Beste mensen,
Onlangs gaven drie keer na elkaar nieuwe ESU SwitchPilot Servo 3 decoders de geest. Twee keer hield het output signaal er mee op en een keer werkte ook de display op de decoder niet meer. De laatste twee keer vond ik dat er een lichte schroeilucht uit kwam.
De verkoper nam ze probleemloos terug en leverde mij nieuwe exemplaren. Ik heb het probleem hem voorgelegd, maar hij kon me niet verder adviseren. In het verleden heb ik nooit problemen gehad met digitale decoders en nu opeens ...
De decoders worden extern gevoed met een Uhlenbrock 20 070 (16V) trafo en zijn digitaal aangesloten op de ESU Ecos Command Station. Het display op de decoder gaf een spanning aan van 18,2 V. De draden zijn goed aangesloten. Misschien beter om toch naar een lagere spanning te gaan?
Door de opbouw van de baan zit ik nog in een testfase, waarbij ik met de decoder de afzonderlijke servo's test en installeer.
Iemand een idee wat hier verkeerd gaat? Veel dank alvast voor het meedenken.
Dick
Defect Esu Servo decoder
Defect Esu Servo decoder
Dick Looijen
Tijdperk III en IV - NS en DB - Koploper - Ecos I - Peco rails
Re: Defect Esu Servo decoder
4.2. Technical Data
SwitchPilot 3 Servo
Input voltage
12V - 20V DC power supply
12V - 16V AC power supply
Op zich heb je een 16v ac maar als de display 18,2 aangeeft...misschien zet ie het om maar ik zou sowieso lager gaan, ik heb ze zelf op 15v werken.
SwitchPilot 3 Servo
Input voltage
12V - 20V DC power supply
12V - 16V AC power supply
Op zich heb je een 16v ac maar als de display 18,2 aangeeft...misschien zet ie het om maar ik zou sowieso lager gaan, ik heb ze zelf op 15v werken.
Hoeveel Volt geeft bij jou het display aan?
Dick
Dick Looijen
-
- Elektronica/Commercieel
De voeding is inderdaad veel te hoog. Hij zet intern die 16V AC om naar een 18V DC echter kunnen inschakelpieken van de trafo hem de kop kosten. Dit euvel is bekend bij ESU.
Daarnaast heb je een enorme dissipatiespanning van 13V, de decoder maakt er een 5V van voor de servo's. Die warmte kan hij noet goed kwijt.
We raden altijd aan de decoders te voeden met een gestabiliseerde gelijkspanning. De servodecoders zetten we meestal op 12V DC.
Succes
Daarnaast heb je een enorme dissipatiespanning van 13V, de decoder maakt er een 5V van voor de servo's. Die warmte kan hij noet goed kwijt.
We raden altijd aan de decoders te voeden met een gestabiliseerde gelijkspanning. De servodecoders zetten we meestal op 12V DC.
Succes
Kijk, dat bevestigt mijn vermoeden. Ik ga de zaak aanpassen met een andere voeding. Bedankt!martindomburg schreef: ↑24 sep 2024 07:11 De voeding is inderdaad veel te hoog. Hij zet intern die 16V AC om naar een 18V DC echter kunnen inschakelpieken van de trafo hem de kop kosten. Dit euvel is bekend bij ESU.
Succes
Dick
Dick Looijen