wisselaandrijving PECO code55 in extreem wisselcomplex

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Saraan

wisselaandrijving PECO code55 in extreem wisselcomplex

Bericht door Saraan »

Afbeelding

Hola medemodelspoorbouwers,

Ik heb geen ervaring met Peco code55 rails, maar overweeg het te gebruiken bij mijn volgend potentieel project (Oud-Brussel Noord). Op de foto hierboven is een typisch wisselcomplex uit die tijd; een matrix van enkele en dubbele engelsmannen. Hoe zit dat met Peco? Hoeveel aandrijvingen heb je nodig per engelse wissel, en zou ik die allemaal wel kwijt kunnen onder de baan in het geval ik een matrix van engelsmannen zou gaan neerleggen zoals hierboven? (Ik weet het, de portemonee kreunt al bij het zien van de foto :shock: )

Graag uw mening! ;)
beste groeten,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Re: wisselaandrijving PECO code55 in extreem wisselcomplex

Bericht door OBBinN »

Code 55 is erg mooi moet ik zeggen, al heb ik zelf ook nog niet veel ervaring mee. Het lijkt mij dat je 2 aandrijvingen per engelsman nodig hebt, maar ook dit weet ik niet zeker, maar het lijkt mij wel. (1 voor elke kant)

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Jos

Bericht door Jos »

Woooooooow, sorry dat ik je niet aan de gevraagde info kan helpen, maar deze foto is bijna een natte droom voor de spoorliefhebber :D
En inderdaad, de portemonnee gaat het hier serieus zwaar krijgen.
Peco 55 is inderdaad errug mooi.

Groetjes,
Jos

Wesley

Bericht door Wesley »

Je kunt de motoren op verschillende niveaus inbouwen. Uit de motor steekt een pin, die uiteindelijk de wisseltongen beweegt. De truc is dat je die pin dus kunt verlengen opdat je sommige wisselmotoren vlak onder de sporen kunt aanleggen en ander een treetje lager. Dan moet je dus wel even puzzelen welke je 'hoog' wilt bevestigen en welke 'laag', maar het moet wel lukken denk ik.

Swiftly and with style !
Afbeelding

H@Ns
N-spoor

Bericht door H@Ns »

Hoi Michiel,

Peco heeft verschillende Engelse wissels. Welke wil je gaan toepassen?

groetjes

Hans :)

https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Ik ben niet helemaal vertrouwd met het gamma van Peco, maar ik had de 10° halve en hele engelse wissels op het oog.

groeten,

Michiel

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hoi michiel,

en deze foto, nou z`n baan is denk ik idd niet alleen een droom van vele modelspoorbouwers, maar nog veel meer een droom van de han(s)delaar :D.

Ik persoonlijk zou het trouwens niet graag willen bouwen, niet alleen om idd het komplexe inbouwen van aandrijvingen, maar domweg ook, omdat ik het veels te druk vnd lijken, op een, veelal, relatief niet al te grote modelspoorbaan.

Maar, mss ff niet onbelangrijk, ga je deze baan, indien het er van zou komen, digitaal of analoog bouwen,
zeker in digitaal dien je namelijk wel rekenschap te houden met de wisselaandrijvingen.
de orginel peco aandrijvingen vragen namelijk wel erg veel amp, en dat is voor de meeste wisseldecoders toch een probleem. zelfs de door peco geleverde laagspanning wisselschakelaar, kunnen de meeste decoders al niet aan.

Hou hier dus terdege rekenschap mee, als je peco gaat gebruiken,

Ik heb dus idd ook gekozen voor peco code 55, tis gewoonweg prachtrails.
wel heb ik gekozen voor conrad wisselservo`s in combinatie met Lenz SL150 wisseldecoders.

Zodra ik mijn testbaantje klaar heb, zal ik je laten weten wat mijn ervaring daar uiteindelijk mee is.

Info omtrent peco code 55? lees ook eens de site van Funcky Rail, zou ik zeggen, ook daar valt veel info te vinden.

mvg

Freddy (spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Hoi Freddy,

ALS deze baan er komt, dan wordt ie digitaal. Ik had al meermaals de combinatie gezien van Peco wissels met de Conrad aandrijving. Ik dacht dat er 2 aandrijvingen nodig waren per engelse wissel bij Peco. Hoe groot is die Conrad aandrijving, en schat je dat ze allemaal een plaatsje kunnen krijgen zoals op bij een bovenstaand wisselcomplex?

groeten,
Michiel

Michiel

spoor65

Bericht door spoor65 »

michiel,

Heb ze ff globaal opgemeten, ik heb hier de conrad 219998 en die hebben de afmeting

Lxhxb 6.5x 2,5x 2,5 cm, de veren die er bij zitten zijn ongeveer 5cm lang, en de schuifarm die er nog eens doorheen gaat bij de breedte, pakweg 5,5 cm.

dus als het al zal willen op z`n baan, idd op verschillende hoogtes inbouwen, ,aar het zal denk ik een heel gepuzzel worden.

Gr

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Een aandrijving met een lengte van 6,5cm, met sporen die 26mm vanelkaar liggen, gaat dit inderdaad problemen geven. De aandrijving overspant 2 en een half spoor. Ik zal eens een stukje op papier moeten uitzetten, en eens gaan puzzelen om te zien of het toevallig niet zou gaan. Freddy, bedankt voor de informatie.

groeten,

Michiel

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel

Bericht door mmhajvth »

Beste michiel,

eerst even wat feiten (met hier en daar wat praktijkervaring)
Een Peco 55 engelse wissel heeft 2 wisselmotoren nodig.
Een Peco 55 engelse wissel die maar 1 kant op buigt zoals ook enkele wissels bij jou op de foto doen heeft maar 1 aandrijving nodig.
Een Peco PLW 10 W (zijnde Peco's zuinigste wisselmotoren) gebruikt 1.1 A max. en een voltage van 17 minimaal. Dat is relatief veel. Maar met computer besturing en diverse andere digitale systemen kan je er voor kiezen om wissels niet exact tegelijk laten schakelen waardoor problemen uit blijven.
Een wisselmotor van peco schakeld overigens altijd! Ook als je 'm volsmeert met lijm tijdens het ballasten bijvoorbeeld. Dat kan je niet zeggen van bijvoorbeeld de Roco wisselmotoren. Houd daar dus rekening mee.
Een Peco Wissel motor onder een N spoor wissel heeft altijd 1 spoel onder de wissel en 1 spoel er naast (uiteraard ook onder het maaiveld) Wel kan je altijd kiezen aan welke kant er naast.
Op http://www.lokshop.de/default.htm vind je onder de naam Peco ook een online catalogus met daarin alle Peco 55 railstukken en toebehoren zoals wisselmotoren. Doe daar je voordeel mee als het gaat om het inwinnen van info. ;)

m.v.g.

Mark

Love to build realistic... ...let's be kind.

marco

Bericht door marco »

Michiel ik denk dat je je kapot gaat ergeren als je aan zo een wisselstraat begint.
Dus bezint eer ge begint :lol:

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

marco schreef:Dus bezint eer ge begint :lol:
Daar ben ik dus mee bezig. Ik probeer de complexiteit, de financiele impact en de beslagen ruimte in te schatten. Ik weet wat ik in het ideale geval zou willen kunnen bouwen. Ik tast af wat ik reeel mag verwachten te kunnen bereiken. De afweging komt daarna. Ik heb geen haast. Saraan is mijn huidig project en nog lang niet af.

met vriendelijke groeten,

Michiel

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Kort samengevat:

Voor het schaduwstation wat ik neer ga leggen, 10 sporen, heb ik dus 20 wissels nodig. Dit komt uit op een bedrag van rond de 330 euro, dit zijn slechts alleen de (linkse) wissels, zonder elektronica e.d. De engelsewissels zijn een stuk duurder, hebben bijna allen 2x de elektronica nodig om ze aan te sturen. Ik weet niet hoeveel wissels er precies in het complex leggen, maar reken op een aardige uitgave... ;)

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Een Peco 55 engelse wissel die maar 1 kant op buigt zoals ook enkele wissels bij jou op de foto doen heeft maar 1 aandrijving nodig.
Mark, ik kom nog even terug op het aantal motoren nodig per wissel. Je zegt dat de halve engelse wissel maar 1 aandrijving nodig heeft. Hoe monteer je die dan, dat de tongenparen langs beide kanten van de wissel bewegen? Heb je hiervoor dan een speciaal hulpstuk voor?

groeten,

Michiel

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Ik heb een VEREENVOUDIGE versie van het sporenplan uitgewerkt, waarin het essensiele van het sporenplan van Brussel-Noord uit 1906 is vervat. ...zonder commentaar... :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Michiel

H@Ns
N-spoor

Bericht door H@Ns »

Héééééééééél eenvoudig :mrgreen:

https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Ik weet het, ik weet het... maar de complexiteit is sterk gereduceerd. Je zou het origineel plan eens moeten zien! En... deze uitdaging zou ik sprijden over de volgende 25 jaar, of meer.

Om op de initiele vraag terug te komen, welke bruikbare wisselaandrijving voor Peco code 55 wissels is de kleinste? De Tortoise lijkt door zijn vertikale montage vrij weinig plaats in te nemen, maar de prijs! Welke zijn er nog klein en bruikbaar? Iemand een idee?

Michiel

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Ja ziet er zeer indrukwekkend uit en van die 25 jaar geloof ik wel, maar wil je ook niet eens rijden als alleen maar bouwen???

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Jos

Bericht door Jos »

Ziet er prachtig uit. Maar als ik alleen al aan de kosten van de wissels denk..... au! :lol:

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

R Fongers schreef:...maar wil je ook niet eens rijden als alleen maar bouwen???
Bouwen is natuurlijk het grootste plezier. Het zodanig voorelkaar krijgen dat alles perfect rijdt, is een uitdaging. Het uitwerken van geäutomatiseerde handelingen is voor mij een van meest voldoeninggevende facetten van het modelspoorgebeuren. Rijden op zich vind ik leuk, maar even, als rustpauze tijden het bouwen. Als ik zie dat alles goed rijdt, begin ik aan het volgende hoofdstuk.

groeten,
Michiel

Michiel

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Ter illustratie van het fundamenteel probleem. Ik heb de plaats van 1(!) wisselaandrijving aangeduid op het emplacement. Zo zouden er dus 2 rijen van 4 boven elkaar gestapelde motoren geplaatst moeten worden :shock: . Dit is technisch niet haalbaar. De afmeting van de aandrijving op het plan is die ongeveer van een Peco, Seep of Conrad aandrijving. Wie kent het bestaan van super-kleine wisselaandrijvingen (2x2cm)? :?:
Afbeelding

Michiel

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Kan je die aandrijvingen niet met een arm aanbrengen, ik weet niet of dat gaat maar dan kan je ze zijdelings naast elkaar monteren en via een verlengstuk(arm) naar de wissel brengen.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

rudolf

Bericht door rudolf »

De Seep-aandrijving is de kleinste die ik ken (1,5 x 5,5 cm) en heel makkelijk te bevestigen. Nog kleiner zou wel eens behoorlijk prijzig kunnen worden.
Mijn idee is om eens te kijken hoe op kleine banen de wissels met de hand bediend worden: door een stang die zelfs tot de rand van de baan loopt. Het nadeel dat je bij Peco in dit geval tegenkomt, is dat de wisseltongen door een tamelijk sterke veer op hun plaats worden gehouden. Ik weet niet of dit met stangaandrijving wel goed werkt. Je kan in dit geval wel de veer verwijderen (moet je ook als je de Conrad-aandrijving gaat gebruiken).
Ik zou dus de Seep-aandrijvingen nemen, en ze op een tweetal klosjes (van bv 4 mm) onder de baan monteren waar maar plaats is, hoofdzaak is haaks op de wissel. Vandaaruit loopt een stangetje van 0 tot 25 cm naar de wissel, haakje omhoog buigen in het ronde gaatje in de stelbalk en klaar.
Door de enorme kracht die de aandrijvingen ontwikkelen (oorspronkelijk nodig om de veer in de wissel om te trekken) moet dit goed gaan. Maak eens een testopstelling...

MVG, Rudolf

janspoor

Bericht door janspoor »

Michiel het is een groot project wat je gaat doen ziet er goed uit.
de problemen met de aandrijving van je wisselstraat zal je nog veel hoofdbrekens
bezorgen maar ik heb gehoord dat viessmann met een wisselmotor uit komt
http://www.viessmann-modell.com/nl/prod ... rache_nr=4#
veel sucses
groetjes jan

Plaats reactie