Mijn eerste gedachte was om modulair te gaan bouwen, een opzet van 122cm x 60cm met daarop een klein rangeergedeelte met een uitloper naar een industrie (hout) en met hoofdlijnen richting de eventuele uitbreidingen. Dit om te voorkomen dat ik teveel en te groot wil. Ik ben een beginner op dit vlak en zal veel moeten leren en ontdekken. De module zou ik dan verder uitbreiden modules met o.a. een fiddle-yard, aanvullende industrie en een station, en daarbij in het achterhoofd ook om er een hondenbot-baanplan van te maken.

Vervolgens kreeg ik wat feedback om toch te kijken of ik niet de boel zodanig kon krijgen dat ik ook daadwerkelijk wat kan rondrijden met treinen, waarbij ik onderstaande opzet heb gemaakt. Hierbij het idee om nog steeds als uitloper bij het rangeergedeelte een houtkapindustrie met bos te plaatsen, maar links onder een havengebiedje. Het gearceerde spoor is niet zichtbaar en leidt naar een schaduwstation achter.
Nu zit ik nog te prutsen om linksboven de boel aan elkaar te krijgen (dus als iemand hier tips over heeft, dan hoor ik ze graag!). Ook vind ik de verbinding tussen het havengebied en het gebied naar het rangeergedeelte nog wat kunstmatig aan. Het liefst zou ergens een station ook nog leuk zijn, maar misschien wordt dit allemaal teveel van het goede. Belangrijk voor mij is dat het verhaal moet kloppen. Aanvankelijk dacht ik aan een vroeger tijdperk, maar dat vraagt om rekening houden met locomotieven en ik denk dat dat uiteindelijk veel meer ruimte nodig heeft. Nu is het zo dat je met beperkte baanlengte ook geen lange rijen wagons kan hebben...keuzes, keuzes!