Project: Trein maar fijn!
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Project: Trein maar fijn!
Beste modelspoorvrienden,
in dit draadje zullen de ontwikkelingen van mijn nieuwe baan 'Trein maar fijn!' te volgen zijn.
Het baanplan van dit project is te vinden in het draadje 'Mijn baanontwerp: Trein maar fijn!'.
Ik ben begonnen met de constructie van de baan. Allereerst focus ik mij op het schaduwstation.
De helix is al in de constructie opgenomen. Voor de bouw van mijn helix zie het hiervoor aangemaakte draadje: De bouw van mijn helix.
Ik heb voor het schaduwstation Peco code 80 rails besteld en diverse Peco code 80 ST-5 en ST-6 wissels. Gezien de geringe ruimte is dit de beste oplossing.
Voor de bovenverdieping zal ik Peco code 55 rails gebruiken.
Zie hieronder de eerste foto's. Veel plezier met het volgen van dit draadje.
in dit draadje zullen de ontwikkelingen van mijn nieuwe baan 'Trein maar fijn!' te volgen zijn.
Het baanplan van dit project is te vinden in het draadje 'Mijn baanontwerp: Trein maar fijn!'.
Ik ben begonnen met de constructie van de baan. Allereerst focus ik mij op het schaduwstation.
De helix is al in de constructie opgenomen. Voor de bouw van mijn helix zie het hiervoor aangemaakte draadje: De bouw van mijn helix.
Ik heb voor het schaduwstation Peco code 80 rails besteld en diverse Peco code 80 ST-5 en ST-6 wissels. Gezien de geringe ruimte is dit de beste oplossing.
Voor de bovenverdieping zal ik Peco code 55 rails gebruiken.
Zie hieronder de eerste foto's. Veel plezier met het volgen van dit draadje.
- Bijlagen
-
- 2.jpg (67.46 KiB) 16515 keer bekeken
-
- 1.jpg (61.8 KiB) 16515 keer bekeken
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Project: Trein maar fijn!
Ha,
heb de rails en de wissels binnen van het schaduwstation. Duurde wel meer dan 1 maand voor ze binnen waren. Ik zal binnenkort wat foto's posten van de vorderingen.
Groet,
heb de rails en de wissels binnen van het schaduwstation. Duurde wel meer dan 1 maand voor ze binnen waren. Ik zal binnenkort wat foto's posten van de vorderingen.
Groet,
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Project: Trein maar fijn!
Ha Daniel
Ik ben benieuwd. Heb ook niet zoveel ruimte en ga dus jouw bouwactiviteiten nauwlettend volgen.
Van harte succes gewenst!
Groet,
Rob
Ik ben benieuwd. Heb ook niet zoveel ruimte en ga dus jouw bouwactiviteiten nauwlettend volgen.
Van harte succes gewenst!
Groet,
Rob
Gek op stoom!
Re: Project: Trein maar fijn!
je tafel/ onderbouw is in ieder geval al prachtig, dus kom maar op met die foto's
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Project: Trein maar fijn!
Die onderbouw is erg netjes gemaakt. Zo te zien nette pen verbindingen, nette inkepingen voor de kruisverbindingen, schroeven netjes verzonken, geschaafd / glad hout... heel mooi!
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Project: Trein maar fijn!
Ha,
hierbij zoals beloofd de foto's van de vorderingen.
Heb eerst een onderplaat gemonteerd van triplex (9mm).
Hierna deze beplakt met laminaat ondervloer (3mm). Hiervoor heb ik dubbelzijdig tape gebruikt (Hornbach).
Het rails + wissel leggen gaat voorspoedig. Moet alweer wissels gaan bestellen omdat m'n plan iets gewijzigd is. (zie baanplan 'Trein maar fijn!' in ander draadje).
Heb ook servo's besteld om de wissels om te zetten. Tip! Deze zijn zeer goedkoop te bestellen bij: http://www.hobbyking.com
Verzending uit Hong Kong maar verzendkosten zijn minder als in Nederland.
Groeten en ik hou jullie op de hoogte (mits jullie het interessant vinden).
hierbij zoals beloofd de foto's van de vorderingen.
Heb eerst een onderplaat gemonteerd van triplex (9mm).
Hierna deze beplakt met laminaat ondervloer (3mm). Hiervoor heb ik dubbelzijdig tape gebruikt (Hornbach).
Het rails + wissel leggen gaat voorspoedig. Moet alweer wissels gaan bestellen omdat m'n plan iets gewijzigd is. (zie baanplan 'Trein maar fijn!' in ander draadje).
Heb ook servo's besteld om de wissels om te zetten. Tip! Deze zijn zeer goedkoop te bestellen bij: http://www.hobbyking.com
Verzending uit Hong Kong maar verzendkosten zijn minder als in Nederland.
Groeten en ik hou jullie op de hoogte (mits jullie het interessant vinden).
- Bijlagen
-
- Schaduwstation 1.jpg (45.52 KiB) 16073 keer bekeken
-
- Schaduwstation 2.jpg (62.05 KiB) 16073 keer bekeken
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
-
- Berichten: 3873
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Project: Trein maar fijn!
Hallo,
Dat ziet er strak uit mooi bouwwerk!!
Gr Chris
Dat ziet er strak uit mooi bouwwerk!!
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Project: Trein maar fijn!
Hi Daniel.spoorfreak schreef: (mits jullie het interessant vinden).
Ik zeg vol ja zeker
Leuk dat je weer een update verstrekt.
Je modelbaan ziet er verzorgt en zeer netjes uit.
Dit gaat echt heel mooi worden.
Martin de Deugd
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Project: Trein maar fijn!
Ha,
ben gestart met het monteren van de servo's als wisselaandrijving.
Waarom heb ik voor servo aansturing gekozen?
1) De instelmogelijkheden zijn oneindig (snelheid, standen etc.)
2) Prijs is zeer gunstig.
De veel verkochte en gebruikte wisselaandrijvingen van Conrad zijn nog veel duurder dan de servo's die ik heb besteld.
Voor nog geen $5 per stuk (3,75 euro) heb ik servo's gekocht (met metalen tandwielen!).
Deze koop ik bij http://www.hobbyking.com (verzendkosten vanuit Hong Kong slecht $4). Na een dag of 10 krijg je je bestelling thuis afgeleverd.
Type servo: Turnigy TGY-90S
De aansturing van de servo's doe ik met de servodecoder DR4020 van digirails (4 kanaals + 4 schakelmogelijkheden). Prijs: 34,95 euro.
Om de servo's onder de tafel te kunnen monteren heb ik mallen gemaakt. Aan de mal zit isolatiemateriaal geplakt om het geluid te dempen. Als voorbeelden heb ik enkele foto's bijgevoegd.
Hoop dat iedereen hiermee zijn voordeel kan doen.
Groeten,
ben gestart met het monteren van de servo's als wisselaandrijving.
Waarom heb ik voor servo aansturing gekozen?
1) De instelmogelijkheden zijn oneindig (snelheid, standen etc.)
2) Prijs is zeer gunstig.
De veel verkochte en gebruikte wisselaandrijvingen van Conrad zijn nog veel duurder dan de servo's die ik heb besteld.
Voor nog geen $5 per stuk (3,75 euro) heb ik servo's gekocht (met metalen tandwielen!).
Deze koop ik bij http://www.hobbyking.com (verzendkosten vanuit Hong Kong slecht $4). Na een dag of 10 krijg je je bestelling thuis afgeleverd.
Type servo: Turnigy TGY-90S
De aansturing van de servo's doe ik met de servodecoder DR4020 van digirails (4 kanaals + 4 schakelmogelijkheden). Prijs: 34,95 euro.
Om de servo's onder de tafel te kunnen monteren heb ik mallen gemaakt. Aan de mal zit isolatiemateriaal geplakt om het geluid te dempen. Als voorbeelden heb ik enkele foto's bijgevoegd.
Hoop dat iedereen hiermee zijn voordeel kan doen.
Groeten,
- Bijlagen
-
- 5.jpg (45.21 KiB) 15910 keer bekeken
-
- 4.jpg (83.91 KiB) 15910 keer bekeken
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Project: Trein maar fijn!
Ziet er goed uit Daniel.
Groetjes,
Matthew
Groetjes,
Matthew
RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Project: Trein maar fijn!
Daniel,
Mooi strak aangelegd en ik denk een goede keus om met serve' s te werken.
Heb je al proef gereden in de helix?
De bochten lijken me erg krap en als er lange treinen door moeten dan geeft dat veel frictie.
We horen het wel, hoe dan ook ik blijf het draadje volgen
mvrg
Bob Vermeulen
Mooi strak aangelegd en ik denk een goede keus om met serve' s te werken.
Heb je al proef gereden in de helix?
De bochten lijken me erg krap en als er lange treinen door moeten dan geeft dat veel frictie.
We horen het wel, hoe dan ook ik blijf het draadje volgen
mvrg
Bob Vermeulen
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Project: Trein maar fijn!
Ha,
zo....het testrijden in het schaduwstation en de helix is begonnen. Wat een feest!
Zeker omdat het zeer goed loopt allemaal. Weinig last van ontsporen etc. Ik moet hierbij wel vermelden dat elke railsovergang gesoldeerd is.
Het schaduwstation is nu geheel verbonden en er kunnen 5 sporen bereden worden. Zorgt straks voor afwisselend rijden.
In de helix rijden de treinen perfect. De trein op de foto rijdt met 10 wagons met gemak omhoog in de binnenbocht van de helix.
Ga nu de rest van de servo's aansluiten en monteren. Verder wordt het nu tijd om de apparatuur (trafo, decoders etc.) netjes onder de tafel weg te werken.
Tussendoor rijd ik af en toe een rondje want dat is het echte genieten....
Wordt vervolgd...
Groeten,
zo....het testrijden in het schaduwstation en de helix is begonnen. Wat een feest!
Zeker omdat het zeer goed loopt allemaal. Weinig last van ontsporen etc. Ik moet hierbij wel vermelden dat elke railsovergang gesoldeerd is.
Het schaduwstation is nu geheel verbonden en er kunnen 5 sporen bereden worden. Zorgt straks voor afwisselend rijden.
In de helix rijden de treinen perfect. De trein op de foto rijdt met 10 wagons met gemak omhoog in de binnenbocht van de helix.
Ga nu de rest van de servo's aansluiten en monteren. Verder wordt het nu tijd om de apparatuur (trafo, decoders etc.) netjes onder de tafel weg te werken.
Tussendoor rijd ik af en toe een rondje want dat is het echte genieten....
Wordt vervolgd...
Groeten,
- Bijlagen
-
- 6.jpg (68.04 KiB) 11407 keer bekeken
-
- 7.jpg (96.72 KiB) 11407 keer bekeken
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Project: Trein maar fijn!
echt een mooie baan en bedankt voor alle tips ik hou jouw baan zeker on de gaten
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Project: Trein maar fijn!
Ha beste volgers,
Hierbij weer een update.
Heb me de laatste weken bezig gehouden met het aansturen van de servo's voor de wissels van het schaduwstation.
Dit leverde me nogal wat problemen op aangezien mijn servo's op hol sloegen. Daarom heb ik enkele draadjes over dit probleem aangemaakt. De problemen zijn nu over. Ik maak nu gebruik van een laptop voeding. Dit werkt perfect.
De volgende stap is het verdelen van de rails van het schaduwstation en helix in blokken en secties.
Hier hoort ook de bedrading bij. Ik zal ook een ringleiding aanleggen.
Tot de volgende update,
Hierbij weer een update.
Heb me de laatste weken bezig gehouden met het aansturen van de servo's voor de wissels van het schaduwstation.
Dit leverde me nogal wat problemen op aangezien mijn servo's op hol sloegen. Daarom heb ik enkele draadjes over dit probleem aangemaakt. De problemen zijn nu over. Ik maak nu gebruik van een laptop voeding. Dit werkt perfect.
De volgende stap is het verdelen van de rails van het schaduwstation en helix in blokken en secties.
Hier hoort ook de bedrading bij. Ik zal ook een ringleiding aanleggen.
Tot de volgende update,
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Project: Trein maar fijn!
super mooi
ga je zeker volgen
mooi strak werk
waar ga je mee rijden ???
koploper ??
gr rien
ga je zeker volgen
mooi strak werk
waar ga je mee rijden ???
koploper ??
gr rien
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Project: Trein maar fijn!
Ha,
Inderdaad. De aansturing van de baan zal ik met koploper doen. Dit (gratis) programma heb ik ook gebruikt voor mijn proefbaan. Dat werkte prima!
Groeten,
Inderdaad. De aansturing van de baan zal ik met koploper doen. Dit (gratis) programma heb ik ook gebruikt voor mijn proefbaan. Dat werkte prima!
Groeten,
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Project: Trein maar fijn!
Ha,
ben weer lekker bezig met de 'Trein maar fijn!'.
Om automatisch rijden te realiseren heb ik de secties geïsoleerd van de rest met behulp van de Dremel en een dunne slijpschijf.
De bedrading van het schaduwstation was aan de beurt. Ik heb hier niet zuinig gedaan wat betreft de draadjes die de railspanning verzorgen. Vooral de wissels zijn uitgebreid bedraad, zodat de treintjes zeer rustig over de wissels kunnen rijden zonder dat ze stilvallen.
Wat betreft de helix:
ik weet niet goed hoe ik de blokverdeling zal doen in de helix. Voor de binnenbocht denk ik erover om hier 1 (groot) blok van te maken.
De radius is hier niet al te groot en als ik er met de slijpschijf ingaat ben ik bang dat hier knikken ontstaan die niet meer te herstellen zijn.
Voor de buitenbocht denk ik aan een blok of 3.
Misschien hebben jullie hier suggesties voor?
Voor de liefhebbers van foto's heb ik er weer 2 bij gedaan. Een van de terugmelding van het schaduwstation. En een waar goed de servo's voor de wissels en de ringleiding te zien is.
Wordt vervolgd...
Groeten,
ben weer lekker bezig met de 'Trein maar fijn!'.
Om automatisch rijden te realiseren heb ik de secties geïsoleerd van de rest met behulp van de Dremel en een dunne slijpschijf.
De bedrading van het schaduwstation was aan de beurt. Ik heb hier niet zuinig gedaan wat betreft de draadjes die de railspanning verzorgen. Vooral de wissels zijn uitgebreid bedraad, zodat de treintjes zeer rustig over de wissels kunnen rijden zonder dat ze stilvallen.
Wat betreft de helix:
ik weet niet goed hoe ik de blokverdeling zal doen in de helix. Voor de binnenbocht denk ik erover om hier 1 (groot) blok van te maken.
De radius is hier niet al te groot en als ik er met de slijpschijf ingaat ben ik bang dat hier knikken ontstaan die niet meer te herstellen zijn.
Voor de buitenbocht denk ik aan een blok of 3.
Misschien hebben jullie hier suggesties voor?
Voor de liefhebbers van foto's heb ik er weer 2 bij gedaan. Een van de terugmelding van het schaduwstation. En een waar goed de servo's voor de wissels en de ringleiding te zien is.
Wordt vervolgd...
Groeten,
- Bijlagen
-
- 9.jpg (84.84 KiB) 11018 keer bekeken
-
- 8.jpg (99.82 KiB) 11018 keer bekeken
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Project: Trein maar fijn!
Wat ik wel gedaan heb is eerst met secondelijm de te slijpen plek voorgedruppeld. Als dit uitgehard is pas doorslijpen.
is dit begrijpelijk nederlands
Groeten,
Patrick
is dit begrijpelijk nederlands
Groeten,
Patrick
Re: Project: Trein maar fijn!
Dat ziet er heel netjes uit voor zo'n relatief kleine oppervlakte. Deze ga ik zeker volgen.
Mijn projectje: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5326
Re: Project: Trein maar fijn!
Tis jammer dat je met de bouw van de helx niet gelijk je secties heb ingebouwd maar goed dat is achteraf.
Ik zou toch nog wel proberen er zoveel mogelijk blokken van je maken, het is een flinke helix dus je trein is zomaar een minuut tot anderhalve minuut onderweg, heb je maar 1 blok dan beperk je dus een soepele doorloop.
daarnaast een helix is een ideaal schaduw station.
Ik zou toch nog wel proberen er zoveel mogelijk blokken van je maken, het is een flinke helix dus je trein is zomaar een minuut tot anderhalve minuut onderweg, heb je maar 1 blok dan beperk je dus een soepele doorloop.
daarnaast een helix is een ideaal schaduw station.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Project: Trein maar fijn!
Doe ik ook, werkt redelijk goed. Als de boog scherp is kun je nog 2 schroefjes naast de buitenkant van de rails er tegenaan zetten om knikken te voorkomen. En dan doorslijpen tussen de schroefjes. Maar garantie tot de deur.pp4trains schreef:Wat ik wel gedaan heb is eerst met secondelijm de te slijpen plek voorgedruppeld. Als dit uitgehard is pas doorslijpen.
is dit begrijpelijk nederlands
Groeten,
Patrick
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Project: Trein maar fijn!
Ideaal is de doorrijtijd per blok ongeveer dezelfde, dan blijft alles in beweging, anders krijg je filevorming net voor het langste blok.
Je zou dat kunnen oplossen door in het dubbel zo lange blok dubbel zo snel te rijden, maar dat lijkt mij nogal gek.
Je zou dat kunnen oplossen door in het dubbel zo lange blok dubbel zo snel te rijden, maar dat lijkt mij nogal gek.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Project: Trein maar fijn!
Ha,
Dat zijn goede tips. Daar kan ik wat mee.
Groet,
Dat zijn goede tips. Daar kan ik wat mee.
Groet,
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Project: Trein maar fijn!
Ha,
zo.... wat is dat een werk! Ben bezig geweest met de blokverdeling en terug/bezetmelding in de helix.
Zowel de binnen- als de buitenbocht heb ik verdeelt in 7 blokken. Dus in totaal 14 blokken en 28 secties.
Een tip voor degene die nog een helix gaan maken. Zorg dat je tijdens het bouwen van de helix per laag de bedrading eraan soldeert.
Voor mij was het nu erg lastig om er nog tussen te komen. En geloof me, het zijn veel draadjes geworden.
Uiteindelijk is het gelukt en kan ik weer testrijden. De terug/bezetmelding heb ik gecontroleerd en werkt perfect.
Zie de foto's voor verduidelijking van het verhaal. De Mak van R4Chem geniet er in ieder geval van om rondjes te rijden in de helix.
Tot de volgende update.
zo.... wat is dat een werk! Ben bezig geweest met de blokverdeling en terug/bezetmelding in de helix.
Zowel de binnen- als de buitenbocht heb ik verdeelt in 7 blokken. Dus in totaal 14 blokken en 28 secties.
Een tip voor degene die nog een helix gaan maken. Zorg dat je tijdens het bouwen van de helix per laag de bedrading eraan soldeert.
Voor mij was het nu erg lastig om er nog tussen te komen. En geloof me, het zijn veel draadjes geworden.
Uiteindelijk is het gelukt en kan ik weer testrijden. De terug/bezetmelding heb ik gecontroleerd en werkt perfect.
Zie de foto's voor verduidelijking van het verhaal. De Mak van R4Chem geniet er in ieder geval van om rondjes te rijden in de helix.
Tot de volgende update.
- Bijlagen
-
- 12.jpg (56.71 KiB) 11619 keer bekeken
-
- 11.jpg (77.13 KiB) 11619 keer bekeken
-
- 10.jpg (104.03 KiB) 11619 keer bekeken
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Project: Trein maar fijn!
Leuke dradenbundels Daniel. Ik zou wel even zorgen dat je de gele draadjes uit de eerste foto's nog ergens halverwege mee fixeert. En dan straks als alles goed functioneert nog een valbescherming maken.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.