decoder verziekt

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Marcel

decoder verziekt

Bericht door Marcel »

:evil: ,ik baal als een stekker.
Had ik zaterdag een Tran-decoder met pinnen bij Hans gekocht voor mijn V60 van M.trix,ik blij dus voorzichtig insteken en rijden maar.
Tot zover alles goed,hij reed,maar ik wilde de cv's bijstellen voor optrekken en afremmen.
Na veel lezen in de handleiding wat stappen gevolgd voor de gewenste instellingen,krijg ik een ER2 melding,wat bij Lenz aangeeft dat de decoder niet uitgelezen kan worden, m.a.w. geen goed contact bij de pinnetjes,terwijl dit met Tran-decoders bij Minitrix geen probleem zou moeten zijn.
Dan de pinnetjes voorzichtig iets bijbuigen en ja hoor,breken er twee pinnetjes af,helaas niet die van het licht,dat zou niet erg geweest zijn.
Kan ik dus weer een nieuwe kopen met draad,om alsnog te moeten solderen,zonde van mijn zuur verdiende geld,die pinnetjes en de baantjes op het printplaatje zijn zo klein dat ik het niet zie zitten om te gaan solderen.
pfffffff zucht,ik heb er flink de pest in,ach soms zit het mee en soms.............

martinb

Re: decoder verziekt

Bericht door martinb »

Kun je de pennetjes er niet weer aan solderen? Anders alle pennetjes eraf solderen en draden erop braden. Is een lastig klusje, maar kan wel en bespaard weer een decocer.... :D

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Marcel

Bericht door Marcel »

Zoals ik al schreef is het wel heel iel allemaal,de draadjes komen ook heel dicht op elkaar te zitten dat de boel bij het minste geringste aan elkaar zit,dan is nog alles verziekt.
Ik kan wel een beetje solderen maar niet zo precies om dit te doen.

Robboz

Bericht door Robboz »

Hee Marcel,
Wat let je; hij is nu toch al voor jou niet meer bruikbaar. Probeer het gewoon. Onder een vergrootglas lukt het prima! Zelfs op de lasjes van een Tran kan het.
Succes!
Rob

Gek op stoom!

fransstaal

Bericht door fransstaal »

Marcel schreef:Zoals ik al schreef is het wel heel iel allemaal,de draadjes komen ook heel dicht op elkaar te zitten dat de boel bij het minste geringste aan elkaar zit,dan is nog alles verziekt.
Ik kan wel een beetje solderen maar niet zo precies om dit te doen.
Hallo Marcel.

mocht je het niet aandurven of lukt het niet, dan mag je de decoder naar mij terugsturen voor gratis reparatie. In het geval het niet gerepareerd kan worden, kan ik volgens de overeenkomst die ik met Tran heb, voor 50% van de prijs een nieuwe decoder leveren. Maar laten we eerst de oude proberen, want zoals je al las van je modebobbyisten, kan het vaak hersteld worden!

Met vriendelijke groet
Frans Staal
PiCommIT - DinaSys (Dinamo/DinaSys/Tran/Passman)
http://www.dinasys.nl

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Maar als de pinnetjes van de print afgebroken zijn is het Game over :( :(

De soldeer aansluiting van de print zit namelijk op de print en het enigste wat je nog kan doen is uit te zoeken waar deze aansluitingen naar toe lopen en daarvandaan een nw aansluiting te maken.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Robboz

Bericht door Robboz »

R Fongers schreef:Maar als de pinnetjes van de print afgebroken zijn is het Game over :( :(
En daar heb je helemaal gelijk in!
Groet,
Rob

Gek op stoom!

Onderwerp starter
Marcel

Bericht door Marcel »

Alvast bedankt allemaal.
Inderdaad zijn de pinnetjes op het printje afgebroken,wel zijn de banen waar de pinnetjes op vast hebben gezeten nog zichtbaar.
Ik wil met mijn koppigheid toch gaan proberen decoderdraad rechtstreeks op de printbanen te solderen.
Ik heb alleen het idee dat mijn soldeerbout niet heet genoeg word om snel te solderen,ik moet naar mijn idee de bout te lang op het materiaal houden voor het soldeer vast vloeit.
Mijn vraag: wat voor soldeerbout (vermogen 30W of meer) heb ik nodig voor dit soort elektro-solderen?
Het moet snel bakken om te voorkomen dat de printplaat te warm wordt,wel heb ik harskern soldeertin voor het solderen op printplaten e.d.,maar met mijn soldeerbout duurt het lang voor het vloeibaar wordt.

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Marcel,

Forget it te solderen op de printbaan, Veel beter is uit te zoeken waar die heen leid en daar aan het component vast te solderen. 300-350 graden is voldoende om te solderen. dat bereik je al met een soldeerbout van 12W. Veel belangrijker is dat je een fijne punt hebt

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Marcel

Bericht door Marcel »

Dank je Rob,ik zal wel kijken en anders stuur ik het op.

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Marcel dat lijkt mij de beste optie, gewoon opsturen.
Niet zelf verder aan rotzooien.

Mvg
Wim.

Plaats reactie