Japanse Modeltreinen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Tombark

Re: Japanse Modeltreinen

Bericht door Tombark »

Hoi hoi

PB gestuurd

Ik heb de EX-CSB1 met behuizing (althans klein ombouwtje) en display gekocht….. ik dacht dat er helemaal een kastje om zou zitten, maar deze zit er niet bij (worden vast wel ergens 3d geprint)

Dit is wat je krijgt

Afbeelding

Verder heb je dan een (oude) telefoon / tablet nodig en je kunt aan de slag

Voor android kun je “Engine Driver” krijgen en voor apple de Withrottle (lite of een betaalde versie)

Eigenlijk wil ik hem op de computer gaan gebruiken, maar heb nog geen idee wat daar allemaal voor nodig is, zoals ik al zei, absolute beginner 😂🤣😂

Onderwerp starter
Dré

Bericht door Dré »

Hi Tom,
Ik zie nog geen PB in mijn postvakje.

De nieuwe DCC-EX centrale kan dus geleverd worden met een mini display en een bracket om hem ergens op/in te schroeven.
Dacht eerst ook dat er een behuizing bij zat maar die moet dus apart ergens worden aangeschaft.

Ik gebruik ook al een tijdje de Engine Driver App om alles te bedienen, ben er zeer tevreden over.
Automatiseren met EX-RAIL via een pc is ook goed te doen.

Misschien wel leuk om de ervaringen met DCC-EX verder hier te bespreken in een nieuwe of een bestaande topic.
Er zijn op dit forum meerdere leden actief met veel kennis over DCC-EX zoals Rico (Momfer).

Zoals beloofd een paar plaatjes van de DE10 diesellok met ingebouwde decoder.
De Digitrax decoder is inderdaad even groot als het originele printplaatje dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Behalve dat de isolatie van de motoraansluitingen wel extra aandacht nodig heeft.
Afbeelding

Hieronder is te zien dat een stuk van het printje afgeknipt is om ruimte te maken voor de decoder.
Ook heb ik een paar mm weggefreesd van het frame onder de decoder omdat het anders wel erg krap wordt.
De kap gaat er als één deel (incl cabine) vanaf dus niet zoals bij zijn grotere broer de DD51 waar je eerste de cabine moet verwijderen.
En niet vergeten eerst het witte hekwerk voorzichtig los te maken van de cabine.
Hier is ook goed te zien dat ik met zwarte tape de motoraansluitingen extra geïsoleerd heb.
Afbeelding

Tombark

Bericht door Tombark »

Hoi hoi

Dank voor de reactie, zou de decoder graag van je willen overnemen !

En dank voor de duidelijke foto’s 👍👍

Ik heb PB proberen te versturen, maar ik zie niks in het postvak uit verschijnen…..

Zou jij eens willen proberen ?

Onderwerp starter
Dré

Bericht door Dré »

Het verzamelen van de Koki wagons en containers is ondertussen een beetje uit de hand gelopen maar da's niet erg toch? :D
Maar dat biedt wel mooi de gelegenheid om een paar proefritjes te doen met een hele lange trein door de krappe (radius 24,3cm) bochten.
De lok trekt de sleep Koki's met gemak er doorheen en er zijn geen onstporingen ondanks dat de wagons bijna niks wegen.
Ik ben er nu wel van overtuigd dat er op de nieuwe baan zonder problemen de krappe bochten gebruikt kunnen worden.

Kato's DD200 diesellok (Red Bear) doet hier het zware werk maar trekt zich er weinig van aan.

Dré

Tombark

Bericht door Tombark »

Hé Dré !

Geen wonder dat alles op is als ik wat wil bestellen , 😂🤣😂

Gaaf hoor ! Ziet er “cool” uit….. zal ook ff filmpje van mij laten zien…. Heb ook e.e.a. besteld…. Zie dat ik op 1 lijn zit met jou !!

Groetjes
Tom

Onderwerp starter
Dré

Bericht door Dré »

Er is hier ondertussen weer wat leuks afgeleverd.
Dit keer een leuk klein rangeerlokje, een handvol containers en Koki containerwagens.
Deze bruine, groene en mosterdkleurige Koki's (voorlopers van de grijze en blauwe) mogen natuurlijk niet ontbreken in de collectie.
Heb lukraak wat nieuwe containers op de wagens geklikt en er is een kans dat er verkeerde op de wagens zitten.
Sommige zijn te recent of mogen niet op de oude wagens (in het echt), er komt nog best wel wat uitzoekwerk bij kijken.
De Japanse Spoorwegen hebben er geloof ik een sport van gemaakt om het zo ingewikkeld mogelijk te maken.
Maar dat is wel weer leuk om uit te vogelen.

Het Tomix 8612 lokje is van het type ND552 en is nagenoeg gelijk aan de DD13.
Hij is maar 87mm lang, gemeten tussen het witte hekwerk voor en achter.
De "Lengte Over Buffers" gaat hier niet op want die zitten er niet op :) .

De rangeerlok rijdt hier nog op dc.
De spanning komt uit een regelbare dc voeding.
Bij 2,3 volt begint ie te rijden maar dan brandt de verlichting nog niet (deel 1 en 2 van het filmpje).
Derde deel is met een spanning van 4 volt en hier gaat de verlichting al aan.

In het laatste deel rijdt de lok op een Weistra pwm regelaar en kan er mooi langzaam worden gereden (incl gratis lichtshow).
Maar de motor gaat best wel een beetje tekeer, je ziet zelfs de lichte lok wat schommelen bij het wegrijden.
Misschien is het mogelijk om deze lok om te bouwen naar dcc maar er is totaal geen ruimte onder de huif.
De decoder zal dan in het zicht moeten komen in de cabine maar dat is voor later.

Plaats reactie