Beste allen,
Mijn schoonvader reed een test rondje op zijn baan met een klein stoomlokje. Deze begon opeens te stotteren en daarna reed hij niet meer.
Daarna zette hij er dus maar een andere lok op: mijn Fleischmann 1600 met hetzelfde resultaat. Eerst stotteren, daarna niets meer.
De rest van de vloot rijdt gewoon prima dus ik denk dat het toeval is.
Maar toch zou ik deze graag weer rijdend hebben! Waar moet ik beginnen? Ik dacht aan de koolborstels, maar hoe kom ik bij de koolborstels?
En als hij doorgebrand zou zijn, waaraan kan ik dat zien?
Alvast dank voor de tips!
Lok rijdt niet meer
-
Onderwerp starter - Berichten: 59
-
Re: Lok rijdt niet meer
Dat is vanachter het toetsenbord niet te zeggen.
Meerdere oorzaken mogelijk. Dus je zal dingen moeten nalopen.
Vuile wielen, contactje ergens los ( rond de motor). Motor te vettig, te lang niet mee gereden. Tja, kan er nog meer opnoemen, maar je zal rustig moeten nalopen. En kijk eens of je nog een handleiding kan vinden op het internet van de loks, staan vaak dingen in hoe je ze open maakt.
Meerdere oorzaken mogelijk. Dus je zal dingen moeten nalopen.
Vuile wielen, contactje ergens los ( rond de motor). Motor te vettig, te lang niet mee gereden. Tja, kan er nog meer opnoemen, maar je zal rustig moeten nalopen. En kijk eens of je nog een handleiding kan vinden op het internet van de loks, staan vaak dingen in hoe je ze open maakt.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Zijn het digitale lokjes?
Dan zouden de decoders wel eens overleden kunnen zijn door een te hoge spanning op de baan,
Groetjes,
Gerard
Dan zouden de decoders wel eens overleden kunnen zijn door een te hoge spanning op de baan,
Groetjes,
Gerard
-
Onderwerp starter - Berichten: 59
Bedankt voor de reacties beide!
Het betreffen analoge lokjes en hebben inderdaad niet vaak gereden.
De kapjes zijn er al af en de contacten zijn goed en nagemeten. Ook als ik stroom direct op de motor zet gebeurd er niets...
Je zou kunnen zeggen dat ik alles heb nagelopen, maar kan natuurlijk iets vergeten.
Hoe nu verder? Motor eruit halen zodat de aandrijflijn niet meer een factor is?
Motor schoonmaken van vet (hoe) en opnieuw smeren?
Ik heb geen ervaring met dit soort dingen dus heb even een duwtje in de goede richting nodig...
Het betreffen analoge lokjes en hebben inderdaad niet vaak gereden.
De kapjes zijn er al af en de contacten zijn goed en nagemeten. Ook als ik stroom direct op de motor zet gebeurd er niets...
Je zou kunnen zeggen dat ik alles heb nagelopen, maar kan natuurlijk iets vergeten.
Hoe nu verder? Motor eruit halen zodat de aandrijflijn niet meer een factor is?
Motor schoonmaken van vet (hoe) en opnieuw smeren?
Ik heb geen ervaring met dit soort dingen dus heb even een duwtje in de goede richting nodig...

Groet,
Martijn
Martijn
Mja, motortje eruit en kijken of ie dan draait (op zich als het motortje erin zit en je zet er stroom op zou die moeten reageren, ook als de tandwielen etc verder vastzitten. Ik zou niet zo snel motoren gaan ontvetten. Vooral als het lokje kort geleden nog gewoon gereden heeft. Het lijkt me dat vooral oudere motortjes wel tegen een stootje (kort iets hogere spanning) zouden moeten kunnen, dus bijzonder vreemd. Vooral als de rest van de vloot het nog wel gewoon doet.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)