ai ai ai .... soms zit het mee en soms zit het tegen ...
Ik had een interregio op de baan gezet, en omdat dit een trekduw trein is wilde ik de koppelingen vervangen door koppelstangen.
Dus wagentje voor wagentje van de baan, fleischmann kortkoppeling uit het kortkoppelmechaniek trekken en bij elke wagen 1 koppelstang terugsteken.
Daarna alle wagentjes op de zij leggen op mn werkbank, en alle wagens koppelen, en de boel weer rechtop zetten.
Maar toen ... moesten de wagens weer van mn werkbank naar de baan.
Je voelt em al aankomen ... de burgemeester van vlieringen heeft maar 2 handen, elke hand pakt 2 wagens vast en dan de hele trein van 6 wagens voorzichtig naar de baan .... GEEN GOED PLAN .....
3 wagens schieten los en vallen op de grond ... ravage en losse stukjes plastic ....
Daar zijn gelukkig GEEN beelden van ....
Van 3 wagens draaistellen losgebroken, en dit zijn van die wagens met van die leuke draaistel bevestigingen ... die breken af bij het minste of geringste ...
Een nachtje er over geslapen en het blijkt gelukkig mee te vallen. De klemmetjes die afgebroken zijn zorgen er alleen maar voor dat het draaistel ook mee gaat als je de wagen van de rails pakt.
Zelfs zonder de klemmetjes kan een wagen gewoon meerijden in de trein, gaat keurig over wissels enz, ontspoort niet.
Ik naar de lokale ijzerhandel waar ze kleine houtschroefjes hadden (2*10, dus 2 mm dik en 10mm lang). De kop van 2mm is net groot genoeg om niet door het as-gat van het draaistel te kunnen.
Met een handboortje een klein gaatje gemaakt in de bodem gemaakt, in het midden van het as-gat, en voorzichtig het draaistel met het schroefje vast gezet.
(aanvulling)
Je moet het gaatje zo goed mogelijk in het midden proberen te maken, er lopen namelijk ook 2 stukjes metaal door de rijtuigen, dit is zowel balast, maar kan ook gebruikt worden als stroomgeleiding voor b.v. binnenverlichting of sluitverlichting. Ik heb nergens binnenverlichting, maar als je dat wel hebt moet je even oppassen dat je geen sluiting maakt tussen die 2 stripjes.
Werkt uitstekend, het schroefje hoeft niet straks, mag zelfs een beetje scheef (duh...) staan, het hoeft immers alleen het draaistel bij het rijtuig te houden.
Kosten ... 5 cent per schroefje ... Ik had er gelijk maar 10 gekocht ...
Bij het weer terugzetten van de draaistellen moet je even op het palletje in de wagenbodem en op de 2 pinnetjes op het draaistel letten.
Het draaistel moet zo worden teruggeplaatst dat de beide aan dezelfde kant zitten, volgens mij om te voorkomen dat het draaistellen te ver kunnen uitwijken.