Arnold 2274 geopereerd.
Arnold 2274 geopereerd.
Ergens achter in mijn vitrinekast stond ze stilletjes te verstoffen; een ruim 25 jaar oude Arnold 2274, het model van de 78 165. Ooit meegekomen bij de overname van een complete N-baan van een familielid, had ze een paar rondjes op mijn baan gereden, maar het was geen genoegen. Stotend en stotterend reed ze bokkend steeds een paar cm. voordat ze weer een zetje nodig had. De wielen gepoetst, stof verwijderd, maar ook dat hielp niet. Bovendien was ze zwaar mishandeld door een van haar (vele) vorige eigenaars. De achterste buffers ontbraken en iemand had een poging gedaan om de lok over te schilderen in Länderbahn groen, maar had blijkbaar alleen "tuinhekjesgroen" en een blokkwast in huis. . (Lokmisbruik, dat is het!)
Onlangs kwam ik haar weer eens tegen. Toch maar weer eens open geschroefd om nog eens goed te kijken. Wat bleek? De uiteinden van de stroomafnemers die aan beide zijden op de flenzen van het 1e en 3e drijfwiel liggen, waren door de wielflenzen in de lengte doorgesleten, waardoor het contactopppervlak fors verminderde. Dat bleek ook het enige probleem, want direct gevoed, liep het motortje als een zonnetje. Nu had ik wel een onderdelenlijst, dus ik kon een nieuw onderdeel met stroomafnemers bestellen, maar gezien haar uiterlijk vond ik dat de moeite niet waard. Een poging e.e.a. zelf te repareren wilde ik wel eens wagen.
Van een stripje fosforbrons van 1mm breed knipte ik twee stukjes af. De uiteinden van de oude stroomafnemers werden ook afgeknipt en de twee stripjes werden op het middelste stukje van de oude stroomafnemer gesoldeerd. Daarbij is het raadzaam vooraf een tijdje te mediteren, ontspannen één of twee Eisenbahn Journals door te lezen, enkele ademhalingsoefeningen te doen en pas daarna de soldeerbout en pincet ter hand te nemen. De marges zijn < 0,5mm, dus een leeg hoofd en vaste hand zijn een belangrijke voorwaarde voor succes.
En het is gelukt:
Ondertussen sudderde de kap in een badje van Dasty en al snel hingen de tuinhekjesgroene vellen erbij. Even lekker afborstelen en afspoelen en even later had ik mooi, schoon en zwart kapje.
Enfin; het is weer een schone dame:
Elders plaats ik een "gevraagd" advertentie voor een ander kapje, zodat ze weer ongeschonden door het leven kan.
Ben
P.S. Dit bericht had eerst als onderwerp een Fleischmann 7078, maar dat was een foutje, waar Hans (epocheales denken) mij terecht op wees. De fout is hersteld.
Onlangs kwam ik haar weer eens tegen. Toch maar weer eens open geschroefd om nog eens goed te kijken. Wat bleek? De uiteinden van de stroomafnemers die aan beide zijden op de flenzen van het 1e en 3e drijfwiel liggen, waren door de wielflenzen in de lengte doorgesleten, waardoor het contactopppervlak fors verminderde. Dat bleek ook het enige probleem, want direct gevoed, liep het motortje als een zonnetje. Nu had ik wel een onderdelenlijst, dus ik kon een nieuw onderdeel met stroomafnemers bestellen, maar gezien haar uiterlijk vond ik dat de moeite niet waard. Een poging e.e.a. zelf te repareren wilde ik wel eens wagen.
Van een stripje fosforbrons van 1mm breed knipte ik twee stukjes af. De uiteinden van de oude stroomafnemers werden ook afgeknipt en de twee stripjes werden op het middelste stukje van de oude stroomafnemer gesoldeerd. Daarbij is het raadzaam vooraf een tijdje te mediteren, ontspannen één of twee Eisenbahn Journals door te lezen, enkele ademhalingsoefeningen te doen en pas daarna de soldeerbout en pincet ter hand te nemen. De marges zijn < 0,5mm, dus een leeg hoofd en vaste hand zijn een belangrijke voorwaarde voor succes.
En het is gelukt:
Ondertussen sudderde de kap in een badje van Dasty en al snel hingen de tuinhekjesgroene vellen erbij. Even lekker afborstelen en afspoelen en even later had ik mooi, schoon en zwart kapje.
Enfin; het is weer een schone dame:
Elders plaats ik een "gevraagd" advertentie voor een ander kapje, zodat ze weer ongeschonden door het leven kan.
Ben
P.S. Dit bericht had eerst als onderwerp een Fleischmann 7078, maar dat was een foutje, waar Hans (epocheales denken) mij terecht op wees. De fout is hersteld.
Laatst gewijzigd door Bjor op 13 jul 2016 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Fleischmann 7078 geopereerd.
Hoi Ben respect voor het reviseren van deze oude stoomloc, mooi vakwerk.
Enne, voor jouw administratie: het is een Arnold Rapido, catalogusnummer?, geen Fleischmann Piccolo. Sorry voor de cultschock...
Kan je zien aan de "ingeklipste" Heusinger Steurerung, vlak achter de cilinder, hadden alle Arnold stoomlocs in die tijd.
Groet,
Hans
Enne, voor jouw administratie: het is een Arnold Rapido, catalogusnummer?, geen Fleischmann Piccolo. Sorry voor de cultschock...
Kan je zien aan de "ingeklipste" Heusinger Steurerung, vlak achter de cilinder, hadden alle Arnold stoomlocs in die tijd.
Groet,
Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: Arnold 2274 geopereerd.
Hans,
Fijn dat je dat opmerkte. Je hebt blijkbaar een scherp oog voor dat soort zaken Dank!
Ik heb de tekst aangepast.
Groet,
Ben
Fijn dat je dat opmerkte. Je hebt blijkbaar een scherp oog voor dat soort zaken Dank!
Ik heb de tekst aangepast.
Groet,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Arnold 2274 geopereerd.
Heel graag gedaan Ben,
Ben al een beetje oude rot in het vak ben al sinds 1988 overgestapt van HO naar N.
Vond om eerlijk te zijn de Arnold stoomlocs van die tijd veel te duur voor het gebodene.
Wat ik al schreef de plastic Heusinger Steuerung en de motoren waren ook niet altijd heel betrouwbaar.
Fleischmann was toen al veel verder met metalen stangen en detaillering. Die motoren (de roemruchte 3-poler) waren ook geen AA+, maar wel heel eenvoudig te reinigen en koolborstels te vervangen. Bovendien heel stil in het rijden.
Nog wat anders: ga je nog een opschriften-set voor deze loc aanschaffen?
Groet,
Hans
Ben al een beetje oude rot in het vak ben al sinds 1988 overgestapt van HO naar N.
Vond om eerlijk te zijn de Arnold stoomlocs van die tijd veel te duur voor het gebodene.
Wat ik al schreef de plastic Heusinger Steuerung en de motoren waren ook niet altijd heel betrouwbaar.
Fleischmann was toen al veel verder met metalen stangen en detaillering. Die motoren (de roemruchte 3-poler) waren ook geen AA+, maar wel heel eenvoudig te reinigen en koolborstels te vervangen. Bovendien heel stil in het rijden.
Nog wat anders: ga je nog een opschriften-set voor deze loc aanschaffen?
Groet,
Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: Arnold 2274 geopereerd.
Ah! Nog een "Alter Hase". Aangenaam! Ik ben in mijn jeugd ook met H0 begonnen. Jouef, blikken aandrijvingen en meer rails poetsen dan rijden. Mijn N-startset dateert ook uit 1990. Sindsdien is de verzameling met tijdperk II materieel aardig gegroeid.epocheales denken schreef:Heel graag gedaan Ben,
Ben al een beetje oude rot in het vak ben al sinds 1988 overgestapt van HO naar N.
Ik ken mijn locjes doorgaans ook van binnen en van buiten, maar een paar oude exemplaren met mankementen leden een zieltogend bestaan. Onlangs heb ik besloten ze maar eens aan de vergetelheid te ontrukken
Misschien. Ik wacht even op een reactie op mijn advertentie en ga misschien even bij H@ns kijken voor een kapje. Als dat niks wordt, dan bestel ik waarschijnlijk wel zo'n setje, of laat er een maken. Liefst wel een DRG setje.epocheales denken schreef:ga je nog een opschriften-set voor deze loc aanschaffen?
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Arnold 2274 geopereerd.
Hoi Ben,
Nog even die Alte Hase hier: rijd de loc wel lekker? Als ik eens beter jouw foto's bekijk, lijkt het wel of jouw stangenstelsel niet klopt... Let maar eens goed op de middelste as, net of de stangen verkeerd om zitten Tevens mist het drijfwerk de "Schwinge",
de lange stang van de middelste as boven naar de "Heusinger Steuerung".
Kijk maar kritisch naar deze foto's:
http://www.ebay.de/itm/Arnold-2274-Spur ... SwMNxXXoqo
Hoop dat je er wat aan hebt,
Groet,
Hans
Nog even die Alte Hase hier: rijd de loc wel lekker? Als ik eens beter jouw foto's bekijk, lijkt het wel of jouw stangenstelsel niet klopt... Let maar eens goed op de middelste as, net of de stangen verkeerd om zitten Tevens mist het drijfwerk de "Schwinge",
de lange stang van de middelste as boven naar de "Heusinger Steuerung".
Kijk maar kritisch naar deze foto's:
http://www.ebay.de/itm/Arnold-2274-Spur ... SwMNxXXoqo
Hoop dat je er wat aan hebt,
Groet,
Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: Arnold 2274 geopereerd.
Hoi Hans,
De lok rijdt goed en de Schwingen zijn aan beide zijden aanwezig. Op mijn foto zijn ze slechter te zien dan op jouw link, maar de Schwingen steken links en rechts net vóór de waterkasten door de omloop heen. De positie van de stangen is precies zoals bij jouw voorbeeld en komt overeen met dit plaatje van de Heusinger Steuerung: https://de.wikipedia.org/wiki/Heusinger ... e_work.gif
Ook met dit plaatje van drijfwerk en Steuering komt de mijne overeen (relatief dan hè? )
Er ontbreekt verder niets dat op het model zou moeten zitten. (Behalve de achterste buffers dan.)
Ik denk dat de positie van waaruit in de foto nam de oorzaak is.
Maar dank voor het meedenken.
Groeten,
Ben
De lok rijdt goed en de Schwingen zijn aan beide zijden aanwezig. Op mijn foto zijn ze slechter te zien dan op jouw link, maar de Schwingen steken links en rechts net vóór de waterkasten door de omloop heen. De positie van de stangen is precies zoals bij jouw voorbeeld en komt overeen met dit plaatje van de Heusinger Steuerung: https://de.wikipedia.org/wiki/Heusinger ... e_work.gif
Ook met dit plaatje van drijfwerk en Steuering komt de mijne overeen (relatief dan hè? )
Er ontbreekt verder niets dat op het model zou moeten zitten. (Behalve de achterste buffers dan.)
Ik denk dat de positie van waaruit in de foto nam de oorzaak is.
Maar dank voor het meedenken.
Groeten,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Arnold 2274 geopereerd.
Hallo Ben,
Wat is Dasty? Deze oude rot in het N-vak is wel benieuwd.
Wat is Dasty? Deze oude rot in het N-vak is wel benieuwd.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Arnold 2274 geopereerd.
Dasty Eerste hit met Google.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Arnold 2274 geopereerd.
Ah! Dank Maarten. Ontvetten doe ik altijd met wasbenzine, tast geen plastic, verf of opschriften aan. Maar dit kan natuurlijk ook. Ik dacht even dat het een middeltje was om b.v. opschriften of verf te verwijderen.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Arnold 2274 geopereerd.
Harry,
Ik gebruik Dasty vooral voor het oplossen van oude verflagen. Ook een oude V200 van Fleischmann heb ik ermee van zijn oorspronkelijke kleur ontdaan, maar dat vergde dat de kap 2 weken in de Dasty badderde.
Ontvet heb ik de (matelen) kap daarna met aceton. De pure Dasty laat toch een vettig laagje achter.
zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 049.0.html
Het kunsstof kapje van de Arnold BR78 was na een dag in de Dasty ontdaan van zijn verflaag. Dat heb ik afgespoeld, laten drogen en onbehandeld weer op het chassis geplaatst. Alleen de zij-decals moeten worden vervangen.
Ben
Ik gebruik Dasty vooral voor het oplossen van oude verflagen. Ook een oude V200 van Fleischmann heb ik ermee van zijn oorspronkelijke kleur ontdaan, maar dat vergde dat de kap 2 weken in de Dasty badderde.
Ontvet heb ik de (matelen) kap daarna met aceton. De pure Dasty laat toch een vettig laagje achter.
zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 049.0.html
Het kunsstof kapje van de Arnold BR78 was na een dag in de Dasty ontdaan van zijn verflaag. Dat heb ik afgespoeld, laten drogen en onbehandeld weer op het chassis geplaatst. Alleen de zij-decals moeten worden vervangen.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Arnold 2274 geopereerd.
Dank je Ben,
Op naar de Action dus
Op naar de Action dus
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Arnold 2274 geopereerd.
Wibra.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Arnold 2274 geopereerd.
Tja, lezen is ook een kunst. Helaas hebben we geen Wibra op het dorp
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Arnold 2274 geopereerd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162