welk digitaal systeem?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Wim Ros

Re: welk digitaal systeem?

Bericht door Wim Ros »

Ja, Rob, lekker anoniem iemand te kakken zetten is niet zo moelilijk, je krijgt in ieder geval dan zelf geen naam. Heb er dan ook alweer eeuwig spijt van dat ik reageerde. En als je die wel krijgt schrijf je je gewoon in onder een andere nietszeggende naam.

Mvg
Wim.

Nico

Bericht door Nico »

Er wordt hier nogal wat modder over en weer gegooid zeg. Nu wil ik niet beweren dat ik alle wijsheid in pacht heb, maar ik wil toch even een uiteenzetting maken van wat punten:
  • Selectrix is sneller dan DCC. (Ja, in de praktijk op een kleine baan zul je hier weinig tot niks van merken omdat het verschil pas plaats gaat vinden bij veel commando's en de manier hoe DCC hier mee om gaat)
  • Selectrix is geavanceerder dan DCC. (Wat Selectrixfreak zegt over SSD bijvoorbeeld. Sx doet dan ook al wat langer mee. Of het ook beter is, is een 2e. Neem ook de lastregeling die er altijd in heeft gezeten. Maar dit doet natuurlijk wel aan in de prijs)
  • Selectrix-decoders zijn er standaard in kleinere formaten dan DCC decoders. (en daarmee vooral geschikt voor de kleinere schalen)
  • Selectrix bestaat langer (dus je zou zeggen dat ze het klappen van de zweep beter doorhebben)
  • DCC is goedkoper dan Selectrix.
  • DCC heeft een veel uitgebreider assortiment dan Selectrix. (Al kan dit voor een beginner ook een nadeel zijn)
  • DCC-decoders hebben meer instelmogelijkheden dan Selectrix-decoders (al vind ik dit meer een voordeel voor Sx, maar dat is afhankelijk van hoever je wilt gaan in het tunen van locomotieven).
  • DCC heeft standaard een grotere databus, waarmee er dus meer ruimte voor locs ontstaat. (Maar dit valt op beide systemen uiteraard uit te breiden. De kleinere databus van Sx heeft ook tot gevolg dat Sx sneller is.)
  • DCC laat meer opties voor de knutselaar met soldeerbout
Het werken met blokken is, bij gebruik van software, een extra controle. In principe zou je zonder blokken kunnen rijden als de computer simulatie 1:1 betrouwbaar is met de modelbaan. Maar hoever (met uitrij- / inrijsecties) dit gaat is afhankelijk van de software en niet van het digitaal systeem. Volgens mij kan dit ook niet als argument worden opgedragen.

Maar concluderend: om de keuze te maken kijk ik vooral naar prijs en moeilijkheid van het systeem. M.i. gaat dat om resp. DCC / Sx. Dus alsnog 1-1.

En volgens mij is het zo dat de systeem keuze bij hobbyisten vooral bepaalt wordt door het systeem waar zij het beste van horen en het eerste mee werken. Zijn weinig mensen die de overstap hebben gemaakt geloof ik? Jos?
(Immers na een dure aankoop zet je niet zomaar even het digitale systeem aan de kant. Al zat dit met multiprotocol wellicht wat makkelijker gaan)

Overigens, over anonimiteit gesproken. Ik en bijvoorbeeld Jos reageren hier toch ook zowat anoniem, zonder achternaam? Een roepnaam aangeven is wel vriendelijker, dat ben ik met jullie eens, maar minder anoniem wordt het er niet van. (Even het feit dat het wereldje klein is en een voornaam vaak al genoeg is, en veel mensen elkaar hier persoonlijk kennen daargelaten)

Mvg,

Nico

H@Ns
N-spoor

Bericht door H@Ns »

Heren,

Na komende drukke periode zal ik zien wat algemene richtlijnen op te stellen.

Maar ik hoop dat jullie allen ermee stoppen om e.e.a. op de persoon te spelen.

Zoals al eerder gezegd heeft iedereen recht op zijn of haar mening.

Ben je het er niet mee eens, jammer dan, maar laat de persoon in zijn of haar waarde.

Mocht dit draadje zo verder lopen, ben ik genoodzaakt op deze te sluiten.

Groetjes

Hans :D

https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
Plaats reactie