Rails repareren?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
obiwanjacobi

Rails repareren?

Bericht door obiwanjacobi »

Hallo!

Ik ben net begonnen met "de hobby" ;-) en ben nog aan het aankopen. Ik heb een goedkope doos met rails gekocht waar wel wat kapotte stukken in zaten. Ik heb een goede deal hoor, alleen de wissels al die er in zaten waren het meer dan waard.

Mijn vraag is eigenlijk: is rails te reparen? De doos bevat Trix en Fleischmann Piccolo rails. Meest voorkomend is dat de rails is los gekomen van de 'bielzen' - het miniscule plastic stukje dat de rails op zijn plek moet houden is dan afgebroken.

Zijn er tips en tricks waarmee dit te fixen is of is het afgeschreven?

Dank, Marc

tv_man

Re: Rails repareren?

Bericht door tv_man »

Negen van de tien keer is het waarschijnlijk niet de moeite ook al is het op zich wel mogelijk. Het lastige is om de rails precies op de juiste afstand te krijgen, vooral bij gebogen rails. Een fractie van een millimeter te veel of te weinig en je zult last krijgen van ontsporingen. En dat wil je ten allen tijde voorkomen. Knoeien met tweecomponentenlijm of solderen is tamelijk tijdrovend.
Wat ik met beschadigde railstaven heb gedaan is ze gebruiken voor landschapdetails, wagonladingen, bovenleidingmasten en dergelijke.

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
obiwanjacobi

Re: Rails repareren?

Bericht door obiwanjacobi »

Hmm, ja. Nu je het zo zegt klinkt het idd niet de moeite waard van de potentiele elende.
Thanks.

Plaats reactie