XXS diorama, vervallen industrieel locdepot

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

XXS diorama, vervallen industrieel locdepot

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Na enkele dagen twijfelen ivm het niet op de gewenste manier kunnen posten van een deel van m'n foto's begin ik dan toch hier een topic. Ik vind het om even een frisse vernieuwde wind op het forum te laten waaien( in de zin van "iedereen heeft ruimte voor modelbouw").

Op 1e kerstdag kreeg m'n pa een pak bierviltjes die m'n zus over had met de uitspraak "misschien kan je er wat mee". Dat moet je natuurlijk nooit zeggen met mij in de buurt, want binnen 2min had ik het idee dat je op dat formaat mooi een diorama kan bouwen( of 2, of 3 enz.). Dat broeide en groeide de dagen erna lekker verder en er ontstonden 3 ideeën voor diorama's. Toen ik met oudjaar weer bij m'n ouders was ben ik dan gelijk ook een deel van de voorraad op gaan eisen ;) ( heb het gewoon in beslag genomen :lol: ). De zelfde avond nog ben ik 3 diorama's gaan uit tekenen.

Zo komt er een feldbahn locdepot 500mm spoor( ja en dat in N), nog geen idee hoe ik het materieel ga maken maar dat komt wel. Verder een bushalte langs de Möhnestausee voor een fictief bus bedrijfje wat ook op een andere diorama terug keert( zie daarvoor MSW). En de 3e een vervallen klein industrieel locdepot met voor een vervallen loods aan een vervallen fabriek 2 Anna'tjes in lekker vervallen staat.

Met het bouwen hiervan ben ik 2 dagen terug begonnen, hier in heb ik o.a. flatkabel, 4x1mm hout en delen van gebouwen van Busch gebruikt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Inmiddels heb ik de vloer opgehoogd met strooisel gemaakt van Oasis, gewoon om dat dat zich het makkelijkste op de gewenste manier liet lijmen en laat na behandelen( schuren, vijlen, schilderen enz.).

Dit diorama is trouwens niet direct het uitbeelden van een situatie uit mijn wereld zoals andere diorama's maar meer een idee waarin ik me lekker kan uitleven wat gewoon ff leuk is. Misschien dat ik er tijdens het bouw proces nog wel een verhaal bij bedenk.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 21 jan 2019 23:18, 2 keer totaal gewijzigd.

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Chris83

Re: XXS diorama, vervallen industrieel locdepot

Bericht door Chris83 »

geweldig dit! lijkt wel op een draaischijf! maar dan met 2 sporen en een loc loods :)

ik krijg op eens een idee voor een mini dio in sleutelhanger formaat :) maar eest nog een ander mini dio maken.

Kan ik hier wat afkijken.

Groeten Chris

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Knopje om, Klik :arrow: Hallo Michiel
Jawel de verbinding is er weer.... :)
De vaste bezoeker haakt ook aan :o
Dit is heel klein maar ozoooo fijn.
Sucses en veel plezier ;)

Martin de Deugd

tv_man

Bericht door tv_man »

Ontzettend leuk idee!

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

hoi michiel

wat een leuk klein dioramaatje
kom er maar op :roll:

Gr andy

Jos

Bericht door Jos »

Leuk idee man!

Groetjes,
Jos

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Inderdaad erg leuk bedacht! Daar zou ik zelf dan weer niet op komen. :oops: Ik ben erg benieuwd naar het resultaat!

Die flatcable gebruiken als damwandplaat en voor roldeuren is trouwens ook een goeie! Op NProject had ik al wel eens gezien het gebruik als golfplaat, maar dit is ook wel creatief.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Hoi Bert, ik doe niet mee aan die diorama wedstrijd( en ook niet aan vele andere) omdat een diorama naar mijn mening geheel statisch is. Bij de voorwaarde voor diorama wedstrijd staat dat er minimaal 1 trein moet rijden, naar mijn mening is het dus geen diorama wedstrijd maar een mini modelbaan wedstrijd.

Ps; Ik vind het dus ook erg jammer steeds bij zo genaamde diorama wedstrijden te moeten vast stellen dat men eigen mini modelbanen wil hebben, zo kom ik dus nooit aan mee doen toe.

Groetjes Michiel

Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Sven

Bericht door Sven »

Ga je de treinenloop digitaal regelen?

Het leuke aan dit soort projecten is dat ze nog 's af komen. Doe er hierna maar een op een biskwietje of een Post-It papiertje. ;)

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Hoi Sven, een diorama op een biskwietje of post-it papiertje zou moeten, zelfs een grote postzegel kan vind ik :mrgreen:

De afgelopen dagen heb ik tussendoor een beetje aan het diorama geprutst. Met een laag oasis strooisel tussen het spoor hield ik wat grote scheuren over na het drogen. Dicht smeren met een mix van klei, verf en verdunde houtlijm leverde ook scheuren op. Daarna nog een keer met pure klei en verdunde houtlijm behandelen ging al beter maar uiteindelijk heb ik de laatste grote scheuren met klei poeder en secondelijm gedicht waarna ik het spoor kon gaan uitkrassen.
Afbeelding
De volgende stap is de gebouwen afmaken en alles schilderen. Ik heb inmiddels een dakgoot gekocht om als achtergrond te gebruiken hier wil ik dan een foto in plakken. Ik heb nog niet gezocht naar een geschikte foto, maar dat zou nog wel eens tijdrovend kunnen gaan worden.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 21 jan 2019 23:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Vandaag had ik weer eens tijd echt met het diorama verder te gaan. Ik ben aan de gebouwen verder gaan werken en ik heb de 2 Anna'tjes afgemaakt. Daarnaast heb ik ook geprobeerd een stuk dakgoot zo goed mogelijk passend te krijgen. Je zou denken dat het half rond zou zijn maar het bestaat uit 2 goed ronde 90 graden bochten met een recht stukje er tussen en dat maakt het lastig.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 21 jan 2019 23:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Hee Michiel,

Heel leuk en grappig

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

T.Spat

Bericht door T.Spat »

:D :D :D

Michiel; petje af 8-)

Misschien moet je eens op zoek naar veldspoor van Raillino,
ik weet niet of dat nog gemaakt danwel te krijgen is, maar zo'n 10 jaar
geleden heb ik er eens een folder van gezien, absoluut KLEIN, maar
wel heel fijn ;)

Mvg,

Tis

evo

Bericht door evo »

neudalhausenstadbahn schreef:Je zou denken dat het half rond zou zijn maar het bestaat uit 2 goed ronde 90 graden bochten met een recht stukje er tussen en dat maakt het lastig.
Misschien bestaat er PVC pijp in de juiste diameter?

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Afgelopen dinsdag ben ik nog tot 2.00u s'nachts druk bezig geweest met het diorama. Ik heb de gebouwen geschilderd en verouderd, locjes geplaatst, van groen hennep en strooisel klimplanten gemaakt. De overige begroeing bestaat uit bij gekleurde groen vlokken en fijn groen strooisel. Ik wil proberen de struiken door ze te drybrushen nog van bloemen te voorzien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik ben nu met een waterkraan bezig die nog op dit diorama geplaatst moet worden.

Daarnaast ben ik bezig met de achtergrond, het stuk dakgoot vond ik toch wat minder, hiervoor komt nu karton in de plaats. Bij een grote PVC pijp zou je er een stuk uit moeten zagen, dat zou kunnen maar dan zit ik weer met nieuwe dingen die ik moet kopen en waarvan ik moet hopen dat het word wat ik wil. Daarom dat ik nu eerst karton probeer.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 21 jan 2019 23:23, 2 keer totaal gewijzigd.

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

hoi Michiel

in een woord MOOI

Gr andy

rene_k

Bericht door rene_k »

gek op stoom schreef:hoi Michiel

in een woord MOOI

Gr andy
Heb ik niets aan toe te voegen

René

Groet,

René

Jerome

Bericht door Jerome »

Michel,

Het is weer en kunst stukje geworden, mooi hoor. Zo je maar dat je met heel weinig oppervlakte toch iets heel moois kan maken!

Greetz, J

Jos

Bericht door Jos »

Inderdaad een mooi kunststukje Michiel!

Groetjes,
Jos

Glaskast189

Bericht door Glaskast189 »

Zooo... Hoelang staan die locjes daar nou al? :mrgreen:

Ziet er goed uit hoor!

Groetjes Bruce

Sporend online op mijn site!

tv_man

Bericht door tv_man »

Erg mooi geworden. Nog graffiti en lege spuitbussen of iets dergelijks ergens?

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

evo

Bericht door evo »

neudalhausenstadbahn schreef:Daarnaast ben ik bezig met de achtergrond, het stuk dakgoot vond ik toch wat minder, hiervoor komt nu karton in de plaats. Bij een grote PVC pijp zou je er een stuk uit moeten zagen, dat zou kunnen maar dan zit ik weer met nieuwe dingen die ik moet kopen en waarvan ik moet hopen dat het word wat ik wil. Daarom dat ik nu eerst karton probeer.
Hoi Michiel, dat ziet er erg goed uit zeg!
Wat misschien ook leuk is ipv een achtergrond, is om het geheel in een rond plastic doosje te doen, waar je dan een stuk (zwart) karton als achtergrond in kunt maken. Dan blijft het geheel ook stofvrij. Misschien werkt een verpakking van iets of anders zo'n bewaardoos die je bij de Blokker of Marskramer tegenkomt. Met een beetje geluk vind je de juiste maat.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Kijk, dat is nou leuk. Heb al met aandacht zitten kijken en denken wat en hoe het uiteindelijk zou kunnen worden maar dit is wel heel verrassend voor mij 8-) 8-) .

Buitengewoon mooi en goed wat je daar hebt gemaakt

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Ron

Bericht door Ron »

Erg leuk idee en zeer fraai gemaakt.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hoi Michiel
Knap werk, dat is het zeker.. ;)
Je hebt mij wederom geheel doen verbazen, met de bouw van dit diorama :o :o
Ik ben zo blij dat jij ook hier op N spoor forum al dat moois allemaal laat zien.
Dat we er nog maar veel meer van mogen krijgen, complimenten zijn echt voor jou ;)
Sucses en nog heel veel plezier.

Martin de Deugd

Plaats reactie