Fotodijkje

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
matthew

Fotodijkje

Bericht door matthew »

Ik heb de afgelopen dagen een fotodijkje gemaakt om wat technieken te oefenen. Nu ben ik zeer tevreden over het resultaat tot nu toe, maar er gaan nog een hoop dingen gebeuren na de vakantie. Het dijkje is gebouwd op een balkje van 30x4,5 cm. Ik heb er 2 Fleischmann railsjes opgelegd (9100 & 9116). Railstaven zijn met roestverf behandeld, stootblokje is de volgende stap. Er ligt een overgang waar nog het een en ander bij moet komen aan borden. Deze is verder wel af (olie vlekken, grint in gaten e.d.) en heeft m.i. een echte look. Gras is statisch gelegd met 2 verschillende kleuren grassprietjes. Daar ben ik nog niet helemaal tevreden over (te groen) en daar komen bloemetjes, struikjes e.d. in. Misschien dat er nog een blauwe hemel achter komt, maar dat moet ik nog even bekijken. Hier wat foto's.
Overzicht
Afbeelding

Overweg
Afbeelding
Afbeelding

Met trein
Afbeelding

Op en aan merkingen zijn welkom!

Groetjes,
Matthew

RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55

Oss12

Re: Fotodijkje

Bericht door Oss12 »

Hallo,

Hoe en waarvan heb je die overweg gemaakt.?

Graag een beschrijving, hoe ik dit bij mijn modelbaan kan bouwen.

Alvast bedankt.

Groet Jens C.

Spoor 9 mm

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Matthew,

dat overgangetje ziet er inderdaad leuk uit. Ik mis alleen de ballast naast de rails. Je hebt het gras helemaal tot aan de Flm rails aangelegd, dat ziet er niet zo natuurlijk uit. Probeer ook eens losse ballast er naast te leggen volgens de methode die hier en daar op dit forum uitvoerig besproken is.

Het gras ziet er mooi uit, wel een beetje te netjes waardoor het er erg groen en een tikkeltje te gemaakt uitziet. Probeer te varieren met meerdere kleuren en ook wat losse "rommel" zoals takjes, kleine struikvormige plantjes, steentjes, kale plekken e.d. er doorheen.

Verder werk je erg netjes en laat je zien dat je er iets moois van maken wilt. Oefening baart kunst.

Onderwerp starter
matthew

Bericht door matthew »

Ik heb de overweg ingesmeerd met rotband. Het is wel een precisie werkje, maar het komt er wel goed uit te zien.
Afbeelding
Je legt het er zo overheen, en gaat dan aan de slag met krassen. Zo kun je alle gewenste vormen en wegen aannemen, van steentjes tot asfalt.

Groetjes,
Matthew

RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55

Lemland

Bericht door Lemland »

Wow :o Krassen is één ding, maar hoe krijg je het stuk aan de binnenkant van de rails weer netjes vrij, zonder dat de rails en evt. verf daarop beschadigt en zonder dat het middenstuk rotband erg gaat brokkelen? Ziet er wel gaaf uit maar lijkt mij erg lastig om netjes resultaat te krijgen.

Bart

Ron

Bericht door Ron »

Lemland schreef:Wow :o Krassen is één ding, maar hoe krijg je het stuk aan de binnenkant van de rails weer netjes vrij, zonder dat de rails en evt. verf daarop beschadigt en zonder dat het middenstuk rotband erg gaat brokkelen? Ziet er wel gaaf uit maar lijkt mij erg lastig om netjes resultaat te krijgen.

Bart
Dat is met veel geduld goed te doen zo'n ding waar je tandarts mee in je gaatjes poert.

een tandarts haakje dus.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Gips kun je er gewoon opsmeren, rails roest toch niet. Dan met een oud wagonnetje even een paar keer in het natte gips heen-en-weer rijden over de overweg.

Afbeelding
Plaats reactie