Inmiddels ben ik al weer een stuk verder met dingen uitzoeken, lezen en inventariseren. Starten blijft lastig, maar de eerste stapjes zijn voorzichtig gemaakt. Ik ben ook een stuk verder met het plannen van mijn eerste baan en hoop jullie in dezer dagen om advies te kunnen vragen hierover.
Wat mij verbaast zijn de sterk uiteenlopende meningenop internet over verschillende zaken. Voor een beginner maakt mij dat onzeker en maakt het erg moeilijk te bepalen wat goede investeringen zijn.
In mijn huidig projectstadium (als het ware) is de discussie steeds relevanter of er gebogenwissels, engelse wissels of driepuntwissels toegepast kunnen worden op de baan, i.v.m. ontsporingen. Sommige van jullie hebben problemen, anderen weer niet.
Nu heb ik een vraag voor diegene die Fleischmann spoor, gebruiken zonder ballastbed... Omdat ik aanneem dat rijeigenschappen ook per merk verschillen. Wat is jullie ervaring met:
1) gebogen wissels: wel / geen /soms problemen
2) engelse wissels: wel / geen /soms problemen
3) driepuntwissels: : wel / geen /soms problemen
Als er problemen zijn, kan je dan toelichten hoe dat komt? Gebruik je kleine korte locs, of wordt er snel gereden op de baan? Of is er veel onderhoud nodig voor probleemloos rijden?
PS: Ik zie af van het gebruik van R1 bochten (even los van het esthetische argument), omdat die schijnbaar problemen kunnen geven bij lange locs / rijtuigen / treinen. Dus dat is één vraag minder

Wederom bedankt voor jullie input. Dit zal mij helpen om keuzes voor mijn eigen baan te maken... I.v.m. ruimtegebrek is het gebruik van bovenstaande wissels erg fijn. Maar het moet natuurlijk wel frustratieloos werken. Anders doe ik het liever niet.