MarcoTrix schreef: ↑19 sep 2023 10:12 Als proof-of-concept baanplan 22 op pagina 17 uitgewerkt in Rail Modeller Pro, uitgeprint bij onze kantoorboekhandel en opgebouwd. Ik denk dat ik het op plaat ga zetten om een simpel proefbaantje te hebben![]()

Het baanontwerp uit TRIX EXPRESS Gleisbuch 1960, baanplan 22 op pagina 17, geplot op papier. Aan de hand van de stukslijst de benodigde Minitrix rails aangeschaft. Dan kan je tevens controleren of de conversietabellen die ik gemaakt hebt kloppen.
En dat was inderdaad een te leuk idee om te laten liggen. Ik heb nog geen vaste baan, maar soms wil je wel eens je nieuwe aankopen uit proberen. Tot nu toe bouwde ik dan op de vloer een kleine treinbaan op met Kato rails, maar dat was ook geen ideale situatie. Regelmatig moest deze baan opgebroken worden, en dan had je veel losse items op te ruimen. Bovendien moet je elke keer dat je wilt gaan rijden alles opnieuw aansluiten.
Toen ik dit baanontwerp (baanplan 22 op pagina 17) zag in het TRIX EXPRESS Gleisbuch 1960, was ik er meteen enthousiast over. Omgerekend kom je in N spoor uit op een oppervlakte van 70 X 95 cm. Door de ingeklapte 8-vorm kom je uit op een behoorlijke rijlengte, en het kopspoortje biedt je kans om op beperkte schaal te rangeren. En het eenvoudige ontwerp maakt de elektrische installatie ook niet al te moeilijk.
Het lastigste was nog om een houten plaat te vinden van 70 X 95 cm. Onverwacht bracht onze kantoorboekhandel in Zeist de oplossing. Zij beschikken over een lijstenmakerij, en waren is staat om de MDF achterplaat van fotowissellijsten aan te leveren op het formaat van 70 X 95 cm. Tevens werd daaraan nog een ophangkoord van metaaldraad aan bevestigd. De MDF plaat is 3 mm dik, en daardoor niet al te zwaar, maar stevig genoeg om er een treinbaan op te maken.

Aan de achterzijde van de MDF plaat is een ophangkoord van metaal bevestigd.
Op deze MDF plaat heb ik een Heki grasmat 30901 vast gelijmd met Bison Kit. Uit ervaring weet ik dat met deze lijm de MDF plaat niet krom trekt. Ik heb ooit de fout gemaakt om dat met houtlijm te doen, met als gevolg een kromme plaat die niet meer recht te krijgen was. Voor de gelegenheid een goedkope kwast gekocht om de lijm aan te brengen, ik heb stap voor stap steeds een strook van ongeveer 10 cm vast gelijmd. De kwast heb ik daarna niet meer geprobeerd schoon te maken.
De grasmat heb ik hoofdzakelijk aangebracht om het geluid van de rails te dempen. Een kurk bedding zou ook een idee zijn, maar daarvoor mis ik de ervaring om het aan te brengen.
Vervolgens de rails aangebracht, alle verbindingen goed gecontroleerd en met Minitrix 66548 schroeven aan de MDF plaat bevestigd. Aan de achterzijde van de MDF plaat heb ik de uitstekende schroeven met een kniptang ingekort, en met een vijl vlak gemaakt. Zodoende blijven de schroeven niet aan het tapijt haken, als de treinbaan op de vloer ligt, maar wordt het behang ook niet beschadigd als de treinbaan ophangt. Normaal let je daar niet op als de treinbaan permanent in een kamer wordt opgebouwd, maar bij een mobiele treinbaan is de afwerking aan de onderzijde van de treinbaan niet zo belangrijk als de bovenzijde.
Voor de elektrische installatie gebruik gemaakt van 2- en 3-aderig draad van Brawa. De bedrading is gedeeltelijk onder de treinbaan doorgevoerd. Hiervoor zijn gaten van 4mm in de MDF plaat geboord, en met koperen Eyelet ringen afgewerkt. In het midden van de kleine binnenbaan is een Trix verdeelplaat 66582 aangebracht. Hier kan ik eenvoudig huisjes met verlichting en andere elektrische accessoires uitproberen. Een klein beetje tegen de regels van de eenvoud gezondigd door het Minitrix wissel elektrisch bedienbaar te maken, terwijl dat door de grootte van de baan niet strikt noodzakelijk is. De bedrading aan de bovenkant van de treinbaan is met Märklin 7000 krammen vastgezet, de wisselschakelaar en Trix verdeelplaten met Märklin 7599 schroeven. Ook hier weer alle lange schroeven aan de onderzijde van de treinbaan afgeknipt en vlak gevijld.

De Trix verdeelplaat 66582 in het midden van de kleine baan. Het gat voor het snoer is afgewerkt met een koperen Eyelet ring.

Het druist tegen de regels van de eenvoud in, maar de oude Trix wisselschakelaar die er uit ziet als een “groundframe” vroeg er gewoon om in gebruik genomen te worden.
Met het uiteindelijke resultaat ben ik wel tevreden:
— Ik bezit nu een treinbaan die snel in gebruik genomen kan worden, maar ook snel opgeruimd kan worden.
— De plaat neemt weinig ruimte in beslag, slechts 70 X 95 cm, en als deze opgehangen wordt is het bijna nihil.
— Ideaal om snel een nieuwe locomotief uit te proberen, of pas gebouwde huisjes en accessoires uit te testen.
— De zichtbare elektrische installatie is misschien niet naar ieders smaak, maar de baan was ook niet als modelbaan bedoeld.
— Mijn baan is niet voor DCC geschikt, omdat de aansluitrails ontstorings condensatoren hebben. Maar zou je dit willen, dan is dit eenvoudig op te lossen. Je zou er dan ook een programmeer spoor bij kunnen maken.
— Wellicht ook ideaal voor verzamelaars om af en toe het materieel te laten rijden.

Het uiteindelijk resultaat. Hier is de plaat kaal, als het weer beter wordt laat ik de baan met wat scenery zien.

En zo’n typeplaatje maakt het helemaal af. Het typeplaatje zit vast met dubbelzijdig tape, maar de schroeven geven het wat extra cachet.