draaischijf

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
marc scheeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 okt 2011 19:15
Locatie: guttecoven

draaischijf

Bericht door marc scheeren »

hoi allemaal

ik heb even een klein vraagje

ik ben momenteel bezig met de opbouw van mijn n-spoor baan en ik wil er natuurlijk ook een draaischijf in met een mooie loc loods.
nu is alleen mijn vraag welk merk of type draaischijf kan ik het beste nemen en welke decoder moet erbij zodat ik deze met mijn intelli-box 2 en koploper kan gebruiken.

mvg marc


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: draaischijf

Bericht door martindomburg »

Hoi Mark,

De fleischmann draaischijf werkt het beste. En wil je de draaischijf mooi digitaal aansturen zonder aan de draaischijf wijzigingen aan te brengen dan is de DTC van DinaSys aan te raden. Alleen die kan je niet met koploper aansturen. Wel met ITrain. Met andere besturingen moet je de schijf verbouwen :'(

Ik heb op YouTube een filmpje van de dtc in werking. Kan ff de link niet plaatsen maar tik daar maar dinasys dtc in en dan vind je hem meteen.

Edit: Ik heb een testverslag geschreven een tijdje geleden: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... &hilit=DTC

Groetjes



Fred
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 08:30

Re: draaischijf

Bericht door Fred »

Hoi Martin,

Net je reactie over de draaischijf gelezen. Maar je opmerking dat je je draaischijf moet "verbouwen" als je niet met DTC of Itrain werkt is natuurlijk nonsens. (...Met andere besturingen moet je de schijf verbouwen :'( ), of ik moet je verkeerd begrijpen.

Ik werk zelf met Koploper, Intellibox en een Fleischmann draaischijf. Deze is, zonder verbouwing aan de schijf zelf, heel goed aan te sturen. Niks geen geplak van magneetjes of wat dan ook. Gewoon een "Draai 15" of een decoder van Littfinski (LTD) bv. tussen de aanvoerdraden van de draaischijf hangen en het werkt perfekt. Dat alles zonder je draaischijf maar iets uit elkaar te halen zelfs.

Maar nogmaals, of ik moet je verkeerd begrtepen hebben natuurlijk.........

Groetjes,
Fred


http://mittelerstadt.comoj.com
Digitaalrijden met N-spoor werkt verslavend

Fred
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 08:30

Re: draaischijf

Bericht door Fred »

Even nog ter aanvulling. Zag net op de site van Dinasys dat een complete set voor aansturing van een draaischijf ruim Eur. 190,-- kost. Ik las in het testverslag van Martin dat hij 1,5 uur nodig had om deze set+ de verbouwing aan zijn draaischijf in orde te brengen. Allerlei beugels onder de draaischijf schroeven, printplaten vastzetten, magneetjes plakken aan je draaischijf enz.enz.

Een module van de Draai 15 ( van K.Moerman) bv. kost, gemonteerd nog wel, nog geen Eur. 100,--. Printplaat alleen maar tussen je aanvoer draden schroeven. En een dekoder van LTD (Littfinski) kost zelfs nog geen Eur. 100,--. Ook alleen maar de draden vast zetten op de module en de zaak even programmeren in Koploper. Binnen een paar minuten is je draaischijf gedigitaliseerd.

Dus als we nu toch "warenonderzoek"gaan doen, dan maar helemaal compleet toch ?

Leek mij wel juist om meerdere mogelijkheden even te melden en niet alleen die van Dinasys, die niet werkt met het softwareprogramma Koploper.

Groetjes,
Fed


http://mittelerstadt.comoj.com
Digitaalrijden met N-spoor werkt verslavend

hansbog
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:20

Re: draaischijf

Bericht door hansbog »

Heren,

Op mijn baan draait de Fleischmann schijf met LDT decoder prima. Ik heb er ook nog een LDT DSU tussen gezet. In het Nederlands heet dat een DuurStroomOmschakelaar. Dat is een klein schakelingetje dat de stroomtoevoer naar de brug ompoolt als de schijf meer dan 180 graden moet draaien.
De LDT decoder is compatible met de draaischijfdecoder van M*klin en kan dus door zo'n beetje alle programma's aangestuurd worden.

Aan de schijf hoeven verder geen aanpassingen gedaan te worden.


Groeten,

Hans Bogaards
Laatst gewijzigd door hansbog op 10 feb 2012 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: draaischijf

Bericht door martindomburg »

Fred,

Ja je hebt me verkeerd begrepen, de aanpassen bedoel ik de montage van een decoder in de bedrading en reedcontacten onder de brug. Hoe weet de decoder anders de stand vand e brug :? .

Bij sommigen moet je zelfs de bedrading aanpassen. Wat ik begrepen heb ikd at de Draai 15 werkt met decoder en reedcontacten.

De werking van de DTC vind ik zelf mooier en veelzijdiger als de draai 15. Maar dat is een persoonlijke mening. Excuus als ik hier te onduidelijk in ben geweest. Ik las inderdaad de verwarring. Tevens komen er nog diverse features voor de DTC in de toekomst volgens DinaSys

Waar ik wel moeite mee heb is dat je mijn woorden verdraaid uit het verslag, allerlei beugels is nonsens en niet waar. De print kom met een montagebeugel om de sensoren onder de .
Ook de tijd is niet reeel overgenomen door je, ik moest de schijf inbouwen terwijl de baan al intact was, ik had erg weinig ruimte en daardoor kostte het die 1,5 uur te monteren.

Als je een goed warenonderzoek wilt doen dan heb je mijn zegen maar wees wel eerlijk met wat er staat.... ;). Daar is echt niks mis mee, ik heb zelf voor dat de DTC werd ontwikkeld ook gezocht en ik liep telkens tegen dezelfde problemen aan. verbouwen...

Groetjes



Gerda
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 dec 2011 12:49

Re: draaischijf

Bericht door Gerda »

Man man man, als je niet weet waar het over gaat en hoe iets werkt bemoei je er dan niet mee.

De draaischijven moet je niet verbouwen of aanpassen als je een LDT gebruikt, gewoon draadjes aansluiten en gaan met die schijf, een pak eenvoudiger dan die dtc.
En hoe je weet wat de positie van je schijf is, zou zeggen lees de gebruiksaanwijzing. Wanneer leer jij nu eens dat jouw mening niet zalig makend is en de enig juiste.

Groetjes
Gerda.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: draaischijf

Bericht door martindomburg »

Sorry Gerda, mijn excuus :(


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: draaischijf

Bericht door spoor65 »

Martin,

Niks van aantrekken toch,
iemand die nu ineens zijn eerste bericht plaatst, op deze toon, daar ga jij je toch niet meteen door aan de kant laten zetten?

Gerda, dit is dus echt een binnenkomer van niks he, al ben je dan al ruime tijd een meelezer, die zijn natuurlijk ook welkom.
Maar wil je dan reageren, doe het dan in ieder geval wat netjes.

Martin heeft zijn keus gemaakt voor deze draaischijf aansturing, omdat hij zich daar nu aanmaal het prettigste bij voelde
een iedereen maakt zijn eigen keuze`s op zijn eigen gevoel.
Niks mis mee toch?

Ik zou veel liever hierbij iedereen die, op welke manier dan ook, een draaischijf heeft aangesloten en deze digitaal aanstuurt,
willen uitnodigen om zijn manier en bevindingen hier ook op het forum te plaatsen.

Daar kunnen we tenslotte met elkaar en van elkaar van leren. en volgens mij was/is dat de opzet van dit forum.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Fred
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 08:30

Re: draaischijf

Bericht door Fred »

Hoi naamgenoot,

Dus als je je eerste bericht plaatst mag je niet aangeven dat wat in een eerder bericht wordt gesteld niet juist is ?

Lijkt me een beetje kort door de bocht dan toch ? Wat was jou eerste bericht dan ?

Maar goed, ieder zijn meug en wat onjuist was weergegeven in het bericht door Martin is voldoende (oa. ook door Hans en Gerda - meelezer ?- wat is dat nu weer ?) hersteld.

Gelukkig heb ik nu de vrijheid om meer te posten want het is mijn 1e bericht niet meer. :D
Ik blij.

Groetjes,
Fred


http://mittelerstadt.comoj.com
Digitaalrijden met N-spoor werkt verslavend

hansbog
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:20

Re: draaischijf

Bericht door hansbog »

Martin,

Als we even terug gaan naar het doel van dit draadje: kun je uitleggen wat de voordelen zijn van de DTC ten opzichte van decoders als die van M*klin en LDT? Je weet nu in ieder geval dat voor de LDT decoder de schijf niet aangepast hoeft te worden. ;)

Groeten,

Hans Bogaards


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: draaischijf

Bericht door martindomburg »

Maar natuurlijk geen probleem.

Bij de LDT word de motor dmv een gestabieliseerde voeding aangestuurd. Hierdoor loopt hij mooi gelijkmatig naar zijn punt. Door 1 spoor als basis te programeren telt hij zelf de sporen.

Dit lijkt me gevoelig voor fouten omdat je niet 100% zeker weet of de brug ook daadwerkelijk bij dat spoor staat.

Andere besturingen vragen of een bedradingsaanpassing ofwel het plaatsen van reed contacten.

(Even voor de deskundige: Dit is zoals ik de informatie van de fabrikant en verhalen van gebruikers, verhalen op internet heb opgevat, heb het niet zelf geprobeerd natuurlijk. voordat ik weer helig word verklaard :lol:)

In mijn ogen zijn de voordelen van de DTC:

- Ondanks 1 bezetmelder op de brug kan de loc exact in het midden van de brug stoppen ongeacht de lengte (instelbaar)
- Doordat de motor PWM word aangestuurd is een veel lagere snelheid mogelijk (instelbaar)
- Kickstart instelbaar
- De brug komt langzaam in beweging en bouwt de snelheid op (instelbaar)
- De brug remt rustig af (instelbaar)

Hierdoor heb je een veel realistischer beweging van de brug en de loc. Tevens heeft DinaSys aangegeven dat er ind e toekomst uitbreidingen mogelijk komen met seinen, verlichting en zelfs geluid.

Ik zou zeggen, kijk op Railz even bij DinaSys en beoordeel het zelf :mrgreen:

Groetjes

p.s.: Ik heb een vorige model van de Flm draaischijf. Ik begreep dat er twee jaar terug een vernieuwde versie is uitgekomen die stiller en soepeler loopt. Ook hoor je bij die het relais minder schakelen in de brug. Moeite waard om te onderzoeken.

@Gerda: Mijn opmerking was een beetje sarcastisch bedoeld. Mijn mening is niet heilig, in tegendeel ook ik zit wel eens verkeerd. Ik zal de laatste zijn die dat niet toe zal geven. Echter ben ik vrij snel enthosiast over een product als ik die erg mooi vind. Ik heb dat toevallig met de DTC en de OC32. Dat is een uiting van mijn enthosiasme. Als dat iemand niet bevalt dan kan ik daar natuurlijk geen rekening mee gaan houden.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: draaischijf

Bericht door spoor65 »

Fred schreef:Hoi naamgenoot,

Dus als je je eerste bericht plaatst mag je niet aangeven dat wat in een eerder bericht wordt gesteld niet juist is ?

Lijkt me een beetje kort door de bocht dan toch ? Wat was jou eerste bericht dan ?

Maar goed, ieder zijn meug en wat onjuist was weergegeven in het bericht door Martin is voldoende (oa. ook door Hans en Gerda - meelezer ?- wat is dat nu weer ?) hersteld.

Gelukkig heb ik nu de vrijheid om meer te posten want het is mijn 1e bericht niet meer. :D
Ik blij.

Groetjes,
Fred
Hallo Fred,

Natuurlijk mag je ten alle tijden, en dus ook in een eerste bericht, aangeven/opmerken dat iemand iets fout ziet, of aangeven dat er ook andere manieren zijn, zoals in dit geval omtrent de draaischijf.
Graag zelfs, want daar kan iedereen van leren, vandaar ook mijn uitnodiging aan anderen om ook hun bevindingen/ervaringen hier op het forum te zetten.

Mijn reactie zoals ik die gaf, was uitsluitend bedoeld, omdat iemand dan direct met modder naar Martin gaat gooien,
de woorden ( en ik haal ze even aan) ' bemoei je er dan niet mee" bijvoorbeeld, die vond ik gewoon te ver gaan.

Als je iemand wilt vertellen, dat er meer mogelijk is dan hij aangeeft, kan dat toch ook gewoon op de manier zoals jij en Hans Bogaards het doen,
dan ontstaat er tenminste een leerzaam draadje voor iedereen.

En wat betreft het woord meelezer, ook dat hoef je beslist niet negatief op te vatten.
Het forum heeft bijna 1100 gebruikers, hiervan zijn een aantal actief aan het schrijven,
een ander groot deel leest dit regelmatig, maar heeft zelf geen behoefte om ook iets te schrijven,
en dat is helemaal niet erg, integendeel, want ook voor hen zal dit vast een leerzaam forum zijn.
en die groep, ja die noem ik dan hier even als "meelezers" omdat ze zelf niet mee schrijven.
Het is mooi dat het forum voor ieder dat geeft waar hij/zij behoefte aan heeft.

En voor de rest, wat mij betreft, lekker doorgaan met hier een weer mooi en leerzaam topic van te maken.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: draaischijf

Bericht door shoven »

Mee eens Freddy.
Laten we elkaar prettig behandelen, ook als we het oneens zijn.

C'est le ton qui fait la musique.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: draaischijf

Bericht door martindomburg »

Mooi gezegd :D niks aan toe te voegen



Onderwerp starter
marc scheeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 okt 2011 19:15
Locatie: guttecoven

Re: draaischijf

Bericht door marc scheeren »

nou nou ik denk ik vraag ook eens wat.

maar oke ik ga dus voor de Fleischmann schijf met LDT decoder.

ik ga nu eens opzoek waar ik deze kan bestellen en dan zal het vast goed komen.

allemaal bedankt voor de feedback.

ik ga opzoek naar de spullen.


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: draaischijf

Bericht door Marcel »

Nu heb ik gezien dat die LDT draaischijf decoders allen verkrijgbaar zijn voor Marklin, Fleischmann en Roco,zelf ga ik een Arnold draaischijf gebruiken.
Nu is mijn vraag:wie weet of ik èèn van die twee ook voor Arnold kan gebruiken?
En waar zit het verschil tussen Fl.mann,roco en Arnold?



g.hammers
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 sep 2008 20:55

Re: draaischijf

Bericht door g.hammers »

Hoi.

Heeft iemand ervaring met de besturing die Fleischmann zelf op de markt heeft?.
Wat ik zo lees moet je deze ook door koploper kunnen sturen.

Met vriendelijk groeten.

Gerhard.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: draaischijf

Bericht door martinb »

Zelf gebruik ik de draai15 van Kees. Zelfbouw, maar met perfecte hulp. Werkt onder koploper, moet (als je het echt goed wilt doen) wel wat werk te doen aan de schijf zelf (infrarood op de chijf om het midden exact te bepalen voor welke lok dan ook) zie verder: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... itaal.html


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie