Een vriend van mij vertelde dat z'n zoon z'n goudvis dood had. Aangezien ze al 2 diorama's hebben was mijn opmerking wat voor een model heeft die vissenkom. Dat bleek rond maar wel recht, dus gezegd dat dat mooi als stolp over een diorama kon. Ik ben gelijk gaan bedenken wat er mee kon en heb de nodige voorbeeld foto's opgezocht en doorgemaild. Enkele dagen later had ik de opdracht om het diorama te gaan bouwen en hij komt op een pizza plank van IKEA zodat het rond kan draaien.
Met een ronde vrij hoge stolp en een klein oppervlak is het mooi serieus de hoogte in te gaan. Ik loop al heel lang met het idee iets met een kabeltrein of kabeltram te doen en in dit geval komt een kabeltram naar voorbeeld van diverse lijnen in Lisabon heel mooi uit. Zie hier, hier, hier, hier, hier, hier, hier, hier en hier voor diverse voorbeelden. Als ik zoiets ga doen vind ik de overgang van dubbel naar strengelspoor wel erg mooi en een flauwe boog wil ik eigenlijk ook. Een kruisende straat mag het ook wel hebben.
De bedoeling is in de komende 6 weken de bestrating te maken en de rails en kabelgoten in te tekenen. Daarna wil ik dan tijdens Spoor Groep Zuid en de beurs in Zutphen huizen voor op dit diorama gaan bouwen.
Als eerste poging om de basis voor het diorama te maken heb ik wat gele isolatie schuimplaten op elkaar gelijmd.
Dit spul heeft geen doorlopende poriën en daardoor droogt houtlijm niet. Het kan wel aardig tegen alles en secondelijm zo lijkt het maar de platen met alleslijm op elkaar lijmen ging toch niet zo goed, de zooi trok krom.
Op zoek naar ander materiaal dus en piepschuim vind ik dan toch een stuk fijner. Dinsdag avond trof ik in het centrum bijna een heel pak 2cm dikke piepschuimplaten aan die bij het afval langs de straat stonden. Op de terugweg even snel de bus stil gezet en de hele platen ingeladen. Van 1 zo'n plaat heb ik nu 8 schijven afgetekend, uitgesneden en op elkaar gelijmd als basis voor dit diorama.
Word vervolgd, groetjes Michiel