Hulp bij keuze systeem

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
hansw51
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 dec 2009 16:25

Hulp bij keuze systeem

Bericht door hansw51 »

Beste allemaal,

Ik zou graag jullie mening willen horen voor welk type systeem jullie zouden kiezen als jullie opnieuw zouden beginnen.
Even een verklaring.
Ik slinger heen en weer tussen echt digitaal bv multimaus en annalog/digitaal bv dinamo.
In mijn situatie heb ik van ouds her een stuk of 7 oude analoge treinen ter beschikking.
Ik zou eerst een baan willen ontwerpen met in het achterhoofd deze later met koploper of itrain gedeeltelijk te gaan berijden.
Het wordt een baan met veel rangeer mogelijkheden, best groot.(vind ik) zie Wernsk.
Echter dit wordt in fases gedaan (en modules, teststukken etc) en ik heb de tijd.
Graag zou ik dus van jullie willen weten voor welk systeem juliie zouden kiezen.

m.v.g.

Hans


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door martinb »

Hoi Hans,

Heb je al een idee wat je budget is?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
hansw51
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 dec 2009 16:25

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door hansw51 »

Beste Martin,

Natuurlijk speelt het budget wel mee, maar ik heb liever een goed werkend geheel wat meer kost dan een halve oplossing.
Dus budget is minder van belang.

m.v.g.

Hans


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door Jos »

Beide systemen werken goed. Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar digitaal uit, omdat je dan per lok regelt in plaats van per blok. En digitaal kun je in stukjes opbouwen, dinamo vergt een aardige basisinvestering.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
hansw51
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 dec 2009 16:25

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door hansw51 »

Even nog wat verduidelijking.
Heb bv een aantal van deze locs. 7225, 701(zie fotos)
Kunnen deze dan met een decoder uitgerust worden?
Bijlagen
7225.jpg
7225.jpg (12.27 KiB) 3196 keer bekeken
707181.jpg
707181.jpg (13.51 KiB) 3196 keer bekeken
7218.jpg
7218.jpg (9.37 KiB) 3196 keer bekeken



Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door Guut »

Hoi Hans,

Wat ik heb begrepen kun je elke locomotief ombouwen als je handig bent of laten ombouwen.
Voor zover ik kan beoordelen zie ik niet direct grote negatieve technische verschillen tussen de systemen. Of beter gezegd grote beperkingen. Er zijn natuurlijk wel verschillen maar voor mij persoonlijk zijn deze niet zodanig dat ik daarop het een verkies boven het ander.
Tenzij je graag met de hand rijdt of graag een "gelikt" kastje hebt staan met een display, knopjes en/of lampjes. Zelf wil ik het met de pc gaan besturen en hoef ik geen directe handbediening. Ik heb echter te weinig ervaring hierin hoe het gaat als je graag wilt rangeren of zo.
Wat betreft de kosten koop je bij dinamo eerder alles in een keer in tegenstelling tot andere digitale systemen. Wil je met de pc de boel besturen dan zul je toch een vrij compleet digitaal systeem moeten hebben en zullen de kosten voor beide systemen elkaar niet zoveel ontlopen. (relatief gezien)

Voor mezelf lijkt het erop dat ik na de verhuizing als ik alles weer ga opbouwen ga kiezen voor het dinamosysteem als bouwpakket. Electronica is een hobby van me en daar kun je dan ook wat mee doen. Bij digitaal kun je ook veel onderdelen als bouwpakketten nemen maar de meeste basis systemen zul je toch van een fabrikant moeten nemen. Ook hier zijn uitzonderingen op maar dan kun je ook weer kijken in hoeverre je voor ondersteuning ergens terecht kunt mocht iets niet lukken. Dit is voor ieder persoonlijk.

Voor mezelf vind ik het wel een pluspunt dat ik het zelf in elkaar kan zetten, dan kun je het ook eventueel indien nodig zelf repareren aldanniet dupliceren. Onderdelen zijn dan vrij conventioneel en los verkrijgbaar.
Goede documentatie zullen beide systemen hebben.
Compatibiliteit met betrekking tot besturings-programma's zit ook wel goed met beide systemen.

Verder denk ik dat hier genoeg over geschreven is in het verleden op dit forum om een redelijk beeld te kunnen vormen.

M.v.g. Guut.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door Jos »

Hans,

Ja, al die loks kunnen een decoder herbergen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door martinb »

hansw51 schreef:Even nog wat verduidelijking.
Heb bv een aantal van deze locs. 7225, 701(zie fotos)
Kunnen deze dan met een decoder uitgerust worden?
Ja, ja en ja. :D


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door anne w »

Beste Hans,

Wil je de zaak met een pc automatisch laten rijden?, er zijn ook andere mogelijkheden.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Wim Ros

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door Wim Ros »

Yep, zoals MRDirect en DDW bijvoorbeeld. Heeft hetzelfde nadeel als Dinamo, hetwerkt alleen als er een PC aanstaat.
Ik zou gewoon voor simpel en goed gaan, en waarbij je gelijk kunt rijden zonder eerst een complete telefoon centrale te moeten bouwen. Dus een Multi-Maus of een Profi-Boss systeem. Voor minder dan 80,-- ben je de man.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door martindomburg »

Lastige vraag met al die meningen hierzo ;)

Mijn advies is eigenlijk simpel. Heb je veel locs en een grote baan dan kan je beter investeren in Dinamo. Omdat je dan de keuze behoud tussen analoog en digitaal.Heb je een kleine baan met een paar locs dan ben je goedkoper uit met decoders en een multimaus.

Maar eigenlijk moet je eerst de systemen eens gaan bekijken. Als je wilt kan je Dinamo bij me in actie komen zien, er zijn er nog meer bij wie je wel terecht kan. Kost je alleen een ritje harderwijk en een pb'tje.

Vraag ook even rond naar iemand bij wie je een decoder systeem kan aanschouwen. Alleen dan heb je een goed vergelijk want de meningen hier lopen ver uit een.

groetjes


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door shoven »

Het hangt ook af van je plannen. Een grote of kleine baan kun je financieel gewoon doorrekenen wat het je gaat kosten. Maar kan het systeem van je keuze ook alles wat je wilt? Levert men de ondersteuning die je nodig hebt? En dat tot in lengte van dagen (wat als je leverancier stopt)? Ben je zelf een knutselaar of wil je alles kant en klaar?
Al deze vragen kunnen een rol spelen bij je keuze. Zet alles eens op een rijtje, dan heb je mogelijk wat meer inzicht in de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door Michiel »

Hallo Hans,

de keuze of je puur digitaal gaat met oud materieel, of naar een hybride-systeem gaat, hangt volgens mij af van hoe goed je fijne soldeerkunst is, en hoe je kennis is van basis-elektronica. Als je met beide uit de voeten kan, dan zou ik voor een totaal-digitale oplossing kiezen. Breekt het koud zweet je uit bij het idee om zelf een locomotief te moeten digitaliseren, kies dan voor de hybride-oplossing. Teminste, dat zou mijn criterium zijn in de keuzebepaling. ;)

Een ander optie is om al je 7 locomotieven te verkopen, en er 1 of 2 recente digitale locomotiefjes voor te kopen, en dan puur digitaal gaan.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Wim Ros

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door Wim Ros »

Michiel schreef:Hallo Hans,

de keuze of je puur digitaal gaat met oud materieel, of naar een hybride-systeem gaat, hangt volgens mij af van hoe goed je fijne soldeerkunst is, en hoe je kennis is van basis-elektronica. Als je met beide uit de voeten kan, dan zou ik voor een totaal-digitale oplossing kiezen. Breekt het koud zweet je uit bij het idee om zelf een locomotief te moeten digitaliseren, kies dan voor de hybride-oplossing. Teminste, dat zou mijn criterium zijn in de keuzebepaling. ;)
Oh en wie gaat die telefoon centrale dan in elkaar zetten en al die draadjes aansluiten op al die connectoren, al je nu geen verstand hebt van die techniek, koop dan aub een kant en klaar digital systeem. Kun je gelijk rijden en heb je gelijk plezier en geen of minder stress.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door martindomburg »

Ik heb zelf ook gekozen voor kant-en-klaar. Je betaald wel iets meer maar zoals Wim al zegt heb je geen sores en stress.

Toen ik DInamo kreeg was het werkelijk plug and play en dat voelt echt lekker :P



Wim Ros

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door Wim Ros »

Tja Martin, je kunt de werkelijk natuur mooier afspiegelen dan het werkelijk is, je vergeet je kast met draad en connectoren gemakshalve even te noemen.

Mvg
Wim.



Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door Guut »

Volgens mij kun je de dinamo kaarten ook onder de baan aanbrengen of lokaal in een kast. Ten opzichte van digitaal doe je dan ongeveer hetzelfde. Daar plaats je een wisseldecoder dichterbij de wissels, zul je ook moeten bedraden en dan vandaaruit kabel naar een centraal punt, via een serieel netwerktje. Maar bedraden moet je altijd.
Wil je met de pc rijden zul je ook weer bezetmelders moeten plaatsen bij digitaal. Deze zullen ook bedraad moeten worden. Zit bij dinamo de bezetmelders niet meteen in het voedingsgedeelte van de blokvoedingen ?
Is digitaal dan ook niet eigenlijk een soort telefooncentrale met componenten op afstand waarbij een verschil is dat tussen de componenten andere connectoren zitten dan bij dinamo en een ander protocol over de bekabeling heengaat ?
Dus
a] Blijft het in de basis niet hetzelfde ?
en
b] Volgens mij is die "telefooncentrale" van Martin zoals Wim het noemt niet noodzakelijk bij dinamo maar kun je het ook rechtstreeks aansluiten op de desbetreffende componenten ?

Mocht mijn inzicht niet kloppen zal ik het vast wel vernemen....

M.v.g. Guut.



Wim Ros

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door Wim Ros »

Heren, we vallen in herhaling, alleen al op dit forum staan er minsten 5 draadjes waarin we iedere keer hetzelfde zeggen.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door martindomburg »

Mijn "telefooncentrale" (wat gewoon een schakelkast word genoemd onder vakmensen) is inderdaad niet noodzakelijk. Je kan zowel met Dinamo als met decodersystemen gewoon bedraden zoals je zelf wilt. Maar in beide gevallen zal je bezetmelders en stuurdraden aan moeten leggen voor wissels en seinen. Of je dit naar een centraal punt doet of naar een kaart onder de baan is een eigen keuze.

Dit draagt niet mee aan de discussie welk systeem je moet nemen. In beide situaties moet je evenveel bekabelen, en vooral laten we ons focussen op de vraag van dit draadje :mrgreen:

Beide systemen zijn goed, en hebben beide een eigen interpetatie van hoe je een baan digitaal aan kan sturen. Aan een ieder de keus welke hen het beste ligt, en hoe hij het wil doen.

Om de discussie centraal te laten:

Het grootste verschil tussen Dinamo en decodersystemen is dat je met Dinamo ook analoge locs kan laten rijden. Bij een decoder systeem zit er een decoder in de loc die op adres werkt. Hij zet de spanning dan om in Pulsbreedtemodulatie aan de hand vand e gegevens die hij door krijgt. Dinamo doet ditzelfde maar doet het via de rails. Je verdeeld je baan op in blokken. Dat hoeft bij een decoder systeem niet, maar je moet toch om bezetmelders te creeren. Geen enkel systeem weet anders waar een loc zich bevind. Dus Decoder in de loc of decoder in het spoor. Meer is het eigenlijk niet plat gezegd


Zoals al aangegeven kan je beter bij een paar mensen langs gaan om de systemen te aanschouwen. Bij Dinamo kan je altijd bij mij of bij henry langs gaan om een baan te bekijken. Als je interesse hebt om het aan te schaffen kan je ook direct contact opnemen met Frans Staal. Hij kan je een passend advies geven voor jouw situatie.

Wil je een decoder systeem zien werken en een goed advies dan is Wim Ros de juiste persoon voor een goed advies. Maar uiteraard zijn er hier zat mensen die je hun baan willen demonstreren.

succes met de keuze en ga op je gevoel af 8-)

Er zijn geen slechte systemen.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door shoven »

martindomburg schreef: succes met de keuze en ga op je gevoel af 8-)

Er zijn geen slechte systemen.
Toch een kanttekening daarbij. Uiteraard moet je een goed gevoel hebben over je keuze, maar laat het daar niet bij.
Zet op een rijtje wat je belangrijk vindt en kijk bij elk alternatief hoe het daarop scoort. En de keuze is groter dan "gewoon" digitaal of Dinamo, er is ook nog het Raptor-systeem, DDW, MRdirect en weet ik veel wat nog meer. Oriënteer je breed en bedenk wat je wilt (en dat lijstje groeit tijdens het oriënteren... :mrgreen: ).
En geen slechte systemen? Wat noem je slecht... er zit wel verschil in de degelijkheid lijkt me, maar dat is meer een fabrikantenkwestie. Maar dat kan gewoon een van je selectiecriteria zijn. :ugeek:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door martindomburg »

Vergeet Van Meekeren niet. Die bestaat ook nog :D



anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door anne w »

Beste Hans,

Steven spreekt wijze woorden, stel je eisen en wensen op en ga je oriënteren op websites, forums, tentoonstellingen en beurzen, (komende zaterdag in Houten staan er demobanen van Rautenbach (N) en Raptor (H0)), maar het belangrijkste is en blijft: weet wat je eist en het liefst wilt.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
hansw51
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 dec 2009 16:25

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door hansw51 »

Beste allemaal,

Allereerst hartelijk dank voor alle input tot nu toe en de uitnodigingen om te komen kijken.
Daar zal ik met der tijd wel op terugkomen denk ik.
Wat ik graag nog zou willen weten of er een verschil is tussen de systemen wat betreft rangeren.
In het baanplan zit toch wel wat rangeerterrein, althans dat is de bedoeling.
Zelf kan ik wel overweg met soldeerbout etc. Zit zelf in de elektronica, ben dus daar niet bang voor.

Wat ik wel belangrijk vind is dat ik niet afhankelijk ben van een PC.
Lijkt me wel leuk maar wil ook op de gehele baan met de hand kunnen rijden zonder dat de pc aanstaat.
Zeker in het begin. De wissels wil ik wel kunnen bedienen met de pc.

Indien jullie nog meer opmerkingen of advies hebben dan hoor ik dat graag.


m.v.g.

Hans


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door Rob Fongers »

Tja en als je dan iets goeds wil, neem dan een IB. Daar kan je alle kanten mee op, vele mogelijkheden, duurder als een MM of Profiboss maar van alle comfort voorzien.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door marco »

Tja ik zou altijd voor volledig digitaal gaan.
Mijn eerste centrale was ook een intellibox en die heb ik nog steeds een superapparaat.
En vanuit de IB kun je alle kanten op met of zonder computer.Je kunt er bijna van alles op aan sluiten.

Wil je een goedkopere start dan zou ik voor de multimuis of profiboss gaan.
Ik zweer in ieder geval bij mijn IB :D

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Plaats reactie