Peco wissels ervaringen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
kootje007
Contacteer:

Peco wissels ervaringen

Bericht door kootje007 »

Dag!

Ik had al wat gezocht maar niet helemaal gevonden wat ik hoopte vinden.

Voor mijn rangeerbaantje kwam vandaag de rails binnen, Peco code 80 flex en 2 wissels, de sl389. Ik ben nog niet helemaal thuis in de Peco wereld blijkt wel weer (heb normaal Fleischmann) want bij het bekijken viel mij het (best wel grote) geisoleerde hartstuk op. Heb ik per abuis de verkeerde besteld...

Ik weet dat er Electrofrog wissels en Unifrog wissels zijn. Electrofrog is het type met 'sle' dus op de een of andere manier dacht ik dat 'sl' dan de unifrog was. Ik was even het type Insulfrog vergeten. Op de site van Hans staat het zelfs in de tekst. Let op: insulfrog. (Wellicht ook iets met: snel bestellen want Hans gaat op vakantie).

Hoe dan ook, ik kan natuurlijk retourneren maar de vraag is even of het nodig is. Hoe is de ervaring hier?

Het enige treintje die ik heb die niet twee draaistellen heeft is een 2024er Fleischmann br86, die 4 wielen achter elkaar heeft. Of die op de rangeerbaan komt is ook de vraag maar in de toekomst wordt de rangeerbaan denk ik nog wel uitgebreidt dus dan denk ik van wel.

Aansturing heb ik trouwens de mtb mp1 voor, die ook de polarisatie kan doen mocht ik voor electrofrog of unifrog gaan.

Het zit nu nog in de verpakking en kan terug, dus dat kost mij alleen wat verzendkosten en het prijsverschil natuurlijk. En even geduld ivm vakantie.

De vragen:
- hoe is de ervaring met insulfrog?
- bestaat er unifrog in code 80, zoja wat is het typenr, ik vind het een beetje onduidelijk...
- ruilen of niet?

Alvast dank!
Groet,
Marco

Groet,
Marco

Mijn baan: Waldkirch
Mijn kanaal: YouTube

Onderwerp starter
kootje007
Contacteer:

Re: Peco wissels ervaringen

Bericht door kootje007 »

Toch zelf nog even wat gezocht, en ik ben er wel uit. Ze gaan retour en geruild worden voor electrofrogs.

Ben het wel eens met onderstaande uit een ander topic
BramvanLeeuwen schreef: 19 jan 2024 10:05 ....
Wat ik begrepen heb is samengevat dus: Als je treinen hebt met veel geleidende en aangesloten assen dan kun je werken met insulfrogs. Dat is het eenvoudigst. Zo niet, dan wordt het toch echt ingewikkelder en zul je hartstukken moeten polariseren.Dat betekent bij Peco: een relais aansluiten op het hartstuk (de frog)

Groet,
Marco

Mijn baan: Waldkirch
Mijn kanaal: YouTube

BramvanLeeuwen

Re: Peco wissels ervaringen

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ja, dat lijkt me een verstandig besluit. Ik heb gelijk met electro- en unifrogs gewerkt en had (en heb) toch ook dan nog, soms problemen met het elektrisch contact tussen bepaalde treinen en wissels. Je kunt maar beter het zekere voor het onzekere nemen. Het elektrisch contact tussen rails en trein is best een probleem, waar je overigens wel uit kunt komen hoor. Bij mij werkt het inmiddels allemaal.
De unifrogs werken overigens het makkelijkst. Maar ik kies ook dan wel systematisch voor gepolariseerde puntstukken.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Plaats reactie