Is dit een (USA)baan voor een "herintreder"?

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Kato

Is dit een (USA)baan voor een "herintreder"?

Bericht door Kato »

Hallo,

Is dit een goede baan voor een herintreder (zoals ik dat ben)? Afmetingen zijn ~260 x 120. Ik wil de 2 losse einden nog met elkaar verbinden maar mijn gratis AnyRail versie staat dit niet toe. ;)

Ik heb een paar wensen voor mijn toekomstige USA baan:
- periode 1970 - 1980
- thema zuid-west (Utah, Arizona, Nevada California)
- dubbele loop
- géén 180* bochten in 1x

Nou laat alle (opbouwende) kritiek maar komen.
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (96.32 KiB) 2389 keer bekeken

dentheo

Re: Is dit een (USA)baan voor een "herintreder"?

Bericht door dentheo »

Een lok, rijtuig of wagen kan nergens tussen de banen wisselen.. die rijden dus altijd in dezelfde richting ?

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

The Railroader

Bericht door The Railroader »

Ga je met lange goederentreinen rijden of richt je je eerder op reizigerstreinen?

Fred The Railroader

Onderwerp starter
Kato

Bericht door Kato »

dentheo schreef:Een lok, rijtuig of wagen kan nergens tussen de banen wisselen.. die rijden dus altijd in dezelfde richting ?
Klopt, maar als beide losse einden verbonden zijn kan dat wel. Alles is uitgetekend in Unitrack overigens. Ergens nog een double crossover (nr 20210) is wel wenselijk.
The Railroader schreef:Ga je met lange goederentreinen rijden of richt je je eerder op reizigerstreinen?
Heb ik genoeg ruimte zo voor een lange goederentrein? Tja, wat is lang?

Michiel

Bericht door Michiel »

Hallo Kato,

tof dat je een Amerikaans thema aanspreekt. Op zich is dit baanplan vrij eenvoudig en zeker doenbaar als instapbaan. Maar ik heb toch een paar opmeringen:

- let op de bereikbaarheid. Je kan maar over een afstand van ongeveer 60cm comfortabel werken. Als je deze baan tegen een muur plaatst, zal je niet meer aan de achterkant kunnen komen.
- het enkelspoor vertrekt van het hoofdspoor meestal na een station om practische redenen. Ik zou die aansluiting dus verleggen.
- Ik zou ook beide parallele sporen in het station met 2 gespiegelde overlopen met elkaar verbinden, rekeing houden met de aansluiting en rijmogelijkheden van het aftakkend enkelspoor.
- Misschien een schaduwstation(netje) overwegen om het verkeer boeiender te maken?

Voor de rest een prima plan lijkt me.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo

Bericht door FidOo »

Kato ik vind het een leuke baan.

Dr zitten wel wat puntjes aan.
1 120cm is erg diep als de tafel tegen de muur staat. Dan kun je niet bij de achterkant als daar wat gebeurt. En je kunt er zeker van zijn dat er juist op die plekken waar je niet bij kunt de trein stil valt.

2 als je toch besluit om dit plan aan te houden dan zou ik het enkel spoor als volgt veranderen.
Waar nu onder in de wissel ontbreekt zou ik het spoor niet naar links maar naar rechts laten vertrekken. Deze gaat dan buiten om. Laat deze dan helemaal achterland gaan en steek zo ver mogelijk aan de linker kant het dubbel spoor weer over. Dan zou ik hem persoonlijk nog een keer het dubbel spoor laten kruisen en dan aan de overzijde van het station weer aansluiten. Zodat je een 3e ovaal hebt.
Als je dat niet wilt sluit hem dan aan de bovenzijde van het station aan. Ik kan het er niet intekenen nu want zit op mn werk. Als het niet duidelijk is doe ik dit vanmiddag als ik thuis ben.

Daarnaast zou ik nog 2 sidings toevoegen om wat rangeerwerk mogelijk te maken. Nu kun je echt alleen maar rondjes rijden.

3 gebruik de dubbele cross-over van jari om te kunnen wisselen tussen de binnenste en buitenste ovaal. Ik zou deze na de eerste bocht leggen gezien vanaf de linker kant van het station.

4 Ja wat is nou een lange goederentrein naar amerikaans voorbeeld. Daar rijden ze met 3 TOT zelfs 5 loks en treinen van enkele kilometers. Dit gaat natuurlijk nooit passen op dit oppervlak. Dus je zult een compromis moeten sluiten. Als ik dit plan bekijk zit je op een lengte van 1 lok + 10 40" boxcars echt aan de max. Uiteraard ben je hier zelf de baas dus tis maar net wat je zelf wilt.

Hopelijk ist allemaal beetje duidelijk.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie