Minitrix 1855
-
Onderwerp starter - Berichten: 121
Minitrix 1855
Beste allen,
een tijdje terug heb ik in Houten een minitrix ns 1855 gekocht.
Deze nooit laten rijden, maar ik dacht laat ik hem eens op de baan zetten.
Wat blijkt nu, ik heb de kap eraf gehaald en een decoder erin gestopt.
Nu wil ik gaan rijden zonder kap maar de loc doet niets,
kap erop en hij rijdt.
Alleen heb ik nu nog een probleem.
Mijn baan is een ovaal met een inhaalspoor en zolang de loc niet van spoor wisselt blijft deze rijden.
Zodra ik het inhaalspoor oprij gaat het bij de tegenbocht mis, de loc stopt, krijgt geen contact.
Pak ik de loc vast en druk ik tegen de zijkanten gaat hij verder.
Een lang verhaal, maar ik hoop dat mijn probleem een beetje duidelijk is.
Weet iemand wat ik kan doen op dit op te lossen ??
Richard
een tijdje terug heb ik in Houten een minitrix ns 1855 gekocht.
Deze nooit laten rijden, maar ik dacht laat ik hem eens op de baan zetten.
Wat blijkt nu, ik heb de kap eraf gehaald en een decoder erin gestopt.
Nu wil ik gaan rijden zonder kap maar de loc doet niets,
kap erop en hij rijdt.
Alleen heb ik nu nog een probleem.
Mijn baan is een ovaal met een inhaalspoor en zolang de loc niet van spoor wisselt blijft deze rijden.
Zodra ik het inhaalspoor oprij gaat het bij de tegenbocht mis, de loc stopt, krijgt geen contact.
Pak ik de loc vast en druk ik tegen de zijkanten gaat hij verder.
Een lang verhaal, maar ik hoop dat mijn probleem een beetje duidelijk is.
Weet iemand wat ik kan doen op dit op te lossen ??
Richard
-
Re: Minitrix 1855
@Stijn
Het is een Lenz mini , gewoon ingeplugd.
@Jos
wielen heb ik schoongemaakt de rails ook.
Stroomafnemer en raillasjes zal ik eens proberen.
bedankt voor het meedenken.
Richard
Het is een Lenz mini , gewoon ingeplugd.
@Jos
wielen heb ik schoongemaakt de rails ook.
Stroomafnemer en raillasjes zal ik eens proberen.
bedankt voor het meedenken.
Richard
indien de schoonmaak niets zou uithalen:
Wellicht heb je slecht contact in de nem stekker op de print van de loc.
Dit gebeurt wel vaker bij trix. De stekker is eigenlijk niet meer dan een reeks veertjes die de pennen van de decoder tegen de print moeten duwen. In realiteit duwen de veertjes echter vaker de plastiek houder omhoog in plaats van de pennen van de decoder te klemmen.
Je kan ook best altijd zien dat de pennen minstens 2mm aan de andere zijde van de stekker uitkomen.
Beste is de boel solderen. Dit vergt wel wat voorzichtigheid en kennis van zake, aangezien je heel snel de pennetjes door het verwarmen los smelt van de print. "been there, done that" en dan begint het gepruts en miserie pas Een schroevedraaier om overtollige warmte af te voeren tegen een pen houden, helpt al een beetje. Beter is om een decoder met draadjes in te bouwen.
bijna 90% zeker van dat dat de oorzaak is van je probleem, vooral omdat je vermeldt dat als je op de kap drukt, dat de loc dan wilt rijden. ik herinner me hetzelfde probleem enige tijd geleden bij een trix loc op mijn baan.
groeten
stijn
Wellicht heb je slecht contact in de nem stekker op de print van de loc.
Dit gebeurt wel vaker bij trix. De stekker is eigenlijk niet meer dan een reeks veertjes die de pennen van de decoder tegen de print moeten duwen. In realiteit duwen de veertjes echter vaker de plastiek houder omhoog in plaats van de pennen van de decoder te klemmen.
Je kan ook best altijd zien dat de pennen minstens 2mm aan de andere zijde van de stekker uitkomen.
Beste is de boel solderen. Dit vergt wel wat voorzichtigheid en kennis van zake, aangezien je heel snel de pennetjes door het verwarmen los smelt van de print. "been there, done that" en dan begint het gepruts en miserie pas Een schroevedraaier om overtollige warmte af te voeren tegen een pen houden, helpt al een beetje. Beter is om een decoder met draadjes in te bouwen.
bijna 90% zeker van dat dat de oorzaak is van je probleem, vooral omdat je vermeldt dat als je op de kap drukt, dat de loc dan wilt rijden. ik herinner me hetzelfde probleem enige tijd geleden bij een trix loc op mijn baan.
groeten
stijn
-
Maak eens een foto van die loc zonder kap.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
@Stijn
ik denk niet dat het aan de decoderverbinding ligt,
analoog heeft hij hetzelfde probleem.
Ik druk overigens de loc niet op de baan, maar druk aan de zijkant.
Lijkt net of er iets met de kap aan de hand is.
Heb een foto bijgevoegd, is dit duidelijk genoeg?
Ben geen kei in foto's maken.
http://i563.photobucket.com/albums/ss73 ... G_1259.jpg
Ik druk overigens de loc niet op de baan, maar druk aan de zijkant.
Lijkt net of er iets met de kap aan de hand is.
Heb een foto bijgevoegd, is dit duidelijk genoeg?
Ben geen kei in foto's maken.
http://i563.photobucket.com/albums/ss73 ... G_1259.jpg
En dat werkt niet via de decoderverbinding?Richard1978 schreef:@Stijn
Hier had ik het probleem ook, de decoder heb ik er nog niet ingesoldeerd maar de NEM contrastekker wordt door een stukje karton op zijn plaats gehouden. Dat werkt in ieder geval nog goed tot nu toe.
-
Richard,
Ik kan niets opmaken uit je foto. Is wel goed hoor maar ik zoek de voeding naar de print. Komt dat met draadjes van de onderstellen?m
Wat je zegt dat je op de zijkant drukt komt me bekend voor echter dat zijn de BR 152/182/189 series waarop d.m.v. beugels verbinding maakt tussen print en onderstel. Ik zie dit dus niet hier.
Succes
Ik kan niets opmaken uit je foto. Is wel goed hoor maar ik zoek de voeding naar de print. Komt dat met draadjes van de onderstellen?m
Wat je zegt dat je op de zijkant drukt komt me bekend voor echter dat zijn de BR 152/182/189 series waarop d.m.v. beugels verbinding maakt tussen print en onderstel. Ik zie dit dus niet hier.
Succes
Grtzz Rob
Hi Richard,
Ik heb het zelfde probleem. Ik moet het zelf nog verder uitzoeken maar ik vermoed dat het probleem is dat het contact van de wielen naar de motor uit 2 stukjes metaal bestaan die zijn geklonken
Waarschijnlijk als je een druppeltje soldeer laat vloeien waar het geklonken is zal het probleem opgelost zijn
vr. gr.
Paul
Ik heb het zelfde probleem. Ik moet het zelf nog verder uitzoeken maar ik vermoed dat het probleem is dat het contact van de wielen naar de motor uit 2 stukjes metaal bestaan die zijn geklonken
Waarschijnlijk als je een druppeltje soldeer laat vloeien waar het geklonken is zal het probleem opgelost zijn
vr. gr.
Paul
-
Hi Paul,
bedankt voor de tip.
Ik was van plan om hem dit weekend uitelkaar te halen.
Mocht hij het nog steeds niet doen, dan gaan we de soldeertip uitproberen.
Richard
bedankt voor de tip.
Ik was van plan om hem dit weekend uitelkaar te halen.
Mocht hij het nog steeds niet doen, dan gaan we de soldeertip uitproberen.
Richard