Goeiemorgen iedereen, als eerst de beste wensen voor het nieuwe jaar voor iedereen en naasten.
Is weer een tijdje geleden dat ik iets gepost heb maar wilde toch even een paar dingen meldden. Dat ik wil beginnen met kolen rijden was al bekend en ook dat ik al een kolenlaadplaats heb (kraan en silo), moest er toch iets komenom al die kolen naartoe te rijden. Hierbij had ik een aantal opties, 1 een kolengestookte energiecentrale, 2 een cokesfabriek, 3 een hoogoven. Bij de laatste zouden de kolen dan plaats maken voor cokes maar dat zou aan het scenario niet veel veranderen, immers de kolen die per schip zouden worden aangevoerd kunnen makkelijk cokes worden die worden aangevoerd.
Eerst vond ik de gedachte aan een cokesfabriek interessant, zeker omdat ik destijds als beginnend werknemer de laatste periode van de ACZC in Sluiskil nog heb meegemaakt. (Lang verhaal waar ik verder niet op in zal gaan)
Een cokesfabriek op mijn baan vond ik dus dermate interessant echter zou ik dan veel meer plek nodig hebben op mijn baan want de cokes moet ook ergens naartoe gebracht worden (weer een gebouw erbij) en ik wilde dit redelijk beperkt houden aangezien ik ook een deel wil vrij houden voor petrochemie. Het zou dus een hoogoven of energiecentrale gaan worden en na een tijdje zoeken online eigenlijk niet veel kunnen vinden in N schaal tenminste niks naar mijn zin. Ook gedacht om gebouwen te veranderen of combineren maar er kwam niet veel uit voort vanwege tijdperk V.
Toen eens bij HO gekeken en jawel! 1 gebouw sprong er uit, goede tijdperk althans qua uiterlijk en ik zou het kunnen gebruiken als onderdeel van een energie centrale. Meteen gekocht en mee aan de slag gegaan, dus een energie centrale zal het gaan worden. Ook heb ik al een loskuil voor de onderlossers voorzien dus nog wat spelen met transportbanden een ovengedeelte en schoorsteen, schilderen/weatheren moet het al een eind gaan lukken.
Nog een tegenvaller te melden; op de kolenlosplaats al rails geschilderd en vastgelijmd:o tja vergeten om ontkoppelrails te plaatsen. Nu heb ik al een
repa ontkoppelaar maar op 2 sporen kan ik die niet plaatsen omdat de steunbalk van de tafel er pal onder ligt, dus moet ik de originele ontkoppelaars gebruiken met de spoel bovenop... Ik heb hier niet zo'n probleem mee maar in mijn enthousiasme vergeten te plaatsen:( oef ..... Nu eerst de lijm weer oplossen en meteen ontkoppelaars bestellen.. En zo blijven we lekker bezig

groetjes
Niels