Brandbeveiliging rond de baan
-
Onderwerp starter - Forum-Beheerder
- Berichten: 2610
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Brandbeveiliging rond de baan
Naar aanleiding van dit bericht;
Hebben jullie een brandblusser of iets dergelijks binnen handbereik in geval van brand op of rond de modelbaan? Bovenstaande bericht is een nieuwe Roco Nightjet die in de motorwagen vlam van en letterlijk uit brand. Grote gevolgen had het voor hem niet, maar het had zomaar over kunnen slaan op de baan en verder..
Zelf besef ik dat ik niets heb staan en dus een brandblusser ga aanschaffen voor op zolder, je weet maar nooit.
Hebben jullie een brandblusser of iets dergelijks binnen handbereik in geval van brand op of rond de modelbaan? Bovenstaande bericht is een nieuwe Roco Nightjet die in de motorwagen vlam van en letterlijk uit brand. Grote gevolgen had het voor hem niet, maar het had zomaar over kunnen slaan op de baan en verder..
Zelf besef ik dat ik niets heb staan en dus een brandblusser ga aanschaffen voor op zolder, je weet maar nooit.
Re: Brandbeveiliging rond de baan
876 personen vinden dit leuk ...
Nou, ik niet.
Hopelijk zijn alleen h0 modellen brandgevaarlijk.
Nou, ik niet.
Hopelijk zijn alleen h0 modellen brandgevaarlijk.
Re: Brandbeveiliging rond de baan
een brandblusser in de hobbykamer is zeker een goed idee
Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Toch wel benieuwd wat de reactie van Roco is. Maar terug komend op de brandblusser. Uhm ja nog niet echt over nagedacht tot deze foto’s.
Groet,
Wouter
Every day is a school day.
Wouter
Every day is a school day.
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Jazeker, een brandblusser en een rookmelder. Ook tijdens diverse beurzen heb ik bij modulebanen al eens kleine brandjes zien en ruiken uitbreken. Ik laat ook nooit mijn baan onbeheerd onder stroom staan, als ik de modelkamer verlaat gaat alle stroom er af.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Ook hier een brandblusser en branddeken binnen handbereik.
Dit na een brand ontstaan in de modelbaan en ons halve huis is afgebrand incl 60 jaar modelspoor hobby.
En toch de hobby weer opgepakt alleen nu in spoor-N en niet in H0 maar dat is omdat we naar een appartement zijn verhuist en de ruimte wat beperkter is.
Dit na een brand ontstaan in de modelbaan en ons halve huis is afgebrand incl 60 jaar modelspoor hobby.
En toch de hobby weer opgepakt alleen nu in spoor-N en niet in H0 maar dat is omdat we naar een appartement zijn verhuist en de ruimte wat beperkter is.
Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
-
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Goede herinnering dat het inderdaad zo maar eens mis kan gaan met al die elektronica. Heb weliswaar een brandblusser in huis, maar niet bij de modelbaan. Maar misschien is een klein blusdeken wat praktischer (voorkomt waterschade), als je erbij kan natuurlijk….
Verder gaat de baan bij mij altijd uit als er niet gereden word, net als bij Wilco.
Verder gaat de baan bij mij altijd uit als er niet gereden word, net als bij Wilco.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Baan onbeheerd, stroom eraf
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Poederblussern onder handbereik.
Gerard
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Hoi, een blusdeken werkt alleen als hij plat op de brand kan worden gelegd, er mag geen zuurstof meer bij de vlammen komen.
Dit is niet heel realistisch bij een modelbaan en je moet ook nog een dicht bij de vuurhaard komen om hem erop te leggen.
Een brandblusser is dan eigenlijk de enige optie. En ja waterschade is beter dan een afgebrand huis….
Dit is niet heel realistisch bij een modelbaan en je moet ook nog een dicht bij de vuurhaard komen om hem erop te leggen.
Een brandblusser is dan eigenlijk de enige optie. En ja waterschade is beter dan een afgebrand huis….
Groeten Marco
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Ja: brandblusser, rookmelder en stroom er af, ook bij mij.
Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Enige aanvulling op dit, best wel goede, punt van aandach.
Ook bij een oud collega is het ooit mis gegaan, en was hij er gelukkig nog redelijk op tijd bij, om veel erger te voorkomen.
Ik zie hier in het topic de vermelding van poederblusser.
Mijn advies, vergeet die poederblusser, maar ga kijken naar een schuimblusser die ook geschikt is voor het blussen van elektra branden.
De poederblusser maakt meer kapot dan je lief is. als je 1 locje heb geblust, kun je de rest van de electonica op je baan en in die kamer, ook gelijk wel afschrijven. de poeder gaat als een wolk door je huis en trekt echt overal in. zelfs weken later kan het alsnog schade veroorzaken in andere apparatuur.
Enige voordeel, vertel je verzekeraar, dat je geblust hebt met poeder, en je hebt binnen een paar dagen geld op je rekening, alleen heb je dan wel weer pech, met alle schade die later nog boven poeder komt. want dan is voor de verzekeraar de case al afgesloten.
mvg
Freddy
Ook bij een oud collega is het ooit mis gegaan, en was hij er gelukkig nog redelijk op tijd bij, om veel erger te voorkomen.
Ik zie hier in het topic de vermelding van poederblusser.
Mijn advies, vergeet die poederblusser, maar ga kijken naar een schuimblusser die ook geschikt is voor het blussen van elektra branden.
De poederblusser maakt meer kapot dan je lief is. als je 1 locje heb geblust, kun je de rest van de electonica op je baan en in die kamer, ook gelijk wel afschrijven. de poeder gaat als een wolk door je huis en trekt echt overal in. zelfs weken later kan het alsnog schade veroorzaken in andere apparatuur.
Enige voordeel, vertel je verzekeraar, dat je geblust hebt met poeder, en je hebt binnen een paar dagen geld op je rekening, alleen heb je dan wel weer pech, met alle schade die later nog boven poeder komt. want dan is voor de verzekeraar de case al afgesloten.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
- Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Een schuimblusser is een blusser op basis van water en daarmee niet geschikt voor elektra branden.
Bovendien moet je er rekening mee houden dat de schuimblusser kan bevriezen.
Bovendien moet je er rekening mee houden dat de schuimblusser kan bevriezen.
Groeten Marcel V
-
- Moderator
- Berichten: 4698
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Vanuit kennis opgedaan in mijn andere hobby en inmiddels fulltime beroep (brandweerman) wil ik toch even reageren... Let wel, dit is een reactie van mij als mede hobbyist. Doe ermee wat je wilt.
Allereerst mooi Topiconderwerp! Een punt waar weinigen denk ik over nadenken. Echter weet wel wat je doet! Ik lees enkele opvallende reacties. Waar ik toch even op in wil haken...
1 waterschade na gebruik van een brandblusser? Als je een schuimblusser van 3 kilo leegspuit is dat de equivalent van nog geen emmer sop die je op de vloer laat vallen...
Als we met de brandweer komen blussen, dan is er mogelijk sprake van veel waterschade.
2. Schuimblussers, gewoon commercieel verkrijgbaar in Nederland zijn tot 1000V veilig te gebruiken. Daar blussen professionals meterkasten mee... Een modelbaan is laagspanning naar mijn weten, dus ik zie geen probleem. Enkel de nevenschade van eerder genoemde emmer...
3. Een CO2 blusser biedt wellicht uitkomst voor mensen die bang zijn van water en electra of nevenschade door schuim/water/poeder. CO2 heeft een verstikkende werking en gebruikt geen vocht om een beginnende brand te doven.
Op een potdichte, kleine (lees 2m2) zolderkamer wellicht niet handig, want als mens vinden we zuurstof ook heel fijn. Echter de meeste model banen zijn al groter in oppervlak dan dat.
Belangrijker:
Installeer voldoende (!) en op de juiste wijze (!) rook/hitte en CO melders. Onderhoud ze volgens de handleiding en weet wat de piepjes betekenen!
Bij een beginnend brandje maximaal 1 bluspoging. Al gooi je er een glas water wat je net vast hebt eroverheen.
Werkt dit niet? Van die zolder af en de deur dichtdoen!
Bel 112 en op weg naar buiten, mits je er langs komt, kun je de stroom in de meterkast uitschakelen. Wacht buiten de brandweer op.
Je verzekeraar voor brandschade kan je adviseren over te nemen preventieve maatregelen. Soms kan dit nog korting opleveren ook! Wellicht een idee om eens te informeren.
Dus samengevat: Mocht er onverhoopt iets gebeuren, probeer rustig te blijven, ga de ruimte uit, probeer die af te sluiten en verlaat je woning. Bel 112 en sterkte!
Ik hoop oprecht dat eenieder dit leed bespaart blijft.
Groetjes
Hoontje
Allereerst mooi Topiconderwerp! Een punt waar weinigen denk ik over nadenken. Echter weet wel wat je doet! Ik lees enkele opvallende reacties. Waar ik toch even op in wil haken...
1 waterschade na gebruik van een brandblusser? Als je een schuimblusser van 3 kilo leegspuit is dat de equivalent van nog geen emmer sop die je op de vloer laat vallen...
Als we met de brandweer komen blussen, dan is er mogelijk sprake van veel waterschade.
2. Schuimblussers, gewoon commercieel verkrijgbaar in Nederland zijn tot 1000V veilig te gebruiken. Daar blussen professionals meterkasten mee... Een modelbaan is laagspanning naar mijn weten, dus ik zie geen probleem. Enkel de nevenschade van eerder genoemde emmer...
3. Een CO2 blusser biedt wellicht uitkomst voor mensen die bang zijn van water en electra of nevenschade door schuim/water/poeder. CO2 heeft een verstikkende werking en gebruikt geen vocht om een beginnende brand te doven.
Op een potdichte, kleine (lees 2m2) zolderkamer wellicht niet handig, want als mens vinden we zuurstof ook heel fijn. Echter de meeste model banen zijn al groter in oppervlak dan dat.
Belangrijker:
Installeer voldoende (!) en op de juiste wijze (!) rook/hitte en CO melders. Onderhoud ze volgens de handleiding en weet wat de piepjes betekenen!
Bij een beginnend brandje maximaal 1 bluspoging. Al gooi je er een glas water wat je net vast hebt eroverheen.
Werkt dit niet? Van die zolder af en de deur dichtdoen!
Bel 112 en op weg naar buiten, mits je er langs komt, kun je de stroom in de meterkast uitschakelen. Wacht buiten de brandweer op.
Je verzekeraar voor brandschade kan je adviseren over te nemen preventieve maatregelen. Soms kan dit nog korting opleveren ook! Wellicht een idee om eens te informeren.
Dus samengevat: Mocht er onverhoopt iets gebeuren, probeer rustig te blijven, ga de ruimte uit, probeer die af te sluiten en verlaat je woning. Bel 112 en sterkte!
Ik hoop oprecht dat eenieder dit leed bespaart blijft.
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Brandbeveiliging rond de baan
N modeltreinen zijn dat net zo, bij heeft ook 30 jaar terug eens een oude PIKO motorwagen brandend over de baan gereden. Gelukkig zag ik het vrij vroeg zodat het bij 1 vlammetje op de kap beperkt bleef die nog uitgeblazen kan worden.
Ik heb geen brandblusser maar wel een emmer zand en fles water en tot 5L aanmaak limonade onder hand bereik.
Edit: een geschikte brandblusser staat nog wel ergens op een wensenlijstje maar die is er nog niet omdat ik er te weinig kennis van heb. Ik moet nodig eens een van de 2 deskundigen in mijn omgeving( Hoontje is daar een van) mij aan een geschikte brandblusser laten helpen
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 30 dec 2024 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
- Locatie: Haarlem
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Even een opmerking tussendoor van een niet-expert, maar wel fysicus:
Als er bij mijn baan brand uitbreekt zal de oorzaak vast liggen in een kortsluiting. Toch beschouw ik het als hout en papier dat brandt. Geen elektrabrand. Van een grote kortsluiting is allang geen sprake meer, neem ik aan als ik ga blussen,(de stroom is allang afgeschakeld) De spanning wordt wel ergens anders afgeschakeld. En dat spanninkje van 12 V gaat toch geen vlambogen leveren, als ik ga blussen. Ik ga lekker blussen met een schuimblusser, Die staat vlak bij mijn baan. En een rookmelder. Die had ik als snel aangeschaft toen ik met mijn hobby begon. Al dat brandbare materiaal, en dan nog duizend stroomdraadjes...... Ik ben vrij prcies, maar er hangt wel eens een draadje los. Stel de zekeringen van de spanningsbronnen ook niet te hoog af. 10A is leuk, de zekering slaat niet snel door, maar er kan dan flink wat stroom lopen, en dus warmte ontwikkeld worden.
Ik zelf heb ook een stroommeter op mijn spaningsbronnen, zodat ik in de gaten kan houden of ergens niet een stroom te groot is. Maar dat is misschien ook wel een beetje veel van het goede, Het stelt mij gerust dat ik in de gaten kan houden dat er niet ergens te veel warmte vrij komt.
(Ik had het commentaar van Hoontje de brandweerman nog niet gelezen, die is vast wel deskundiger dan ik)
Als er bij mijn baan brand uitbreekt zal de oorzaak vast liggen in een kortsluiting. Toch beschouw ik het als hout en papier dat brandt. Geen elektrabrand. Van een grote kortsluiting is allang geen sprake meer, neem ik aan als ik ga blussen,(de stroom is allang afgeschakeld) De spanning wordt wel ergens anders afgeschakeld. En dat spanninkje van 12 V gaat toch geen vlambogen leveren, als ik ga blussen. Ik ga lekker blussen met een schuimblusser, Die staat vlak bij mijn baan. En een rookmelder. Die had ik als snel aangeschaft toen ik met mijn hobby begon. Al dat brandbare materiaal, en dan nog duizend stroomdraadjes...... Ik ben vrij prcies, maar er hangt wel eens een draadje los. Stel de zekeringen van de spanningsbronnen ook niet te hoog af. 10A is leuk, de zekering slaat niet snel door, maar er kan dan flink wat stroom lopen, en dus warmte ontwikkeld worden.
Ik zelf heb ook een stroommeter op mijn spaningsbronnen, zodat ik in de gaten kan houden of ergens niet een stroom te groot is. Maar dat is misschien ook wel een beetje veel van het goede, Het stelt mij gerust dat ik in de gaten kan houden dat er niet ergens te veel warmte vrij komt.
(Ik had het commentaar van Hoontje de brandweerman nog niet gelezen, die is vast wel deskundiger dan ik)
Laatst gewijzigd door BramvanLeeuwen op 30 dec 2024 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Bram van Leeuwen
-
Onderwerp starter - Forum-Beheerder
- Berichten: 2610
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Brandbeveiliging rond de baan
https://www.roco.cc/rde/roco-news/produ ... ition.htmlProduktrückruf “Nightjet” sowie “Black Edition”
Leider müssen wir Sie darüber informieren, dass für die nachfolgend genannten Modelle des „Nightjet“ ein Produktrückruf stattfinden muss.
Uns haben Meldungen erreicht, die auf Brandgefahr in Bezug auf elektrische Bauteile wegen Überhitzung schließen lassen.
Daher weisen wir ausdrücklich darauf hin, dass der Einsatz und der Betrieb der betroffenen Modelle von uns aktuell nicht empfohlen werden.
Hierfür möchten wir uns in aller Form entschuldigen und unser Bedauern ausdrücken!
Sicherheit steht für uns an erster Stelle. Um kein weiteres Risiko einzugehen, werden alle Nightjet-Modelle nachfolgender Artikelnummern geprüft und nötigenfalls umgebaut: Art. Nr. 5500004, 5510004, 5520004, 5510005, 5520005
Es wurden bereits alle Fachhändler in Kenntnis gesetzt und wir möchten Sie bitten, umgehend mit Ihrer Verkaufsstelle in Kontakt zu treten, wenn Sie eines der oben genannten Modelle erworben haben. Diese wird mit Ihnen die Rücksendung durchführen und über die weiteren, individuellen Schritte informieren. Für die Ursachenforschung wird ein externer Sachverständiger hinzugezogen.
Wir möchten uns schon jetzt für Ihre Unterstützung bedanken und bitten um Ihr Verständnis, dass die Umsetzung etwaiger Maßnahmen einige Zeit in Anspruch nehmen kann.
-
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Tja, ik denk niet dat de materialen echt een probleem zijn qua brandgevaar.
Het gevaar zit hem in de warmteontwikkeling van de elektronica.
Dat kan zijn de rijdende elektronica zoals het geval van de nightjet, maar ook de statische elektronica.
Ik rij Dinamo systeem, de blokken zijn beveiligd door Dinamo, echter slaat het systeem uit, dan loopt de warmte op de koelelement van de module op, vooral de oude TM-H module, de nieuwe TM44 modules een stuk minder, dit risico is dat ik ze gewoon open , op de ouderwetse manier (dus zonder huisje) onder de baan heb hangen en er genoeg lucht koeling is.
De verlichting en aanverwante dingen hebben inline zekeringen, de welbekende auto zekeringen.
Verder is er een rookmelder, blusdeken en schuimblussertje aanwezig.
En eens per half jaar loop ik mijn baan als deze in bedrijf is met een warmtebeeld camara om de hotspots in kaart te brengen.
Het gevaar zit hem in de warmteontwikkeling van de elektronica.
Dat kan zijn de rijdende elektronica zoals het geval van de nightjet, maar ook de statische elektronica.
Ik rij Dinamo systeem, de blokken zijn beveiligd door Dinamo, echter slaat het systeem uit, dan loopt de warmte op de koelelement van de module op, vooral de oude TM-H module, de nieuwe TM44 modules een stuk minder, dit risico is dat ik ze gewoon open , op de ouderwetse manier (dus zonder huisje) onder de baan heb hangen en er genoeg lucht koeling is.
De verlichting en aanverwante dingen hebben inline zekeringen, de welbekende auto zekeringen.
Verder is er een rookmelder, blusdeken en schuimblussertje aanwezig.
En eens per half jaar loop ik mijn baan als deze in bedrijf is met een warmtebeeld camara om de hotspots in kaart te brengen.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Brandbeveiliging rond de baan
even als extra aanvulling op mijn opmerking omtrent schuimblusser i.p.v. poederblusser, is niet eens zozeer om het schuim, maar de essentie waar ik op doel, is het effect van het poeder uit de poederblussers,
Ze blussen prima, net als de schuimblussers, maar, de gevolgen bij een kleine beginnende brand, als je die hebt kunnen uitkrijgen, is bij een poederblusser dus gewoon veel groter, omdat die poeder gewoon overal intrekt, ook meters verder dan waar je het voor gebruikt hebt.
En die poeder is gewoon vernietigend, je kunt dus de schade beperken door een schuimblusser te gebruiken.
Maar het belangrijkste punt heeft Hoontje vermeld, lukt het niet na de eerste poging, trek de deur achter je dicht, en bel 112 terwijl je naar buiten gaat.
mvg
Freddy
Ze blussen prima, net als de schuimblussers, maar, de gevolgen bij een kleine beginnende brand, als je die hebt kunnen uitkrijgen, is bij een poederblusser dus gewoon veel groter, omdat die poeder gewoon overal intrekt, ook meters verder dan waar je het voor gebruikt hebt.
En die poeder is gewoon vernietigend, je kunt dus de schade beperken door een schuimblusser te gebruiken.
Maar het belangrijkste punt heeft Hoontje vermeld, lukt het niet na de eerste poging, trek de deur achter je dicht, en bel 112 terwijl je naar buiten gaat.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Ik heb al jaren een poederblusser ( nu weer een nieuwe) op de eertse verdieping hangen aan de trap.
Misschien toch eens een schuimblusser kopen en die bij de treinbaan zetten..
Ik heb gelukkig nog nooit brand gehad op mijn modelbaan maar wel eens perongeluk een glas bier laten vallen ( tijdens het hobbyen) en die viel boven op de stekkerdoos waar toen met een behoorlijke klap een steekvlam uit kwam, alles was ook gelijk uit want de hoofdschakelaar was er direct uitgeslagen!
Mijn hart zat in me keel
Gelukkig verder niks gebeurd!!!
Wel de stekkerdoos direct weg gegooid!
Nieuwe stekkerdoos gekocht en dit keer netjes opgehangen onder de baan.
Owja ook ik laat de baan nooit onder spanning als ik even weg moet, altijd de stekkers eruit!
Groet,
Raymond
Misschien toch eens een schuimblusser kopen en die bij de treinbaan zetten..
Ik heb gelukkig nog nooit brand gehad op mijn modelbaan maar wel eens perongeluk een glas bier laten vallen ( tijdens het hobbyen) en die viel boven op de stekkerdoos waar toen met een behoorlijke klap een steekvlam uit kwam, alles was ook gelijk uit want de hoofdschakelaar was er direct uitgeslagen!
Mijn hart zat in me keel
Gelukkig verder niks gebeurd!!!
Wel de stekkerdoos direct weg gegooid!
Nieuwe stekkerdoos gekocht en dit keer netjes opgehangen onder de baan.
Owja ook ik laat de baan nooit onder spanning als ik even weg moet, altijd de stekkers eruit!
Groet,
Raymond
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Via andere fora vernomen dat Roco alle Nightjet modellen terug roept omwille deze problemen
Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS
Grtjs Koen
Grtjs Koen
-
Onderwerp starter - Forum-Beheerder
- Berichten: 2610
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Uit eigen ervaring weet ik dat het effect van poeder op electronica vernietigend is. Ook op ander zaken trouwens. Je kunt je serieus afvragen wat erger is brand of de poederblusser. Dus mijn advies: zeker niet gebruiken in je hobbykamer, je kunt echt alles weggooien. Dus advies neem een schuimblusser, al is dat ook niet fijn natuurlijk. Beste advies is om alles af te schakelen als je er niet bij bent.
Overigens is de max 3A van een willekeurige centrale of een PC voeding ruim voldoende om een flinke brand te beginnen. Dat moet je niet onderschatten.
Overigens is de max 3A van een willekeurige centrale of een PC voeding ruim voldoende om een flinke brand te beginnen. Dat moet je niet onderschatten.
-
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
- Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Dus als ik het allemaal goed begrijp kan ik beter laten branden en weggaan dan mijn poederblusser gebruiken.
Ben benieuwd hoever de brand komt in 15 minuten.
Ben benieuwd hoever de brand komt in 15 minuten.
Groeten Marcel V
Re: Brandbeveiliging rond de baan
Denk niet dat je zo moet denken, want dan brand je huis af. Krijg op werk ook elke paar jaar de brandcursus. Elk blusmiddel heeft beperkingen. Dat kan zijn qua capaciteit, maar ook de materialen en voltages waar het effectief op is. Een poederblusser heeft uiteindelijk de miste beperking en kan de meeste branden blussen. Nevenprobleem is idd grote naschade. Er zijn hele treinwagons na een kleine prullenbak/stoelbrand afgeschreven door nevenschade van poederblusser. Voor onze hobby is idd de eerder genoemde schuimblusser afdoende.