Wadloper met Mashima M-16KD-10
-
Onderwerp starter - Berichten: 796
- Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
- Locatie: Graauw
Wadloper met Mashima M-16KD-10
Begin deze eeuw, heb ik op een beurs in Rijswijk ooit een tweedehands Wadloper gekocht.
Dit was het moment dat N-spoor me weer tot zich geroepen had.
De vreugde over mijn aankoop was van korte duur, want toen ik thuis was gekomen bleek dat deze niet vooruit te branden was.
Ook begon deze na een paar minuten te stinken naar verbrand metaal.
Dus veel is er sindsdien niet mee gereden, mede omdat een paar pogingen om de motor schoon te maken en de kooltjes te vervangen, niet het gewenste resultaat gaven.
Als enige optie restte mij nog het vervangen van de motor.
Na het opmeten van de originele motor, is de keuze gevallen op een Mashima M-16KD-10.
Mijn keuze is mede ingegeven door de prijs. €79,- voor een vervangende motor vind ik persoonlijk nogal veel, voor een treinstel waar ik €100,- voor betaald heb.
De ombouw op zich was gemakkelijk te doen.
Hieronder wil ik de ombouw laten zien aan de hand van een aantal foto's.
Om de nieuwe motor in het frame te laten passen, heb ik een stukje van het frame, met de dremel, weg geslepen.
Dit is hier als blank metaal te zien.
De twee witte stroken langs de zijkant zijn nodig om de mashima op de goede hoogte te brengen. De mashima motor is namelijk een halve millimeter dunner dan de originele motor.
Deze strookjes zijn dan ook 0,25mm dik en net geen 2mm breed.
De diameter van de as van de mashima motor is hetzelfde als die van de fleischmann motor, dus het overzetten van het wormpje en het vliegwiel geeft geen problemen.
Ik heb even de afstand tot de motor opgemeten voor ik beide heb verwijderd.
Op de foto zie je de mashima met worm en vliegwiel. Bij de mashima heb ik een van de lipjes omgedraaid, zodat deze naar dezelfde kant wijzen.
De nieuwe motor past nu netjes in het frame.
Ook het rode interieur heb ik een klein beetje moeten aanpassen.
In het groene rondje heb ik een nokje weggesneden.
Van het strookje waar dit nokje aanzat, heb ik aan de kant van de motor ook wat materiaal moeten weghalen (blauwe ovaal).
Ook in het gele ovaal is het plastic iets dunner gemaakt, om ruimte te maken voor de koolborstel houders.
Het rode interieur past nu ook weer over de nieuwe motor.
De lipjes van de motor heb ik (na het eerste testrondje) recht naar boven gebogen, zodat deze tegen de zijkant van de printplaat aandrukken.
De oorspronkelijke lipjes van de printplaat heb ik afgeknipt, maar de klemmetjes zijn blijven zitten voor het contact.
Het resultaat is dat ik nu eindelijk een goed rijdende Wadloper heb, die het afgelopen uur al meer heeft gereden, dan in de voorafgaande 15 jaar.
Kruipen kan hij ook nog, maar dan wel op een lage stand van mijn trafo (bijna dicht) in plaats van op vol vermogen.
De volgende aanpassing wordt een decoder inbouwen, maar dat komt later wel weer.
Ik hoop dat ik met dit verhaal andere die hetzelfde probleem hebben, heb kunnen helpen.
Groetjes: Robby
Dit was het moment dat N-spoor me weer tot zich geroepen had.
De vreugde over mijn aankoop was van korte duur, want toen ik thuis was gekomen bleek dat deze niet vooruit te branden was.
Ook begon deze na een paar minuten te stinken naar verbrand metaal.
Dus veel is er sindsdien niet mee gereden, mede omdat een paar pogingen om de motor schoon te maken en de kooltjes te vervangen, niet het gewenste resultaat gaven.
Als enige optie restte mij nog het vervangen van de motor.
Na het opmeten van de originele motor, is de keuze gevallen op een Mashima M-16KD-10.
Mijn keuze is mede ingegeven door de prijs. €79,- voor een vervangende motor vind ik persoonlijk nogal veel, voor een treinstel waar ik €100,- voor betaald heb.
De ombouw op zich was gemakkelijk te doen.
Hieronder wil ik de ombouw laten zien aan de hand van een aantal foto's.
Om de nieuwe motor in het frame te laten passen, heb ik een stukje van het frame, met de dremel, weg geslepen.
Dit is hier als blank metaal te zien.
De twee witte stroken langs de zijkant zijn nodig om de mashima op de goede hoogte te brengen. De mashima motor is namelijk een halve millimeter dunner dan de originele motor.
Deze strookjes zijn dan ook 0,25mm dik en net geen 2mm breed.
De diameter van de as van de mashima motor is hetzelfde als die van de fleischmann motor, dus het overzetten van het wormpje en het vliegwiel geeft geen problemen.
Ik heb even de afstand tot de motor opgemeten voor ik beide heb verwijderd.
Op de foto zie je de mashima met worm en vliegwiel. Bij de mashima heb ik een van de lipjes omgedraaid, zodat deze naar dezelfde kant wijzen.
De nieuwe motor past nu netjes in het frame.
Ook het rode interieur heb ik een klein beetje moeten aanpassen.
In het groene rondje heb ik een nokje weggesneden.
Van het strookje waar dit nokje aanzat, heb ik aan de kant van de motor ook wat materiaal moeten weghalen (blauwe ovaal).
Ook in het gele ovaal is het plastic iets dunner gemaakt, om ruimte te maken voor de koolborstel houders.
Het rode interieur past nu ook weer over de nieuwe motor.
De lipjes van de motor heb ik (na het eerste testrondje) recht naar boven gebogen, zodat deze tegen de zijkant van de printplaat aandrukken.
De oorspronkelijke lipjes van de printplaat heb ik afgeknipt, maar de klemmetjes zijn blijven zitten voor het contact.
Het resultaat is dat ik nu eindelijk een goed rijdende Wadloper heb, die het afgelopen uur al meer heeft gereden, dan in de voorafgaande 15 jaar.
Kruipen kan hij ook nog, maar dan wel op een lage stand van mijn trafo (bijna dicht) in plaats van op vol vermogen.
De volgende aanpassing wordt een decoder inbouwen, maar dat komt later wel weer.
Ik hoop dat ik met dit verhaal andere die hetzelfde probleem hebben, heb kunnen helpen.
Groetjes: Robby
Re: Wadloper met Mashima M-16KD-10
Hallo mini rijder / Robby.
Dat heb je zeker. Ik heb er in de vitrine ook nog een staan met hetzelfde probleem.
Ik weet niet of dit een typisch probleem voor de Wadloper is of voor Fleischmann.
Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Ik ga in ieder geval ook maar eens op zoek naar deze motor.
Groeten,
Peter
Dat heb je zeker. Ik heb er in de vitrine ook nog een staan met hetzelfde probleem.
Ik weet niet of dit een typisch probleem voor de Wadloper is of voor Fleischmann.
Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Ik ga in ieder geval ook maar eens op zoek naar deze motor.
Groeten,
Peter
Groeten, Peter
-
Onderwerp starter - Berichten: 796
- Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
- Locatie: Graauw
Re: Wadloper met Mashima M-16KD-10
Hoi Peter,
Ik vermoed dat het een typisch Wadloper probleem is. Ik heb hier nog een Wadloper met hetzelfde manco, maar nog niet zo erg.
Mijn andere fleischmann locs hebben dit probleem (tot nu toe) niet.
Het mashima motortje heb ik hier gekocht.
https://www.fischer-modell.de/zubehoer/ ... shima/?p=1
Het gaat hier om de eerste op deze pagina, de M-16KD-10.
Groetjes: Robby
Ik vermoed dat het een typisch Wadloper probleem is. Ik heb hier nog een Wadloper met hetzelfde manco, maar nog niet zo erg.
Mijn andere fleischmann locs hebben dit probleem (tot nu toe) niet.
Het mashima motortje heb ik hier gekocht.
https://www.fischer-modell.de/zubehoer/ ... shima/?p=1
Het gaat hier om de eerste op deze pagina, de M-16KD-10.
Groetjes: Robby
Re: Wadloper met Mashima M-16KD-10
Het is niet specifiek alleen de wadloper. Ook een aantal Duitse treinstellen kampen met hetzelfde probleem.
Bijvoorbeeld de 628 (of de 614), haal ze altijd door elkaar.
Bijvoorbeeld de 628 (of de 614), haal ze altijd door elkaar.
Re: Wadloper met Mashima M-16KD-10
De BR 628 van FLM. Staat op hetzelfde onderstel als de DH2.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Wadloper met Mashima M-16KD-10
Motor besteld en gelijk wat 0603 leds.
Dan hebben de verzendkosten ook nog wat nut gehad,.
Ben benieuwd......
Ik heb nog wel een theorie over dit motor probleem. Want ik heb hem ook schoongemaakt en het de lamellen van het anker gepoetst.
en van alles verzonnen om het te repareren.
Maar hij ging steeds sneller en steeds meer roken.
Dus theorie.
Als de permanente magneetjes in de motor afzwakken krijgt het magnetische veld wat in het anker wordt opgewekt steeds minder 'tegen' kracht.
Daardoor gedraagt de motor zich meer als een spoel en als een heel laag ohmige weerstand.
Normaal wek je in een motor een "tegen spanning" op als deze ronddraait.
Het verschil tussen deze 'tegen spanning" en de aangelegde spanning van de voeding bepaalt in feite het toerental.
Maar bij falende magneetjes is de tegenspaning niet of nauwelijks aanwezig en ontstaat er een te grote stroom door het anker.
Dus volgens mij , zwakke/falende magneetjes.
Maar voel je vrij om dit verhaal te weerleggen of te verbeteren.
Aangezien de BR628 en de wadloper uit dezelfde periode komen( toen Fleischmann ze leverde/verkocht) verbaast het mij niet dat beide typen dit probleem hebben.
Motoren keuze die dus slecht uitgepakt heeft.
Groeten,
Peter
Dan hebben de verzendkosten ook nog wat nut gehad,.
Ben benieuwd......
Ik heb nog wel een theorie over dit motor probleem. Want ik heb hem ook schoongemaakt en het de lamellen van het anker gepoetst.
en van alles verzonnen om het te repareren.
Maar hij ging steeds sneller en steeds meer roken.
Dus theorie.
Als de permanente magneetjes in de motor afzwakken krijgt het magnetische veld wat in het anker wordt opgewekt steeds minder 'tegen' kracht.
Daardoor gedraagt de motor zich meer als een spoel en als een heel laag ohmige weerstand.
Normaal wek je in een motor een "tegen spanning" op als deze ronddraait.
Het verschil tussen deze 'tegen spanning" en de aangelegde spanning van de voeding bepaalt in feite het toerental.
Maar bij falende magneetjes is de tegenspaning niet of nauwelijks aanwezig en ontstaat er een te grote stroom door het anker.
Dus volgens mij , zwakke/falende magneetjes.
Maar voel je vrij om dit verhaal te weerleggen of te verbeteren.
Aangezien de BR628 en de wadloper uit dezelfde periode komen( toen Fleischmann ze leverde/verkocht) verbaast het mij niet dat beide typen dit probleem hebben.
Motoren keuze die dus slecht uitgepakt heeft.
Groeten,
Peter
Groeten, Peter
Re: Wadloper met Mashima M-16KD-10
Dacht altijd dat maschima zo duur was maar dit valt erg mee.
Mijn wadloper ook maar eens onderhanden nemen.
Rick
Mijn wadloper ook maar eens onderhanden nemen.
Rick
Love Kit Bashing and Home Made Structures
-
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Wadloper met Mashima M-16KD-10
Bedankt Robby,
ik heb ook al jaren problemen met de wadloper. Een schitterend model alleen altijd die motor. Heb het geluk dat deze naar 1 kant nog goed rijd, maar de andere kant op is het kruipen en heel veel lawaai. Zal ook langzaam op zoek gaan naar je voorgestelde vervangende motor!
Groetjes,
Sander
ik heb ook al jaren problemen met de wadloper. Een schitterend model alleen altijd die motor. Heb het geluk dat deze naar 1 kant nog goed rijd, maar de andere kant op is het kruipen en heel veel lawaai. Zal ook langzaam op zoek gaan naar je voorgestelde vervangende motor!
Groetjes,
Sander
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Wadloper met Mashima M-16KD-10
Er komt weer leven in de wadloper. Motor ingebouwd.
Zat eigenlink op een goede poelietrekker te wachten. Maar schroevendraaiers en een beetje beleid
werkten ook. Nu de wielen schoonmaken en laten inrijden.
De stroomopname is een beetje miserabel nu.
Komt goed, blij dat ie weer rijdt.
Zat eigenlink op een goede poelietrekker te wachten. Maar schroevendraaiers en een beetje beleid
werkten ook. Nu de wielen schoonmaken en laten inrijden.
De stroomopname is een beetje miserabel nu.
Komt goed, blij dat ie weer rijdt.
Groeten, Peter