Ik ga er nu ook eentje maken, gewoon omdat het leuk is.
De Inglenook puzzel wordt hier duidelijk omschreven met zo hier en daar wat hints en tips.
In deze puzzel worden acht wagons en één rangeerlokje gebruikt.
Bij de sporen staat aangegeven hoeveel wagons er maximaal op passen en de bedoeling is om vijf wagons in de juiste volgorde op het bovenste spoor te krijgen.
Het baanplan is hier gespiegeld omdat ik straks met mijn linkerhand de wissels en ontkoppelaars wil bedienen en met rechts de lok.
Ik ben een tijdje terug overstapt op Japans materieel van Kato en Tomix en op mijn tijdelijke baantje wordt nu de rails van Tomix gebruikt.
Op dit baantje gaat Peco code 55 rails worden gebruikt met de nieuwe unifrog wissels.
Is gelijk een mooie test om te zien hoe het Japanse spul zich gedraagt op de code 55 rails.
Ook ga ik hier proberen om alle wagons dmv een magneet te ontkoppelen, de eerste proefjes zijn geslaagd.
Heb hier een topic aangemaakt over de magneetontkoppelaars.

Ik heb voor dit baantje een plaat gebruikt van 122x30cm.
Met Anyrail het plan 1 op 1 uitgeprint om te kijken of het een beetje uitkomt en het past maar net.
Aan het eind van elke spoor is de laatste 3 cm vrijgehouden voor de stootjukken.

Eerste klusje is om een paar gaatjes te maken voor de 10x20mm ontkoppelmagneten.
Deze keer proberen we het netjes te doen en het gat niet breder te maken dan de biels.

Gelukkig is het berken multiplex lekker zacht, met een scherp mesje en wat vijlwerk was het zo gebeurd.

Hierna een paar gaatjes gemaakt voor de wisselbediening en het draadje van het puntstuk.
De wissels en ontkoppelaars worden handbediend vanaf de voorzijde dmv stangen en knopjes.

Elk stuk flexrail krijgt zijn eigen voedingsdraadjes, beter te veel dan te weinig.
De draadjes worden pas op het laatste moment doorgeboord naar de onderkant.
Ik gebruik deze methode al een tijdje en vind dit het makkelijkst.

Alles ligt nu op z'n plek.
De rails is hier gewoon met dubbelzijdige tape vastgezet, voor dit speelbaantje durf ik dat wel aan.

Volgende klusjes:
Bediening maken voor de wissels en ontkoppelaars.
Stootjukken als allerlaatste monteren.
Het lokje is voorzien van een dcc-decoder en de bedoeling is dat ie straks bediend wordt dmv een tuimelschakelaar.
Heb hiervoor al wat leuks bedacht met de DCC-EX centrale.
Zo, vanmiddag weer lekker knutselen aan dit baantje.
Update volgt spoedig.
Dré