Dinamo en wissels

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
matthew

Dinamo en wissels

Bericht door matthew »

Hallo allemaal,

Ik ga op mijn baan ook dinamo aansluiten, maar nu vraag ik mij af waar ik de railstaven bij wissels moet onderbreken? Is dit gewoon aan elke railstaaf? en hoe moeten de draden worden aangesloten bij een wissel?

RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55

Wim Ros

Re: Dinamo en wissels

Bericht door Wim Ros »

Met soldeer, een verbinder misschien. Je vraag is dus eigenlijk waar moeten de draden naartoe, naar de centale bedienings kast. En het kaartje voor de wisselaansturingen en het kaartje voor de railspannings aansluiten voor de rails.
Lees de beschrijving er op na, zal er zeker in staan. Bij een digital systeem is het zeker eenvoudiger.

Mvg
Wim.

Guut

Bericht door Guut »

fransstaal

Bericht door fransstaal »

Hallo Matthew,

het opdelen van de baan in blokken met bezetmeldsecties is inderdaad iets meer werk dan met een ander digitaal systeem, maar daar krijg je wel iets voor terug, namelijk het rijden met analoge locomotieven. En als je op met een andere digitale baan met bezetmelders (met stroomdetectie werkt) zal je ook delen van de baan elektrisch moeten scheiden van de rest. Dus zoveel anders is het niet. Het prepareren van de baan doe je trouwens maar een keer, analoge locomotieven kan je daarna net zo vaak en veel aanschaffen als je wilt.

de voorbeelden van Leon helpen inderdaad om het principe te doorgronden, maar er zijn voor elk ontwerp van een modelbaan vaak handigheidjes om het zo simpel mogelijk te maken. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan elektrisch verbinden van het wissel aan het blok ervoor (of erna, net hoe je het bekijkt), maar ook bij complexere wisselstraten kan je verdienen. Dus als je een baanontwerp hebt, wil ik je graag advies geven!

Groet
Frans

Met vriendelijke groet
Frans Staal
PiCommIT - DinaSys (Dinamo/DinaSys/Tran/Passman)
http://www.dinasys.nl

henry

Bericht door henry »

matthew,
als je iets wil weten over dynamo of wil zien hoe het werkt, je kunt altijd weer even aanwaaien dan zal ik je helpen, frans wil je ook helpen als je onduidelijkheden hebt.

groetjes henry

Onderwerp starter
matthew

Bericht door matthew »

Hoi Henry,

Ik heb via de e-mail contact met Frans, en is erg behulpzaam! Als je baan rijd, wil ik het graag nog eens zien!

Ik ga dinsdag op de club ook nog het een en ander aan informatie opdoen m.b.t. mijn zijlijntje. Deze word op 2 plekken in 2 richtingen bereden, en op onze clubbaan hebben we ook een soortgelijk zijlijntje.

RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Plaats reactie