Arendsnest Bergspoor | Automatisch rijden met iTrain

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Rem_Brand

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Rem_Brand »

Hoi bob,

Ik ben inderdaad erg blij met het resultaat.

De ESU loksound 4.0 micro decoder zit erin.
Vuurkist simulatie middels een ledje
en een 25v locbuffer
En natuurlijk een speakertje om de geluiden hoorbaar te maken.

Puik inbouw werk van Martin van DTS!

Voor wat betreft zijn trek capaciteit, in het filmpje zie je wat tankwagons staan, die hingen er eerst ook nog achter maar dat is net ff te gek voor het mooie.
Het rolt wel maar je merkt dat de loc er moeite mee heeft.
Langer als dit worden mijn treinen op deze baan overigens toch niet. Tenminste dat is nu het plan :D

Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Raymond (UK)

Bericht door Raymond (UK) »

Das gaaf met die vuurkist zeg!

Mooi filmpje ook trouwens. Rijdt netjes dat ding.

I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Rem_Brand

Bericht door Rem_Brand »

Hoi Raymond,

Ja mooi ding he, ik ben ook echt superblij, echt een leuke aanvulling op het loc park wat ik al heb.

Groetjes, Rembrand

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
Rem_Brand

Bericht door Rem_Brand »

Gisteren 2x de woodland scenic trackbed gekocht.

Heeft iemand ervaring met het verlijmen van dit trackbed? Ik vind dat houtlijm niet echt een goede hechting geeft, dat trek je namelijk redelijk snel los.
Iemand ideeen ? Ik zou natuurlijk de ST1444 glue kunnen kopen van woodland zelf maar ik vraag me af of er een alternatief is.

Afbeelding

Groetjes, Rembrand

Onderwerp starter
Rem_Brand

Bericht door Rem_Brand »

Vanmiddag de twee xtreme keerlus modules van rosoft ontvangen die tijdelijk eerstdienst gaan doen op module 4.

Afbeelding

Groetjes, Rembrand

Krab

Bericht door Krab »

Goed spul die keerlus heb er zelf ook twee Rem_brand .
Mooie lok in het filmpje ;)

m.v.g. Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

erik-n-fan

Bericht door erik-n-fan »

Rem_Brand schreef:Gisteren 2x de woodland scenic trackbed gekocht.

Heeft iemand ervaring met het verlijmen van dit trackbed?
Ik lees nu pas je berichtje. Foam Tack Glue is wat ze vanuit Woodland Scenics aanraden. Ikzelf was niet onder de indruk van dit trackbed (en inderdaad houtlijm was niet de juiste lijm).

Je moet rekening houden met dit trackbed dat het zo veerkrachtig / verend is dat je bij het poetsen/schoonmaken van je sporen heel makkelijk het spoor volledig naar beneden kan drukken. Dit zet dan weer kracht op al je aansluitingen / rail lasjes / wissels enz enz. Ik ben er snel mee gestopt en weer terug gegaan naar rubber/kurk bedding.

Succes gewenst!

Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Rem_Brand

Bericht door Rem_Brand »

Hoi Erik,

Bedankt voor je antwoord, ik heb toch besloten om wel verder te gaan met trackbed van woodland scenic en de houtlijm lijm oplossing gaat op zich toch beter dan verwacht.
Ik verwachte een megasterke verbinding maar die krijg je niet, wel blijft het goed zitten en heb ik er met houtlijm ook al rails op verlijmd en dat gaat eigenlijk ook prima.
Alles zit vast en lijkt me niet zomaar los te gaan.
Tenzij je er natuurlijk aan gaat lopen trekken maar dat is met meer dingen zo, alles komt een keer los als je er maar genoeg kracht voor gebruikt.

Ik ben het met je eens dat je er niet te veel druk op moet zetten bij het schoonmaken van de rails, maar dat is in principe ook niet nodig.
Wel een puntje van aandacht dus.

gr.
Rembrand

Groetjes, Rembrand

Onderwerp starter
Rem_Brand

Bericht door Rem_Brand »

Ik ben momenteel doende om mijn eerste wissel te gaan plaatsen.

Alle rails is van Peco en de wissels dus ook maar nu heb ik een vraag voor wat betreft de peco 55 streamline wissels.
Ik heb de electrofrog varianten aangeschaft en wil via puntstuk polarisatie de frog omschakelen bij het omzetten van de wissel.
Nu heb je voor de peco 75, 83 en 100 code de mogelijkheid om de wisseltongen los te maken van de frog zonder al te veel moeite.
De wisseltongen verbind je dan weer aan de railas die er naast ligt. De frog schakel je via de punstukpolarisatie.

Bij de Peco code 55 wissels werkt dit echter anders her en der lees je dat je de wisseltongen electrisch los moet maken van de frog maar ik lees ook veel verhalen dat je de wissel moet laten zoals die nu is en dus de frog samen met de wisseltongen moet schakelen via puntstuk polarisatie.

Nu lijkt dat me gevoelig voor kortsluiting? Want wat als de puntstuk polarisatie te vroeg schakelt en de wisseltong nog niet los is van de rail dan krijg je dus ook sluiting.

Anyway heeft iemand tips en tricks? Ik ben namelijk van plan om de wissel niet aan te passen maar vraag me nog steeds af of ik er wijs aan doe.

Ik ben van plan gebruik te gaan maken van de servo decoder van rosoft als wisselmotor ( icm een servo natuurlijk ;) )

Groetjes, Rembrand

Ronaldp

Bericht door Ronaldp »

Zo heb ik het gedaan:

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... eco+wissel

servo decoders zijn ook van Rosoft.

mvg ronald

Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Henk van de Weerdt

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Rembrand,
Rem_Brand schreef:Anyway heeft iemand tips en tricks? Ik ben namelijk van plan om de wissel niet aan te passen maar vraag me nog steeds af of ik er wijs aan doe.
Ik laat de polariteit schakelen door de wissel motor, ik heb hier de wisselmotoren van TILLIG en CONRAD, en die regelen gelijk de polariteit. Werkt tot nu toe probleemloos. Ik heb ook nog wat oudere wisselmotoren onder de baan zitten zonder polariteit schakeling, en heb daar achteraf een microswitch bijgezet ik kreeg namelijk toch op de duur wat problemen met het polariseren van het puntstuk via de tongen (vuil etc etc). Ook dat werkt tot nu toe probleemloos.

Ik weet alleen niet of je die motoren ook digitaal aan kan sturen.

Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Onderwerp starter
Rem_Brand

Bericht door Rem_Brand »

Hoi Ronald en Henk,

Bedankt voor de antwoorden, Ronald dat linkje naar dat topic is zeker handig.

Ik ga niks aan het wissel wijzigen en de wissels omzetten via de servodecoder van rosoft en bijhorende servo met 0,8mm verenstaal.
Het veertje van de wissel laat ik eerst zitten, die kan ik later zonodig ook nog wel verwijderen.
Puntstuk polarisatie ga ik via de brug aan de onderzijde van de wissel realiseren, ik zal inderdaad even moeten zorgen voor wat ruimte onder het wissel om de draad en het soldeerwerk de ruimte te geven en ervoor te zorgen dat het wissel plat ligt.

groetjes,
Rembrand

Groetjes, Rembrand

Onderwerp starter
Rem_Brand

Bericht door Rem_Brand »

Ik ben blij om te melden dat het eerste stuk dubbelspoor ligt gelijmd en wel op zijn plek, inlcusief module overgangen en bedrading gesoldeerd op de koperplaatjes van de module overgangen.

De Peco 55 ligt gelijmd met bison houtlijm op trackbed van woodland scenic. De module overgangen zijn gesoldeerd op 1mm koper printplaat.

Kort filmpje van de eerste test.

Afbeelding
Afbeelding

Groetjes, Rembrand

Traibergen

Bericht door Traibergen »

De trein ziet er op het filmpje erg smooth uit!

Onderwerp starter
Rem_Brand

Bericht door Rem_Brand »

Hoi Abel,

Bedankt voor het compliment, het kan denk ik nog veel beter maar ik doe mijn best.

Aangezien de baan in principe niet van zijn plek hoeft maar ik over een paar jaar waarschijnlijk wel ga verhuizen heb ik ervoor gekozen om in modules te gaan bouwen.
Het nadeel is dat je dus overgangen hebt, ik heb er nu voor gekozen om deze niet te fixeren met een schroef maar de railassen vast te solderen op een stuk printplaat en de printplaat vast te lijmen op de trackbed van Woodland Scenic.
Op deze manier is er geen fysieke verbinding zonder demping met de modules zelf. Het Trackbed zelf verlijm ik weer op de blauwe gamma ondervloer platen.
Dat lukt tot nog toe allemaal redelijk goed, ik heb het een klein beetje bij moeten schaven / de spoorstaaf een klein beetje vloeiend moeten slijpen en tot nog toe gaat dat super.
Ik hoop alleen niet dat het in de toekomst door de elementen wellicht alsnog van zijn plek komt, zo ja dan zal ik de stukjes trackbed onder de printplaat stukjes moeten vervangen voor iets meer solides, vermoedelijk een stukje hout en het dan met een schroef of wellicht alleen lijm weer op zijn plek moeten zetten. Maar goed laten wen niet op de feiten vooruit lopen, vooralsnog gaat het super zo.
Het enige wat ik mis is tijd, iedere dag probeer ik een half uurtje vrij te maken om wat te solderen en te lijmen maar het gaat niet enorm snel op deze manier.

Groetjes,
Rembrand

Groetjes, Rembrand

Onderwerp starter
Rem_Brand

Bericht door Rem_Brand »

Even een gedachten kronkel waarbij ik wat bevestigingen van zou willen hebben.

Ik wil mijn terugmeldingen gaan realiseren via de R-Bus van de z21 start, dit wordt wellicht ooit de Z21 (zwarte).
Dus ik wil van Digikeijs de DR4088RB-CS_BOX Complete RBUS™ startset met 32 terugmeldpunten gaan aanschaffen.
Daarnaast ga ik met de Servoswitch van Rosoft werken om de peco wissels te schakelen incl puntstuk polarisatie.

2 vragen:

1.
Moet je bij de terugmeldmodules van Digikeijs ook iets doen met een diode voor de niet gedetecteerde stukken?
Zoals je bv. hebt bij de s88 terugmeldmodule van Rosoft hebt. (ik vermoed van niet omdat het niet wordt beschreven)

2.
De Servoswitch van Rosoft geeft in de handleiding aan dat je daar 1 van de sporen via de diode moet aansluiten.
Als die niet noodzakelijk is voor Digikeijs dan neem ik aan dat je dat dus ook niet voor de wissels hoeft te doen.
Kan je de servoswitch dus zonder diode ook gebruiken? (Ik vermoed dat het ook zonder diode goed werkt)

Al met al wellicht basic vragen voor de kenner, ik denk dat ik het antwoord dus wel al weet maar een stukje bevestiging is altijd fijn.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Rembrand

Groetjes, Rembrand

marco

Bericht door marco »

De servoswitch zet alleen je wissel om dit heeft niets met diodes te maken.
Een diodeschakeling gebruik je alleen voor niet gedetecteerde baanstukken en word gebruikt om je baanspanning gelijk te houden met de baanstukken die wel van een bezetmelder zijn voorzien.

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

kleine correctie ;)

je moet op de servo switch inderdaad ook de rail spanning aansluiten, welke gebruikt wordt om je hartstuk te polariseren. Deze aansluiting is inderdaad die van dezelfde ringleiding met de diode die je voor je ongedetecteerde stukken gebruikt. ( gebruik je de ringleiding welke je gebruikt voor de bezetmelders dan zal de trein op de wissel iets meer power krijgen en dus een sprongetje maken. )

gr.
Maurits

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

erik-n-fan

Bericht door erik-n-fan »

Is er iets op tegen om gewoon de wissel / het hartstuk van detectie te voorzien - anders dan voor de extra detectie poortjes/terugmelders?
Door dat te doen kan je volgens mij de seinen bijvoorbeeld meteen op rood laten springen wanneer de trein de wisselstraat inrijdt (als voorbeeld)? Voor verborgen sporen vind ik het ook wel een fijn idee om te zien waar in mijn wisselstraat de lok zich bevind. Misschien worden dit al snel teveel detecties? Zijn ze dan evt over meer wissels te verspreiden? Ik kan in rocrail al die detectoren koppelen aan stukjes rails en zo netjes de rails rood laten worden onderweg naar de sensoren voor enter / shortin / in enz...

Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Rem_Brand

Bericht door Rem_Brand »

@ Marco,
Kennelijk gebruiken de melders van Digikeijs dus dezelfde stroomdetectie als die van Rosoft.
Het werd in de manual van Digikeijs echter niet benoemt, dus wat niet beschreven staat is niet nodig dacht ik zo ;)

@ Maurits,
Bedankt ook voor de terugkoppeling, de rest van het aansluitschema is me bekend gaat goed komen :).

@ Erik,
Je slaat de spijker op zijn kop, ik zat me na dat ik mijn bericht had geplaatst af te vragen of ik niet gewoon alle stukken gedetecteerd maakt via een terugmelding.
Dan hoef ik geen ongedetecteerde (incl. diode) ringleiding aan te leggen en kan ik qua bezetmeldingen nog beter zien waar zich iets bevind.

Het geheel moet trouwens uiteindelijk gaan draaien op iTrain.

Groetjes, Rembrand

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

alles dedecteren kan prima, wissels is ook geen probleem ;)

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Als iets niet beschreven staat, wil niet zeggen dat het niet nodig is, zegt alleen iets over degene die de handleiding geschreven heeft, of die weet waar hij over spreekt.

Uitbreidingen kun je overigens doen met iedere s88-n met stroomdetectie. Kan zo maar veel geld schelen.

Overigens zou ik opletten met alles van detectie voorzien, want je ziet eerder dan je denkt aan het max van 80 meldpunten voor je systeem.

Groetjes

Onderwerp starter
Rem_Brand

Bericht door Rem_Brand »

Hoi Willempie,

Ik begrijp dat je niet altijd van de handleiding uit kan gaan, vandaar kwam ook mijn vraag.
Wat betreft het gebruik van iedere bezetmelder op basis van de S88-n, kan je dus iedere S88-n terug/bezetmelder aansluiten op de DR4088RB van Digikeijs?

Dus de S88SD16-n van Rosoft zou ook prima moeten werken?
Dat zou namelijk flink wat in euro's schelen in vergelijking met de DR4088CS €49,95 vs €38,50

Wederom volgens de handleiding overigens zou je 160 detectiestukken kunnen aansluiten via de DR4088RB mits je er 2 hebt aangesloten op de z21 via groep 0 en groep 1 en per DR4088RB max 4 s88-n terug/bezet melders dus dat maakt het totaal op 160.

Desalnietemin kan het natuurlijk snel gaan en zal je om meer detectiestukken te genereren denk ik over moeten gaan op een extra interface.

Groetjes,
Rembrand

Groetjes, Rembrand

Onderwerp starter
Rem_Brand

Bericht door Rem_Brand »

Hoi Maurits,

Heb jij al je wissels etc.. ook gedetecteerd dan in je baan op Hils and Meadows?
Het lijkt me dat je een erg grote baan hebt waarbij je wellicht ook aan een tekort aan detectie kan komen te zitten?
Ik weet overigens nog niet of ik dat ook echt wil maar dat zal de tijd leren.

Groetjes,
Rembrand

Groetjes, Rembrand

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik ga het gewoon zeggen.. ik koop liever de rosoft xpressnetLI en zijn S88 terugmelders.. goedkoper en zelfs beter!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie