IJksnelheid in Koploper

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Arnoud
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 feb 2009 22:35

IJksnelheid in Koploper

Bericht door Arnoud »

Ik ben in Koploper eens de snelheid gaan ijken van één 6400 Minitrix locomotieven en ik kom daar tot een raar verschijnsel.

van decoder stap 1 t/m 22 loopt het netjes op tot 92km/h schaalsnelheid om daarna van stap 23 t/m 28 op 92km/h te blijven. Waardoor komt dit?

Ik heb nu maar CV5 van de decoder (DCX75) naar 203 gezet anders pikt koploper het niet.
Ik heb even snel bij andere loks gekeken maar daar is het nog gekker en valt de snelheid zelfs terug richting stap 28.

Een andere 6400 van Minitrix heeft een veel lagere max. snelheid met dezelfde CV instellingen (DCX74). Dat vind ik ook erg vreemd, want zoveel verschil mag er m.i. niet zijn tussen deze decoders.

Wie kan mij een verklaring geven?

Groeten,
Arnoud


Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: IJksnelheid in Koploper

Bericht door Saraan »

De snelheden dat je met koploper ziet is een registratie van rijproeven. Er zijn toch een hoop variabelen die uiteindelijk gaan meespelen in het eindresultaat. In de decoder kan je op 2 manieren de relatie tussen stap en snelheid regelen: door MIN/MAX met een curve, of door de 28 stappen individueel vast te leggen. Een paar parameters die de elektrische aansturing van de motor regelen kunnen ook invloed hebben op deze relatie tussen stap en snelheid.

Verder is de meting zelf ook onder invloed van een aantal externe factoren: zijn begin- en eindsectie even lang? Is de locomotief eerst warm gereden? Is het spoor goed proper? Is de spanning van de voeding wel constant over de hele meetcyclus (andere rijdende treinen)? en ga zo maar door.

Je zal elke parameter die invloed heeft op de meting moeten checken, en proberen om deze onder controle te hebben. Dan zal je ook begrijpen waarom je een bepaald ijkgedrag hebt verkregen.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: IJksnelheid in Koploper

Bericht door Hookies »

Michiel,

Hoe verklaar je dan dat bij een hogere stap de snelheid opeens minder wordt? De loc rijdt op hetzelfde stukje proef, de secties zijn even lang en de rails net zo schoon. Ik laat hem al heen en weer rijden om voor de rijstap een gemiddelde uit te rekenen, want als ik alleen maar heen rijd voor de oneven stappen en terug voor de even stappen, dan zijn die verschillen soms echt bizar.

Ik weet wel dat er CV-instellingen zijn om in de decoder iets aan te passen. Een NS1800 rijdt bij lange na geen 240 km/u, dus zou het zonde zijn om dat als hoogste stap te hebben. Dit kun je dan verlagen naar iets wat je wat realistischer vindt, zodat de snelheden wat gelijkmatiger oplopen en niet met van die enorme sprongen in het begin.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: IJksnelheid in Koploper

Bericht door Saraan »

In verband met het terugvallen ven de snelheid bij de hoogste stappen, kan ik met een paar factoren inbeelden die invloed zouden kunnen hebben. Ik ga er wel even vanuit dat een dergelijk gedrag niet is geprogrammeerd in de decoder bij de 28 stappen.

De decoder gebruikt voor de sturing van de motor een fase- of pulsbreedteregeling met een terugkoppelmechanisme. Bij een hoog toerental kan ik me inbeelden dat deze sturing "plafonneeerd". Ik vermoed dat met de aanpassing van de motorsturingsparameters het beter te krijgen is. Beter zou je gewoon meteen de maximum snelheid in de decoder terugbrengen tot een reele waarde van het model, bijvoorbeeld 160km/u en geen 286km/u (behalve als om een soort TGV gaat). Doe dan het ijkprocess opnieuw.

Een ander fenomeen dat het ijkprocess zou kunnen beïnvloeden, is dat als de locomotief tegen 300 per uur door de krappe bochten scheurt, dat ie eventueel een beetje zou kunnen kantelen, waardoor de wielen los komen en dus weer iets vertraagd tot ie weer terug kantelt en weer contact maakt om dan weer te versnellen en weg te kantelen...

Kortom veel speculaas. Een sluitend, pasklaar antwoord heb ik niet. Ik zit niet bij jouw in de treinenkamer, en dan nog is het dikwijls niet evident. Ik kan me wel voorstellen dat er vele factoren zijn die invloed hebben, en een nauwkeurige observatie van het ijkprocess zou toch een hoop duidelijker moeten maken.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie