Omdat ik regelmatig gevraagd werd hoe ik mijn Fleischmann ICE omgebouwd heb met magneetkoppelingen en binnenverlichting even een apart topic voor aangemaakt.
Mijn Fleischmann ICE 1 bestaat uit totaal 2 motorwagens en 12 tussenwagens. De motorwagens zijn beide met motor uitgerust en digitaal.
De tussenwagens zijn allemaal van analoge binnenverlichting voorzien. Het bijzondere is dat mijn ICE maar 4 wagens met stroomafname kent.
Namelijk beide motorwagens en de aangrenzende tussenwagen. Alle wagens daar tussen (dus 3 t/m 11) krijgen via stroomvoerende koppelingen hun spanning voor de binnenverlichting. Alleen wagen 7 en 8 zitten met de originele stang aan elkaar.
De opbouw is als volgt:
Legenda:
- MW = motorwagen
- TW = Tussenwagen
- VPP = Verlichting print Domburg Train Support
- ph = Peho stroomvoerende koppeling
- rs = rail spanning
- vs = verlichting spanning
- kk = gewone kortkoppeling stang
MW-(ph+rs)TW+VPP-(ph+vs)-TW-(ph+vs)-TW-(ph+vs)-TW-(ph+vs)-TW-(ph+vs)-TW-(kk)-TW-(ph+vs)-TW-(ph+vs)-TW-(ph+vs)-TW-(ph+vs)-TW-(ph+vs)-TW+VPP-(ph+rs)-MW
Als je goed kijkt zie je dat de trein dus eigenlijk in 2 identieke delen van 7 wagens is opgesplitst. Daarom zit er ook een steekkoppeling tussen wagen 7 en 8 omdat de polariteit verschilt. Om het juist opzetten van de trein goed te laten verlopen zijn de wagens en doosjes genummerd en gemarkeerd.
Hier ook wat foto's van de binnenkant van mijn ICE rijtuig met de VPP print.
Er zit een VPP van DTS in. Daar heb 5x250uF extra condensatoren aan aangesloten.
Het schroefje om te dimmen is door een gat in de bodem te bereiken. Je mist op de foto de metalen strips links en rechts die de stroomafname vormen tussen de draaistellen en de draadjes en verbinding met de koppeling.
Dit is het eerste rijtuig na de motorwagen en deze delen hun stroomafname via de koppeling naar elkaar.
De VPP is direct aangesloten aan de rails (altijd aan dus) en de uitgang loopt dus naar de ledverlichting en wordt dan naar nog 5 rijtuigen via de koppeling doorgegeven.
Voor de koppeling heb ik dus een sleufje moeten frezen voor de draden.
Voor de verlichting heb ik er voor gekozen om de ledstrip te doorboren (goed opletten dat je geen printbanen sloopt) en met de leds naar het dak gericht te monteren. In het dak zit een strook aluminiumfolie geplakt om het licht te weerkaatsen. Hierdoor krijg je een gelijkmatige verdeling van het licht.
Links zit het originele stangetje en rechts dus die magneetkoppeling. Ik heb de bakken dus gemodificeerd zoals hier onder omschreven. Ik heb het schuine kantje wat weggesneden of weg gefreesd. In dit voorbeeld niet helemaal perfect gedaan, en dat merk ik dan ook. Sommige koppelingen verliezen kort contact in hele scherpe bochten. (in mijn schaduwstation ligt gevoelsmatig scherper als r2)
Verder zeggen de plaatjes denk ik meer als genoeg.
Heb nog 2 behoorlijk slechte filmpjes die indruk geeft van mijn ICE:
Hier een testje waar de meest rechter wagen op het spoor staat, de rest staat er letterlijk naast.
En hier een filmpje van uit hilversum waar die op de baan van Jeroen stond.
En een filmpje van mijn baan thuis:
Ombouw FLM ICE (1) met binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen.
Re: Ombouw FLM ICE (1) met binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen.
Hi Joost,
mooi gedaan hoor!
Zou je nog een close-up foto kunnen plaatsen hoe precies de draadjes van die geleidende koppelingen lopen?
Guus
mooi gedaan hoor!
Zou je nog een close-up foto kunnen plaatsen hoe precies de draadjes van die geleidende koppelingen lopen?
Guus
Re: Ombouw FLM ICE (1) met binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen.
Ha guus. Thnx.
Als je op de eerste foto kijkt dan zie je dat er een blauwe rand bovenaan zit en dan een sleuf. Deze sleuf heb ik zelf er in geboord en geveild. Daardoor steken de draden vanaf de koppeling direct door omhoog.
Als dat niet duidelijk genoeg is moet je het even zeggen dan maak ik een detail foto.
PS dit principe met 1 wagen met stroomafname en dan verlichting heb ik vaker toegepast op personen wagens van minitrix waar dan bijvoorbeeld de laatste (soms stuurstand) of de eerste wagen met slepers werd uitgevoerd en dan via die koppelingen wordt doorverbonden.
Als je op de eerste foto kijkt dan zie je dat er een blauwe rand bovenaan zit en dan een sleuf. Deze sleuf heb ik zelf er in geboord en geveild. Daardoor steken de draden vanaf de koppeling direct door omhoog.
Als dat niet duidelijk genoeg is moet je het even zeggen dan maak ik een detail foto.
PS dit principe met 1 wagen met stroomafname en dan verlichting heb ik vaker toegepast op personen wagens van minitrix waar dan bijvoorbeeld de laatste (soms stuurstand) of de eerste wagen met slepers werd uitgevoerd en dan via die koppelingen wordt doorverbonden.
Re: Ombouw FLM ICE (1) met binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen.
@Jeroen @Ron
Hier zie je de ombouw van mijn ice 1 van fleischmann.
Hier zie je de ombouw van mijn ice 1 van fleischmann.
Re: Ombouw FLM ICE (1) met binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen.
Ziet er goed uit Joost.
Mijn onderstellen van de ice zijn toch anders, nl. kortkoppelingen met steekkoppeling.
Maar ik ga het eerdaags proberen met de iets langere steekkoppeling van Paul
gr. Ron
Mijn onderstellen van de ice zijn toch anders, nl. kortkoppelingen met steekkoppeling.
Maar ik ga het eerdaags proberen met de iets langere steekkoppeling van Paul
gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!
Re: Ombouw FLM ICE (1) met binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen.
Ik heb ook even snel wat foto's gemaakt van mijn ICE-2, van het motorrijtuig en een tussenwagen.
Op de foto met de lineaal zie je dat de koppelingen 8mm lang zijn, ik heb ook een M koppeling gemeten, die zijn ook 8mm lang.
Ik denk dat ik dus de M koppelingen op mijn ICE-2 heb zitten.
Guus
Op de foto met de lineaal zie je dat de koppelingen 8mm lang zijn, ik heb ook een M koppeling gemeten, die zijn ook 8mm lang.
Ik denk dat ik dus de M koppelingen op mijn ICE-2 heb zitten.
Guus
Re: Ombouw FLM ICE (1) met binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen.
Ron. Dat kan, dit zijn ook steekkoppelingen. Alleen origineel waren de ice's met koppelstangen geleverd.
Als je kortkoppelingen hebt zitten kun je dus ook magneetkoppelingen gebruiken.
Alle onderstellen van de ice1/2 zijn gelijk.
Re: Ombouw FLM ICE (1) met binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen.
Mooi projectje,
Voor de ICE van FLM adviseer ik op basis van ervaringen van klanten om lengte maat L te bestellen. Die is 0,5mm per koppeling langer dus hou je een 1 mm extra ruimte over. Voor goed lopen over de baan mogen de wagons elkaar net niet raken, en moet je altijd een hele kleine ruimte er tussen overhouden.
Voor de ICE van FLM adviseer ik op basis van ervaringen van klanten om lengte maat L te bestellen. Die is 0,5mm per koppeling langer dus hou je een 1 mm extra ruimte over. Voor goed lopen over de baan mogen de wagons elkaar net niet raken, en moet je altijd een hele kleine ruimte er tussen overhouden.
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging