Zoektocht N 1:160 tijdperk 2 NL als cadeau
Zoektocht N 1:160 tijdperk 2 NL als cadeau
Hallo allen,
Ten eerste laat ik mij kort voorstellen, ik ben Marloes dochter van Arjen en ik ben nieuw op het forum. Ik loop namelijk tegen een probleem van kennis aan. Mijn vader heeft als interesse een spoorbouw in aanmaak en hier halen wij(de familie) altijd inspiratie uit als wij hem een cadeau moeten geven. Nu is er een moment gekomen dat hij mij veel geholpen heeft met wat problemen en ik hem graag zou willen bedanken met een wat duurder stuk waar hij gelukkig van wordt. Alleen is mijn kennis zo beperkt op het gebied dat ik eindeloos kan googlen maar niet kan vinden wat hij zoekt. (ik wil het als verrassing geven dus kan hem niet direct om hulp vragen). Dus vandaar dat ik hier op het forum terecht ben gekomen.
De informatie die ik beschikbaar heb is het volgende:
N spoor 1:160
Nederlands
Tussen 1918 en 1945. (volgens mij gaat het dan om tijdperk 2?)
Treinstel
Ik ben dus echt opzoek naar een trein zelf en niet per se naar figuren, gebouwen e.d.
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen, want als leek is het echt een naald in een hooiberg.
Alle informatie is welkom en alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp
Ten eerste laat ik mij kort voorstellen, ik ben Marloes dochter van Arjen en ik ben nieuw op het forum. Ik loop namelijk tegen een probleem van kennis aan. Mijn vader heeft als interesse een spoorbouw in aanmaak en hier halen wij(de familie) altijd inspiratie uit als wij hem een cadeau moeten geven. Nu is er een moment gekomen dat hij mij veel geholpen heeft met wat problemen en ik hem graag zou willen bedanken met een wat duurder stuk waar hij gelukkig van wordt. Alleen is mijn kennis zo beperkt op het gebied dat ik eindeloos kan googlen maar niet kan vinden wat hij zoekt. (ik wil het als verrassing geven dus kan hem niet direct om hulp vragen). Dus vandaar dat ik hier op het forum terecht ben gekomen.
De informatie die ik beschikbaar heb is het volgende:
N spoor 1:160
Nederlands
Tussen 1918 en 1945. (volgens mij gaat het dan om tijdperk 2?)
Treinstel
Ik ben dus echt opzoek naar een trein zelf en niet per se naar figuren, gebouwen e.d.
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen, want als leek is het echt een naald in een hooiberg.
Alle informatie is welkom en alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp
-
Re: Zoektocht N 1:160 tijdperk 2 NL als cadeau
Niet dat ik je meteen helpen kan, maar moet dit treinstel digitaal zijn? En de lengte? Echt een treinstel of mag een loc met bijbehorende rijtuigen ook?
Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Simpel gezegd, dat is er vrijwel niet. Spoorobjecten heeft de mat '24 Blokkendoos leverbaar en bij Bisschop Modelbouw kan je een mat '36 bestellen.
-
Helaas is er niet zoveel kant en klaar Nederlands materiaal uit die periode in N van de bekende fabrikanten. Als het een internationale trein mag zijn, die wel in Nederland gereden heeft, wordt de keus iets groter. Bijv. De Rheingold. Die reed tussen Nederland en Zwitserland. Dat is een loc met bijbehorende rijtuigen. Of een NS 3700 met internationale rijtuigen. Maar er zijn er hier op het forum die er veel meer van weten dan ik. Succes!
Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
-
En anders kom je idd bij de MAT ‘24 of ‘35 uit. Die worden geleverd door kleinschalige Nederlandse fabrikanten, zoals Rick al aangaf. Weet niet wat de levertijd is (maar dat geldt ook voor mijn suggesties).
Heel erg bedankt voor de snelle reacties. Helaas weet ik inderdaad niet voldoende over details zoals aandrijving o.i.d. Een Locomotief met bijbehorende rijstellen is zeker ook goed. Reden voor hoe ik het omschreef is vooral dat ik het jammer zou vinden om losse stellen te moeten halen die dan aan een niet aansluitende locomotief komen te hangen.
Ik zal eens gaan kijken naar de suggesties van jullie beide, levertijd is geen probleem. Hij weet niet dat hij het krijgt dus te laat kan gelukkig niet
Het geeft me weer iets meer richting om te kijken heel erg bedankt!
Ik zal eens gaan kijken naar de suggesties van jullie beide, levertijd is geen probleem. Hij weet niet dat hij het krijgt dus te laat kan gelukkig niet

Hier vind je informatie over de mat 36 viewtopic.php?t=11892
Bisschop modelbouw moet je echt via e-mail benaderen. Let op hij produceert deze modellen op bestelling. De levertijd kan best een jaar of langer zijn. Maar dan heb je wel een uniek stuk. Zelf heb ik een de-1 van hem.
Dit is zijn hele catalogus viewforum.php?f=50
Voordat je besluit tot een aanschaf is het best belangrijk of de ontvanger werkt met digitaal materiaal of nog met analoog.
Als je hem de treinbaan ziet besturen via laptop, tablet, smartphone of met een futuristisch apparaat in zijn hand dan is het digitaal, maar als hij op een liggend apparaat (transformator ) alleen aan een knopje draait is het analoog
Bisschop modelbouw moet je echt via e-mail benaderen. Let op hij produceert deze modellen op bestelling. De levertijd kan best een jaar of langer zijn. Maar dan heb je wel een uniek stuk. Zelf heb ik een de-1 van hem.
Dit is zijn hele catalogus viewforum.php?f=50
Voordat je besluit tot een aanschaf is het best belangrijk of de ontvanger werkt met digitaal materiaal of nog met analoog.
Als je hem de treinbaan ziet besturen via laptop, tablet, smartphone of met een futuristisch apparaat in zijn hand dan is het digitaal, maar als hij op een liggend apparaat (transformator ) alleen aan een knopje draait is het analoog
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
-
Een beetje off topic, maar ik zag dat Piko de Blauwe Engel uit de vijftiger jaren ooit in het assortiment gehad heeft. Voor de topic starter: dat is een diesel van de periode vlak na wat je zoekt. Daardoor werd mijn belangstelling gewekt.
Weet iemand op het forum hoe het zit met leverbaarheid deze Piko loc?
Weet iemand op het forum hoe het zit met leverbaarheid deze Piko loc?
De Blauwe Engel is geen loc maar een treinstel en is helaas (nog) niet door Piko uitgebracht. Een 2400 in blauwe kleurstelling is wel door Piko uitgebracht.
Let wel op dat dat geen Nederlandse trein is en de loc ook niet in Nederland kwam, als het echt Nederlands moet zijn.Marloes schreef: ↑25 mar 2025 22:11 Heel erg bedankt voor de snelle reacties. Helaas weet ik inderdaad niet voldoende over details zoals aandrijving o.i.d. Een Locomotief met bijbehorende rijstellen is zeker ook goed. Reden voor hoe ik het omschreef is vooral dat ik het jammer zou vinden om losse stellen te moeten halen die dan aan een niet aansluitende locomotief komen te hangen.
Ik zal eens gaan kijken naar de suggesties van jullie beide, levertijd is geen probleem. Hij weet niet dat hij het krijgt dus te laat kan gelukkig niet![]()
-
De Rheingold en de NS 3700 met internationale rijtuigen reden wel degelijk ook in Nederland. Maar de beide MATs zijn een betere keuze als het alleen in Nederland gereden mag hebben. Anderzijds moet je dan wel geduld hebben, denk ik, voordat je er eentje gevonden hebt
Ik zeg ook niet dat die niet in Nederland reden maar dat ze niet Nederlands zijn.
Een 3700 is (als NS-loc) wel Nederlands maar die is er niet in N maar dat geldt voor alle NS stoomlocs. Wat dat betreft is de keus van Arjen opmerkelijk, in N is daar bijna geen materieel van beschikbaar. Ik zou voor de mat'24 gaan, die is leverbaar terwijl een Rheingold of mat '36 op zich laten wachten.

Nog een update vanuit mij. Ik ben inderdaad voor de Mat '24 gegaan. Het blijft altijd een beetje een gok, maar dit leek me het dichts bij zijn wensenlijst.
-
Goede keus