Het rijk N op zolder
Re: Het rijk N op zolder
Hallo Guus,
Ik had niet genoeg geduld om het hele filmpje af te kijken, maar wat ik zag was mooi: storingsvrij kruipen.
Je rails moet wel goed schoon zijn om dat voor elkaar te krijgen.
m.vr.gr.
Hans
Ik had niet genoeg geduld om het hele filmpje af te kijken, maar wat ik zag was mooi: storingsvrij kruipen.
Je rails moet wel goed schoon zijn om dat voor elkaar te krijgen.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
En we zijn weer iets verder opgeschoten.
Een klusje waarvan ik heel blij ben dat ik dat nu af heb is het maken van de strepen op de weg.
Daar heb ik me toch tegen aan lopen zien ...
De onderbouw van de weg is van dat hele gladde hardboard.
Daar over heb ik graslijm van Noch gestreken om het daarna vol te poederen met asfaltpoeder, ook van Noch.
Dat geeft op zich een mooi resultaat van asfalt ... maar het is niet meer superglad, er zit een beetje relief in, met spikkels.
Lijnen trekken met een witte 780 stiftvan Eding gaat heel goed op gladde oppervlakken, maar op deze weg is het niet echt een succes.
Uiteindelijk bleek de oplossing heel simpel: een wit kleurpotlood van een overbuurjongetje geleend ... langs zo'n meebuigend lineaal, helemaal goed.
Daarna alle witte stukken landschap een bruine/beige/grijsachtige tint gegeven en dan binnenkort de grasmaster eens opzoeken!

Een klusje waarvan ik heel blij ben dat ik dat nu af heb is het maken van de strepen op de weg.
Daar heb ik me toch tegen aan lopen zien ...
De onderbouw van de weg is van dat hele gladde hardboard.
Daar over heb ik graslijm van Noch gestreken om het daarna vol te poederen met asfaltpoeder, ook van Noch.
Dat geeft op zich een mooi resultaat van asfalt ... maar het is niet meer superglad, er zit een beetje relief in, met spikkels.
Lijnen trekken met een witte 780 stiftvan Eding gaat heel goed op gladde oppervlakken, maar op deze weg is het niet echt een succes.
Uiteindelijk bleek de oplossing heel simpel: een wit kleurpotlood van een overbuurjongetje geleend ... langs zo'n meebuigend lineaal, helemaal goed.
Daarna alle witte stukken landschap een bruine/beige/grijsachtige tint gegeven en dan binnenkort de grasmaster eens opzoeken!

Netjes gedaan Guus! Die drie huizen op de eerste foto, daar gaat geen asfaltweg heen?
Groets, Erwin
Groets, Erwin
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
-
Ziet er goed uit Guus! Waar de overburen niet goed voor zijn he
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
@HST
De 3 'huizen' die jij bedoelt zijn een hotel, en die hoort eigenlijk aan de rechterkant ...
Links komt het Weingut "Hauser-Bühler" van Noch ... samen met heel veel wijnstokken.. en daar gaat er een klein zandweggetje in een kronkel naar toe.
Vanmorgen ook even snel een 'pantykousje' van mijn vrouw gevraagd (en gekregen..) om wat zand als ondergrond te strooien.
Ik heb ooit een zak quartzzand bij de gamma gehaald, en 2 margarine doosjes op de vliering gezet om te laten drogen.
Met een kwastje wat noch graslijm uitsmeren, zand in het kousje en schudden maar ....
Als de lijm is opgedroogd even voorzichtig met de stofzuiger op een lage intensiteit nazuigen.
Werkt perfect, levert een goede ondergrond op de voor grasjes en struiken.

De 3 'huizen' die jij bedoelt zijn een hotel, en die hoort eigenlijk aan de rechterkant ...
Links komt het Weingut "Hauser-Bühler" van Noch ... samen met heel veel wijnstokken.. en daar gaat er een klein zandweggetje in een kronkel naar toe.
Vanmorgen ook even snel een 'pantykousje' van mijn vrouw gevraagd (en gekregen..) om wat zand als ondergrond te strooien.
Ik heb ooit een zak quartzzand bij de gamma gehaald, en 2 margarine doosjes op de vliering gezet om te laten drogen.
Met een kwastje wat noch graslijm uitsmeren, zand in het kousje en schudden maar ....
Als de lijm is opgedroogd even voorzichtig met de stofzuiger op een lage intensiteit nazuigen.
Werkt perfect, levert een goede ondergrond op de voor grasjes en struiken.

Dat zal mooi staan die druivenboerderij tegen de helling. Fraai model!
Beetje quartzzand als ondergrond werkt inderdaad goed voor gras en bushes maar ook voor landbouwgrond . Ik gebruik gezeefd schelpenzand, maar dat is wit dus daar gaat eerst de airbrush overheen voordat er gras op komt.
Groets, Erwin
Beetje quartzzand als ondergrond werkt inderdaad goed voor gras en bushes maar ook voor landbouwgrond . Ik gebruik gezeefd schelpenzand, maar dat is wit dus daar gaat eerst de airbrush overheen voordat er gras op komt.
Groets, Erwin
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Zoals jullie in een ander draadje hadden kunnen lezen zijn de groene vingers hier ook eindelijk begonnen!
Als eerste de heuvel aan de rechterkant om ervaring op te doen met de grasmaster.
Guus

Als eerste de heuvel aan de rechterkant om ervaring op te doen met de grasmaster.
Guus

-
-
Gaat goed zo Guus. Ziet er mooi uit!
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Mooi hotel Guus, en je landschap begint vorm te krijgen.
Wel even het textpaneel op het dak omdraaien
Paul
Wel even het textpaneel op het dak omdraaien

Paul
Schäßburg an der Kokel

Ik heb vanmiddag nog wat vezeltjes geschoten, het is nu iets lichter qua kleur en iets feller.
De kleuren "vroege lente" en "late lente"in de 4mm variant Van Lars op 't Hof heb ik gebruikt om de wat plekjes op te vullen.
Ik heb ook een aantal 6mm vezels binnen, maar ben er nog niet uit of ik die ga gebruiken of niet .
Guus
Hallo Guus,
Geeft toch gelijk een heel ander gezicht met al die groene vezels mooi!
Succes verder!
Groet,
Raymond
Geeft toch gelijk een heel ander gezicht met al die groene vezels mooi!
Succes verder!
Groet,
Raymond
Krijg nou wat ... er staan bomen !

Gisteren een doosje Noch 24500 Tannen dunkelgrun gekocht bij de lokale treinen meneer... Dat zijn die hoge dennen.
Ik heb mijn oude voorraad steekdennen maar eens opgezocht en het aanzicht valt me niet tegen.
Bij het hotel een aantal Loofbomen gezet ... dat is me nog niet helemaal naar het zin ... die zien er wel simpeltjes uit ..
Maar het begin is er weer!
Guus

Gisteren een doosje Noch 24500 Tannen dunkelgrun gekocht bij de lokale treinen meneer... Dat zijn die hoge dennen.
Ik heb mijn oude voorraad steekdennen maar eens opgezocht en het aanzicht valt me niet tegen.
Bij het hotel een aantal Loofbomen gezet ... dat is me nog niet helemaal naar het zin ... die zien er wel simpeltjes uit ..
Maar het begin is er weer!
Guus
Laatst gewijzigd door piksov op 31 mar 2023 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Het rijk N op zolder - zelf bomen maken
Hall,
ik ben ook een voorzichtige poging aan het doen om zelf bomen te maken.
Draadjes in elkaar vlechten en takken draaien. Frame laten vedwijnen onder een laagje schorspasta van Anita Decor.
De kleinere takjes wil ik proberen te maken door stukjes zeeschuim (zo heet dat spul geloof ik) op de draadjes te plakken.
Met de airbrush de boel op kleur brengen (iets met bruin, groen en grijs denk ik zelf)
Daarna bevlokken met Woodland course turf.
Ik heb ook een andere methode gezien door lange grasvezels op de grote takken te schieten zodat die dan kleinere takken vormen.
Ook daarna weer bevlokken.
Beide methoden wil ik eens proberen.

ik ben ook een voorzichtige poging aan het doen om zelf bomen te maken.
Draadjes in elkaar vlechten en takken draaien. Frame laten vedwijnen onder een laagje schorspasta van Anita Decor.
De kleinere takjes wil ik proberen te maken door stukjes zeeschuim (zo heet dat spul geloof ik) op de draadjes te plakken.
Met de airbrush de boel op kleur brengen (iets met bruin, groen en grijs denk ik zelf)
Daarna bevlokken met Woodland course turf.
Ik heb ook een andere methode gezien door lange grasvezels op de grote takken te schieten zodat die dan kleinere takken vormen.
Ook daarna weer bevlokken.
Beide methoden wil ik eens proberen.

Laatst gewijzigd door piksov op 31 mar 2023 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat ziet er goed uit die boom Guus!
Wel even de uitstekende haartjes rondom beetje bij knippen als ik jou was
Het groen op de vorige foto's ziet er ook mooi uit
Groet,
Raymond
Wel even de uitstekende haartjes rondom beetje bij knippen als ik jou was
Het groen op de vorige foto's ziet er ook mooi uit
Groet,
Raymond
Re: Het rijk N op zolder - zelf bomen maken
Dat soort dingen zie je volgens mij alleen maar op de foto ....
Nu jij het zegt zie ik het ook ....
Guus
Nu jij het zegt zie ik het ook ....
Guus
Hi Paul,
ik had je reactie over het hoofd gezien .. maar je hebt helemaal gelijk, ik zal binnenkort die tekst even omdraaien ... stond al op m'n todo lijstje
Guus
Wel makkelijk Guus dat je het apart van de baan kunt bewerken
mvg Sjaak

mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Hi @krab/Sjaak,
idd, maar het was bedacht om makkelijker bij ontspoorde treinen te kunnen,
Maar blijkt nu bij het scenery bouwen ook heel erg handig te zijn...
Hoppa - de hele berg op de kop na het grasvezels schieten en uitkloppen maar ....
Guus
idd, maar het was bedacht om makkelijker bij ontspoorde treinen te kunnen,
Maar blijkt nu bij het scenery bouwen ook heel erg handig te zijn...
Hoppa - de hele berg op de kop na het grasvezels schieten en uitkloppen maar ....
Guus
Hoi,
bijna weer weekend ! Omdat te vieren heb ik nog een poging gedaan om een boompje te maken:
15 draadjes afsnijden van 13 cm en dan maar draadjes twisten/draaien, en om de cm een aftakking oid maken.
Ik heb daarna weer schorspasta van Anita Decor op de stam gekwast, uurtje laten drogen en dan nog een laagje om een iets dikkere stam te krijgen.
Na iets langere droogtijd het frame van de boom helemaal geschilderd met acrylverf, toevallig ook van Anita Decor.
Lang geleden die verf gekocht in diverse natuurlijke tinten.
De 'lava' verf is een groen/bruinige variant, werkt uitstekend als boomstamkleur
Nadat de verf droog is een heel dun laagje bladerspul over de takken gedingest. Dit bladerspul is iets 'groener', minder 'geel' dan bij het eerste boompje
Vooral niet te dik, het is juist de bedoeling dat je de takken ook nog een beetje blijft zien (iedereen heeft recht op mijn mening ...
)
De derde foto is van een Busch boompje ... ik win kwa schoonheid ...

bijna weer weekend ! Omdat te vieren heb ik nog een poging gedaan om een boompje te maken:
15 draadjes afsnijden van 13 cm en dan maar draadjes twisten/draaien, en om de cm een aftakking oid maken.
Ik heb daarna weer schorspasta van Anita Decor op de stam gekwast, uurtje laten drogen en dan nog een laagje om een iets dikkere stam te krijgen.
Na iets langere droogtijd het frame van de boom helemaal geschilderd met acrylverf, toevallig ook van Anita Decor.
Lang geleden die verf gekocht in diverse natuurlijke tinten.
De 'lava' verf is een groen/bruinige variant, werkt uitstekend als boomstamkleur
Nadat de verf droog is een heel dun laagje bladerspul over de takken gedingest. Dit bladerspul is iets 'groener', minder 'geel' dan bij het eerste boompje
Vooral niet te dik, het is juist de bedoeling dat je de takken ook nog een beetje blijft zien (iedereen heeft recht op mijn mening ...

De derde foto is van een Busch boompje ... ik win kwa schoonheid ...

-
Goed bezig Guus!!!
Houd ons op de hoogte van je vorderingen.
Groets, Hans

Houd ons op de hoogte van je vorderingen.
Groets, Hans
Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)