het vaker gebeurd dat er producten dood gepraat worden en dus spring ik in de verdediging.
Laatst gewijzigd door selectrixfreak op 08 nov 2009 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4426
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door Jos »

Selectrixfreak,

Het zou je sieren als je wat minder snel oordeelt over personen en een dialoog aangaat in plaats van te hakken.
Ik heb zowel DCC als Selectrix, echter ik heb het Selectrix systeem in de kast gezet.
Het werken met 1 bezetmelder per blok kan bij allebei de systemen. Echter met 1 melder per blok kun je niet exact de stopplaats van de lok aangeven, onafhankelijk van de rijrichting. Bij beide systemen heb je daar 2 melders per blok voor nodig.
En het is gewoon een feit, DCC is beter verkrijgbaar dan Selectrix. Maar dat zegt niets over de kwaliteit van beide systemen.
Het kan best zijn dat Selectrix sneller is dan DCC, maar met 15 treinen die gelijktijdig rijden heb ik nog nooit problemen ondervonden, dus dat is voor mij niet belangrijk.
Dat jij niet meer functies van een decoder wil, wil niet zeggen dat iemand anders dat niet wil.
Ik vind het zelf erg fijn dat ik de snelheid van een lok over de hele breedte kan aanpassen, en niet alleen de maximum snelheid. Ook de intensiteit van de verlichting regelen maakt een lok gewoon mooier. En zo zijn er nog meer dingen.

Dat Super Soft Drive vind ik maar een mager systeem. Ik heb 10 Minitrix 6400 loks, 6 met DCC en 4 met Selectrix decoders. Die Selectrix decoders zorgen voor een motor die meer herrie produceert.
Nogmaals, er is niks mis met Selectrix, maar ik vind DCC gewoon prettiger.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

selectrixfreak
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door selectrixfreak »

Jos schreef:Selectrixfreak,

Het werken met 1 bezetmelder per blok kan bij allebei de systemen. Echter met 1 melder per blok kun je niet exact de stopplaats van de lok aangeven, onafhankelijk van de rijrichting. Bij beide systemen heb je daar 2 melders per blok voor nodig.
Jos
Bij Traincontroller kun je voor iedere trein apart de stopplaats bepalen in een blok in beide richtingen met behulp van virtuele melders. Dus de lange sneltrein stopt netjes aan het eind van het perron, terwijl de railbus in het midden van het perron stopt. Dat het bij DCC niet werkt, dat heeft nou juist te maken met het protocol, het is niet snel genoeg. Daarom wordt de 2e melder gebruikt als een soort vangnet. Bij 2 richtingen heb je zelfs 3 melders nodig: een 3e melder als vangnet aan het andere eind van het blok.


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door Rob Fongers »

selectrixfreak schreef:
Bij Traincontroller kun je voor iedere trein apart de stopplaats bepalen in een blok in beide richtingen met behulp van virtuele melders. Dus de lange sneltrein stopt netjes aan het eind van het perron, terwijl de railbus in het midden van het perron stopt. Dat het bij DCC niet werkt, dat heeft nou juist te maken met het protocol, het is niet snel genoeg. Daarom wordt de 2e melder gebruikt als een soort vangnet. Bij 2 richtingen heb je zelfs 3 melders nodig: een 3e melder als vangnet aan het andere eind van het blok.
Dus jij zegt dat een trein in een fractie van een seconde de afstand aflegt gelijk aan het verschil in lengte gedeeld door 2. Hou toch op man, het snelheidsverschil is een fractie van een seconde, en niet vast stelbaar zonder gespecialiseerde apparatuur, maar zoals jij het stelt duurt het vele seconden. Hier stoppen de treinen waar ik het wil, kijk maar eens bij mijn rangeer filmpjes.
En dat van die ene bezetmelder heeft dus niks met Sx te maken maar met het programma wat je gebruikt. Koploper komt er ook mee in de volgende versie en ik weet dat het perfect werkt met DCC.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4426
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door Jos »

selectrixfreak schreef:Bij Traincontroller kun je voor iedere trein apart de stopplaats bepalen in een blok in beide richtingen met behulp van virtuele melders. Dus de lange sneltrein stopt netjes aan het eind van het perron, terwijl de railbus in het midden van het perron stopt. Dat het bij DCC niet werkt, dat heeft nou juist te maken met het protocol, het is niet snel genoeg. Daarom wordt de 2e melder gebruikt als een soort vangnet. Bij 2 richtingen heb je zelfs 3 melders nodig: een 3e melder als vangnet aan het andere eind van het blok.
Wat je hier beschrijft is functionaliteit van Traincontroller. En deze kan dit met alle systemen, zie hoofdstuk 5.6 van de handleiding maar.
En wat jij 2e melder als vangnet noemt klopt niet, de eerste melder is de detectie van het binnenrijden, de 2 melder is de exacte stopplaats. Een derde melder is niet nodig.

Groetjes,
Jos



Wim Ros

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door Wim Ros »

selectrixfreak schreef:
Jos schreef:Selectrixfreak,

Het werken met 1 bezetmelder per blok kan bij allebei de systemen. Echter met 1 melder per blok kun je niet exact de stopplaats van de lok aangeven, onafhankelijk van de rijrichting. Bij beide systemen heb je daar 2 melders per blok voor nodig.
Jos
Bij Traincontroller kun je voor iedere trein apart de stopplaats bepalen in een blok in beide richtingen met behulp van virtuele melders. Dus de lange sneltrein stopt netjes aan het eind van het perron, terwijl de railbus in het midden van het perron stopt. Dat het bij DCC niet werkt, dat heeft nou juist te maken met het protocol, het is niet snel genoeg. Daarom wordt de 2e melder gebruikt als een soort vangnet. Bij 2 richtingen heb je zelfs 3 melders nodig: een 3e melder als vangnet aan het andere eind van het blok.
Het hier bovenstaande is natuurlijk pure onzin, en niet in overeenstemming met de dagelijkse praktijk. Het zegt denk ik meer over de verwerkingssnelheid van de gebruikte besturingsprogramma's dan over de gebruikte digitale systemen en hun digital format.


Juist, en dat werken met 1 of meer melders per blok heeft dus helemaal niets met je merk of digitale systeem te maken, maar alles en alleen alles met het gebruikte besturingsprogramma. Dus als je mij de schoorsteen uit wil vegen vertel dan wel de waarheden, of lees je eerst even in. Binnenkort komt er een besturingsprogramma bij in het rijtje wat ook met virtuele melders kan werken. Voor de rest droom verder.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door Rob Fongers »

ennnn Freak of hoe je ook mag heten,

als je nou wat verander in je posting "Laatst bewerkt door selectrixfreak op 08 Nov 2009 13:44, in totaal 1 keer. " zet er dan bij wat je veranderd of aangepast hebt want zo worden zaken natuurlijk wel heel erg dubieus zeker als er al gereageerd is.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie