Bouw van mijn helix
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Bouw van mijn helix
Ha,
ben begonnen aan de bouw van een helix. Deze maak ik met behulp van de methode van de site 'Fantasia' van Rob Fongers.
Ik heb echter gekozen voor de materiaalsoort multiplex in plaats van MDF. De kwaliteit van multiplex is vele malen beter!
Voor de draadeinden heb ik M8 gebruikt.
Zal mijn vorderingen in dit draadje bijhouden.
Veel plezier ermee,
Spoorfreak.
ben begonnen aan de bouw van een helix. Deze maak ik met behulp van de methode van de site 'Fantasia' van Rob Fongers.
Ik heb echter gekozen voor de materiaalsoort multiplex in plaats van MDF. De kwaliteit van multiplex is vele malen beter!
Voor de draadeinden heb ik M8 gebruikt.
Zal mijn vorderingen in dit draadje bijhouden.
Veel plezier ermee,
Spoorfreak.
- Bijlagen
-
- 1e etage gemonteerd
- Helix1.jpg (61.85 KiB) 5455 keer bekeken
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Bouw van mijn helix
In welk opzicht is muliplex dan zoveel beter?
Ik heb zowel MDF als multiplex in mijn baan en beide hebben hun voor- en nadelen (stof, splinteren etc)
Ik heb zowel MDF als multiplex in mijn baan en beide hebben hun voor- en nadelen (stof, splinteren etc)
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Bouw van mijn helix
Ha Steven,
Even de voor- en nadelen op een rijtje.
Multiplex is een gelamineerde plaat en doordat de richting van het hout in de x-as en y-as ligt is het behoorlijk vormvast.
MDF is geplette houtpap en is dan ook veel minder stevig omdat de vezels alle richtingen op staan en bovendien de vezels veel te kort zijn om enige treksterkte op te nemen.
Een ander nadeel is dat MDF minder vochtbestendig is. Dit kan een probleem gaan geven bij een licht vochtige zolder.
Verder is de stofvorming tijdens zagen bij MDF vele malen groter.
MDF wordt in de modelspoorwereld toch veel gebruikt en ook naar tevredenheid. Ieder zijn keuze!
Plaat bijvoorbeeld even in de grondverf zetten en deze is ook vochtbestendig zonder krom te trekken.
Spoorfreak.
Even de voor- en nadelen op een rijtje.
Multiplex is een gelamineerde plaat en doordat de richting van het hout in de x-as en y-as ligt is het behoorlijk vormvast.
MDF is geplette houtpap en is dan ook veel minder stevig omdat de vezels alle richtingen op staan en bovendien de vezels veel te kort zijn om enige treksterkte op te nemen.
Een ander nadeel is dat MDF minder vochtbestendig is. Dit kan een probleem gaan geven bij een licht vochtige zolder.
Verder is de stofvorming tijdens zagen bij MDF vele malen groter.
MDF wordt in de modelspoorwereld toch veel gebruikt en ook naar tevredenheid. Ieder zijn keuze!
Plaat bijvoorbeeld even in de grondverf zetten en deze is ook vochtbestendig zonder krom te trekken.
Spoorfreak.
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Bouw van mijn helix
OK.
Ik heb een aantal MDF elementen, maar de kamer waar de baan staat is goed droog.
Multiplex werkt idd fijn, maar ik heb 1 plaat erbij die echt keihard is, veel harder hout dan de rest. Erg lastig met spijkeren e.d. Er zit wel wat verschil tussen de platen (gekocht bij bouwmarkt).
Succes met de helix. Hoe groot wordt die? (de mijne is ovaal, dat scheelt tussenruimte/stijging, zie mijn filmpje)
Ik heb een aantal MDF elementen, maar de kamer waar de baan staat is goed droog.
Multiplex werkt idd fijn, maar ik heb 1 plaat erbij die echt keihard is, veel harder hout dan de rest. Erg lastig met spijkeren e.d. Er zit wel wat verschil tussen de platen (gekocht bij bouwmarkt).
Succes met de helix. Hoe groot wordt die? (de mijne is ovaal, dat scheelt tussenruimte/stijging, zie mijn filmpje)
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Bouw van mijn helix
Even wat info over mijn helix / klimspiraal:
- buitendiameter ringen: 61 cm (gezaagd uit 3 1/2 mm dikke multiplexplaten van 61cm x 122cm
- draadeinden M8
- moeren + ringen M8
- vuren plank tbv basis / ondergrond
- diameter buitenbaan rails: 56 cm
- diameter binnenbaan rails: 46 cm
- hoogteverschil tussen de ringen 4,5 cm
- rol ondervloer tbv laminaatvloeren: dikte 3mm.
- dubbelzijdig tape
Zie bijgevoegde foto:
1e ring beplakt met dubbelzijdig tape om hierna de isolatie/dempingslaag erop te plakken.
- buitendiameter ringen: 61 cm (gezaagd uit 3 1/2 mm dikke multiplexplaten van 61cm x 122cm
- draadeinden M8
- moeren + ringen M8
- vuren plank tbv basis / ondergrond
- diameter buitenbaan rails: 56 cm
- diameter binnenbaan rails: 46 cm
- hoogteverschil tussen de ringen 4,5 cm
- rol ondervloer tbv laminaatvloeren: dikte 3mm.
- dubbelzijdig tape
Zie bijgevoegde foto:
1e ring beplakt met dubbelzijdig tape om hierna de isolatie/dempingslaag erop te plakken.
- Bijlagen
-
- Helix2.jpg (65.97 KiB) 5294 keer bekeken
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Bouw van mijn helix
Als ik het goed heb zit je dan dus op 3,1% stijging op je binnencirkel? Wil je hier lange treinen op gaan laten rijden?
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Bouw van mijn helix
Stijn,
Je moet de buitenring gebruiken om te stijgen, dan zit je ergens rond de 2½%. Bij mij rijdt er nu een Tulp rond met 18stuks Faals, weliswaar zonder ballast gewicht, maar wel 18 wagons / 112 assen totaal ook door R1 met een stijging van 3%.
Je moet de buitenring gebruiken om te stijgen, dan zit je ergens rond de 2½%. Bij mij rijdt er nu een Tulp rond met 18stuks Faals, weliswaar zonder ballast gewicht, maar wel 18 wagons / 112 assen totaal ook door R1 met een stijging van 3%.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Bouw van mijn helix
Ha,
Niet al te lang. Dat zal ook waarschijnlijk niet gaan ivm slippen.
Ik denk zelf aan een maximale lengte van 1 meter.
Groet,
Spoorfreak.
Niet al te lang. Dat zal ook waarschijnlijk niet gaan ivm slippen.
Ik denk zelf aan een maximale lengte van 1 meter.
Groet,
Spoorfreak.
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Bouw van mijn helix
Ahja, tuurlijk. Je rijd rechts, dus dat is buiten. Dan zit je idd op de 2,5% en dat moet gaan idd. Naar beneden is het percentage minder een probleem, zeker als je digitaal rijd.
Ik heb nog nooit een helix gemaakt. Dat merk je zeker wel?
Ik heb nog nooit een helix gemaakt. Dat merk je zeker wel?
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Bouw van mijn helix
Maak niet uit
All the time learning een
@ Freak,
Ik heb er een Traxx met 20 stuk 4 assige container wagons naar boven laten trekken, Alleen de binnencirkel gaf slip maar kwam wel boven Dus niks aan het handje
All the time learning een
@ Freak,
Ik heb er een Traxx met 20 stuk 4 assige container wagons naar boven laten trekken, Alleen de binnencirkel gaf slip maar kwam wel boven Dus niks aan het handje
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Bouw van mijn helix
Naamloos,
Leuk draadje, mooie opbouw, en al de nodige nuttige tips en extra info.
Ga het zeker volgen,
Heb eigenlijk maar 1 opmerking.
Jammer dat je ondertekend met jouw forum aanmeld naam,
het is zoveel gezelliger om elkaar met de voornaam aan te kunnen spreken.
Zoals we dus eigenlijk ook allemaal hier doen.
Maar het is en blijft natuurlijk jouw eigen keus.
mvg
Spoor65 (ja, die normaal met Freddy ondertekend )
Leuk draadje, mooie opbouw, en al de nodige nuttige tips en extra info.
Ga het zeker volgen,
Heb eigenlijk maar 1 opmerking.
Jammer dat je ondertekend met jouw forum aanmeld naam,
het is zoveel gezelliger om elkaar met de voornaam aan te kunnen spreken.
Zoals we dus eigenlijk ook allemaal hier doen.
Maar het is en blijft natuurlijk jouw eigen keus.
mvg
Spoor65 (ja, die normaal met Freddy ondertekend )
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Bouw van mijn helix
Ha,
zal dit in het vervolg doen. Was geen bewuste keuze.
Groeten en veel plezier met de verdere verloop van dit draadje.
Daniel.
zal dit in het vervolg doen. Was geen bewuste keuze.
Groeten en veel plezier met de verdere verloop van dit draadje.
Daniel.
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Bouw van mijn helix
Ha,
weer een paar avondjes aan het klussen geweest. De helix begint er al aardig op te lijken.
Nog 2 ringen en hij is klaar. De rails zit verlijmd op het isolatiemateriaal met secondelijm. De raillassen zijn gesoldeerd en vormen een degelijke verbinding.
Zie hieronder hoe het geworden is (foto).
Wordt vervolgt...
weer een paar avondjes aan het klussen geweest. De helix begint er al aardig op te lijken.
Nog 2 ringen en hij is klaar. De rails zit verlijmd op het isolatiemateriaal met secondelijm. De raillassen zijn gesoldeerd en vormen een degelijke verbinding.
Zie hieronder hoe het geworden is (foto).
Wordt vervolgt...
- Bijlagen
-
- Helix3.jpg (82.42 KiB) 4611 keer bekeken
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Bouw van mijn helix
dat is heel mooi geworden, ziet er ook lekker uit, net als een taart van bij cakeboss.
Groeten Chris
Re: Bouw van mijn helix
Goede middag,
voor mijn nieuwe baan op zolder zou ik ook een helix moeten bouwen. Dit topic is een prima basis om eraan te beginnen. Alleen blijft bij mij de vraag (misschien niet slim) welke afstand hou je aan tussen de hoofdbaan en het onderliggende schaduwstation?
Bedankt voor de info,
Grtz,
Dany
voor mijn nieuwe baan op zolder zou ik ook een helix moeten bouwen. Dit topic is een prima basis om eraan te beginnen. Alleen blijft bij mij de vraag (misschien niet slim) welke afstand hou je aan tussen de hoofdbaan en het onderliggende schaduwstation?
Bedankt voor de info,
Grtz,
Dany
Re: Bouw van mijn helix
Dany,
Ik zal vanavond even meten wat ik heb. Heb eventueel een helix (enkelspoor) voor je te koop.
Ik zal vanavond even meten wat ik heb. Heb eventueel een helix (enkelspoor) voor je te koop.
Re: Bouw van mijn helix
De tussenliggende ruimte tussen de hoofdbaan en het onderliggende schaduwstation staat in principe los van de helix an sich.dany schreef:Goede middag,
Alleen blijft bij mij de vraag (misschien niet slim) welke afstand hou je aan tussen de hoofdbaan en het onderliggende schaduwstation?
Hou als maatstaf aan voor de tussenliggende ruimte dat je hand er tussen moet passen en dan niet smokkelen met gestrekte vingers want je moet een grijpbeweging kunnen maken om een (ontspoorde) loc of wagon te kunnen oppakken. Heb je een schaduwstation van vele sporen breed (danwel diep) en je kan er maar van 1 kant bij, dan moet je zelf je arm er tussen kunnen steken.
Henk
Re: Bouw van mijn helix
Wat al gezegd is: je moet er met je hand goed tussen kunnen bij calamiteiten.
Aanvullend: vaak moet je onder je baan werken, en daarvoor heb je nog meer ruimte nodig. 20 cm is een absoluut minimum, maar je kunt er niet goed mee onder de baan klussen.
Ik heb zelf 30 cm, en dat werkt goed.
Aanvullend: vaak moet je onder je baan werken, en daarvoor heb je nog meer ruimte nodig. 20 cm is een absoluut minimum, maar je kunt er niet goed mee onder de baan klussen.
Ik heb zelf 30 cm, en dat werkt goed.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Bouw van mijn helix
Ha,
Mijn helix wordt ong. 35 cm hoog. Is ruim voldoende.
Groeten.
Mijn helix wordt ong. 35 cm hoog. Is ruim voldoende.
Groeten.
Daniël (modelrailparts@gmail.com)