Overstappen van h0 naar N
Overstappen van h0 naar N
Hallo iedereen,
Vanwege kleinere woonruimte oriënteer ik mij op een kleinere schaal en ga de overstap maken van 3-rail h0 naar N.
Op dit moment rijd ik digitaal met Koploper en wil dat ook gaan doen in N. Mijn EcOS, voedingen, wissel- en seindecoders doe ik nog niet weg. Of ik de bezetmelders kan aanhouden moet ik nog uitzoeken. Maar de rest (locs, rijtuigen, gebouwen, enz.) ga ik de komende tijd op Mplaats zetten.
Ik heb nog geen keuze gemaakt qua rails. Voor tips en ervaringen houd ik mij zeker aanbevolen. Juist met het oog op bezet melden en solderen.
Met mijn 71 jaar en een enthousiaste kleinzoon willen we er wat moois van maken.
Hartelijke groet,
Dick
Amersfoort
Vanwege kleinere woonruimte oriënteer ik mij op een kleinere schaal en ga de overstap maken van 3-rail h0 naar N.
Op dit moment rijd ik digitaal met Koploper en wil dat ook gaan doen in N. Mijn EcOS, voedingen, wissel- en seindecoders doe ik nog niet weg. Of ik de bezetmelders kan aanhouden moet ik nog uitzoeken. Maar de rest (locs, rijtuigen, gebouwen, enz.) ga ik de komende tijd op Mplaats zetten.
Ik heb nog geen keuze gemaakt qua rails. Voor tips en ervaringen houd ik mij zeker aanbevolen. Juist met het oog op bezet melden en solderen.
Met mijn 71 jaar en een enthousiaste kleinzoon willen we er wat moois van maken.
Hartelijke groet,
Dick
Amersfoort
Re: Overstappen van h0 naar N
Welkom Dick.
Jouw ECOS, voedingen en wissel/seindecoders zijn waarschijnlijk gewoon te hergebruiken. De bezetmelders zullen hoogstwaarschijnlijk niet voor 2 rail zo in te zetten zijn. (massa schakelend en niet stroomdetectie). Met een simpel printje (kun je heel simpel zelf maken) kun je daar wel stroomdetectie van maken.
qua rails staat je alles vrij. Ik gebruik Peco code55 omdat dit het meest juiste qua railhoogte uitziende rail is, tevens ook 1 van de goedkoopste merken. Maar bestaat alleen uit Flexrail en wissels.
Jouw ECOS, voedingen en wissel/seindecoders zijn waarschijnlijk gewoon te hergebruiken. De bezetmelders zullen hoogstwaarschijnlijk niet voor 2 rail zo in te zetten zijn. (massa schakelend en niet stroomdetectie). Met een simpel printje (kun je heel simpel zelf maken) kun je daar wel stroomdetectie van maken.
qua rails staat je alles vrij. Ik gebruik Peco code55 omdat dit het meest juiste qua railhoogte uitziende rail is, tevens ook 1 van de goedkoopste merken. Maar bestaat alleen uit Flexrail en wissels.
Re: Overstappen van h0 naar N
Zelf heb ik deze overstap al jaren geleden gemaakt. Ik heb qua rails toen voor Kato gekozen vanwege de gebruikszekerheid (oer degelijk) en in mijn ogen mooie ballast ondergrond. Solderen op de rails doe ik niet omdat ik met aansluit raillassen van Kato werk. Daar zit een draadje aan de raillas. De wissels van Kato behoeven ook weinig aanpassing qua stroomvoorziening en digitalisering. Enige nadeel is dat ze geen Engelse wissels hebben, maar dat maakt je simpelweg wat creatiever. Keuze voor rails is echter heel erg persoonlijk en eigenlijk heeft elk merk zijn voor en nadelen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Overstappen van h0 naar N
Welkom en veel succes met van H0 naar N gaan. Een voordeel heb je zo zonder meer al, met de standaard Arnold koppeling kun je alles koppelen, alle merken zijn onderling met de koppeling uitwisselbaar. Er zijn natuurlijk in de loop van de tijd verfijningen toegepast en andere systemen op de markt gekomen. Maar nog steeds kun je terug naar de standaard. Voor de keuze van rails hangt erg af van hoe je de modelbaan gaat vormgeven. Helaas is dit niet universeel. Ik ga voor spoor in het zicht Peco code55 gebruiken. Voor die delen die uit het zicht zijn ga ik Fleischmann met bedding gebruiken. Door het gebruik met bedding kan ik de ondergrond dunner houden wat gaat schelen in het totale gewicht van de constructie. De draaischijf is van Arnold, hiervoor zijn overgangsstukken beschikbaar. Je kunt met een vaste baanopstelling rails ook "koud" laten aansluiten, dwz geen verbinding met railschoentjes. Het enigste dat telt is dat de bovenzijde van de rail gelijk is. Als het profiel heel erg afwijkt moet je mogelijk het dikste profiel wat afvijlen.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Overstappen van h0 naar N
Dank voor jullie tips. Daar heb ik wat aan.
Binnenkort maar weer eens naar Houten en het aanbod op Mplaats volgen.
Dick
Binnenkort maar weer eens naar Houten en het aanbod op Mplaats volgen.
Dick
Dick Looijen
Tijdperk III en IV - NS en DB - Koploper - Ecos I - Peco rails
Tijdperk III en IV - NS en DB - Koploper - Ecos I - Peco rails
Re: Overstappen van h0 naar N
Dat betekent dat je bij ieder bezetmeldpunt een printje voor stroomdetectie aansluit?
Dick
Dick Looijen
Tijdperk III en IV - NS en DB - Koploper - Ecos I - Peco rails
Tijdperk III en IV - NS en DB - Koploper - Ecos I - Peco rails
Re: Overstappen van h0 naar N
Ja dat of een print bij je melders die meerdere van die stroomdetectie punten kan doorgeven. Volgens mij was het niet meer als een gelijkrichter en een weerstandje. Maar ik weet het niet 100% zeker meer.
Re: Overstappen van h0 naar N
Welkom Dick op het N -spoor .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Overstappen van h0 naar N
Succes met de overstap Dick!
Wel leuk om een andere amersfoorter op het forum te zien!
Wel leuk om een andere amersfoorter op het forum te zien!