Noord-Scharwoude anno 1935

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Trammetje

Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Baan idee om een grote Nederlandse baan te maken is veranderd.
Vanmiddag heb ik tekeningen ontvangen van Noord-Scharwoude anno 1925 en 1935.

Mijn keuze is gevallen op die laatste. Omdat deze baan meer ruimte in gaat nemen als ik had verwacht heb ik er voor gekozen om alleen Noord-Scharwoude te gaan maken.

Afbeelding

Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Michiel

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Michiel »

Dat lijkt me een erg boeiende baan te worden. Alleen al het onderzoek naar hoe het vroeger was, is een avontuur op zicht. En dan de zoektocht naar technieken en mogelijkheden om alles zelf na te bouwen is een echte uitdaging, want kant en klaar is er haast niets te vinden. Ik wens je enorm veel plezier en gedrevenheid om van dit plan een machtige baan te maken. Ik hoop wel dat je dit in schaal N gaat maken, en dat je hier regelmatig de voortgang post? Ik zit er al klaar voor!

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Trammetje

Bericht door Trammetje »

Michiel,

bedankt voor de leuke reactie.
Uiteraard ga ik dit in N-spoor maken, anders had ik echt ruimte te kort.

Sander

henry

Bericht door henry »

sander dit lijkt me erg mooi, hoe groot wordt het geheel :?:

groetjes henry

Onderwerp starter
Trammetje

Bericht door Trammetje »

De baanlengte van dit deel is tussen de 3 en de 3,5meter lang bij 60 cm diep.
Dit rangeer terrein werd Noor-Scharwoude dorp genoemd en hier vond alleen goederen overslag plaats. Hoofdzakelijk voor het transporten van de tuindersproducten die hier geveild werden.

Links van dit spoorplan komt nog een boog naar boven met een aansluiting op het traject Heerhugowaard/Schagen waar vroeger het station Noor-scharwoude heeft gestaan. Hoe die maten worden weet ik nog niet.

Sander

tv_man

Bericht door tv_man »

Dit belooft zeker heel mooi te worden zo! Veel succes gewenst bij het bouwen en vergeet niet af en toe een foto'tje te maken!

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Trammetje

Bericht door Trammetje »

Ik kom er nu toch achter dat een spoorlijn uit het verleden na bouwen toch erg lastig is. Je probeert het toch zo historisch verantwoord als mogelijk is na te bouwen. Het valt niet mee om de juist informatie te verkrijgen.

Vandaag via de mail toch weer twee goede tekeningen ontvangen, allebei uit een heel andere tijd, de ene uit 1946 en de andere uit 1962. Dat samen met een tekening uit tekening uit 1922 en 1935 maakt het allemaal niet makkelijk.
Maar als je dan weer wat informatie vind maakt mij toch erg blij. Van een collega heb ik een boodschappen krat met boeken te leen gehad. Uit deze boeken heb ik toch weer ruim 30 bladzijden kunnen inscannen met onder andere een redelijk goed bruikbare luchtfoto.
Alleen dit soort overwinningen maken de uitdaging al leuk.

Ik hoop binnenkort een redelijk baanplan te kunnen laten zien.

Sander

Onderwerp starter
Trammetje

Bericht door Trammetje »

De situatie op onderstaande afbeelding geeft weer in welke hoek de twee delen van de baan zich verhouden. In werkelijkheid bevinden de twee delen zich verder van elkaar, maar daarvoor is mijn ruimte te beperkt. Als ik mijn baan in deze hoek ga gebouwen komt de baan bijna diagonaal door mijn over mijn zolder, dit lijkt mij niet practisch. Daarom wordt denk ik voor de onderste situatie gekozen.
Afbeelding

Afbeelding

Graag jullie reactie, wat vinden jullie?

Sander

Michiel

Bericht door Michiel »

Ik veronderstel dat linker en rechter deel op een of andere manier met elkaar zijn verbonden, met centraal de uitbeelding van je station? Hoe denk je de uiteinden te verwerken: open laten, of doorlopen naar schaduwstaion(s)? Ik elk geval heb ik er geen enkel probleem mee dat je het plan kwa orientatie en uitgebeelde lengte wat aanpast naar de beschikbare ruimte. Het zou anders helemaal ondoenbaar worden, denk ik. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Trammetje

Bericht door Trammetje »

Hier nog even dezelfde tekening met cijfers voor een betere uitleg
Afbeelding

1 en 2 moeten middels een boog op elkaar worden aangesloten
3 hier staat het station
4 spoor richting Schagen, op mijn baan stopt het daar
5 spoor richting Heerhugowaard, op mijn baan komt daar denk ik een spiraal naar beneden (keerlus met schaduwstation)
6 veiling terrein met rangeersporen (dood lopend)

Hier onder een lucht foto met in grove lijnen het traject.
Afbeelding

Op deze tekening staat een klein foutje. Waar "station" staat moet "veiling terrein" staan. Het station heeft ten noorden van het begin van de rode lijn (rechts) gestaan.

Sander

Michiel

Bericht door Michiel »

Nu snap ik het een stuk beter. Een leuk plan, met een heel origineel thema. Een jammerlijk puntje is dat de lijn naar het noorden (4) stopt. Je hebt dus eigenlijk een schaduwstation met 2 kopstations, waarbij tussen de kopstations geen onmiddelijk verkeer mogelijk is. Als (4) zou doorlopen (achter de schermen of zo) dan zou je als variatie nog doorgaand verkeer kunnen hebben van Heerhugowaard naar Schagen (en terug). Dus, als je (4) ook wat meebuigend naar links zou leggen, en achter een dijk/bos of zo zou laten verdwijnen...????

Onderwerp starter
Trammetje

Bericht door Trammetje »

Is misschien wel een leuk idee. Het spoor zal naar links kunnen afbuigen en onder het veiling terrein een keerlus maken met een klein schaduw station.

Sander
Plaats reactie